Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Wasa

Wasa

15-02-2018 om 16:23

Vriendin in scheiding

Ik hoor vandaag toevallig via via dat mijn vriendin en haar man uit elkaar gaan. Dat is al een tijdje bekend, hoorde ik. En hoewel ik het voor mijn vriendin en haar (ex-)man heel rot vind, voel ik me ook gewoon enorm gepasseerd en ja, eerlijk gezegd: gekwetst. Blijkbaar ben ik niet zo'n vriendin dat ze dit met mij wilde delen. Ik weet gewoon even niet wat ik moet doen.
We hadden al een poos wat minder contact. Vroeger zagen we elkaar met ophalen van onze kinderen, nu regelen die alles zelf én we hebben allebei een erg druk jaar achter de rug (in de familie).
Op mijn Whatsapp-jes werd al niet meer zo enthousiast gereageerd, dus ik heb het ook een tijdje laten rusten. Soms is geen contact even beter.
Nu twijfel ik tussen niks doen, of toch maar weer (wéér) de eerste stap nemen. Ik wil er best voor haar zijn, maar blijkbaar heeft ze geen behoefte aan mij. Of ik trek de verkeerde conclusie.
Ik ben niet iemand met een hele rits vriendinnen en wij kennen elkaar al heel lang (met ups en downs). Ik geloof dat ik er wel klaar mee ben. Tenminste, dat zou ik willen. Ik ben er eigenlijk wel verdrietig over.

begrijpelijk

Ik snap dat je je gepasseerd voelt. Aan de andere kant herinner ik mij de periode voor en na de scheiding als een behoorlijk chaotische periode. Collega's wisten het eerder dan een van mijn beste vriendinnen omdat ik op enig moment gewoon niet de energie had om 's avonds nog een keer te bellen.
Ik zou wel reageren en zeggen dat je graag weer eens afspreekt maar begrijpt dat ze misschien eerst in rustiger vaarwater wil komen.

Angela67

Angela67

15-02-2018 om 17:55

Hmm

Hoe 'oprecht' zou je zijn als je een berichtje zou sturen? Mijn gevoelsmatige eerste reactie is dat je vooral zelf gekwetst bent. Als je haar 'echt onbaatzuchtig' iets wilt overbrengen dan zou je volgens mij helemaal niet twijfelen. Dan zou je een kaart of mailtje vanuit je hart schrijven zonder 'is zij nou aan de beurt of niet' gevoel. Toch? Ik krijg niet de indruk dat je haar denkt te kwetsen als je haar een berichtje stuurt. Dus wat vind je er nou echt van? Vind je het oprecht rot voor haar dan zou ik dat schrijven, zonder dat je iets terugverwacht.
Gr Angela

tante Sidonia

tante Sidonia

15-02-2018 om 18:33

mocht je het menen

Dan zou ik haar zeker een berichtje sturen om te laten weten dat je het rot voor haar vindt en je aanbieden als ´vriendin´.

Wat je ook voor ogen moet houden is dat zij het misschien aan sommige mensen lastig vindt te vertellen omdat bij sommige mensen de relatie altijd goed lijkt te gaan en dan kan het het gevoel van falen extra stimuleren.

Anderszijds; als het contact, om welke reden dan ook, sterk verminderd is, moet je nu niet ineens verwachten dat je de eerste bent die het hoort. En als je het gevoel van gepasseerd zijn hebt omdat je haar heel graag had willen helpen in een moeilijke periode kun je nuje hulp aanbieden. Voel je je gepasseerd omdat je dacht dat je belangrijk voor haar was en dat valt nu tegen, laat het dan gewoon maar los. Wacht dan af of zij nog contact opneemt en dan kun je altijd nog zien of je wil of niet.

Jackie

Jackie

16-02-2018 om 09:50

eens met Angela

Niet bezig zijn met jouw/haar beurt maar als je het meent gewoon een kaart of bericht sturen. Ik zou niet vragen om af te spreken maar dat aan haar overlaten.
Toen ik iets heftigs had meegemaakt en dit aan een vriendin vertelde vroeg ze wanneer het was gebeurd en vervolgens was haar eerste reactie: "waarom vertel je het mij nu pas?" Dat vond ik zo een afknapper, ik dacht echt oh wacht ik heb iets naars meegemaakt maar laten we het nu vooral hebben over hoe vervelend het voor jou is dat je het pas zo laat hoort.

Kaori

Kaori

16-02-2018 om 10:37

Jackie

misschien interpreteerde jij je vriendin wel verkeerd, en bedoelde ze: "had het eerder verteld dan had ik je meer kunnen steunen in dit proces."

Ik zou het zelfde kunnen zeggen, maar niet om hoe vervelend ik het vind dat ik het later hoor, maar juist omdat je eerder tot steun had kunnen zijn.

Jackie

Jackie

16-02-2018 om 16:04

Nee helaas

Nee ze wilde echt uitleg waarom ik haar niet belangrijk genoeg vond. Ik moest echt mezelf een soort van verdedigen.

Plop

Plop

16-02-2018 om 19:18

Maar

Ieders eigen gedachte, leed of sores is erger dan dat van de ander. Mijn collega en ik zeggen over onze patiënten: ze zijn niet tegen ons, maar voor zichzelf.
Dat doe jij, TS en de betrokken partijen.

Ik begrijp de vriendinnen best wel.
Zo was ik best verbaasd dat 2 van mijn nichten zwanger bleken te zijn en ze me dat nooit hadden verteld. Dat is toch nieuws om te delen? In elk geval was ik zo verbaasd dat ik waarschijnlijk een beetje blokkeerde en dat nam weg van de blijde uiting die ik normaal gezien had gegeven.
Of met verdrietige zaken, ik me wel eens buitengesloten heb gevoeld dat iemand bij mij blijkbaar geen troost zocht terwijl die persoon wel rondvertelde dat er veel behoefte aan troost was geweest en die alleen van 1 vriendin was gekomen. Dat vond ik een gemiste kans, want als ze me het verdriet had verteld had ik daar op haar voorwaarde steun kunnen bieden

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-02-2018 om 19:29

Kan van alles zijn

Ik belde eens bij toeval mijn vader die vertelde dat mijn moeder die dag was geopereerd aan kanker. Hadden ze niet verteld want ze wilden me niet ongerust maken. Dat terwijl ze normaal gesproken bij kleine tegenslagjes al bellen om hun hart te luchten.
Die vriendin kan het ook niet noemenswaardig, of niet iets voor de whatsapp vinden, of het is er gewoon nog niet van gekomen om het te vertellen.

Wasa

Wasa

17-02-2018 om 01:21

Afwachten

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb contact gezocht en we gaan een keer een flesje wijn drinken als ze eraan toe is. Ze heeft het nu inderdaad te druk met alles.

Hulp aanbieden doe ik niet. Dat schiet bij haar vaak in het verkeerde keelgat. Alsof ik op haar neerkijk en denk dat ze het zelf niet kan.
Ja, er zit soms iets scheef in onze relatie. Ik heb een wat voorspoediger leven dan zij. En (iemand zei het hier) tegenslag kan voelen als falen. Misschien speelt dat mee.
Het gaat me er zeker niet om 'wie er aan de beurt is'. Het is ook niet zozeer dat ik vind dat ik recht heb op informatie. Het gaat vooral de betekenis die ik er zelf in eerste instantie aan gaf: "Zie je wel, ze moet me niet."

Maar ik begrijp het wel. Er is in haar familie veel gebeurd het afgelopen jaar en ze is meer naar hen toegetrokken. Wij kennen elkaar vanuit onze studietijd en toen had zij een slechte band met haar familie. Ik heb heel wat verhalen aangehoord. Nu heeft ze weer veel contact met haar zussen. En daar ben ik vooral heel blij om. Dus eigenlijk is het ook logisch (en positief) dat ze deze situatie nu ook vooral met de familie deelt.
Zelf kom ik dan weer minder op de school van onze kinderen, waardoor ik de ontmoetingen bij het hek mis. Dus om van een andere ouder daar te horen: Nee joh, die liggen in scheiding, al met de Kerst...Wist je dat nog niet?!! Mwah... dat deed gewoon zeer.
Ik heb de indruk (al langer) dat zij onze vriendschap door de ontwikkelingen in de familie ziet als "iets van vroeger" en dat ze het misschien liever achter zich laat. Ik vind het zelf juist heel fijn en waardevol om iemand al lang te kennen. En ze is me echt dierbaar. Dus ik wacht nu rustig af.

Angela67

Angela67

17-02-2018 om 09:04

Fijn

En ook goed te horen dat je voor jezelf een manier hebt om er tegenaan te kijken, als een vriendschap dalen vertoont en wat je daarin zelf wilt en kunt.

Gr Angela

Wasa

Wasa

18-02-2018 om 10:13

Hm...

Ja,misschien is het wel goed, maar ik ben wel bang dat dit het einde van onze vriendschap is. Dat is vanaf de maan gezien niet zo'n punt, maar ik vind het behoorlijk pijnlijk om zo terzijde te worden geschoven.

Yura

Yura

18-02-2018 om 11:00

Een geheim bewaren

In de hektiek word rekening houden me wie wat in welke volgorde hoort wel erg veel gevraagd. En daarbij neem je soms iemand in vertrouwen die zijn mond niet kan houden, zodat voor je het weet de hele buurt het al weet behalve de mensen die het dichtstbij staan.
Ik heb zo'n schoonmoeder en schoonzus. Jaren geleden ging een stel bij ons in de straat scheiden. Hun zoon zat bij mijn dochter is de klas. De vrouw was een vriendin van een vriendin van mijn schoonzus. Die vriendin was de enige die in vertrouwen was genomen, die vond het echter nodig om mijn schoonzus in vertrouwen te nemen, waardoor wij het binnen no-time wisten. Hun eigen kinderen wisten het nog niet eens!. Man en ik hebben het er even over gehad en dat wij ons er erg ongemakkelijk bij voelden en dat we op onze tellen moesten passen dat niet hun kind het per ongeluk van onze dochter zou horen. We hebben het er dus met geen woord meer over gehad, om maar te voorkomen dat dochter het zou horen.
Of mijn zwager en schoonzus, die een kindje verwachtten en dat dolblij aan ons meedeelden. Bleek ongeveer de hele familie, tot achterneven en nichten het al te weten, behalve wij. Tja schoonzus kon mond niet houden en had het aan haar schoonzus verteld die al helemaal haar mond niet kan houden.
Dus misschien was het helemaal niet haar bedoeling dat "iedereen" het al wist, maar soms denken de mensen om je heen er helaas anders over.

Terziijde

' Maar ik vind het pijnlijk zo terzijde geschoven te worden.'
Maar Wasa, het lijkt alsof je denkt dat ze dat bewust gedaan heeft. Je schrijft ook dat je minder vaak op school zodat je de ontmoetingen aan het hek mist. Dat lijkt mij een oorzaak van het feit dat jij het zo laat te horen kreeg.
Ze heeft uitgelegd dat ze zoveel aan haar hoofd had, dat is toch begrijpelijk.
Het is zo gelopen, wees blij dat je niet in haar schoenen sta. Oftewel je klacht over haar gebrek aan deelzaamheid naar jou toe, is m.i. niet zo netjes. Het gevoel dat jij ervaart is minimaal met wat zij moet doormaken.

Ava

Ava

18-02-2018 om 19:55

misschien een vreemde

vergelijking, maar toch..

Een goede vriendin was erg ziek en de eerste aan wie zij dat kwijt wilde was een vage kennis, omdat die niet zo emotioneel zou reageren. Zij wilde niet ook nog hoeven omgaan met de emoties van vrienden en familie.

Mel

Mel

18-02-2018 om 20:21

Ava

Dat heb ik ook gedaan, in een heftige situatie voor ons. Ik kon het helemaal niet aan om ook nog de emoties van de mensen die mij dichtbij stonden over me heen te krijgen. Die kennis heeft me toen geholpen hen ook in te lichten en heeft mij ook wat uit de wind gehouden wat betreft die reacties. Dat kon ze, omdat ze er gewoon verder vanaf stond.

Laar

Laar

18-02-2018 om 22:26

Het zijn ook niet altijd bewuste keuzes

Ik heb het zelf heel druk en er gebeuren een aantal zware, emotionele dingen.
Ik ben echt te druk om mijn vriendschappen goed te onderhouden.
Dat zegt niets over hoe ik to die mensen sta.
Sommigen zijn me heel dierbaar maar het lukt me niet om contact voldoende te onderhouden.

En soms heb ik in periodes toch contacten, juist met mensen die me minder dierbaar zijn of goed liggen.
Misschien omdat dat minder emotioneel is
Maar vaak is het gewoon stom toeval.
Omdat ik die mensen nu eenmaal tegenkom. Of ze contact zoeken met mij. Of een appel doen op mij. Of omdat het praktisch nu eenmaal zo uitkomt, bijv ivm de kinderen oid.

Misschien ben ik een uitzondering, maar het zou zomaar kunnen dat haar band met bijv zussen niet perse beter is nu. Het kan ook gewoon zo uitkomen. Juist in moeilijke periodes, waarin ik juist graag bij dierbaren zou willen zijn, lukt het me vaak minder goed keuzes te maken en goed af te grenzen.
En dat contact met anderen vraagt dan soms al weer zoveel dat ik dan weer te moe ben nog contact te zoeken met de personen waar ik graag bij wil zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.