Relaties Relaties

Relaties

Wat maakt een relatie tot een goede relatie

Hallo mensen,

na een huwelijk van 25 jaar ben ik drie jaar geleden gescheiden. Volgens mijn ex waren wij te verschillend, terwijl ik juist veel overeenkomsten zag. Hij was meer een sportman en ik meer een cultuurvrouw, hij visliefhebber en ik vegetariër, maar allebei waren we rommelkonten, konden we prima rommelen in en om het huis, en kwamen op hetzelfde moment, onafhankelijk van elkaar, met een pizza thuis. Nu wil ik weer gaan daten, maar ja, op basis waarvan ga je iemand ‘uitkiezen’, wat zet je in je profiel, wanneer zou een match een klik kunnen zijn? Ik ben heel benieuwd of mensen met een goede relatie kunnen aangeven wát het nu is dat hen bij elkaar houdt, dat hen tot een goed stel maakt. Hangt dat af van dezelfde interesses en hobbies? Daar lijkt het in datingland erg op. Of zit het in andere dingen?


@Emma

@Emma

21-07-2019 om 12:43

Nee geen gelijke hobby's

Het is meer een kwestie van timing, zeker in datingland, is mijn ervaring. Je kunt uit elkaar groeien, of naar elkaar toe. Een mens heeft gemiddeld drie langdurige relaties in zijn leven. Dat hoeven niet perse drie verschillende mensen te zijn, kan ook met één en dezelfde persoon.
Er is niet een recept of garantie ofzo. Er zijn karakters, omstandigheden, ontwikkelingen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-07-2019 om 12:47

Hmmm

In het ‘echte leven’ kom je elkaar natuurlijk tegen bij een gezamenlijke bezigheid. Werk of hobby. Dus in die zin komt het vaak voor dat een stel dezelfde interesse heeft denk ik.
Mijn man en ik hebben elkaar leren kennen op het werk. Maar hadden wel een volkomen verschillende functie. En we hebben ook echt verschillende hobby’s en interesses. Wat bij ons denk ik werkt is dat we geïnteresseerd zijn in elkaar. En mekaar ook vrij laten in wat we doen. Ik hou erg van tijd voor mijzelf en mijn man ook. En dat werkt hier.

Ik zou op zo’n datingapp ook niet weten waar ik om moest vragen eigenlijk. Het gaat toch om de persoon en niet om wat hij doet. Misschien dat ik wel zou selecteren op politieke voorkeur, maar dat kan zeker niet?

Ad Hombre

Ad Hombre

21-07-2019 om 12:52

Dendy

"Misschien dat ik wel zou selecteren op politieke voorkeur, maar dat kan zeker niet?"

Nee, helaas, maar als je een lesbo zoekt komt het vast wel goed. Die hebben nagenoeg allemaal dezelfde politieke voorkeur.

Flauw Ad

https://www.coc.nl/politiek-2/zeven-openlijke-lhbtis-gekozen-nieuwe-tweede-kamer

Geaardheid is biologisch en kent geen politieke voorkeur. Behalve de PVV, kennen alle politieke partijen (openlijke) LHBT-enz politici.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-07-2019 om 13:02

Maar ik zou geen lesbo zoeken Waarop stemmen die trouwens?

Vind je het gek dat ik politieke voorkeur aanhaal?

@Emma

@Emma

21-07-2019 om 13:04

Nou Ad!

Je kunt wel degelijk een politieke voorkeur of seksuele geaardheid opgeven. Voor jou misschien één potnat (haha) voor anderen niet.

Ik heb destijds gelet op leeftijd, kinderen ongeveer even oud, niet te ver weg, ongeveer gelijk inkomen. Je hebt grotere kans dat je dan iemand in dezelfde "levensfase" of"maatschappelijke groep" treft. De verschillen zijn buiten dat groot genoeg.

Onzekerheden

Je zoekt wat raakvlakken maar uiteindelijk gaat het om het hele plaatje en of je 'doelstellingen' hetzelfde zijn.
Ik denk dat het al dan niet allebei hebben van (eigen) kinderen het makkelijker maakt om elkaar daarin te erkennen.
Het zal ook met karakter te maken hebben. De een zoekt meer de verschillen op en gedijt daarop, de ander wil 'samen' vooral als een veilige onveranderlijke haven.
Als je uit een langjarige relatie komt wil dat wel zeggen dat de kans op een behoorlijke portie samenlevingsvaardigheden je kan helpen om de nieuwe relatie goed vorm te geven.
Het blijft uiteindelijk onzeker, terwijl je vaak juist zekerheid zoekt.

@Emma: waar komt die 3 langdurige relaties vandaan? Of heeft het met de levensloop te maken? Een faseverschil, de een wil kinderen de ander (nog) niet of niet meer kan bepalend zijn. De een wil nog een doorstart op de arbeidsmarkt, de ander wil al naar het pensioen toe.

@Emma

@Emma

21-07-2019 om 13:19

AnneJ

Het heeft meer met levensloopt te maken. Relaties veranderen ook, omdat mensen veranderen gedurende hun leven. Soms ga je naar een nieuwe relatie met iemand anders, soms verandert je bestaande relatie zodanig dat het echt een andere fase wordt. Ik bedoel eerder zoiets dus. Gemiddeld drie is wel erg algemeen, kan ook meer of minder, of één natuurlijk, of geen , niemand is hetzelfde.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-07-2019 om 13:24

Dendy

Partij voor de dieren natuurlijk!

Eerlijk gezegd heb ik me een keer voor zo'n site geprobeerd op te geven. Tinder, ik wou ook wel eens rechts/links swipen. Maar ik viel direct af: geen Facebook.

Ik zou niet op politieke gezindte selecteren, en een lesbo die mij wil hebben zou ik niet a priori afwijzen. Ik zou wel op IQ willen selecteren. Volgens mij is het wel van belang als je wat dat betreft op hetzelfde niveau zit.

Triva

Triva

21-07-2019 om 14:05

Annej

"Geaardheid is biologisch en kent geen politieke voorkeur. Behalve de PVV, kennen alle politieke partijen (openlijke) LHBT-enz politici."

Ik zie christenunie en SGP niet op jouw gegeven site staan of ben ik blind?

Je hebt gelijk Triva

Een detail. Maar in die kringen is het vermoedelijk nog iets ingewikkelder om er voor uit te komen. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Best lastig.

Ik wil iemand die werkt, gelijke inkomens vind ik niet belangrijk, hij moet actief en goed gemutst zijn( geen labiele weinig ondernemende saaie man) , houden van reizen, liever geen of zeer weinig alcohol drinken, zorgzaam zijn, ook zijn eigen hobby's hebben als die maar niet belangrijker zijn dan zijn tijd met mij, zeker niet agressief zijn, zijn financiën graag op orde, niet zwaar gelovig, geen zweverig type, geen jonge kinderen en fris verzorgd.

Dat is het wel zo'n beetje....denk ik

Triva

Triva

21-07-2019 om 15:09

grappig

Nog nooit bij stil gestaan, ik ben al bijna 23 jaar getrouwd met mijn eerste relatie.

Als ik nu zou zoeken zou ik financieel onafhankelijk zeer belangrijk vinden (en dat hoeft geen hoog loon te zijn maar gewoon je zaakjes op orde dus geen gat in de hand, geen verslavingen (alcohol, gokken etc), zeker niet roken (dat is nog wel de grootste afknapper). Ik zou het prettig vinden als iemand een hobby heeft of iets buiten de deur met anderen maar als die man thuis saai de hele avond op de bank zit vind ik dat ook prima zolang die mij maar vrij laat. Iemand die houdt van spelletjes vind ik fijn, hij moet ook kunnen koken en zelf het huishouden kunnen doen en dus voor zichzelf kunnen zorgen. Kinderen liever niet jonger dan die van mij, liefst geen toestanden met een ex (dus na scheiding een rustig nahuwelijk waarbij men zonder gedoe bij elkaar over de vloer kan komen en naar feestjes van de kinderen kan als die er zijn).

Ariane

Ariane

21-07-2019 om 15:22

Wil

En leeftijd? Anders vissen wij in dezelfde vijver.

Kan je op dit soort dingen zoeken?

Het geheim van een goede relatie


https://www.youtube.com/watch?v=MjhWKZOuU0M
Relaties ontrafeld door een psycholoog en een filosoof.
Onrealistische verwachtingen, conflicthantering, ouderen hebben de beste sex. Je zoekt de dynamiek van de relatie met je ouders, de rol van affaires, de rol van omstanders en publieke opinie, de constructie van monogamie, het gezin van herkomst met dysfunctionele zaken die patronen hebben tot in het heden, in nature en nurture, de rol van kinderen in de relatie.

40er

40er

21-07-2019 om 17:57

Overlappen

We hebben overlappen.
Hij vind serie a&b leuk, ik b&c
Ook qua boeken, interesse en vakantie.
En we gunnen elkaar iets. Ben al eens mee geweest naar een of ander scyfy gebeuren omdat hij daar graag heen wilde (en we 's avonds een feest in die buurt hadden). Maar hij doet zoiets ook voor mij.

En ja, ik denk dat het ook belangrijk is of je het tussen de lakens leuk hebt. En of daar de interesses ook op 1 lijn liggen. En of je de ander genoeg vertrouwd in iets wat hij graag wil en jij nog niet zeker weet, dat je samen stapjes zet zeg maar.

Prins

Prins

21-07-2019 om 17:59

Wil40

Joehoe....

Paasei

Paasei

21-07-2019 om 18:27

Mmm...

Ik ben weer opnieuw datingland ingestapt, ook online. Met een lijstje van verwachtingen, waar mijn mogelijke nieuwe partner aan moest voldoen. De enige waar ik me uiteindelijk aan gehouden heb, was zijn lengte (groter dan ik) en leeftijd (niet meer dan 10 jaar ouder/jonger, is net aan gelukt).

Kijk, die zorgzame, betrouwbare man met humor en een avontuurlijke geest zoeken wij dames allemaal en die wordt in online profielen dan ook vollop aangeboden (want dat weten de heren ook). Maar 'in the end' gaat het gewoon om die ouderwetse 'klik'. Het gevoel dat het goed is. De manier waarop je je voelt als je bij hem bent (daar zijn liedjes over.. 'the way you make me feel'). En dat is niet te vangen in abstracten als afstand of wel/geen kinderen. Het enige waar ik echt duidelijk over zou zijn, is of je iets definitiefs zoekt en wel/niet 'in' bent voor een affaire. Dat verkleint al het aantal vissen in de zee.

Mijn tip; als de door jou gekozen site een chatbox heeft, of bijeenkomsten organiseert, maak er gebruik van. Je komt er mensen tegen die je normaliter uit zou sluiten (want, te ver/oud/niet hetzelfde niveau/etc. Past niet in jouw profiel). Kan tot verassende ontmoetingen leiden.

25 jaar

25 jaar

21-07-2019 om 18:30

Hmmmm

Hier 25 jaar samen met dezelfde man. Wat maakt een relatie een goed?

Voor mij: humor enn communicatie. Zonder communicate begrijp je elkaar niet. Dus actief luisteren, vragen als je vindt dat de ander onduidelijk is, zodat je de ander kan begrijpen, zeggen wat je denkt en uitleggen waarom je dat denkt en je moet af en toe met elkaar lachen!

Verder over de belangrijkste zaken in het leven hetzelfde denken: politiek, geld, levensstijl. Dit is voor mij te vertalen in hobby's/ invullen vrije tijd en vooral zelfstandig het leven vorm kunnen geven.

Als ik nu een nieuwe relatie zou zoeken, zou ik zoeken op vrije tijdsbesteding en dan een date om te kijken of er een klik is

Ariane.

Ik heb hem al, meer dan 25 jaar

Prins.

Alleen al je vrolijke "joehoe", kijk, dat maakt nieuwsgierig.
Maar ik ben geen vis in de zee, lig stevig aan het anker.

Ik wens je een gezellige en zorgzame vriendin.

@Emma

@Emma

21-07-2019 om 20:31

Paasei

". 'the way you make me feel'). En dat is niet te vangen in abstracten als afstand of wel/geen kinderen. Het enige waar ik echt duidelijk over zou zijn, is of je iets definitiefs zoekt en wel/niet 'in' bent voor een affaire. Dat verkleint al het aantal vissen in de zee."

Dat klopt. Zelf was ik echt op zoek naar een langdurige, duurzame relatie. Afgaan op alleen mijn gevoel bij iemand gaat bij mij alle kanten op, ik ken mezelf. Om het aantal vissen in de zee behapbaar te houden ben ik in de buurt gaan zoeken naar iemand met eenzelfde soort leven als ik. Geloof het of niet: het werd iemand waar ik vanaf het eerste moment zeker van was en me goed bij voelde, die ik al jarenlang had kunnen tegenkomen op vakantie, sportclub of Albert Heijn in de buurt. Met de kanttekening dat als we elkaar eerder ontmoet hadden we elkaar nooit zo leuk hadden gevonden. Onze levens op elkaar afstemmen met onze kinderen nog thuis is ingewikkeld genoeg. Maar het gaat goed, die lever ik niet meer in

Paasei

Paasei

22-07-2019 om 09:20

The way you make me feel

Even nuanceren; ik bedoel niet die roze roes van verliefdheid maar dieper dan dat. Dat je je goed voelt bij iemand. Veilig, vertrouwd, beschermd. Dat t nergens wringt.

Ik denk dat je bij een nieuwe relatie op latere leeftijd toch wel meer je hersens gebruikt (als het goed is..). Dat moet ook wel; je bent geen verliefde tiener meer maar een volwassene met verantwoordelijkheden. En elke beslissing die jij neemt heeft impact op je kinderen, die je voor alles gaan (opnieuw; als het goed is..). Daarnaast heb je inmiddels geleerd dat als hij elke zondag voor voetbal hangt, hij dat zal blijven doen als jullie samen wonen. Ik bedoel; het is aan jou of je daar mee kunt leven, want je weet inmiddels dat je iemand niet kunt veranderen.

Maar wat je ook hebt geleerd (tenminste, ik wel) is het kunnen waarderen als iets goed is. Zeker als je uit een slechte relatie komt. Het is niet vanzelfsprekend dat je samen gelukkig bent. En dat vertellen wij elkaar ook regelmatig.

@Emma

@Emma

22-07-2019 om 09:52

Hersens

Ja, door schade en schande heb ik wel geleerd mijn hersens te gebruiken
Op latere leeftijd weet je ook sneller of het goed zit met een relatie of niet. Dat strookt niet echt met elkaar, was in het begin ook vreemd. Ik wist dat het goed zat, maar ik wilde het ook echt nog even zien en meemaken.
Het is inderdaad niet vanzelfsprekend dat je het goed hebt met elkaar. Wij tellen vaak onze zegeningen, ondanks puberkinderen en andere perikelen.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-07-2019 om 15:49

Knurf

Vulploegmedewerker?
Onweerstaanbaar!

juf Ank

juf Ank

22-07-2019 om 16:12

maggiemag...

Wat een relatie tot een goede maakt....Tja. Ik ben bang dat het moeilijk is te vatten. Ik zit al 23 jaar in een fijne relatie die overigens niet altijd zo fijn was; maar nooit heeft een van ons serieus overwogen om deze te stoppen. Wat belangrijk is:

Lol hebben met elkaar
Elkaar vrij kunnen laten en steunen; respecteren.
Wat je verder graag onderneemt, hoe je je tijd doorbrengt hoeft niet perse te matchen: maar wel voor een deel. Wij doen vrij veel apart maar geen van ons vind dat een punt. Daarnaast doen we wel ook dingen samen.

Wat ik wel een punt vind is een bepaald gedachtegoed over zaken; in grote lijnen. Ik zou niet kunnen leven met iemand die lijnrecht t.o. mijn politieke mening staat. Maar we hoeven echt niet overal hetzelfde over te denken.

Dus nee; hobby's en bezigheden zijn zeker geen must maar ik denk dat die klik waar jij het over hebt toch meer is gebaseerd op gevoel. Die is er of die is er niet. Dat voel je snel genoeg. Dus ik zou zeggen: spring in het diepe en GO for it!

juf Ank

juf Ank

22-07-2019 om 16:15

wat ben je vreselijk flauw in dit draadje. Bah.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-07-2019 om 06:44

Ank

Valt wel mee hoor. Ik verbaas me vooral over de gigantische lijst aan eisen die sommigen hier opstellen. Ik denk dat die mensen de maakbaarheid van het leven ernstig overschatten.

En dan al die politiek correcte types die het essentieel vinden dat hun (toekomstige) partner er precies zo over denken. Zet dat eens af tegen mijn 'lijst'. Een vergelijkbare intelligentie is het enige wat ik essentieel vind. Voor de rest zien we wel. Vergeleken met de meeste hier ben ik dus, daar komt ie: supertolerant

Er is overigens zomaar een kans dat ik in dot draadje de meeste ervaring heb met (een) goede relatie(s).

@Emma

@Emma

23-07-2019 om 09:49

Gods Gift

Ad, jij zou zomaar één van die mannen op datingsites--apps kunnen zijn die zichzelf Gods Gift to Women vinden. Maak jezelf niet zo belachlijk met je maakbaarheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.