Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Vermoeid

Vermoeid

02-01-2020 om 21:14

Ziek familielid in huis nemen


Floria

Floria

04-01-2020 om 08:50

niet-iris

Zoals je bovenaan ergens kunt lezen zou ik het ook niet gedaan hebben

Man en kinderen, ja. Anderen, nee. Ik ken mezelf en de grenzen aan mijn zorgzaamheid.

Wat dan?

Wat zou je dan doen als iemand zonder familie, ernstig ziek, alleen in Nederland komt? Naar het Leger des Heils sturen?

'Ik denk dat we gewoon toch even om de tafel moeten gaan zitten, al vind ik dat moeilijk, maar er zelf aan onderdoor gaan kan natuurlijk ook niet.'

Ik denk dat dat erg belangrijk is, wel bespreken, eerlijk en open op tafel leggen, zonder verwijten. Het gevoel dat je hem alles achter de kont aan moet dragen, daar zit een heel negatieve ondertoon in: hij vindt het wel gemakkelijk zo. alsof hij lui is of een uitvreter. Het kan ook zijn dat hij zich niet zo vrij voelt om in jullie huis iets te ondernemen.Benoem ook eerlijk waar je jezelf niet zo goed in vindt, het zorgen bijvoorbeeld. De opstartfase heb je gehad. Nu is het de vraag: hoe gaan we dit voor de komende, langere tijd organiseren?

Heeft hij op zijn zolderkamer dingen als wifi, televisie, computer of iets dergelijks, waarmee je je gemakkelijk, zonder veel inspanning, kunt amuseren?

Tsjor

Jasmijn

Jasmijn

04-01-2020 om 09:23

Ouder

Ok, dat snap ik uiteraard wel, dat wanneer iemand te ziek is om het zelf te doen, dat je deze persoon helpt, maar uit de context en woordgebruik kreeg ik toch de indruk dat het hier niet gaat om helpen omdat de persoon het echt niet kan. Want dan schrijf je dat toch niet zo op? Iemand die doodziek in bed ligt, die breng je inderdaad alles wat hij/zij maar nodig heeft.
Ik denk dat er toch een wat duidelijkere taakverdeling moet komen waarbij zwager zich op gepaste tijden een beetje terugtrekt uit het gezin.
En als inderdaad het vervoer naar het ziekenhuis al uitbesteedt kan worden, dan scheelt dat al heel veel.

Floria

Floria

04-01-2020 om 09:23

Tsjor

Ik zou in ieder geval niet zeggen 'kom naar Nederland, dan kun je bij mij in huis'. Misschien alleen uitzoeken of er ergens in NL iets was waar zo iemand terecht kon, als er per se naar hier gekomen moest worden. Maar naar NL uitnodigen schept verwachtingen en verantwoordelijkheid. En daar zou ik zelf niet aan beginnen. Dat trek ik niet.

Dat kan

Ik zou het moeilijk te verteren vinden om iemand doodziek achter te laten in een land waar medische zorg niet zo goed is en er geen direct betrokkenen zijn zorg te dragen. Uitzoeken waar iemand dan terecht kan kan nu ook nog.

Tsjor

Pennestreek

Pennestreek

04-01-2020 om 09:40

Maar dat heeft TS blijkbaar al gedaan

Zwager is al in huis, dus de vraag of ze het moet doen of niet is een gepasseerd station. En een zieke die verder niemand heeft zet je ook niet zomaar op straat.
Nee, ik zou ook niet staan te springen, maar als er echt geen andere mogelijkheid is denk ik wel dat ik het zou doen voor familie. Maar wel inderdaad zoveel mogelijk zorgen voor privacy voor iedereen. Er zijn vast tussen de kuren door tijden dat hij minder ziek is. Dan zou een B&B of een hotel of vakantie huisje een oplossing (en opluchting) kunnen zijn. Ook voor de zwager. Die is waarschijnlijk al een paar jaar alleen, dan is inwonen bij een gezin ook heftig.

Alternatieven

Er zijn al veel alternatieven genoemd. Ik voeg er nog een aan toe: een vakantiewoning kopen (eventueel woning in buitenland opzeggen). Hij heeft een adres waar hij ingeschreven staat, dus het kan als vakantiewoning dienen. Heeft hij toch een eigen plek voor de betere dagen.

Tsjor

Miekemieke

Miekemieke

04-01-2020 om 09:54

geen zorghormonen meer

Maar zou mij wel zwaar verplicht voelen om een ziek familielid in huis te nemen maar ik denk niet dat mijn man daar mee accoord zou gaan.

Vermoeid

Vermoeid

04-01-2020 om 10:14

Reactie

Fijn al die meningen, dank daarvoor! Wij hebben zelf verder ook geen familie die iets kan doen, ik heb alleen nog een broer, die gezien zijn gewicht ( 200 kilo+) niets kan doen en verder geen familie helaas.

Over een vakantiehuisje tijdelijk hebben we nagedacht. Wij denken dat het dan snel weer mis gaat, in het buitenland had hij ook een gevulde koelkast, maar zelf koken en zelfs maar drinken inschenken was hem al te veel.
Hij was dan ook zwaar ondervoed en uitgedroogd toen ik daar kwam. We zijn bang voor herhaling.

Op zolder heeft hij wifi en netflix, maar geen tv, ligt geen kabel naar boven. Hij is behoorlijk doof, wil beneden de hele dag journaal enzo kijken en omdat hij inderdaad al jaren alleen woont niet echt gewent om veel rekening te houden met. Wij zijn allemaal erg slechte slapers en hebben er dan ook behoorlijk last van dat hij bv ‘s nachts naar het toilet gaat, krakende trappen en om 4 uur niet meer kan slapen en gaat spoken.

Wat sommige mensen hier zeggen klopt wel, het voelt een beetje als door de strot geduwd ; ik was de enige die voor langere tijd naar het buitenland kon en zonder verdere familie weinig keus dus. De zorg in Nederland is echt veel beter dus ook hierin niet echt veel keus, of zo voelt het tenminste. Hem aan zijn lot overlaten kunnen we echt niet.

Extra zorg inkopen ligt een beetje moeilijk, dat zal zwager zelf moeten aanvragen en dat lijkt hij niet nodig te vinden.

V@@s

V@@s

04-01-2020 om 10:18

wifi

Als op zolder wi-fi is dan kan hij daar hoogst waarschijnlijk ook TV kijken? De meeste providers hebben inmiddels wel geregeld dat TV kijken ook via een laptop of mobiel kan. Daar is dan een app of een website voor. Voor KPN bijvoorbeeld hier:

https://www.interactievetv.nl/

Maar bij ziggo kan het ook: https://www.ziggo.nl/televisie/online-tv-kijken/

Zelf verantwoordelijkheid geven

Vermoeid "... Hij was dan ook zwaar ondervoed en uitgedroogd toen ik daar kwam. We zijn bang voor herhaling."
Dit klinkt toch alsof jullie je meer verantwoordelijk voelen voor zijn leven dan hij. Waarom kun je geen vrede hebben met de gedachte dat hij doet wat hij belangrijk vindt, ook al zou dat ertoe leiden dat hij eerder komt te overlijden?

"Extra zorg inkopen ligt een beetje moeilijk, dat zal zwager zelf moeten aanvragen en dat lijkt hij niet nodig te vinden."
Heb je al tegen hem gezegd dat jij het niet meer trekt? Of zal hij dan antwoorden dat het wat hem betreft ook best een tandje minder kan, die zorg?

"Op zolder heeft hij wifi en netflix, maar geen tv, ligt geen kabel naar boven."
Dan heeft hij ook tv.
Er is geen netaanbieder die geen digitale tv aanbiedt. Zoek eens bij je provider op tv anywhere.

Ik denk dat dat veel kan schelen want het geluidsniveau van een half dove tv kijker is inderdaad precies irritant hoog genoeg om geen gesprek meer te kunnen voeren of zelfs je eigen gedachten niet meer te horen.
Als hij boven zit dan hebben jullie prompt enorm veel privacy.
Investeer in een oplossing voor tv boven.

En een koptelefoon

Ja, je zult de problemen die je ondervindt met hem moeten bespreken, omdat er voor veel problemen wel een oplossing te vinden is. Maar daarvoor zul je wel zelf moeten aangeven wat die problemen zijn onder het motto: we willen het voor iedereen zo comfortabel mogelijk maken.

Tsjor

Marie

Marie

04-01-2020 om 11:27

Makkelijk

Natuurlijk zal hij zeggen dat extra zorg inkopen niet hoeft. Dat kost geld en jij doet het toch gratis? Betaalt hij jullie trouwens kostgeld?
En over het niet koken als hij op zichzelf woont. Dat hoeft tegenwoordig allang niet meer. Daar zijn maaltijdvoorzieningen voor. Van opwarmaaltjjden uit de supermarkt tot warm afgeleverde maaltijden bezorgd aan huis. Die zelfs ook je overige boodschappen brengen.
Over het slapen op zolder. Aan de ene kant meer privacy, maar aan de andere kant natuurlijk lastig om als je echt ziek bent zachtjes trappen te lopen. Wellicht kan er met kamers geschoven worden?
Over het doof zijn. Heeft hij hoorapparaten? Zo niet, tijd om dat te regelen?
Rondleiding in huis kan dan veel schelen.

Jasmijn

Jasmijn

04-01-2020 om 11:41

In oplossingen denken.

Ik zou dat regelen met de tv, ik kan boven (waar ik geen tv heb) prima kijken op mijn iPad via ziggo, dus dat moet op een of andere manier wel lukken, wat anderen ook al schrijven. En dan koopt hij een draadloze koptelefoon erbij en je hoeft niet alles meer te horen, hij kan zich dan prima terugtrekken.
Ik zou hem wel gewoon laten mee eten, voor een persoon extra koken is het werk niet.
Misschien via marktplaats een klein koelkastje op de kop tikken en eventueel een Senseo-koffie apparaat, zodat hij binnen handbereik wat drinken en snacks heeft, hoeft hij ook niet iedere keer helemaal die trap af om wat drinken te halen. Ik neem aan dat hij toch wel wat meebetaalt aan eten en drinken? Je kunt een assortiment aan makkelijke snacks daar neerleggen. Wat fruit, Bifi-worstjes, kaasblokjes etc. Als het makkelijk te pakken is dan zal hij het sneller eten dan helemaal een maaltijd zelf te moeten klaarmaken.

Jo

Jo

04-01-2020 om 12:45

@ vermoeid

Als je in zo'n korte tijd dat je zwager bij je woont je zo erg geïrriteerd raakt over leefgeluiden en zijn aanwezigheid dan heb je ook wel naïef gehandeld door hem in huis te nemen.

Sorry hoor, maar je op gaan zitten winden omdat iemand in de nacht naar de wc gaat en jij van wakker wordt en dan de slaap niet kan vatten. Weet je waarom je niet meer kunt slapen? Omdat je je irriteert. Vervolgens begin je je dag chagrijnig wegens slaaptekort en kan je zwager niks goeds meer doen in je ogen.

Wat hierboven al werd geschreven, denk in oplossingen.

40er

40er

04-01-2020 om 12:56

Zorg

Ik zou zeker aan de bel trekken en zorgen dat er hulp komt. Dat zou hij kunnen betalen, aangezien jullie al veel voor hem doen. Verder idd langs het zorgloket bij je gemeente, kijk wat ze kunnen doen.

Verder wel mijn complimenten hoor, knap dat je dit doet!

Pennestreek

Pennestreek

04-01-2020 om 13:58

Van slaapkamer wisselen?

Als jullie op zolder gaan slapen heb je minder last van hem als hij naar de wc moet of zoiets. Verder kun je oordoppen gebruiken, die heb ik ook omdat manlief nogal snurkt. Dat helpt heel goed, ik word nauwelijks nog wakker.

Ik denk ook dat je vooral jezelf tot last bent. Je ergert je aan je zwager en de inbreuk op je privacy, maar weet je zwager dat ook? Oftewel, is hij zich ervan bewust dat hij wat meer rekening met jullie moet houden? Want als je het hem niet vertelt weet hij ook niet dat hij iets ‘fout’ doet....

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶

04-01-2020 om 14:12

Duidelijk en helder aangeven wat wel en wat niet.

Ik denk, dat het tijd wordt voor een goed gesprek.
Je zwager is verstandelijk nog goed bij, dus dat moet kunnen.

Maar voor je dat gesprek aangaat, kijk of je duidelijk kunt krijgen waar bij jou de “irritatie” of “weerstand” zit.

Is dat de aanwezigheid? Is dat het gevoel “de verzorgster” te zijn wat je eigenlijk niet wil? Heeft het te maken met verantwoording voor zijn gezondheid, en wie daar verantwoordelijk voor is? Neemt hij die verantwoording?

Wij hebben voor ruim 7 jaar geleden mijn schoonvader in huis genomen. (Hij heeft 24/7 toezicht en zorg nodig)

Wat hier onderandere zorgde voor een enorme irritatie was het toiletgebruik. 4 x per uur naar de wc, om daar dan minimaal 10 minuten per keer te blijven levert irritatie op. Vooral als er nog 4 mensen in huis aanwezig zijn.

Een snelle Google actie leerde ons dat de caravanbouwer kip ook “care-units” verhuurt. (Mobile verplaatsbare toilet/douche gelegenheid) Dat is dus iets wat wij in ons achterhoofd houden mocht het echt de spuigaten uitlopen.

je zwager zou zo’n care unit kunnen huren en op zolder kunnen laten plaatsen.

met betrekking tot de zorg (wassen/medicatie/etc) zou je contact op kunnen nemen met de wijkverpleegkundige. Dit valt als ik me niet vergis gewoon onder de basisverzekering en kan je ook enorm ontlasten.

Zijn “chemo” was zou je kunnen uit besteden.

Maar........ voordat je met deze oplossingen komt, is het belangrijk om het gesprek aan te gaan met wat je wel of niet wil. En als hij dat niet wil, HIJ voor een andere oplossing verantwoordelijk is. Stel daar ook een reeële datum voor. Extra zorg inkopen ligt een beetje moeilijk, dat zal zwager zelf moeten aanvragen en dat lijkt hij niet nodig te vinden.

Sterkte!

Triva

Triva

04-01-2020 om 15:07

Beter lezen....

"Sorry hoor, maar je op gaan zitten winden omdat iemand in de nacht naar de wc gaat en jij van wakker wordt en dan de slaap niet kan vatten. Weet je waarom je niet meer kunt slapen? Omdat je je irriteert. Vervolgens begin je je dag chagrijnig wegens slaaptekort en kan je zwager niks goeds meer doen in je ogen. "

De zwager kan niet meer slapen en gaat dan spoken....

Jo

Jo

04-01-2020 om 15:41

@ Triva

TS windt zich wel degelijk op omdat er s'nachts geluiden zijn waarvan zij wakker wordt. Als ze zou slapen, zou ze ook niet registreren dat hij gaat plassen en wat heen en weer loopt. Je kunt je natuurlijk ook (onbewust) gaan focussen op al deze ongewone geluiden (net als (bijna) elke moeder wakker wordt van het geringste geluid van haar baby/peuter).

Ik heb wel eens niesbuien in de nacht. Mijn bovenbuurman wordt er wakker van en die hoor ik dan weer naar de wc gaan. En als hij weer slaapt, dan hoor ik hem snurken. Maar het is zijn schuld niet dat ik zelf minimaal 4x per nacht wakker word en lig te woelen in bed.

Je zou maar kanker hebben, plots je woonomgeving hebben moeten verlaten (omdat dat beter zou zijn) en het vooruitzicht dat je nog zo'n 1,5 jaar te leven hebt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2020 om 16:29

Hij gaat spoken

Dat lees ik als: hij gaat door het huis heen lopen (dat best gehorig is blijkbaar) als hij niet kan slapen.

Daar kun je natuurlijk afspraken over maken.

En volgens mij kun je dit alleen maar volhouden als je dat gaat doen.

zebra

zebra

05-01-2020 om 14:02

zo snel mogelijk rond de tafel

om afspraken te maken met elkaar. Erachter komen wat hij zelf kan op betere dagen, wat hij niet meer kan, waar extra zorg nodig is. Misschien kun je die samen met hem aanvragen? Misschien kost alles hem teveel energie of kan hij zijn aandacht er niet meer bij houden?
Ik denk dat ik wel zou zorgen voor genoeg dingen die hij makkelijk zelf kan pakken als hij op de zolder zit en dat ik ook gewoon voor hem zou koken, een portie meer of minder koken maakt qua tijd niks uit.
Het toiletbezoek van hem in de nacht is wel vervelend als je zelf een slechte slaper bent maar misschien valt er inderdaad te switchen van kamer? En nogmaals: duidelijke afspraken maken, hij moet ook begrijpen dat jullie moeten slapen, al lukt het hem dan misschien een stuk slechter.

Max

Max

05-01-2020 om 14:19

Poeh

Lijkt me zwaar hoor!

Ik lees ook een paar keer: een portie meer of minder koken maakt niet uit, maar zo simpel is het natuurlijk niet altijd. Koken voor een makkelijk weeshuis is niks, maar koken voor 3 lastige eters kan een enorme uitdaging zijn.
Volgens mij had je ook aangegeven dat zijn eten aangepast moet, het is dan niet een kwestie van een portie meer erbij.
Zeker als jullie zelf niet in orde zijn, dan kan alles echt teveel zijn.

Ook wordt er best makkelijk gepraat over praten.
Open deur, maar is lang niet altijd zo makkelijk.
Het klinkt niet alsof er makkelijk te praten valt met deze man. Maakt niet zoveel uit waar dat aan ligt, je moet het er nu mee doen.

Kun je organiseren dat jullie even eruit kunnen? Om bij te tanken en samen een goed plan de campagne te maken?
Als praten niet lukt kun je je eigen ziekte aangrijpen om medewerking van deze man te vragen/eisen. Je kunt het niet aan, punt.
Maar het zou goed kunnen zijn als jullie eerst vooraf duidelijk kunnen krijgen wat jullie nu kunnen geven en hoe dat te organiseren.
Huur een student in voor een week om voor hem te zorgen en ga er even tussenuit?

zebra

zebra

05-01-2020 om 15:25

zeker niet makkelijk

om te praten over hoe het nu verder moet maar toch wel noodzakelijk. Ik mag hopen dat de zwager van Vermoeid ook wel begrijpt dat zijn verblijf bij hen een enorme impact heeft op het gezin en nu kan hij nog best wat dingen zelf. De situatie zal natuurlijk veranderen naarmate zijn gezondheid achteruit gaat maar dat zal steeds een kwestie van aanpassen zijn.
Ik zou proberen veel dingen zo mogelijk uit te besteden om jezelf zoveel mogelijk te ontlasten.
Misschien inderdaad (extra) hulp om te poetsen die dan eventueel ook de kleding wast van de zwager, voor zover ik weet, moet het toilet ook extra gepoetst worden (of op een andere manier) bij iemand die chemo krijgt dus daar moet wel tijd voor zijn.

Urinefles-tip

Het nachtelijk toiletbezoek kan flink verminderd worden door een paar urineflessen op zolder neer te zetten. Zo hoeft hij ‘s nachts in de koude de trap niet af.

Ik weet niet of het door de chemo of door de ziekte komt, maar je hebt zo te lezen geen logé die zich inzet jullie zo min mogelijk tot last te zijn.
Daarom nogmaals de tip de eerste week van extra zorg in een zorghotel te verblijven. Voordeel is ook dat hij zo ook geen trappen naar zolder te lopen. Lijkt mij dat zijn energie in die eerste dagen na chemo ook te wensen overlaat, zodat hij moet aansterken. In een zorghotel is een badkamer en het bed ook beter uitgerust dan thuis.

Toch ook een puntje om over te praten; wat als hij idd de trap niet meer op kan. Verwacht hij dan dat jullie een ziekenhuisbed in de huiskamer plaatsen?

In de nacht naar de wc

Als je een chemokuur volgt,wil niet zeggen dat je alleen hoeft te plassen. Hij kan ook last van misselijkheid of ingewanden hebben. En paniek door ziek-zijn, kan 's nachts extra hard toeslaan, vandaar het gespook. Behalve geírriteerd kan je je ook zorgen maken: moet je eruit om hulp te bieden?

Ik zou hulp zoeken, desnoods je eigen huisarts, want dit is zwaar.

Hotel op stelten

Hotel op stelten

09-01-2020 om 16:39

Begrijp het volkomen

Door omstandigheden zitten wij 5 weken achter elkaar met logees. Wel 2 verschillende, maar ik mis ook de privacy, niet spontaan de deur uit kunnen lopen. Niet een kop thee voor jezelf alleen kunnen pakken, afspreken wie hoe laat in de douche gaat. Vanochtend was het paniek, want ik was naar de sportschool, maar die boodschap was blijkbaar niet aangekomen, dus ik was opeens nergens. Ik werk vaak thuis, dat vind ik ook heel lastig met mensen rondlopen, niet zijnde je eigen kinderen. Ik moet er niet aan denken dat het voor 1,5 jaar zou zijn. Ik ga de komende weken af en toe een flexkantoor huren. €13,00 voor een dagdeel. Dan kan ik even rustig mijn administratie doen en verder iets vaker bij een klant zitten. Misschien voor jou ook een idee? Zeg je: ik ben vanmiddag naar kantoor, maar ga je gewoon heerlijk in je eentje met de deuren dicht een boek lezen ofzo. Mijn dochter is bij haar vriendje gaan logeren. Vind ik ook niet zo leuk, mijn gastvrijheid heeft mijn kind de deur uitgejaagd. Zij houdt ook van rust in huis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.