Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Relaties Relaties

Relaties

Even zo

Even zo

05-06-2019 om 17:50

Zus


En niet koken.

En niet samen eten koken....ook niet buiten de deur, je weet ook dan niet wie de paprika heeft gesneden. Na 2,5 uur auto rijden mag ze zich ook niet opfrissen ivm de badmatjes.
Tja, het wordt er niet eenvoudiger op en de verstandhouding niet beter.

Maar logeren weigeren mag, natuurlijk.

Enna M.

Enna M.

07-06-2019 om 16:11

wat is de visie van Zus?

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wat mij als eerste opvalt is dat het een eenzijdig, gekleurd verhaal is. Veel oordelen over Zus ook. Dus ik vind niet dat ik kan zeggen zoals iemand anders dat de zus 'eigenlijk niet zo'n leuk persoon is'.

Wat betreft haar relatie met jullie ouders, en dat zij zo ver weg woont.... daar zit vast meer achter. Ze kan absoluut niet overweg met haar moeder, om maar iets te noemen. Persoonlijk woon ik ook 1,5 uur rijden bij mijn ouders vandaan en ja, ik denk dat dat ook iets te maken heeft met de niet zo goede band met mijn ouders, helaas. Ik heb geen broers of zussen, maar ik voel niet de behoefte om als ze behoeftig worden, uitgebreid te gaan mantelzorgen voor mijn ouders. Wij (mijn gezin en ik) hebben ons leven hier, en gaan waarschijnlijk niet verhuizen naar ruim 100 km verderop om boodschappen te doen voor een eenzaam knorrig stel. (Dat ze eenzaam en knorrig zijn, hebben ze mede aan zichzelf te danken, maar dat is een ander verhaal).
Het klinkt heel hard, maar ik kies dan toch voor mijzelf en mijn kinderen uit zelfbehoud. Ik heb niet voor mijn ouders gekozen.

Zou zoiets ook aan de hand kunnen zijn met Zus? Is er iets voorgevallen of ontstaan waardoor zij is gekwetst of niet wordt geaccepteerd door je ouders?
Verder zou ik een tip aan Even Zo willen geven: leer om je grenzen beter te bewaken. Niet alleen naar je zus toe (je mag gewoon zeggen dat het niet uitkomt als ze komt logeren - eerder is al gebleken dat dat geen punt was), maar ook naar je ouders. In hoeverre is het nodig dat jij in problemen komt met je werk omdat je mee moet/wilt naar het ziekenhuis met je ouders? Misschien kun je nog wat leren van je zus, en heeft ze gelijk dat ze best met de taxi kunnen.

Bennikki

Bennikki

07-06-2019 om 16:52

Knurf (o.t.)

“Maar als jij helpt met koken en je wast niet eerst je handen, vind ik dat ook heel onhygienisch. Ik zou niet meer bij jou komen eten, eerlijk gezegd.”

Dat vind ik nou wel jammer! Je mist echt wat ; )

Knurf

Van mij mag alles. En ik had er het volste begrip voor gehad als mijn schoonzus en zwager ons logeerverzoek hadden afgewimpeld. Ze bleken nb de dag erna op vakantie te gaan. Maar als ik deze draad lees prijs ik mezelf gelukkig dat ik meer mi casa es tu casa types in mijn leven heb dan Mijn Huis, Mijn Regelsmensen.

Even zo

Even zo

07-06-2019 om 17:13

iedereen heeft grenzen

Jij hebt ook grenzen, Kenfan. Misschien liggen die iets verder dan die van mij. Als iemand bij jou zijn schoenen met hondenpoep op de salontafel legt, zeg je er dan iets van? En als iemand zijn zwaarbehaarde, zwetende oksel met jouw theedoek afdroogt en de theedoek terug hangt, gebruik je hem dan weer voor je kopjes? Als jouw zwager lekker uit zijn neus eet en dan zijn hand in je net gevulde koektrommel steekt en er lekker in rond rommelt tot hij zijn favoriete spritsje heeft gevonden, denk je dan ook ach, het is maar snot?
Maar ik vind dat dit draadje een beetje ontspoort. Van mijn vraag "Hoe kan ik het nou een beetje prettig houden voor iedereen en toch het idee hebben dat ik in mijn eigen huis mijn eigen standaard mag bepalen?" ben ik verworden tot een zusterhatend wijf met smetvrees die rigide vasthoudt aan haar regels. Prima. Ik ga weer even mantelzorgen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-06-2019 om 17:21

Dat was ik, Enna M.

En dat was geen constatering, maar een vraag.
Ik ken de Zus namelijk niet en heb dus ook geen mening over haar.

Ik lees alleen dat Even Zo aangeeft dat ze zich niet serieus genomen voelt door haar zus, en dat Zus haar altijd wat denigrerend behandelt en behandeld heeft. Dat is niet aardig...

Samen met wat andere info zou je kunnen opmaken dat Zus niet bijzonder liefdevol met haar zusje omgaat. Of dat ook echt zo is, weet ik niet. Maar dat is voor mij ook niet zo relevant. Dit is hoe Even Zo het vertelt.

Al met al denk ik echter dat het soms juist beter is om wel wat afstand van elkaar te nemen. Iets met visite en verse vis enzo. Dat hoeft niet per se 3 dagen fris te blijven.

Over ontsporen gesproken...................

je komt nu wel met zulke buitensporige voorbeelden aanzetten. Die wel amusant voor een beelddenker, dank daarvoor. Als mijn zwager aandrang voelt om zich in een hoekje van de woonkamer te ontlasten dan zet ik hem in zijn blote kont in een taxi naar Vijvervreugd. Niet voordat ik hem er nog een keer met zijn neus doorheen gewreven hebt.

In elke familie zit wat oud zeer dat je beeld op hoe iemand nu is vertekent. Bij de een wat erger dan de ander. Maar in alle gevallen is het een subjectief beeld, gevormd ook in een periode dat jezelf nog niet volwassen was. Je kunt kiezen je daarin vast te bijten, of er wat afstand van te nemen in het besef dat je het verleden niet kunt veranderen en dat elk mens zijn sterke en minder sterke kanten heeft.

Ik denk dat je het prettiger kunt krijgen door iets meer zelfrelativering en wat minder vooroordelen tegenover je zus, en duidelijk maken wat je van haar verlangt. Jij neemt met frisse tegenzin uit plichtsgevoel taken op je, en zij laat zich dat aanleunen Nu vertaalt je frustratie daarover zich naar ellenlange uitwijdingen over haar tekortkomingen, jouw badmatje en je voornemen minder gastvrij te zijn. Vraag is of je leven daar leuker en makkelijker van wordt. Ik denk het niet. De kans dat je zus daardoor het licht gaat zien lijkt me minimaal. Je Grote Gelijk ga je alleen halen ten koste van het nog verder verzuren van de verhoudingen.

Afstand

Los van het handen wassen (@Bennikki, je maakt me nu wel heel nieuwsgierig) zou ik het niet leuk vinden als mijn zus alleen maar langs komt omdat ze in buurt iets moet doen en een logeerplek moet hebben. Ik ben geen hotel.

Even zo

Even zo

07-06-2019 om 18:49

tuurlijk

Tuurlijk zit er oud zeer en een hoop frustratie over vroeger. En inderdaad, ik baal ervan dat het nu niet om gezelligheid gaat maar om een slaapplek. Waar ik mee worstel is dat als ik de verhoudingen niet wil laten verzuren, IK me moet aanpassen. We zouden toch tenminste een stap in elkaars richting moeten doen?

Jongste i.h.nest

Jongste i.h.nest

07-06-2019 om 18:50

Knurf

Ik hou ook van schoon koken, maar om meteen te zeggen dat ik niet meer bij mijn zus zou komen eten, gaat wel ver. Mijn troost in bange dagen is dat de bacteriën dood gekookt worden. Vooral aansturen op gekookt of gebakken eten dus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-06-2019 om 19:13

Ja maar Even Zo

Heel bruut gezegd: wie heeft er een probleem?

Niet je zus toch? Dus wat verwacht je dan van haar?
En dat is letterlijk de vraag. Wat zou je zus moeten doen om jou halverwege tegemoet te komen?

Even zo

Even zo

07-06-2019 om 19:36

probleem

Mijn probleem is al voor een deel opgelost als zij niet meer komt. Zij zou mij tegemoet kunnen komen door zich in mijn huis een beetje aan te passen.
Dat zij niet voor onze ouders gaat zorgen is inderdaad mijn probleem. Dat los ik zelf wel op zonder dan ook nog de irritatie van haar logeerpartijen te hoeven verdragen. Ook even bruut gezegd

Volg je eigen route

Denkend aan de toekomst, ben je jezelf niet. Maar je geen zorgen; als je enig kind was geweest had je de zorg een eigen invulling gegeven, ga nu ook zo te werk. Wat je doet, doe je voor hen en jezelf, niet voor je zus. Koppel zodoende je band met je zus niet aan de zorg voor de ouders. Jij doet zoveel en zij doet wat zij nodig vindt.

Zelf had ik jaren weinig contact met ouders. Maar in het jaar van de zorg, boeide mij het niet wat anderen voor mijn vader deden of hoe weinig bezoek hij van hen kreeg. Ik heb veel herinneringen opgedaan in die periode waarin mijn aandacht gewaardeerd werd. Die herinneringen koester ik. Als ik vertel over die tijd van de wandelingen en zijn reacties en gevatheid, kijken de anderen mij vreemd aan; dat hebben zij allemaal gemist.

Misschien is dit een hart onder de riem; vindt je zus het niet nodig, dan is dat haar probleem en haar gemis. Ondertussen kan je nog wel gezelligheid ervaren aan de etentjes met zus en je kinderen in een bistro of in restaurant, als ze toevallig in de buurt is.

Taxi

Taxi

08-06-2019 om 01:02

Ik draai niets om

Jij weigert wel naar jezelf te kijken. Dan heb je in elk geval de garantie dat je weet waar het eindigt.
Dit gaat niet over een badmatje van de Blokker of dat ze haar handjes heeft gepoetst.
Ik denk als je eerlijk naar jezelf kijkt, dan heb je ergens vreselijk de pest om. Maar jij maakt het een verhaal over wat ze doet.

Even zo

Even zo

08-06-2019 om 16:14

vader

Mijn vader is in de storm gevallen en ligt in het ziekenhuis.
Ik ga verder even niet meer in op hierboven.

Even zo

Sterkte!

Even zo,

Beterschap voor je vader.

Na valpartij kwam mijn vader ook in het ziekenhuis terecht. Alleen kon hij niet meer terug naar huisnetwerk kwam in verpleegtehuis terecht. Kort daarna ook alles in gang gezet voor een zorgwoning voor mijn moeder. Toen ze allebei eenmaal onder de panne zaten, voelde ik de zorg van mij af vallen omdat ze niet meer zelfstandig woonden.

Als je vader wel weer thuis is, kunnen ze een aanleunwoning overwegen. Dat voelt veiliger.

Mari

Mari

08-06-2019 om 21:45

even zo

sterkte

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.