Relaties Relaties

Relaties

verstikkende relatie puberdochter of normaal gedrag?

Beste medeouders, ik heb een probleem waar ik jullie mening over wil weten. 

Als gescheiden vader heb ik pas iets heel naars te horen gekregen. Mijn dochter (woont bij ex) heeft een vriendje en hij heeft het wachtwoord van haar mobiel. Hij leest geregeld al haar conversaties op haar mobieltje door en het blijkt dat hij ook uit haar naam heeft zitten chatten met mijn zoon. Zij wil dit niet maar kan hem niet stoppen want ze is bang dat het dan uit is. 

Volgens mijn zoon is het tegenwoordig vrij normaal dat jongeren die verkering met elkaar hebben, hun wachtwoorden van hun mobiel met elkaar delen. Mij komt dit en het geregeld doorlezen van elkaars conversaties over als heel sterk controlegedrag en inbreuk op privacy. En het uit iemands naam chatgesprekken voeren met familieleden vind ik helemaal the limit. 

Het praktische probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik me door deze situatie belemmerd voel om heel persoonlijk met mijn dochter te appen. Ik heb er geen behoefte aan dat die gozer alle gesprekken tussen mij en mijn dochter leest en misschien zelfs uit haar naam beantwoordt. Daardoor is ons app-contact heel erg oppervlakkig geworden. 

Ben ik nou hopeloos ouderwets en zie ik spoken of zijn jullie het met me eens? 

Iets wat ze niet wil maar niet kan stoppen omdat ze bang is dat het dan uit is, heeft niet met ouderwets of eigentijds te maken. Dat weet jij toch ook best? 

Ik zou ook niet persoonlijk met mijn dochter appen als ik dacht dat haar pubervriendje altijd meelas en als die zelfs uit haar naam appgesprekken voert. Dat is gewoon creepy. 

Heb je er al met haar over gepraat?

met haar praten. Let op dat je dat niet met een wijzende vinger doet, of er dik op legt hoe abnormaal het wel niet is. Maar vraag aan haar hoe zij het vindt, en als ze het niet fijn vindt hoe ze dat dan kan oplossen. 

Wat index en mia zeggen of dit nou normaal wordt gevonden door andere jongeren, zij lijkt het niet fijn te vinden maar durft het niet te stoppen. Ga het gesprek live aan en vraag hoe zij dit vindt en help haar voor zichzelf op te komen. Misschien durft ze wel meer dingen niet aan te geven.. 

Het is niet de norm bij jongeren dat ze altijd maar hun wachtwoord met elkaar moeten delen. 
Het is echt niet goed om uit naam van een ander berichten te sturen. Het is zelfs 'valsheid in geschrifte' als je het mij vraagt. Maar zo zou ik het niet meteen noemen tegen je dochter.
Als je het aankaart begin dan vanuit jezelf: IK vind het een onveilig idee dat ik niet de garantie heb daadwerkelijk met jou te appen....enz. Kijk hoe ze reageert en help haar voor zichzelf op te komen. 

Nou; ik heb helemaal niet de indruk dat dit tegenwoordig normaal is hoor. Het is natuurlijk sowieso raar. Wat vind je ex ervan?

Teoudvoordezewereld

Teoudvoordezewereld

27-12-2022 om 13:46 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Heel fijn. Het probleem is dat ik dit weet van mijn zoon. Zij praat er met mij niet over. Met mijn ex kan ik helaas nergens meer over praten. Ik ga kijken hoe ik het gesprek hierover met haar kan openen. Dank jullie wel. 

Teoudvoordezewereld schreef op 27-12-2022 om 13:46:

Bedankt voor jullie reacties. Heel fijn. Het probleem is dat ik dit weet van mijn zoon. Zij praat er met mij niet over. Met mijn ex kan ik helaas nergens meer over praten. Ik ga kijken hoe ik het gesprek hierover met haar kan openen. Dank jullie wel.

Onschuldige vragen stellen om iemand iets zelf te laten vertellen gaat vaak makkelijker als je al precies weet waar je achter wil komen... probeer je bronnen te beschermen.

je bent niet ouderwets. Dit is geen normaal gedrag. Haar beide ouders moeten haar dat op een normale rustige manier aan haar verstand brengen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.