Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
03-02-2026 om 20:06
Ik ben 64 jaar uit Friesland en heb een prachtvrouw waarmee ik 20 jaar gelukkig getrouwd ben en daarnaast heb ik het geluk gevonden om een pracht vriend te hebben waarmee ik af en toe intiem ben. Mijn hele leven lang is biseksualiteit een worsteling geweest, omdat nooit iemand het echt heeft geaccepteerd. Alleen gedoogd. Nu word ik deze maand Opa en het brengt me weer twijfelen aan mijn zelfbeeld. Het maakt mij weemoedig. Ik wil voor hem de beste opa zijn, maar daarvoor moet ik mijn hart sluiten en dat doet veel pijn. Wie heeft hier ook ervaring mee?
05-02-2026 om 17:33
Draadjesvlees schreef op 04-02-2026 om 23:39:
”gekozen voor”….alsof het een claim is en een recht. Alsof iemand voor wie jij je opent en die geeft het terug vervolgens een volledig eigendom is. Ik stel het even scherp, omdat je het zo neerlegt. Het komt neer op de basis norm of dat je gelooft dat een hart er voor meerdere personen kan zijn of niet (polyamorie of monogamie) en of dat je norm en geloof is dat je je hart alleen kan openen voor een geslacht (hetero/homo versus biseksualiteit). Wie bepaalt dit? De meerderheid van stemmen?
Zoals ik al schreef, heb ik begrip voor zo ongeveer alle seksuele geaardheden, zolang kinderen en dieren buiten schot blijven. En ik leg niemand mijn normen en waarden op. Maar toen mijn man en ik bijna 30 jaar geleden trouw aan elkaar beloofden was dat een afspraak tot monogamie. Hij zou er ook niet heel blij van worden als ik er iemand naast zou hebben zonder hem daarin te kennen. Dat wil niet zeggen dat ik per definitie tegen open relaties ben of zo. Maar in MIJN relatie met MIJN man is de norm dus monogamie. Als de norm in jouw huwelijk met jouw vrouw ook monogamie was, dan kun je daar dus niet eenzijdig van afwijken. Als je er een relatie naast hebt zonder dat zij daarvan weet en vooraf (!) heeft aangegeven dat ze daarmee oké is, is het dus gewoon vreemdgaan. Daar heeft je seksuele geaardheid helemaal niets mee te maken.
Iedereen in een langdurige monogame relatie heeft weleens behoefte aan of nieuwsgierigheid naar een ander. Ook dat heeft niets met seksuele geaardheid te maken.
En ik snap nog steeds niet wat biseksueel en opa worden nou met elkaar te maken heeft. Dat heb je me/ons nog steeds niet uit kunnen leggen.
05-02-2026 om 18:05
Ik denk dat ik een beetje kan reconstrueren waar Draadjesvlees mee zit. Ik denk dat zn echtgenote, die als ik goed gelezen heb geen problemen heeft met het praktiseren van de biseksualiteit niet de moeder van zn kind is die een kind krijgt omdat Draadjesvlees 20 jaar met haar getrouwd is. Kan wel natuurlijk maar ik denk van niet.
Ik denk dat de moeder van zn kind alles van een afstand bekijkt en niet vertrouwd is met de vriend van to. Moeder van zn kind wil waarschijnlijk niet dat to zn vriend mee gaat nemen als het kind geboren is want ze zit natuurlijk ook al met de vrouw van to en dan komt er ook nog een vriend van to bij. Ik denk dat dat een beetje de kern van het probleem is, klopt dat Draadjesvlees of is het volkomen verkeerd gespeculeerd van mij?