Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Hoe hou je de sex leuk in een lange relatie?

key_west

key_west

20-07-2026 om 12:15 Topicstarter

Izza schreef op 20-07-2026 om 11:30:

Als dat jou helpt voor een eerste opstart is het prima natuurlijk. Dan zou ik dat wel regelen (en eerder schreef je dat dat heel lastig was met 3 kinderen). En ook beseffen dat het op die manier niet continu kan. Intimiteit moet niet afhangen van kinderen die eerst allemaal weg moeten zijn. Dan komt er nooit meer wat van.

Klopt...we zullen het dus vaak toch tussendoor moeten doen. Zondagochtend is eigenlijk het enige moment dat het kan. Of een keer vroeg naar bed. Vroeger dan de kinderen tegenwoordig! Hoe ouder ze worden, hoe meer energie we over hebben. Maar hoe minder tijd alleen. Ik snap dat het stuk leuker wordt in bed als de kinderen het huis uit zijn. 

Blijf jezelf ook afvragen of je überhaupt geen seks meer wilt. Of geen seks met je man. Wil je bijvoorbeeld wel seks met jezelf? Of ligt daar ook schaamte. Dat is ook een goede manier om weer tot elkaar te komen. Durfen aangeven wat jij wilt en wat je partner moet doen. Leer jezelf dus kennen op dat gebied. Bij veel vrouwen zit hier vanuit vroeger toch schaamte (niet netjes etc).

ja hoor, ik wil beiden. Als ik het niet zou willen had ik hier geen topic geopend. Seks met mezelf doe ik vaak genoeg, ik weet wat ik wil en vind het normaal/niet iets om je voor te schamen. Seks met jezelf is een stuk veiliger - je hoeft niks te delen en te vertellen en hebt alleen je eigen medewerking en goedkeuring nodig. Als het wat langer duurt is er niemand voor wie je moet 'opschieten'. En het is praktisch: je kan er direct mee beginnen - geen ander nodig. Maar met zijn tweeen is op een gegeven moment ook wel eens leuk. Heb er trouwens ook geen bezwaar tegen als mijn partner het met zichzelf doet. Lijkt me gezond. 

key_west schreef op 20-07-2026 om 09:53:

Ik ben wel benieuwd HOE je vrouw dan die schaamte heeft losgelaten? Hebben jullie kleine stapjes of opdrachten gedaan? Of in een keer een grote stap? Wat werkte goed voor jullie? Waar en hoe begin je met zoiets? 

Je schrijft: de beleving van sex is meer een symptoom dan een oorzaak. Hoe bedoel je dat precies?
En wat in de therapie/ aanpak van de therapeut sprak jullie aan? Ik zie er tegenop om er een te zoeken. Niet omdat ik niet durf te praten, maar het lijkt me weer een eindeloos traject van iemand zoeken, kennis maken, tijd vrijmaken...en hopelijk klikt het dan want anders zijn we heel veel geld voor niks kwijt.

Ben erg nieuwsgierig, daarom veel vragen

In de intimiteit is zichtbaar en voelbaar wat er onder zit. Schaamte, angst, onveiligheid. Of juist vrijheid, zelfliefde, kunnen geven en ontvangen. Daarom is seks een symptoom of meer nog een spiegel.

Wij kwamen uit bij geweldige therapeuten. Die vooral heel erg hebben geholpen door de juiste vragen te stellen en ons hebben geholpen om bij ons gevoel te komen. En zo gingen we zien wat we met ons meedroegen wat zo vaak onbewust ons gedrag aanstuurde. En hoe we met elkaar in een patroon raakten.

Bij ons gooide een crisis alles open. En vanuit die puinhoop konden we opnieuw kiezen: hoe wil ik leven? En dat is loskomen van hoe je het hebt gedaan, van wat je is geleerd, van wat anderen van je denken. En in ons geval dus ook gewoon doen. Die angst en schaamte zitten in ons. Bij de een dieper dan bij de ander. Het is niet zo dat dat helemaal weg is, we laten dat alleen niet langer bepalend zijn voor keuzes. Dat lukt vast niet altijd overigens. En dan is het heel bevrijdend om te merken dat als je dat doet er heel fijne ervaringen zijn. Met ook de veiligheid dat een van beide nee kan zeggen of bij een tegenvallende ervaring we gewoon wat anders gaan proberen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.