Relaties

Co-ouderB
27-08-2025 om 13:15
Vriendin wil kind via zaaddonor
Een hartekreet: Sinds een jaar ben ik samen met een fantastische vrouw. Ze heeft wel eens verteld dat ze niet in relaties geloofde, er geen behoefte aan had na een vreselijke scheiding (hij ging vreemd terwijl ze zwanger was en heeft bovendien haar daarna proberen te pesten/dwars te zitten).. maar onze paden kruisten en we zijn verliefd geworden en de liefde is opgebloeid. We hebben allebei een kindje van bijna 6 en sinds een paar maanden kunnen ook die het goed vinden. Toen ik haar leerde kennen had ze net besloten om nog een keer moeder te worden, alléén om een kindje voor zichzelf te hebben en het aan te kunnen pakken zoals zij dat wilt. Account aangemaakt en door wat profielen gescrolled, verder nog niks mee gedaan.
Ze heeft dat een tijdje geparkeerd, maar het blijft aan haar knagen. Ze begrijpt dat hiermee doorgaan ergens wat vreemd is nu ze een relatie heeft, maar ze bedenkt ook dat relaties tijdelijk zijn en ze atraks misschien een leeftijd kan bereiken dat het te laat is en wát als dan de relatie stukloopt? "Had ik je maar wat later tegengekomen, dan had ik gewoon 2 kinderen gehad ipv 1 en dat had ook niet uitgemaakt" (ik weet niet of dat wel zo is als ik eerlijk ben, want dan had ze een baby gehad óf het was vijf hele jaren later om maar wat te noemen, maar goed...)
Ze blijft aangeven dat ze ermee zit en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Ik zit ermee.. het idee dat ze een andere man uit gaat zoeken puur voor zijn zaad, dat dat bij haar gebruikt wordt en dat er dan een zwangere buik komt met het kind van een andere man.. ik heb daar moeite mee..
Een ander gedachtenpad is dat ze dat besluit destijds heeft genomen en het niet is afgerond en ze het wil onderzoeken of ze het wat vindt (ruimte om dat mogelijk af te sluiten, of bevestigd te krijgen dat ze bet toch wilt) waarbij de uitkomst kan zijn dat ze het méér wilt, maar ook dat het misschien niks voor haar is.. de eerste vind ik ingewikkeld maar de tweede ook. Want ze gaat dan toch daadwerkelijk afspraken maken met zaaddonors (in de gewenste constructie werkt het zo dat ze elkaar wel kennen). Tijd die we ook aan elkaar kunnen spenderen in mijn optiek om naar elkaar te groeien. Want nu komt het: ik sta er best voor open om misschien een kindje met haar proberen te krijgen.. echter vind ze dat ingewikkeld want ze weet dat de kans bestaat dat relaties stuk lopen en hoewel ze benadrukt dat ze mij best vertrouwt, haar vertrouwen in de mensheid is erg laag (enige mate van trauma door haar vorige relatie)... ik geloof dat ze in ons gelooft en me niet kwijt wilt; anders was ze namelijk al lang vertrokken of er sowieso niet aan begonnen... overigens heeft ze ook nagedacht over of het zo niet genoeg is nu ook mijn dochter in beeld is.. ze speelt erg met al die opties en gedachten en het maakt mij heel onrustig... ik wil haar niet kwijt maar ik wil ook mezelf niet voorbij lopen of er zo instaan dat ze door mij ongelukkig wordt... binnenkort wil ze het er graag over hebben want ze zit er ook mee..Wat moet ik hiermee aan?

Courage
27-08-2025 om 17:56
Even een ander geluid: "het idee dat ze een andere man uit gaat zoeken puur voor zijn zaad, dat dat bij haar gebruikt wordt en dat er dan een zwangere buik komt met het kind van een andere man.. ik heb daar moeite mee"
Ik krijg de kriebels van deze uitspraak van jou. Klinkt bezitterig.
Ik vraag me af of jullie wel voor elkaar 'gemaakt' zijn en misschien voelt ze dit intuïtief maar nog onbewust aan.

Co-ouderB
27-08-2025 om 18:18
Courage schreef op 27-08-2025 om 17:56:
Even een ander geluid: "het idee dat ze een andere man uit gaat zoeken puur voor zijn zaad, dat dat bij haar gebruikt wordt en dat er dan een zwangere buik komt met het kind van een andere man.. ik heb daar moeite mee"
Ik krijg de kriebels van deze uitspraak van jou. Klinkt bezitterig.
Ik vraag me af of jullie wel voor elkaar 'gemaakt' zijn en misschien voelt ze dit intuïtief maar nog onbewust aan.
Oke, dank voor je reactie.. dit plan bestaat van voor dat ze me heeft leren kennen en ze heeft moeite dat los te laten, los van wat wij hebben .. ik vind het zelf niet bezitterig om moeite te hebben dat je partner een kind krijgt van een andere man.. ik bedoel er zijn grenzen aan "je eigen ding doen" toch? Dit is dan ook helemaal niet zo'n geval

EmmaT
27-08-2025 om 18:34
Ok, hier weer een ander perspectief: zelf heb ik een kind in mijn eentje van een donor. Toen ik bezig was met de behandelingen ontmoette ik een man, het werd een soor 'friend with benefits' - relatie (ik moet er nu niet meer aan denken). Ik herinner me heel sterk het idee dat een vaste relatie voor mij, toen, echt, een gepasseerd station was. Een volwaardige relatie werd het ook niet en na 3 jaar was het uit. Hij heeft daar nooit iets tegenin gebracht. Hij had ook zijn dingetjes zeg maar. Zoals jullie praten over haar kinderwens, dat hebben wij nooit gedaan. Ik zou zijn afgehaakt als hij zo stellig wilde wat jij wil.
Maar ik begrijp je helemaal, het is een bizarre situatie. Neem haar serieus, dat moet zij ook bij jou doen natuurlijk.
Achteraf hebben we ook weer een hoop gezeur met de donor gehad. Wie weet hoe het gegaan was als het de friend with benefits was geworden!

Co-ouderB
27-08-2025 om 18:43
EmmaT schreef op 27-08-2025 om 18:34:
Ok, hier weer een ander perspectief: zelf heb ik een kind in mijn eentje van een donor. Toen ik bezig was met de behandelingen ontmoette ik een man, het werd een soor 'friend with benefits' - relatie (ik moet er nu niet meer aan denken). Ik herinner me heel sterk het idee dat een vaste relatie voor mij, toen, echt, een gepasseerd station was. Een volwaardige relatie werd het ook niet en na 3 jaar was het uit. Hij heeft daar nooit iets tegenin gebracht. Hij had ook zijn dingetjes zeg maar. Zoals jullie praten over haar kinderwens, dat hebben wij nooit gedaan. Ik zou zijn afgehaakt als hij zo stellig wilde wat jij wil.
Maar ik begrijp je helemaal, het is een bizarre situatie. Neem haar serieus, dat moet zij ook bij jou doen natuurlijk.
Achteraf hebben we ook weer een hoop gezeur met de donor gehad. Wie weet hoe het gegaan was als het de friend with benefits was geworden!
Wij hebben wel een relatie, weliswaar wonen we nog niet samen, maar zo zijn bijvoorbeeld wel onze kindjes op de hoogte en die blijven ook over en weer logeren en zo en dat is mooi om te zien..
Ik weet niet of ik stellig ben, of misschien zo over kom, zelf geeft ze aan het ook niet zo goed te weten en alles wat ik aangeef is dat ik de uitkomst van een kind van een ander niet zozeer verkies van alle opties..
Misschien een belangrijk detail.. toen ik vroeg hoe leuk het zou zijn als we onze kindjes allebei ooit zouden kunnen vertellen dat ze een broertje of zusje krijgen, gaf ze aan dat dat ideaal zou zijn.. maar komt het erop neer dat ze door haar verleden weet je nooit zeker weet dat een relatie goed blijft gaan.. en als deze over twee jaar over is, dan is ze voor dat andere ook te laat.. en ook zei ze dat het ook niet helpt dat ze binnenkort jarig is haha, ik snap dat allemaal, maar het is gewoon lastig

Co-ouderB
27-08-2025 om 19:06
IMI-x2 schreef op 27-08-2025 om 19:03:
Hoe lang hebben haar vorige relaties dan geduurd?
De eerste een paar jaar, tienerliefde.. die gast ging voortdurend vreemd.. en die met de vader van haar kind een jaar of 10.. ging dus ook vreemd.. ik begrijp dus ergens haar gevoel prima

EmmaT
27-08-2025 om 19:35
Co-ouderB schreef op 27-08-2025 om 18:43:
[..]
Wij hebben wel een relatie, weliswaar wonen we nog niet samen, maar zo zijn bijvoorbeeld wel onze kindjes op de hoogte en die blijven ook over en weer logeren en zo en dat is mooi om te zien..
Ik weet niet of ik stellig ben, of misschien zo over kom, zelf geeft ze aan het ook niet zo goed te weten en alles wat ik aangeef is dat ik de uitkomst van een kind van een ander niet zozeer verkies van alle opties..
Misschien een belangrijk detail.. toen ik vroeg hoe leuk het zou zijn als we onze kindjes allebei ooit zouden kunnen vertellen dat ze een broertje of zusje krijgen, gaf ze aan dat dat ideaal zou zijn.. maar komt het erop neer dat ze door haar verleden weet je nooit zeker weet dat een relatie goed blijft gaan.. en als deze over twee jaar over is, dan is ze voor dat andere ook te laat.. en ook zei ze dat het ook niet helpt dat ze binnenkort jarig is haha, ik snap dat allemaal, maar het is gewoon lastig
Ja dat klopt, en natuurlijk hebben jullie een ander soort relatie dan wat wij hadden. Alleen al dat er bij jullie kinderen zijn......Maar ik had mijn keuze gemaakt voor een donor, daar kon deze man mij niet vanaf brengen. Voor jouw vriendin/vrouw is de keuze misschien ook wel heel stellig. Het kan even duren om dat te relativeren.

Co-ouderB
27-08-2025 om 19:47
EmmaT schreef op 27-08-2025 om 19:35:
[..]
Ja dat klopt, en natuurlijk hebben jullie een ander soort relatie dan wat wij hadden. Alleen al dat er bij jullie kinderen zijn......Maar ik had mijn keuze gemaakt voor een donor, daar kon deze man mij niet vanaf brengen. Voor jouw vriendin/vrouw is de keuze misschien ook wel heel stellig. Het kan even duren om dat te relativeren.
Wat bedoel je met die laatste 2 zinnen?

EmmaT
27-08-2025 om 19:57
Co-ouderB schreef op 27-08-2025 om 19:47:
[..]
Wat bedoel je met die laatste 2 zinnen?
Ik kan me voor mezelf voorstellen dat ik van gedachten zou zijn veranderd als mijn relatie toen wat serieuzer zou zijn geweest.

Kersje
27-08-2025 om 20:19
Zij heeft dus duidelijk nog een kinderwens, maar heeft een ‘trauma’ vwb haar ex (vader van haar kind). Heel begrijpelijk dat zij nu ontzettend twijfelt wat te doen en ergens ook erg mooi dat zij hierover zo transparant is.
Wat het zo lastig maakt is dat zij met haar ex hun kind hebben gekregen, zonder de ervaring en weet dat het na hun breuk zo ontzettend moeilijk zou worden. Zij gingen destijds ook uit van ‘en zij leefden nog lang en gelukkig’. Jij kunt haar nog zoveel beloven en zeggen dat het met jou anders zal gaan en/of jij nooit zal doen wat haar ex doet/deed, maar haar ervaring zijn de feiten die zij wel heeft moeten meemaken.
Eigenlijk kun jij haar niet helpen bij haar keuze, maar wat jij wél kunt doen is jouw eigen gevoel en grenzen kenbaar maken. Dus als jij niet wil dat zij nog een kind krijgt van een donor binnen jullie relatie, zeg haar dat dan ook eerlijk!
Ik begrijp jou, maar ik begrijp haar ook!

Kersje
27-08-2025 om 20:20
EmmaT schreef op 27-08-2025 om 19:57:
[..]
Ik kan me voor mezelf voorstellen dat ik van gedachten zou zijn veranderd als mijn relatie toen wat serieuzer zou zijn geweest.
En nóg zou dat geen enkele garantie hebben gegeven, dat maakt het juist zo lastig.

EmmaT
27-08-2025 om 20:24
Kersje schreef op 27-08-2025 om 20:20:
[..]
En nóg zou dat geen enkele garantie hebben gegeven, dat maakt het juist zo lastig.
Ja klopt, want zoals ik al zei: met die stellige keuze voor een donor is het uiteindelijk ook een hoop gelazer geweest.

tsjor
27-08-2025 om 20:35
Jammer dat je vriendin haar ervaring met relaties tot nu toe zo bepalend laat zijn dat ook een volgende relatie daaronder gebukt gaat. Eigenlijk gaat ze nu zelf ook op een bepaalde manier vreemd, dat wil zeggen dat ze een kind wil krijgen met een andere man dan waarmee ze een relatie heeft. En dan liefst een man waarmee ze zelf ook geen relatie wil hebben. Gewoon een kind, puur voor zichzelf.
Ik hoop dat ze nog eens goed nadenkt over haar eigen keuzes en de visies die daarachter liggen. Ik vind het onvoorstelbaar dat je een relatie aangaat met iemand terwijl je ondertussen loopt te verkondigen dat je niet gelooft in relaties. Wat voor partner ben je dan?

Kersje
27-08-2025 om 21:14
tsjor schreef op 27-08-2025 om 20:35:
Jammer dat je vriendin haar ervaring met relaties tot nu toe zo bepalend laat zijn dat ook een volgende relatie daaronder gebukt gaat. Eigenlijk gaat ze nu zelf ook op een bepaalde manier vreemd, dat wil zeggen dat ze een kind wil krijgen met een andere man dan waarmee ze een relatie heeft. En dan liefst een man waarmee ze zelf ook geen relatie wil hebben. Gewoon een kind, puur voor zichzelf.
Ik hoop dat ze nog eens goed nadenkt over haar eigen keuzes en de visies die daarachter liggen. Ik vind het onvoorstelbaar dat je een relatie aangaat met iemand terwijl je ondertussen loopt te verkondigen dat je niet gelooft in relaties. Wat voor partner ben je dan?
Logisch toch, iedereen leert en leeft, naarmate men ouder wordt, op ervaringen uit het verleden. En ja, daar kan een volgende relatie wel onder gebukt gaan, maar dan vraag ik me wel af of men al toe is aan een nieuwe relatie.
In deze situatie wordt dat extra bemoeilijkt, omdat het over een nieuw leven gaat, waardoor je, na het evt beëindigen vd relatie, nog jaren door moet met een ex.
Ik vind het juist positief dat zij er zo goed over nadenkt, want een kind is zo gemaakt tijdens verliefdheid, maar dat wil absoluut niet zeggen dat het zo slim is/was. Vandaar dat ik eerder al schreef dat ik het mooi vind dat zij hierover heel open en transparant is, al is de situatie voor TO niet makkelijk.

Co-ouderB
27-08-2025 om 21:38
(stomme vraag misschien maar waar staat TO voor?)
ik begrijp haar dus ergens ook en ja natuurlijk hoop ik dat ze van gedachten verandert maar goed het is uiteindelijk haat keuze.. de vraag wat moet ik nu doen (grenzen aangeven maar wel het gesprek aangaan lijkt me) .. eigenlijk ben ik bang voor wanneer ze bij haar besluit blijft.. ik kan me niet voorstellen hoe ik dat een plekje zou moeten geven en uiteraard veel pijn doen als het hierdoor geen toekomst heeft.. denk je dat het zinvol is dat in mijn ideale plaatje een kind zouden krijgen met twee gelukkige ouders ?