Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Madelief

Madelief

19-02-2018 om 13:12

Wie is er ook no contact gegaan met een narcist of cluster b partner?


OokZo

OokZo

22-02-2018 om 14:18

Juist Madelief

Zo voel ik dat ook. De autisten die ik ken (en twee ken ik van héél nabij) zijn goedaardig, die willen anderen niet uitzuigen of als emotionele boksbal gebruiken. Die doen er alles aan om zichzelf te verbeteren. De borderliner/narcist vindt dat het allemaal aan anderen ligt. De wereld is gek, hij zeker niet. En als je dat niet gelooft, ben je zeker stom of gek. Dus!

Ms. Simone

Ms. Simone

22-02-2018 om 14:23

Cold empathy

Sam Vaknin noemt dit (ja daar komt er weer een) “cold empathy”.

Ms. Simone

Ms. Simone

22-02-2018 om 14:28

Emotie regulatie

Zag/zie vooral ook overlap in problemen met emotieregulatie en prikkelverwerking. Ik lag al in scheiding toen ik me verder in deze materie ging verdiepen, toen was de diagnose bij zoon nog maar net gesteld.

Ms. Simone

Ms. Simone

22-02-2018 om 14:40

Wat ik wilde zien

Daar komt bij dat ik in eerste instantie niet kon en wilde zien dat gedrag van ex moedwillig is.

Herkenbaar

het niet kunnen inzien dat het moedwillig is. Ik maar uitleggen en uitleggen waarom het zo'n negatief effect heeft hoe hij doet...

Bijzonder al die herkenning... Iemand zei: het is net alsof ze naar dezelfde school geweest zijn, mensen met narcistische trekken.

Topic starter (ook een engelse term...) vind je niet dat het onderwerp te breed wordt zo? Het gaat zo ongemerkt..

Madelief

Madelief

22-02-2018 om 14:54

nee Thera

Ik vind het juist fijn het er in algemene termen over te hebben. Ik heb er zelf zo'n 'studie' van gemaakt maar stond er zo alleen in.

Het verdriet is er... maar door inzichten te delen, breekt al af en toe het gevoel van meer veiligheid en rust door (en andere momenten keihard en hartverscheurend huilen, maar ik weet ook: dit is zo anders dan welke break up dan ook, zelfs zwaarder dan weduwe worden, nooit gedacht dat ik dat zou zeggen, maar goed: dat komt door te double bind veroorzaakt door de trauma bond: cravings horen nu eenmaal bij no contact gaaan) Zo ik heb geprobeerd heel veel Engelse termen te gebruiken, waarom weet ik ook niet

Madelief

Madelief

22-02-2018 om 14:56

maar Sam Vaknin, ms Simone

Is nu niet bepaald een voorbeeld waarbij zijn eigen voorstel van cold empathy gelukt is... ik respecteer zijn zelfinzicht en adviezen hoor, maar hij gebruikt het ook weer om zijn grandiositeit te bevestigen.
Kijk voor de grap eens de documentaire over Sam. Dan schrik je van zijn narc gedrag

Madelief

Madelief

22-02-2018 om 15:01

Ookzo

Ja daar noem jij een kenmerk van narcisten wat ik niet herken van autisten: het enorme slachtofferschap: zij hebben recht op van alles want ze zijn slachtoffer.

De autist zie ik meer als een cel op zichzelf... de narcist als een cel die zich vastklampt aan andere cellen en die probeert uit te zuigen

Ms. Simone

Ms. Simone

22-02-2018 om 15:06

Sam Vaknin

Ook ik heb er een hele studie van gemaakt en ben bekend met “het fenomeen” Sam Vaknin. Zijn theorie van “cold empathy” gaat in tegen de veronderstelling dat cluster b’s geen empathie hebben. Hij beweert, dat ze die wel hebben (namelijk koude) maar die niet vóélen. Ze kunnen zich dus wel een voorstelling maken van hoe anderen zich voelen, maar hebben daar geen gevoel bij (neurobiologisch vast te stellen op FMRI).

OokZo

OokZo

22-02-2018 om 15:11

Interessant

Want ik ben ervan overtuigd dat mij ex juist haarfijn kan inschatten hoe een ander zich voelt en daardoor geweldig goed mensen kan bespelen. Inspelen op hun behoeften, ze aan het lachen maken, ze een goed gevoel geven, hij kan dat als de beste. Om daarna te beginnen uit te zuigen. Ik durf het wel te geloven: als je dat wel ziet maar niet voelt, pas dan ben je in staat er zo grof misbruik van te maken.

Madelief

Madelief

22-02-2018 om 15:45

Ookzo

ja mijn ex ook: haarfijn aanvoelen wat mensen voelen en dat bespelen

Madelief

Madelief

22-02-2018 om 15:48

Ms Simone

Leuk, zo iemand die ook de "bronnen' kent... Ik kan het mis hebben maar ik dacht dat Vaknin met cold empathy bedoelde dat de enige manier waarop een narcist zou kunnen genezen zou zijn dat hij op geen enkele manier zich voedt met de empathie van anderen en zo leert zijn eigen empatisch vermogen te ontwikkelen. En dat therapeuten dat zouden kunnen begeleiden op die manier...

Ms. Simone

Ms. Simone

22-02-2018 om 16:03

Nee Vaknin is heel duidelijk

Feitelijk zegt hij dat de zaak hopeloos is voor de partner, hoewel hij wel getrouwd is, gezond wordt het niet.


https://www.youtube.com/watch?v=qaVn5IPlUvo&sns=em

Ms. Simone

Ms. Simone

22-02-2018 om 16:19

Verwees naar verkeerde filmpje

Maar strekking is: “move on”!

Ms. Simone

Ms. Simone

22-02-2018 om 16:26

Uncanny valley

Deze gaat wel over cold empathy


http://youtu.be/Y1MkZb9FWos

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2018 om 16:55

Thera

In mijn geval is het juist mijn vader die het 'zakelijke contact' heeft voorgesteld. Ik was heel erg opgelucht dat hij hiermee kwam, ik vond dat een brug te ver om zelf te doen. Maar het was een bevrijding. Mijn ouders hebben zelf verder geen contact gezocht. Ik vind het meestal lastig om ongediagnoseerde mensen toch een etiketje op te plakken, dus heeft het voor mij ook lang geduurd voor ik durfde te stellen dat narcist op mijn vader geplakt kan worden. Ook is er een 'verdenking' van een vorm van autisme. Wij hebben wel eens aan asperger gedacht. In een gesprek met iemand afgelopen week zei die ander ook meteen 'zou dat ook mee kunnen spelen?'.

Wat in ons geval zo bijzonder is, is dat mijn ouders nu denken dat wij totaal geen belangstelling meer voor ze hebben. Hij heeft zelf het voorstel gedaan van 'zakelijk contact' en betwijfelt nu hoe oprecht we bezorgd zijn. Natuurlijk zijn we dat nog steeds, ondanks alles, het blijven 'pappa en mamma'. Ondertussen zijn mijn ouders ook bezorgd over al het hernieuwde contact met familie, want we zouden wel eens over ze kunnen praten. Ja, doen we ook. Daar hebben ze zelf voor gezorgd. En mijn vader heeft er ook voor gezorgd dat ik hem daar niet meer in vertrouw.

Andere mensen zagen niet altijd hoe mijn vader was, vriendinnetjes vonden hem wel aardig. Maar de vriendin die ik nu nog heb kon niet tegen de sfeer bij ons thuis. Ik heb dat nooit geweten, tot vorig jaar. Ze werd bloednerveus van mijn vader.

Bij ons is het nu een verloren zaak. Mijn vader loopt op zijn eind, dus daar kun je niets meer van verwachten.

Er zijn meer situaties waardoor de manier waarop je met elkaar omgaat anders kan worden, maar dat kan vallen onder 'in voor en tegenspoed', maar voor alle jonge vrouwen én mannen met een narcistische partner, wil ik benadrukken dat áls je door hebt wat er gaande is, áls je door hebt dat dat ten koste gaat van jezelf of je kinderen, doe dan iets. Alleen verder gaan is beter dan in de schaduw van je man of vrouw te verdwijnen, ten koste van jezelf dus en eventueel de kinderen.

Madelief

Madelief

22-02-2018 om 17:37

Ms Simone

je hebt gelijk ik ben in de war met cold therapy van Vaknin:


https://www.youtube.com/watch?v=Nh_gifvRh50&t=802s
volgens mij raad hij daar wel cold empathy aan (geen zin om helemaal te kijken, al genoeg gedaan)

Maar ja, ik weet dat hij slachtoffers aanraadt volledig nc te gaan.

Ms. Simone

Ms. Simone

22-02-2018 om 19:15

Cold therapy

Van cold therapy had ik nog niet gehoord, dus heb ik deze clip wel beluisterd. Misschien hebben de meelezers wel wat aan mijn andere linkjes, hoewel Sam Vaknin niet de meest toegankelijke spreker is. Ik zie nogal wat obstakels van deze therapievorm (voor zover ik daarover kan oordelen, want het vooral een reclamespotje voor zijn seminar). Het grootste obstakel is dat de meeste narcisten geen diagnose krijgen, hen mankeert immers niks, dus geen therapie zullen krijgen.

Ms. Simone

Ms. Simone

23-02-2018 om 17:43

Dagarada (e.a.)

Waar je wellicht wat aan hebt is (het door mij veel genoemde) “Thrive After Abuse”. Hiervan is een website met veel informatie over/voor problematische relaties. De dame die dit runt, Dana Morningstar, heeft op YouTube vele filmpjes over dit onderwerp, waaronder ook boekbesprekingen. Gisteren heeft ze het boek “Who is Pulling your Strings” op haar YouTube kanaal besproken, waar ik nu naar aan het luisteren ben. Mijn advies aan jou is op dit You Tube kanaal eea te beluisteren.

Madelief

Madelief

23-02-2018 om 18:45

Storms (Destructieve relaties op de schop)

Wie kent dit boek van Storms: (Destructieve relaties op de schop.?

Ik heb het een paar jaar geleden gelezen en toen heb ik het naast me neer gelegd wegens soms hele bijzondere voorbeelden en opvattingen.
Maar... ik ben het nu op nieuw aan het lezen en ik word getroffen door hoe precies hij beschrijft wat zich bij mij en ex afspeelde.
Bijvoorbeeld het citaat van mijn ex in de beginposting, is een naadloos voorbeeld van wat Storms beschrijft over iemand als mijn ex:

"Een apart verschijningsvorm van de 'zielige'psychopaat is die van de hem met zg zelfinzicht die je ertoe probeert te verleiden hem te helpen. Deze zal ervoor uitkomen dat hij aan psychopathie lijdt en hij wendt voor dathij inzicht heeft in zijn stoornis. Het is mogelijk dat beschrijvingen geeft van wat hij ervaart die waarachtig zijn... of zo overkomen. De psychopaat heeft over psychopathie gelezen. Hij is zielig, doet een beroep op je hulp, maar frustreert prompt alles wat je aanreikts. In een oogwekn vangt hij de argeloze hulpverlener in een dubbele binding. NIemand kan hem begrijpen, de geboden hulp is ongeschikt, zelfmoord is de enige uitweg. Het blijft verbazend dat een schijnbaar juist weergave van innerlijk leegte dan samengaan met een v olledig ontbreken van zelfinzicht en ook maar het gerinste vermogen om zichzelf te helpen."

Wow, naadloos mijn ex. Ik zag het allemaal zo goed, ik kon hem helpen... maar die hulp beklijfde nooit... was alleen maar voeding. Ik voel me erg gezien door dit boek.

Madelief

Madelief

23-02-2018 om 19:02

Storms2

En ook voel ik erkenning door dit boek over hoe beschadigd ik ben geraakt op een diep emotioneel niveau door de omgang met mijn ex.

Ik ben zo vaak 'kalt gestelt, afgewezen, in juist lieve intieme toenadering van mijn kant. Hij kon eigenlijk maar heel af en toe echt van mens tot mens intiem zijn. En dan alleen als hij dacht dat hij me kwijt zou raken, na drama om mij weer binnen te halen. Daarna was hij meteen koud en ongeinteresseerd. Heel pijnlijk.

Wat Storms hierover schrijft heb ik zo vaak letterlijk meegemaakt:
(nb Hij ziet narcisme als een vorm van psychopathier)

"Psychopaten slaan ook op de vlucht voor echte intimiteit. Gewoonlijk schermen ze zich daartegen af met kleine uitvluchten [..]. Het is echter vrij moeiijk om te allen tijde intimiteit te ontlopen, zeker wanneer je een prooi kiest omwille van haar vermogen toto intimiteit. Een oprechte golf van liefde die hem in alle argeloosheid direct geboden wordt, kan in een psychopaat paniek veroorzaken. Hij kan dan ofwel op de vlucht slaan, of wel agressief reageren..."

Ja letterlijk zo gebeurd, ettelijke keren. En dit heeft me meer gekwetst en verbijsterd dan alle manipulatie bij elkaar: dat je in liefdevolle onschuld uitreikt en dat de ander jou niet alleen afwijst maar reageert of je hem wil manipuleren en controle over hem uit wil oefenen.
It takes one to know one. is dat natuurlijk en ja, dat gaf hij dan ook toe (zie vorige posting) en vroeg mijn geduld en hulp hem hierbij te helpen. Pff en ik probeerde dat nog ook, jarenlang... zielig gewoon, terwijl ik zelf afgewezen was en ontkend in mijn vrouw zijn en mijn geliefde zijn...

Aiaiai ik wist dit allemaal wel en ik heb ook mijn grenzen gesteld. Maar om het zo opgeschreven te zien in een boek dat ik al jaren in huis heb, is toch wat confronterend...

Dagarada

Dagarada

23-02-2018 om 19:20

Ms Simone

Dank je wel! Ik ga ernaar kijken.

Ongezond

Er zijn vele redenen waarom een relatie niet kan of niet werkt. Dat kan heel verdrietig zijn. Maar als de beslissing is genomen, is het zaak om verder te gaan met je leven.
De manier waarop jij nog bezig bent met deze persoon vind ik niet goed klinken. En dat heeft eigenlijk heel weinig te maken mijn zijn stoornis, maar alles met jouw obsessie daarop. Dit wàs niet jouw partner, om wat voor reden dan ook. Tijd om los te laten en om te ontdekken waarin je in vredesnaam op zulke mannen valt. Kijk vooruit en vooral: laat los. Je hoeft je nu juist NIET meer bezig te houden met dit soort problematiek, doe dat dan ook niet!!

Madelief

Madelief

23-02-2018 om 19:47

Jippox

Wat alle deskundigen zeggen tegen mensen die met narc mishandeling te maken hebben gehad: informeer je, je weet niet watje overkomen is, het is belangrijk om te beseffen dat je niet gek bent, Het is geen obsessie om er over te willen lezen, het is heel nuttig om te begrijpen waarom je je voelt zoals je je nu voelt en waarom no contact gaan zo moeilijk is en waarom de breuk met iemand waarmee je een trauma bond hebt zo ontzettend anders is dan andere relatie breuken.

Echt pas op met dit soort adviezen, ze richten schade aan.

Jippox

Hoe weet je datf de manier waarop Madelief bezig is met haar ex heel weinig te maken heeft met zijn stoornis?

Madelief

Madelief

23-02-2018 om 20:55

Ja inderdaad Thera (Jippox)

Als je kijkt wat ik doe om te herstellen, zijn dé programma's en boeken (Spartan Life coach, David Grannon, Psychopathfree, Jackson Mackenzie, Destructieve relaties op de schop, Storms) waarin degene die geleden heeft onder het narcistisch misbruik leert zien wat hem/ haar is overkomen, wat er toe geleid heeft in hem/haar zelf, en hoe te voorkomen dat het weer gebeurt.
Ja obsessieve gedachten horen daarbij, dat komt omdat je door het misbruik in een Complexe Post Traumatische Stress toestand terecht bent gekomen en je hoofd probeert chocola te maken van zaken die normaliter onbegrijpelijk zijn.
Omdat wel te begrijpen zal je je moeten informeren. En wat je ook overal hoort is dat de mensen die het mee hebben gemaakt zo veel baat hebben bij de validering van hun gevoelens.

In die zin zijn dit soort adviezen -hoe goed bedoeld ook- zo gespeend van kennis van zake, dat het de slachtoffers van psychopathie kan schaden. Ik ben een week no contact en ben hard bezig over mijzelf te leren en te valideren wat mij is gebeurd. Er zijn mensen hier die er al jaren mee bezig zijn, waarbij het al lang uit is met partner. Ik ben dat niet van plan. Maar ik ben ook niet van plan mijn gevoelens als ongezond en obsessief weg te laten zetten.

Dat heeft de reguliere niet ter zake kundige psychologenwereld al geprobeerd. En veelal hebben ze me achteraf wel kunnen valideren. Dus ja, als ik merk dat iemand niet enigszins op de hoogte is van de dynamiek die hier speelt, moet ik het wat negeren om geen secundaire of tertiaire gaslighting ten deel te vallen

Tegengif

Sommige mensen komen dichter bij slangen dan anderen. En lopen meer kans op een beet en vergiftiging. Dan is het juiste tegengif van levensbelang. Je moet er natuurlijk ook over na denken hoe je minder kans hebt in het vervolg op een beet. Maar als je niet heel goed bestudeert wat voor slang het was en dus wat voor soort vergif, kun je niet het juiste tegengif nemen en kan je na even helemaal niet meer nedenken.

Zoiets.. Tegengif is eerst nodig en niet alleen maar: blijf uit de buurt van.. Ik denk dat de aandacht voor wie de narcist is, ook al heb je je van hem afgewend daarmee te maken heeft.

Madelief

Madelief

23-02-2018 om 23:23

Ja precies Thera en ook..

Begrijpen waarom je voelt hoe je je voelt. Ik ben al zo senior heb al wat break ups meegemaakt en ook nog weduwe geworden. Dit anders dan alle andere keren. Waarom? Hoe zit dat?
Het helpt mee heel erg om dat uitgelegd te krijgen. Hoe (covert) narcisme werkt en dat je daar dus complexe ptss van kan krijgen. Dat je jezelf daar tijd voor moet gunnen
Het kan zo beschadigend zijn voor mensen die in zo'n relatie hebben gezeten om te zeggen "nou hup, en nu verder kijken"

Nee ik weet dat ik gepredisponeerd ben voor een narcistische partner omdat ik bij een narcist en autist ben opgegroeid... In zo'n opvoeding mogen jouw gevoelens er totaal niet zijn. Jij bent een niet-persoon. Om zo iemand sterker te maken is het nodig dat zij gevalideerd wordt in de gevoelens die zij daaromtrent heeft. Zo niet dan doe je hetzelfde als narc ouder en ex.

Deze bevindingen zijn nog niet zo aangekomen in Nederland. Een paar uitzonderingen daargelaten (bv Iris Koops)

En ja, kennis van hoe het werkt helpt om het no contact vol te houden.

Bijvoorbeeld in het citaat van Storms dat ik hierboven zet over de 'zielige' narcist. Dat kan ik, na zo'n brief uit mijn beginposting veel makkelijker denken 'ja hoor, tuurlijk, het is goed met je'

Volhouden Madeliefje

De vader van mijn jongste is een narcist en borderliner. Ik ben in een vreemd web gekomen van haat/liefde. Hij woont ver weg, maar wist mij in zijn greep te houden. Nu is hij geblokkeerd, en geef ik af en toe een foto en info, waarna ik hem weer blokkeer. Dat geeft me heel veel rust. Het gaat vanzelf voorbij, echt. Kwestie van volhouden! Sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.