Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Wat nu? Vriend gaat over mijn grenzen heen

Heb sinds 4 jaar een relatie en woon sinds een jaar samen. Partner heeft een getrouwde collega vriendin waar hij heel goed contact mee heeft. Regelmatig samen een ommetje maken in de pauze of samen lunchen en 1 x per jaar een dagdeel samen wandelen of fietsen.
Dit jaar is de fietsdag verregend (zoals ook wel eens eerder) en is er een tweede afspraak gemaakt. Samen een dagje naar een waddeneiland. 's Morgens heen, 's avonds terug. Vond ik niet echt prettig. In onze vakantie ook al aantal keren geappt en gevraagd samen iets te gaan doen als er ruimte voor zou zijn. Hebben de laatste tijd naar mijn idee ook meer contact via de app en het werk dan anders. Er wordt niet overgewerkt hoor.
Sinds 2 weken is er bijna dagelijks contact lijkt wel. Alleen overdag tijdens kantooruren.
Nu las ik laatst een appcontact van hen, zonder dit te vragen maar wel waar hij bij was, en blijkt dat ze elkaar lieverd, lieve schat, schatje noemen en genoten hebben van elkaars uitzicht op het strand op het plaidje.
Bij navraag wordt door beide gezegd dat ze al jaren op deze manier met elkaar omgaan en dat het niets voorsteld, is voor de grap, en ik me niet bedreigd hoef te voelen in de relatie met mijn partner. De collega/vriendin wil ook wel contact met mij. Heb al gesprek met haar gehad en gemailed.
Maar het voelt voor mij niet goed, gaat mijn grens over in hoe je met een goede vriend(in) omgaat als je in een relatie zit.
Is dit nu gewoon een hele goede vriendschap of meer? Ik weet niet hoe ik dit moet zien. Is dit een situatie waar eventueel meer uit kan ontstaan omdat je zo met elkaar communiceert? In real life schijnen ze dat dus niet te doen.


Taruh

Taruh

20-09-2016 om 10:47

openheid

als ze het in alle openheid waar jij bij bent ook doen en jij mag gewoon de apps lezen dan zou ik er weinig achter zoeken.

Ik heb ook zo'n collega gehad waarmee ik op deze manier omging. Aller aardigste vent, maar hij woont inmiddels samen met een andere dame en wij hebben elkaar al jaren niet meer gezien of gesproken.

Maar als jij je er niet goed bij voelt moet je dit bespreken met jouw partner. En duidelijk maken waarom het voor jou niet goed voelt.

Mijn ex vond het helemaal geen probleem want het lag er iets te dik boven op dat dit gespeeld was. Ook als ik met deze collega een museum bezocht of uit eten ging. Had hij het wel een probleem gevonden dan was ik er mee gestopt.

Dune

Dune

20-09-2016 om 11:19

Afhankelijk

Van het gevoel dat ik er zelf van krijg beslis ik of ik dat wil.
Ik wilde het niet en hij wilde nergens mee stoppen.
Omdat ik hem het beste kende en zag hoe hij gemengde signalen uitzond en hoe vrouwen daarop reageerden, heb ik besloten dat ik niet ging wachten tot het wel een keer mis zou gaan.

MerelR

MerelR

20-09-2016 om 11:29

Nou

Ik kan me je ongerustheid helemaal begrijpen, ik vind dit eerlijk gezegd wel een grens overgaan. Misschien hebben zij zelf niet in de gaten, of willen ze het (nog) niet zien, dat hun gevoelens voor elkaar verder gaat dan een gewone platonische vriendschap. Bij jou zijn er alarmbellen gaan rinkelen en ik heb door de jaren geleerd dat er dan meestal toch wel iets aan de hand is.

Zwaluw

Zwaluw

20-09-2016 om 13:22 Topicstarter

Taruh/MerelR

Taruh heb dit ook besproken met allebei. Zij vinden dit een normale omgang naar elkaar, doen ze al jaren blijkbaar. Heb ik dus nooit geweten dat ze op deze manier met elkaar appen. Ze realiseren zich beiden wel dat als je de apps leest en hen niet kent men er meer van zou kunnen denken dan gewoon een platonische vriendschap.

MerelR mijn partner vindt wel dat hij wat moet met het gegeven dat ik deze omgangsvorm te ver vindt gaan. Hij geeft aan beter na te denken over wat hij appt. Maar blijft erbij dat hij dit niet grensoverschrijdend vindt en dat het wat hen betreft niets te betekenen heeft.

Zo maar

Zo maar

20-09-2016 om 13:33

Herken dit wel....

... mijn vriendin appte op die manier naar haar eerste ex die weer was komen opdagen na 20 jaar.
Voelde me er ook niet fijn bij. Had ook het gevoel dat hij probeerde haar weer terug te halen.

Toen ik zei dat ik niet fijn vond, reageerde ze geirriteerd en gooide ze demonstratief naam uit whatsapp. 2 dagen later zat hij er weer in.

Heb haar de keuze gesteld. Hij eruit of ik. Hij is eruit, maar ergens blijft bij mij het gevoel overheersen dat ze blijven communiceren .....

Het is dus wel een aanslag op je vertrouwen en zeker als het vertrouwen nog maar zeer broos is.

Zwaluw

Zwaluw

20-09-2016 om 15:39 Topicstarter

Zo maar

Lijkt me dat je daar onzeker van kunt worden in je relatie. Jammer dat dat soort contacten niet gewoon transparant kan zijn, dat je het er gewoon over kunt hebben zonder dat er irritatie ontstaat.

Amelie

Amelie

20-09-2016 om 19:56

Hoeft geen probleem te zijn

Mijn man en ik hebben vrienden en mijn man gaat met de vrouw van het stel op ongeveer zo'n manier om als jouw man en zijn collega. Ze spreken af, appen, noemen elkaar gerust schatje oid en kunnen ook fysiek wel contact zoeken(bij elkaar op schoot zitten, een knuffel etc). Ik heb hier totaal geen probleem mee. Verschil is wel dat ze ook zo met elkaar om gaan met mij er bij. Als je het gevoel hebt dat het in het'geheim' gebeurt dan snap ik wel dat je wantrouwend wordt. Maar volgens mij doen jouw man en collega er ook niet geheimzinnig over. Ik heb geen reden te twijfelen aan de eerlijkheid van mijn man, jij wel?
Ik heb zelf ook een vriend gehad waar ik mee appte en waar ik regelmatig alleen heen ging toen we nog op dezelfde dag vrij waren. Ik vond het prettig bij diegene te zijn maar heb nooit overwogen meer dan als vrienden met die persoon om te gaan, dat verwacht ik ook van mijn man. En ik geloof ook dat als iemand vreemd wil gaan dat toch wel gebeurt, dat voorkom je niet door je man te verbieden zo met andere vrouwen om te gaan.

Flower

Flower

20-09-2016 om 23:36

In een eerder draadje van mij

vraag ik me af of mijn man te amicaal is.
Ik zou hier zeker niet mee om kunnen gaan.
In dit geval is het een vrouwelijke collega waar hij deze vriendschap mee heeft en ze noemen elkaar lieverd, schatje etc.
Als dat eens een x is, dan zou ik dat nog wel snappen. Maar je geeft aan dat ze dat steeds doen en maken ook opmerkingen (uitzicht op 't plaidje)...
Hmm, zou hij dat ook met een mannelijke collega zo doen in een vriendschap? Voor de gein?
Dat ze eens een dagje met z'n 2en weggaan vind ik al heel wat, maar als het een goede vriendschap is; oké. En daar ligt voor mij dan ook echt een grens.

Zwaluw

Zwaluw

21-09-2016 om 06:39 Topicstarter

Eerlijk

Amélie ik twijfel ook niet aan de eerlijkheid van mijn partner. Maar hij is niet open geweest in dit contact. In ieder geval was mij hun manier van digitaal communiceren niet bekend. En ik zie haar nooit dus weet niet hoe ze buiten de app met elkaar omgaan. Volgens hem dus niet op deze manier. Is dit puur iets op de app. Ik heb niets tegen een vriendschap tussen een man en een vrouw maar snap niet dat je dan vindt dat je zo met elkaar om moet gaan. Dit doet ie om naar haar aan te geven dat ie haar heel lief vindt. En ik heb er ook geen probleem mee dat dat zo is en dat je dat eens een keer laat blijken. Maar ze heeft een naam en heet geen schatje en is 'maar' een vriendin.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-09-2016 om 08:49

Precies

Hij is niet haar schatje, maar de jouwe. Ik denk dat het ook maar een dun lijntje is tussen vriendschap en een affaire, zeker als ze allebei niet heel lelijk zijn. Ik zou toch maar duidelijk maken dat hij moet oppassen, zelfs als hij op dit moment nog niets van plan is.

tante Sidonia

tante Sidonia

21-09-2016 om 09:40

vesper lynd...

"Allebei niet heel lelijk zijn"?????
Wat bedoel je daarmee?
Kun je geen affaire starten als je lelijk bent, of is het dan niet erg of zo? En wie bepaalt of je leijk bent???

Niki73

Niki73

21-09-2016 om 09:45

Ik zelf

Ik noem alleen mijn homoseksuele mannelijke collega's wel eens schat(je), maar bij de hetero's is me dat echt een brug te ver. Wat Vesper al zegt: JIJ bent zijn schatje, die collega (hopelijk) niet. Ik zou hier geen prettig gevoel bij hebben.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-09-2016 om 09:56

Tante Sidonia

Als mijn vriend zou schatjelieven tegen een oudere/lelijkere/dikkere vrouw dan ik, zou ik me daardoor niet bedreigd voelen. Natuurlijk kan hij dan ook een affaire beginnen, maar die kans schat ik niet zo hoog in. En anders zal hij wel depressief zijn of een MLC hebben, want dat zijn tegenwoordig de excuses

Zo maar

Zo maar

21-09-2016 om 10:18

Pfff

Nou ja liever een wat oudere/lelijke/dikkere vrouw waar een goed gesprek mee te voeren is dan een barbiepop waar niks zinvols uitkomt en die denkt dat alles draait om uiterlijk.

Zo maar

Zo maar

21-09-2016 om 10:23

Vesper

En bedoelde bovenstaande niet persoonlijk naar jou toe. Meer in het algemeen
(voor het geval je het persoonlijk opvatte).

wert

wert

21-09-2016 om 10:41

het is wel grappig om de laatste postings te lezen: beide gaan uit van een steriotypen. Want zomaar had net zo goed kunnen schrijven: liever een oudere dikkere lelijkere vrouw waarmee je de sterren van de hemel kunt vrijen ipv een barbiepop die de hele dag met haar neus in de boeken zit.

Ontopic: ik denk dat die apps niet als niets aan de hand gezien moeten worden. Als ik zo ga appen met een mannelijke vriend dan is er wel degelijk wat aan de hand. Daarbij zou ik sowieso geen gewone vriendschap kunnen hebben met een man alleen, als ik iemand heel leuk lief aardig zou vinden zou voor mij het randje over gaan naar sex veel te dichtbij zijn.

wert

wert

21-09-2016 om 10:44

en met dat steriotype wil ik dan zeggen dat Vesper's gedachte wel een vreemde ís want misschien is dát nét wat haar vriend bij een oudere lelijkere dikkere vrouw zou zoeken

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-09-2016 om 10:50

Zo zie ik dat niet

Ik ben wat jaloersig aangelegd, dus toen mijn vriend voor een cursus veel moest samenwerken met een dame heb ik wel uitgezocht wat voor type dat was. Op basis van uiterlijke kenmerken geconcludeerd dat het geen bedreiging was. Ik val overigens bij lange na niet onder de beschrijving van barbiepop die met haar neus in de boeken dan wel de poederdoos zit.
Ik denk dat de meeste vrouwen wel een beetje kunnen inschatten bij welk type vrouw hun man per ongeluk een grens over zou kunnen gaan.

Niki73

Niki73

21-09-2016 om 12:05

Vesper

Daar kun je je nog eens lelijk in vergissen! Ik ken een man die zijn jonge, gezonde, knappe vrouw heeft laten zitten voor een heel wat oudere, niet-fitte, bepaald niet knappe collega. Zij begreep hem zo goed...

je begrepen voelen

collega's zie je veelal vaker dan je partner, zeker als je fulltime werkt en de college op dezelfde werkplek zit.

Onderschat 'alleen maar fijn praten' niet! Je begrepen voelen (beter door deze person dan door je partner) is gif voor je relatie. Er is werk aan de winkel.

Zwaluw

Zwaluw

22-09-2016 om 15:13 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor jullie reakties. Heb diverse geprekken gehad met partner en ook met collega/vriendin. Ik hoef me niet ongerust te maken. Ze zijn gewoon hele goede vrienden volgens hen. Verder is er geen sprake van andere gevoelens ten opzichte van elkaar.
We zullen zien. Ik wordt er alleen maar erg verdrietig van en wil wel maar kan dit gewoon geen plek geven.

Niki73

Niki73

22-09-2016 om 15:37

Geruststellen

Het feit dat jij er heel verdrietig van wordt, zou toch iets bij je partner teweeg moeten brengen. Hij heeft jou blijkbaar niet genoeg gerustgesteld. Doet hij wel zijn best om dat te doen? Hoe? Of vindt hij dat je nu niet meer moet zeuren?

Heb je met hen samen gesproken? En hoe was de chemie tussen die twee toen? Ik denk dat je je intuïtie nooit mag wegredeneren, overdrijven hoeft natuurlijk ook niet. Maar blijkbaar zit iets je toch dwars. Kun je er met je vriend over praten?

Zwaluw

Zwaluw

23-09-2016 om 08:46 Topicstarter

Het wordt alleen maar moeilijker lijkt

Niki73 Mijn partner neemt wat afstand. Voelt zich gekwetst doordat ik op de gedachte kwam dat hij wat met zijn collega/vriendin zou hebben. Waarvan hij nu ook wel aangeeft dat het meer is dan een collegiale vriendschap. Schijnbaar zijn er allerlei gradaties in vriendschappen en ook in de liefde die je voor iemand kunt voelen. In eerste instantie gaf hij aan dat hij wel wat moest nav het verdriet dat ik had hierover maar nu lijkt hij toch te twijfelen. Ik vraag hem niets en wil dat ook niet maar heb wel aangegeven dat ik het moeilijk en eigenlijk not done vindt.

Niki73

Niki73

23-09-2016 om 10:26

Verdraaien

Hm, dit klinkt niet zo goed, eerlijk gezegd. Eerst ontkennen, later toch toegeven dat er meer is. Blijkbaar vond hij het toch nodig om aanvankelijk de waarheid te verdraaien. Dat hoeft niet als er echt niks aan de hand is, denk ik.
Verberg je verdriet niet, spreek het uit als je er last van hebt, en kijk wat hij doet of niet doet. Uiteindelijk zal het plaatje hopelijk wel compleet worden.
Ik spreek uit eigen ervaring. Ik heb een tijdje iets met een collega gehad. Dat is om praktische redenen geëindigd. We hebben nu allebei een andere relatie, maar we vinden elkaar nog steeds erg leuk. Ik houd daarom gepaste afstand. We zien elkaar bijna nooit meer, en alleen als er anderen bij zijn. We doen nooit meer iets met zijn tweeën en voeren geen intieme gesprekken meer. Samen gezellig appen? Samen en weekendje weg? Ik zie dat als de kat op het spek binden. Ik vind dat not done als je al een relatie hebt, ik wil mijn huidige partner recht in de ogen kunnen kijken.
Het feit dat jouw vriend nu afstand lijkt te nemen, vind ik in deze context geen goed teken. Ik denk dat hij zich realiseert dat dit niet kan, dat hij moet kiezen.

Niki73

Niki73

28-09-2016 om 13:01

Gaat het?

Hoe gaat het nu, Zwaluw?

Zwaluw

Zwaluw

29-09-2016 om 14:08 Topicstarter

Hoe gaat het nu

Dag Niki73
Je vraagt hoe het nu gaat? Heb een afspraak met collega/vriendin voor een etentje om haar te leren kennen. Had dit graag met zn 4en willen doen maar vindt mijn partner niet nodig. Maar voor een kop koffie zijn we welkom bij collega/vriendin. Ze hebben schijnbaar hun appcontact wat aangepast want het voelde niet meer spontaan tussen hen volgens mijn partner. En hij wil zo min mogelijk aanleiding geven tot onrust bij mij en gooit daarom zijn apps leeg en verzwijgt zoveel mogelijk zijn contacten op t werk met haar. Ik vraag schijnbaar te veel door. En dan hebben we het alleen maar over momenten waarop ze samen gaan wandelen of lunchen. Vind ik nu gewoon blijkbaar toch ff belangrijk om te weten, dat ie t in ieder geval gewoon zegt en het niet verzwijgt.
Ben er zelf te veel mee bezig. En ben er nog niet over uit wat te doen. Weet in ieder geval dat het bij mij ook niet meer voelt als voorheen als ik nu een appje krijg met lieve schat of lieverd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-09-2016 om 20:04

Poeh

Dat vind ik toch wat apart.
Dat ie het appcontact weggooit, zaken verzwijgt en contact tussen haar en jou afhoudt.

Ik zou daar meer moeite mee hebben dan met de appjes zelf.

Niki73

Niki73

30-09-2016 om 09:12

Ernstig

Ik schrik hiervan. Als hij zijn appjes moet weggooien, worden er dus toch dingen geschreven die niet door de beugel kunnen. Want anders heeft hij niks te verbergen.
Misschien kun je tijdens de koffie vragen of die vriendin de appjes wel wil laten lezen. Zo niet, dan vrees ik dat het vertrouwensfundament onder jouw relatie is weggeslagen. Dat is ernstig.
Ik zou misschien ook eens op de man af vragen of ze wel eens gezoend hebben. Of seks gehad hebben. Als ze ontkennen, kun je aan de manier van ontkennen vaak wel zien of het waar is of niet. Verontwaardigd/boos ontkennen is vaak vals, rustig ontkennen is meestal waar. Kijken ze elkaar aan voordat ze ontkennen, dan is het ook geen goed teken. Ga op je gevoel af, vaak weet je wel of er gelogen wordt of niet. Daarna kun je zelf je conclusies trekken.

Je schrijft dat je er te veel mee bezig bent. Zegt je vriend dat, of vind je dat zelf? Ik vind het namelijk best ernstig, wat hier gebeurt. Dus ik vind het niet zo vreemd dat je hier heel veel mee bezig bent, dat het je dwars zit.

Sterkte ermee!

Zwaluw

Zwaluw

20-12-2016 om 11:31 Topicstarter

Zucht

Toch nog maar ff weer online. Is al een poos over heen gegaan maar moet toch mijn hart nog weer luchten. Heb even ondersteuning nodig om de zaken weer op een rij te krijgen.
Bovenstaande houdt me nog steeds bezig. Merk dat ik het nog steeds best moeilijk vind dat mijn vriend contact heeft met deze vrouw. Krijg er de kriebels van en wordt er verdrietig om terwijl er verder niets is.
Hij geeft ook(heel voorzichtig) aan dat volgens hem het voor mij het best zou werken als zij geen contact meer zouden hebben. Maar dat dat geen optie is.
Heb ik ook niet om gevraagd en ga ik ook niet vragen.
En waar ik dan moeite mee heb? Om het als een gewone vriendschap te zien.

tante Sidonia

tante Sidonia

20-12-2016 om 12:27

zwaluw

Gezien je vorige berichten heb je waarschijnlijk gelijk... Goed dat je het niet vraagt. Hij weet het namelijk dondersgoed, wat voor jou het beste is. En waarschijnlijk ook voor hem zelf als hij zijn relatie in ere wil houden. Misschien dat je hem dat ook eens voor moet houden.
Maar eerlijkgezegd voelt het niet goed dat hij dit zo ook zegt en tegelijkertijd aangeeft dat het voor hem geen optie is. Hij was er in het verleden niet eerlijk over en dat zegt eigenlijk genoeg. Maar dat het voor jou kort door de bocht is om er consequenties aan te verbinden snap ik ook. Objectief gezien is dat misschien ook zo. Maar feit is dat het het niet voor jou en jullie relatie over heeft om het te stoppen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.