Relaties Relaties

Relaties

vriendin

vriendin

05-06-2015 om 10:45

"verrassingen" van man

Mijn vriendin heeft een man die haar altijd met van alles moet verrassen... Maar die verassingen komen haar niet altijd goed uit. Ze gaan ineens een paar dagen weg of uit eten of hij komt haar ineens halen terwijl ze eigenlijk het plan had om og even langs te gaan bij iemand of een boodschap te doen.
OOk belt hij mij weleens omdat hij haar wil verassen met iets en ik daar dan op een bepaalde manier aan mee moet werken. Soms weet ik niet eens zeker of zij het wel zo leuk vindt. Heb ik hetidee dat ze er eigenlijk niet tegen durft te protesteren, want hij bedoelt het lief, hij zou zo teleurgesteld zijn als ze er niet in mee gaat.
Hij verdient ook het meest van hen twee en hun levensstandaard is er op afgesteld, dus zij is ook een soort afhankelijk van hem. En bepaalt dus ook vaak waar het geld aan uitgegeven wordt. Ergens logisch, maar zo bepaalt hij gewoon heel heel veel.
Ik heb het er wel met haar over en enerzijds baalt ze vaak omdat hij haar plannen doorkruist en anderzijds zit ze alles te vergoelijken. Hoe kan ik haar helpen, wat zouden jullie doen?

Angela67

Angela67

05-06-2015 om 10:52

praten

er zit niets anders op. Zij met hem, wel te verstaan, jij niet met hem .
Ik voel hier een ongelijkwaardigheid uit spreken die misschien nog wel meer vormen aanneemt/aan heeft genomen, dus dit lijkt me een eerste puntje.
En daarbij: als ze het goed voorbereid en de juiste woorden kiest hoeft ze hem niet te kwetsen. Maar dat kost moeite ja.
gr Angela

Vera

Vera

05-06-2015 om 11:08

moe

Ik word al moe als ik het lees.

Maar die ongelijkwaardigheid is wel een punt. Zit hem vast niet alleen in het verrassingselement.

Ik denk dat je vriendin misschien wel eerst moet werken aan zichzelf. Sterker worden, het gevoel krijgen IK ben belangrijk, IK mag er zijn, IK ben wie ik ben met al mijn goede en minder sterke kanten. Dus zelfverzekerder worden.

Als ze zich sterker voelt kan ze het gesprek er misschien makkelijker over voeren: leuk/lief bedoeld, maar te vaak en komt soms/vaak onhandig uit. Het leuk/lieve werkt daardoor voor mij niet.

Is ze wel gelukkig?

Misschien is dat de vraag die je haar moet stellen.

Uiteindelijk is ze zelf verantwoordelijk voor haar geluk. Als ze dat niet is, omdat ze over zich heen laat lopen door haar man, maar misschien ook door anderen, dan moet ze daar wat aan doen.

En heeft haar man moeite om zich in te leven in haar? Als dat vaker zo is (niet alleen met de verrassingen), kan het ook helpen als zij meer aangeeft wat ze wel/niet wil en leuk vindt. Liefdevol maar duidelijk haar grenzen aangeeft.

Wat een onzin.

Is jouw vriendin soms een klein kind?

Ze kan toch gewoon voor zichzelf opkomen? Heeft ze echt behoefte aan een vriendin die voor haar invult hoe zij zich voelt over de, goedbedoelde, verrassingen van haar man?

Ik zie niet in waarom het op welke manier dan ook jouw probleem zou moeten zijn? Heb je soms zelf geen leven?

Je doet me denken aan bepaalde dame die hier regelmatig post en die zich ontzettend graag mengt in andermans leven. Een zekere A.

Vera

Vera

05-06-2015 om 12:09

Haha

"Ik zie niet in waarom het op welke manier dan ook jouw probleem zou moeten zijn? Heb je soms zelf geen leven?"

Wat een typische mannenreactie .

Mark, weet je nou nog niet dat vrouwen graag anderen, vooral vriendinnen, helpen als die anderen/vriendinnen hun hart uitstorten bij hen dat ze met bepaalde dingen niet blij zijn?

Vera

Vera

05-06-2015 om 12:12

Vriendin

"OOk belt hij mij weleens omdat hij haar wil verassen met iets en ik daar dan op een bepaalde manier aan mee moet werken."

Als jij er geen zin in hebt (omdat je denkt dat je vriendin het helemaal niet leuk vindt) of als het jou niet uitkomt, dan staat het jou natuurlijk vrij om tegen haar man 'nee' te zeggen.

Dat kan je overigens, omdat je vriendin er zelf bij jou over klaagt, ook wel met je vriendin bespreken: wat te doen als hij mij benadert en ik twijfel of jij het leuk vindt of dat het jou op dat moment wel uitkomt? Doe ik jou een plezier ermee om nee te zeggen?

Staat los van het feit dat jij wat mij betreft altijd nee kunt zeggen om jou moverende redenen!

Els

Els

05-06-2015 om 12:57

Misschien

Het zou ook zo kunnen zijn dat de ongelijkwaardigheid (man verdient het geld en man bepaalt waaraan het wordt uitgegeven) niet zo is omdat man dat zo wil maar omdat vriendin zich zo is gaan gedragen. Misschien overstelpt man vriendin wel met verrassingen omdat vriendin geen geld aan zichzelf uitgeeft terwijl man juist wil dat zij ook goed voor zichzelf is?

Nastia

Nastia

05-06-2015 om 12:57

Sja

Ik ben dan wel een vrouw, maar ik ben het wel eens met Mark. Kan je/ze zelf niet bedenken dat je hier alleen uitkomt door te praten?

En nee, het is voor mij niet vanzelfsprekend dat haar man 'de baas' is om dat hij nu eenmaal het meeste geld binnenbrengt. En ja, in een relatie moet je gewoon kunnen zeggen dat je de verrassingen heel lief vindt, maar niet leuk/slim/handig. Het probleem is imho niet dat hij haar verrast, maar hoe zij erop reageert. En dat heeft ze zelf in de hand.

Evenzo

Evenzo

05-06-2015 om 13:06

Doet me denken aan

Iemand die ik ken..... Hij ontvoerde haar na het werk. Verrassingsetentjes. Kleding etc. Veel vrouwen doen een moord voor een man met initiatief. Maar hij was gewoon controlfreak. Wilde altijd precies weten waar ze uithing. Volgens mij nam hij haar daarom overal mee naartoe. Kon ze niet zelf weg

Vera

Vera

05-06-2015 om 13:37

Nastia

"Ik ben dan wel een vrouw, maar ik ben het wel eens met Mark. Kan je/ze zelf niet bedenken dat je hier alleen uitkomt door te praten?"

Ik denk dat ze dat wel zelf kan bedenken, maar misschien durft ze het niet?

En dat kan zijn om hoe ze is (erg verlegen, bij iedereen over zich heen laten lopend) of hoe hun relatie zich heeft ontwikkeld (alleen door hem over zich heen laten lopend).

Vandaar mijn advies aan zichzelf te werken en zelfverzekerder te worden zodat ze het wel met haar man kan / durft te bespreken.

Huisontregelaar

Ik heb zo'n huisontregelaar.
Komt binnen met drank en eten en zegt dat er niet meer gewerkt kan worden. Het is tijd om te eten.
Of we moeten naar een museum. Een stad. Een film. Hij heeft vast gereserveerd.
Hij kan weken weg blijven en weken 3 keer in de week verschijnen.

Geen pijl op te trekken, geeen land mee te bezeilen, je hele dag en weekplanning overhoop.

Heerlijk.

Maar als we er geen zin in hebben, dan zeggen we dat gewoon.

No sweat.

creabea

creabea

05-06-2015 om 15:17

ik wou dat ik zo'n man had

die van mij is een vreselijke lieverd hoor, daar niet van, maar het komt bijna nooit in hem op om eens een uitje te doen met zijn tweeën. Ik moet er altijd om zeuren en dan heb ik kans dat ik ook nog een reactie krijg van "als jij zo graag uit eten wil, wil ik wel met je mee hoor (maar van mij hoeft het niet)"

Heeft je vriendin al wel eens gezegd dat het wel wat minder mag met de verrassingen?

Hobbykok

Hobbykok

05-06-2015 om 15:24

Ah crea die reactie is nog wel lief te noemen

Die van mij zei ooit toen ik een etentje voorstelde bij een wat duurder restaurant: Kan je niet zelf wat koken op onze trouwdag, dat is net zo lekker.
Koken doe ik graag en met liefde maar soms is het wel eens lekker als er voor je wordt gekookt.

Ely

Ely

05-06-2015 om 23:01

Ik snap t ook niet

Ik snap wel dat je je erover verwonderd maar de drang om 'iets voor haar te doen' snap ik niet. Als jullie vriendinnen zijn hebben jullie toch al lang (zo'n 700x) besproken wat de voor en nadelen van deze man zijn? En weet je dus in welke mate het haar pleziert en last van heeft? Meer kan je niet doen lijkt me. Mijn vriendinnen mogen absoluut een mening hebben over mijn relatie / man maar op zoek gaan naar een manier om naar eigen goeddunken de situatie te beïnvloeden? Neuh.
Is je eigen relatie helemaal volgens de Viva/Libelle norm dan?

Wat ik zou doen?

Dat is je vraag. Ik zou niets doen, behalve het verhaal van je vriendin aanhoren. Als ze tips wil kan ze die ook krijgen, voorzichtige.
Verder bemoei ik me er niet mee, haar man krijgt van mij niets te horen. Als hij belt en ik moet hem helpen zeg ik ja of nee, verder wens ik hem succes met zijn plannen.

Je vriendin vindt het fijn als ze haar verhaal bij je kwijt kan, jij moet er verder niets mee. Haar relatie is haar relatie.

creabea

creabea

07-06-2015 om 00:35

Hobbykok

zeker wel, maar ik zou het toch wel heel leuk vinden als hij ook eens voorstelt om samen iets leuks te doen. Niet dat we nooit wat leuks doen, maar ik moet het altijd verzinnen want hij heeft er blijkbaar minder behoefte aan dan ik. Verder vindt hij het wel altijd leuk hoor, hij laat nooit enige tegenzin blijken als hij het al heeft (behalve winkelen, dat doet hij alleen uit noodzaak, dus dat is ook wel lief.

En Vriendin, het enige wat je kunt doen is je vriendin adviseren dat ze zelf duidelijk maakt dat niet altijd verrast hoeft te worden. Mannen pikken de "subtiele signalen" van vrouwen toch minder makkelijk op. Ik denk ook wel dat ze dan moet oppassen dat ze niet ondankbaar of ontevreden overkomt, want dat wordt dan ook weer sneller zo geinterpreteerd door mannen als de vrouw klaagt (in het algemeen dan hè, om maar even wat stereotypen te noemen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.