Relaties Relaties

Relaties

Vriend poetst tanden niet in de ochtend

Sinds dat mijn partner thuiswerkt i.v.m de coronacrisis, merk ik dat hij in de ochtend zijn tanden niet poetst. Hij doucht, ontbijt en daarbij een flinke kop koffie en gaat daarna aan het werk met nog een kop koffie. Toen hij nog naar kantoor ging, poetste hij wel altijd in de ochtend, omdat hij dat wel zo netjes vond voor zijn collega's. Nu is hij thuis en doet hij (vaak) niet. Ik weet ook niet of hij het vergeet (druk bezig met werk) of dat hij zoiets heeft van: 'ach ik ben toch thuis dus niemand die er iets van zegt of merkt'. Maar ik ben wel thuis en ik vind het erg onfris, tuurlijk is een keer overslaan niet erg, maar niet zo vaak. Ik heb hem al een paar keer voor het slapen gevraagd of hij dan echt de ochtend er na zijn tanden wil poetsen en dan belooft hij dat te doen, maar dan gebeurt het toch niet. Hij is ook erg snel aangetast in zijn mannelijkheid, dus constant als 'een moeder' tegen hem gaan praten, werkt averechts. Hints geven als: ik ga zo even mijn tandenpoetsen of ik heb weer heerlijk een frisse mond hebben geen zin. In de avond poetst hij wel zijn tanden.

Iemand enig idee hoe ik dit met hem kan bespreken, zonder dat hij zich op een bemoederlijke manier aangesproken voelt?


Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-04-2020 om 10:55

Niet

Het is een volwassen man, daar zou ik niks van zeggen. Of hij moet vreselijk uit zijn mond stinken?
Wij poetsen hier allemaal alleen ‘s avonds de tanden. Heel grondig.

Misdreavus

Misdreavus

02-04-2020 om 11:02

als ik er last van heb

Ik zou er alleen iets van zeggen als ik er last van had, doe ik met de kinderen ook en dat gaat weinig subtiel. Dat is gewoon "je stinkt, ga je tanden poetsen of blijf op zijn minst een paar meter bij me uit de buurt"
Werkt bij mijn man prima, bij de pubers een stuk minder helaas.

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

02-04-2020 om 11:05 Topicstarter

Is dat genoeg?

Is een keer per dag genoeg dan? Ik heb altijd geleerd 2x per dag 2 min. Na het ontbijt en voor het slapen gaan. Als partner alleen in de avond zijn tanden poetst dan is het denk ik 1 min. - 1,5 min (hij heeft een timer op zijn tandenborstel vandaar dat ik kan 'bijhouden,want in de avond poetsen we vaak samen de tanden'. ) Hij stinkt vooral uit zijn mond naar koffie en sigaretten, niet echt naar 'slechte adem'. Hij is inderdaad een volwassen vent, vandaar dat dat het moeilijk maakt, andersom zou ik het ook niet echt accepteren eerlijk gezegd.

Bellefleur

Bellefleur

02-04-2020 om 11:28

Als je er last van hebt.

Het is volledig zijn eigen verantwoordelijkheid. Je kunt er dus pas iets van zeggen als je er last van hebt. Als hij uit zijn mond stinkt, zeg je er iets van.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-04-2020 om 11:32

Vast niet

Volgens de regels van de tandarts vast niet genoeg, maar praktisch gaat ‘s ochtends onze tanden poetsen eigenlijk al niet.
Direct na het eten poetsen is slecht voor het gebit, dus dan zouden we allemaal een half uur eerder op moeten staan om op tijd te kunnen ontbijten en dan braaf voor weggaan de tanden nog te poetsen. Dat gaat hier niet gebeuren.
Bij zichtbare etensresten spoelen we onze mond even met water.
Moet erbij zeggen dat wij allemaal een vrij probleemloos gebit hebben, als dat anders was zou ik me vast beter aan de voorgeschreven mondhygiëne houden.

Koffie- en sigarettenlucht los je niet op met ‘s ochtends poetsen. Dat is de hele dag door.
Als het je echt stoort kan je vragen of hij kauwgum wil kauwen. Maar persoonlijk vind ik kauwgum kauwen echt vreselijk om te zien. Er rust hier in huis dan ook een stevig verbod hierop😁

Martijn

Martijn

02-04-2020 om 11:59

Nou

Het lijkt me niet fijn dat hij zijn tanden niet poetst als jij er last van hebt.

Maar persoonlijk zou ik het een veel groter relationeel probleem vinden dat een volwassen vent niet aan te spreken is op zoiets en zich meteen in zijn mannelijkheid voelt aangetast. Pff boy has mommy issues, denk ik dan. Dat strekt zich natuurlijk veel verder uit dan tanden poetsen.

Zoiets moet je toch gewoon kunnen zeggen? Vergeten kan natuurlijk en dan moet het kunnen dat je het opnieuw zegt en dat hij dan, heel volwassen, zegt "oh ja, shit zal het even doen".

Miekemieke

Miekemieke

02-04-2020 om 12:40

kan

Ik poets al jaren alleen 's avonds mijn tanden ivm terugtrekkend tandvlees en dat gaat prima, tandarts is heel tevreden over de staat van mijn gebit.
Na het opstaan spoel en gorgel ik wel met gewoon lauw water. Na de lunch voorzichtig resten verwijderen met een hele dunne tandenstoker.

Jesse_1

Jesse_1

02-04-2020 om 12:49

Heb je er nu last van of niet?

Als hij niet fris ruikt uit zijn mond, dan kun je dat toch gewoon zeggen. En dan onafhankelijk van het tandenpoetsen. Het is aan hem of hij al dan niet tanden poetst (en of dat volgens 'de richtlijnen' hoort en of hij dat dan wil doen). En of hij voor jou wat aan zijn onfrisse adem wil doen.
Helpt het als hij zijn tanden poetst; ruik je het niet alsnog als hij daarna rookt en koffie drinkt?

Ad Hombre

Ad Hombre

02-04-2020 om 13:37

Miekemieke

Ken je deze?

https://www.kruidvat.nl/2th-picks-onbreekbare-tandenstokers-met-unieke-borstelfunctie/p/2521667

Werken een stuk fijner dan die houten dingen.

Kauwgom

Leg een megapak kauwgom extra fresh neer.
Kauwgom draagt bij aan de verzorging van het gebit en helpt tegen de vieze lucht van roken.
ps Rookt hij in huis? Is het veel thuis zijn en het roken dan geen vorm van ergernis?

Een niet-roker.

Anonima

Anonima

02-04-2020 om 15:28

Na de douche

Ik moet zeggen dat bij mij het 's ochtends tanden poetsen er ook bij in begon te schieten toen ik stopte met werken.. De routine van ontbijt, naar boven tandenpoetsen schoenen aantrekken e.d. en dan vertrekken was er uit. Toen ik dat bij mezelf ontdekte ben ik begonnen met tanden poetsen direct na het douchen. Dus nog voor het ontbijt. Voordeel; geen tandpasta vlekken op je kleren.. En weer opgenomen in de routine zodat ik het niet meer vergat. Misschien iets voor je man..?

Ik heb ooit ergens gelezen dat het niet uit maakt of je je tanden voor of na het ontbijt poetst. Dat ervoor misschien zelfs nog beter is, omdat je dan je glazuur niet kunt beschadigen. Zolang je maar 2x per dag 2 minuten poetst.

Poetsen

Hier voor het ontbijt, dan is alles weer fris na de nacht. Ik heb wel een zwak gebit, datik met heeeeeel goed poetsen toch netjes weet te houden.
Wat mij betreft zijn er maar twee redenen om een volwassen man te vertellen dat hij zijn tanden moet poetsen, en allebei komen ze er op neer dat jij er persoonlijk last van moet hebben.
Reden 1: hij stinkt uit zijn mond.
Reden 2: zijn gebit begint te rotten en de tandartskosten worden te hoog.

In alle andere gevallen laten zitten, je bent zijn moeder niet.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-04-2020 om 17:11

Voor het ontbijt poetsen?

En dan lekker een glaasje jus nemen. Blegh.

Ik poets alleen na maaltijden. Alle maaltijden.

Poetsen onder de douche

Je staat er verder toch maar te staan.

skik

Sam

Sam

02-04-2020 om 21:43

Ik niet Skik

Ik sta nooit wat te staan onder de douche, ik was me
En als ik klaar ben met wassen, dan ga ik er onderuit. Beetje zonde om 2 minuten extra eronder te staan.

Wilgenkatje

Ik drink geen jus dus dat scheelt weer.
Ik moet meteen na het ontbijt weg en je moet een half uur wachten tussen eten en poetsen. En om het nou op mijn werk te doen....

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

03-04-2020 om 14:35 Topicstarter

Martijn

Ik weet of aangetast in zijn mannelijkheid het goede woord is, maar ik zal een (willekeurig)voorbeeld geven, om in het thema te blijven zal ik er een pakken met tandenpoetsen:

Ik: 'schat, wanneer ga je nu eens je tanden poetsen? Het is ondertussen al 12u'
Hij:' jaaaaa schat dat ga ik zo doen, laat mij zelf beslissen hoe ik mijn leven indeel. Ik ben 40 heb geen opvoeding nodig (of zoiets).

Ik lees hier allerlei verschillende adviezen en verschillende tijden etc. over tanden poetsen, dank daarvoor. Ook google staat vol met allerlei verschillende tips, meningen etc. van anderen. Dus ik weet ook niet meer wat nu klopt.

Het is zeker niet dat als hij naast mij zit ik een walm ruik, alleen met het geven van een kus dan ruik ik het nog wel eens, maar het is ook sowieso de gewetenschap dat hij (of wie dan ook) zijn/haar tanden niet gepoetst heeft. Dat idee vind ik al smerig.

Ik snap je man

Als mijn man tegen mij zou zeggen "Schat wanneer ga je nou eens je tanden poetsen, het is al 12 uur" zou ik ook denken "Waar bemoei je je mee."
Kinderen voed je op. Tegen je partner kun je hooguit zeggen "Ik vind het een smerig idee dat jij je tanden niet poetst 's-ochtends." Meer heb je er niet over te vertellen. Je bent zijn moeder niet.

Mijntje

Mijntje

03-04-2020 om 15:49

zoenen

Je kan natuurlijk ook zeggen dat het jammer is dat je hem niet kan zoenen zo.
Dan prikkel je hem op een andere manier

Bloei

Bloei

03-04-2020 om 17:17

Oei

Sinds ik thuiswerk vergeet ik het ook regelmatig😕 Gelukkig werkt man wel.buitenshuis maar hij is niet het type om er iets van te zeggen. Straks als het thuiswerken hopelijk weer voorbij is zit het ook meer in mijn systeem en poets ik weer gewoon elke ochtend. Waarschijnlijk je man ook.

bieb63

bieb63

03-04-2020 om 17:20

sap

Laat sap e.d. nou nét een product zijn (zuur/zoet) wat je tandglazuur verweekt. Dus,nee niet bepaald slim om ná je sapje je tanden te poetsen (minimaal half uur/ uur wachten). Doet meer kwaad dan goed.
Maar idd, een sapje direct nadat je je tanden hebt gepoetst is niet lekker.

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

05-04-2020 om 11:39 Topicstarter

Koffie

Toevallig kwam het onderwerp afgelopen vrijdag ter sprake (was iets van een tandenborstel reclame ofzo op tv). Hij zei dat hij het inderdaad vergat, omdat hij na het ontbijt meteen aan het werk gaat met nog 1 of 2 bakken koffie en dan heeft het nog geen zin om tanden te poetsen (logisch), hij is dan ook zo met zijn werk bezig dat hij het vergeet, waar anderen hier op het forum ook dus 'last' van hebben. We hebben nu dus afgesproken dat ik hem er aan mag herinneren ná zijn koffie en anders na de lunch als hij het dan nog steeds niet gedaan heeft. Of die het altijd gaat accepteren is de 2e vraag, dat ligt echt aan zijn bui😅

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-04-2020 om 11:56

Sap

Sinds ik voor veel geld mijn weggepoetste glazuur heb moeten laten herstellen poets ik altijd voor het ontbijt. Daarna drink ik een sapje en dat smaakt me prima, ik merk geen verschil met wanneer ik niet heb gepoetst.
Onlangs kwam ik erachter dat een van de kinderen nog maar een keer per dag poetst sinds ik gestopt ben met erover te zeuren. Ze heeft nooit gaatjes of commentaar van de tandarts, sterker nog, hij zei dat hij aan haar gebit kon zien dat ze weinig snoepte (wat ook al niet waar is).

Dymo

Dymo

06-04-2020 om 09:55

tja

"Toen hij nog naar kantoor ging, poetste hij wel altijd in de ochtend, omdat hij dat wel zo netjes vond voor zijn collega's."
Dus voor zijn collega's doet hij het wel, maar voor zijn huisgenoten niet? Daar zou ik dan weer wat van vinden. Jij bent dus minder belangrijk dan zijn collega's?

Sam

Sam

06-04-2020 om 10:11

Logisch

Uh, dat is toch heel gewoon? Of niet?
Ik loop thuis heel vaak op een bepaalde manier erbij zoals ik nooit naar mijn werk zou gaan.

Emmawee

Emmawee

06-04-2020 om 10:56

Dymo

Bizarre conclusie.

(Vrijwel) ieders dagelijkse routine is op de schop. Nu allerlei conclusies verbinden aan veranderd gedrag, geeft enkel extra problemen. Als je daarop uit bent, kun je je hart ophalen in deze tijd.

Flavia

Flavia

06-04-2020 om 10:57

Dymo

heeft niets met voor je collega's iets wel doen maar voor thuis niet, maar vooral met een veranderde ochtendroutine.

Je ontbijt, poetst je tanden, doet schoenen en jas aan en gaat weg. Omdat je je werkplek uit je ooghoeken al ziet omdat je niet de deur uit hoeft gaat die link naar tandenpoetsen ook weg.

Velen zitten nu met hoodies achter de computer, zouden ze op het werk ook niet doen.
Ik loop nu 's morgens bewust een rondje voor ik aan het werk ga om zo veel mogelijk de normale routine te houden.
Dus aankleden alsof ik naar mijn werk ga, ontbijten, tandenpoetsen, schoenen aan, kwartiertje lopen en dan aan het werk. Lunchen idem, achter mijn laptop vandaan, rondje lopen, eten en weer aan het werk.

wimb

wimb

07-04-2020 om 11:22

het-poets-dilemma

Ooit las ik dit artikel in de vraagbaak :
https://www.ouders.nl/artikelen/het-poets-dilemma
en daar houd ik mij zo'n beetje aan.

wimb

Tessa

Tessa

07-04-2020 om 13:20

Gewoon even spoelen dus

Briljant in zijn eenvoud. Dank Wim

rode krullenbol

rode krullenbol

07-04-2020 om 14:59

Een kleine aanvulling

Geen idee wanneer deze precies is begonnen - ik heb dat niet in de gaten gehouden - , maar is er naar mijn stellige indruk een ware hype gaande rond 'active charcoal' als (extra) middel ter bestrijding van gele tanden en cariës. Het gebruik daarvan is al even "briljant in zijn eenvoud", zou ik zeggen.

Je poets je tanden met dat spul, heel je mond kleurt ervan zwart, je spoelt je mond met water en geheid blijft her en der nog wat achter. Precies daar waar nog wat plaque zit, neem ik aan. Het is waarlijk geen porem! Om dat aangezicht weg te werken zit er niets anders op dan opnieuw je tanden te poetsen met een reguliere tandpasta.

Het hele proces van tandenpoetsen vergt bijgevolg meer tijd en inspanning weliswaar, maar de tanden krijgen meestal een betere reinigingsbeurt dan zonder de inzet van dat zwarte goedje het geval zou zijn geweest!

Wie denkt dat er een blekende werking uitgaat van actieve kool, vergist zich vermoedelijk. Aan deze sceptische opmerking dien ik evenwel ogenblikkelijk toe te voegen dat mijn kennis en inzichten op dit punt volstrekt ontoereikend zijn om hier een verantwoord oordeel over te vellen. Is er hier misschien (ook nog) een tandarts of mondhygiënist in de zaal die hier wèl het fijne van weet?

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.