Vakantie en uitjes

Maaike
15-06-2009 om 17:27
Alleen op reis met zoon met andere achternaam
Ik woon in het buitenland en in juli gaan mijn zoon en ik naar Nederland op vakantie. Hij heeft de achternaam van mijn partner, met wie ik niet getrouwd ben. Mijn zoontje van 5 staat in mijn paspoort (en in het paspoort van mijn vriend). Nu heb ik gehoord dat de douane moeilijk kan doen wanneer je kind niet jouw achternaam heeft.
Van een collega-moeder hoorde ik dat het volgende nodig is: kopie paspoort vriend, brief van vriend waarin hij verklaart goed te vinden, kopie geboortebewijs zoon waarin staat dat hij eerst mijn achternaam had en na geboorte-aangifte achternaam vriend.
Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips?
Alvast bedankt!
Maaike

Saartje
15-06-2009 om 17:35
Volgens mij onzin
Hoi Maaike
Ik heb heel vaak gereisd met mijn kinderen met andere achternaam. Ook met kinderen met eigen paspoort dus zonder dat ze konden zien dat de kinderen van mij zijn. Je partner heeft al toestemming gegeven om je kind te laten bijschrijven, likt mij voldoende.
groet
saar

Lynna
15-06-2009 om 19:44
Wel brief mee
Afgelopen jaar ben ik ook met de kinderen op vakantie met vliegtuig geweest en had een brief van mijn ex mee waarin hij toestemming gaf dat ik de kinderen mee op vakantie nam. Mijn kinderen hebben inderdaad een andere achternaam als ik heb. Ik heb daar indertijd ook met de douane over gebeld en die raadden het mij ook aan. Ik weet nou niet of je ook het geboortebewijs mee moet nemen.........

Jonne-l
15-06-2009 om 20:13
Brief nodig!
Je kunt geweigerd worden bij vermoeden van internationale kinderontvoering. Ik heb 1 keer problemen gehad en sindsdien een brief bij me.
Better safe than sorry. Tuurlijk gaat het vaak goed ook, maar dat zegt niks.
Jonne

Anneja
17-06-2009 om 11:45
Ook met brief
Ik heb wel eens met een net last minute gekocht, contant betaald ticket met dreumes met eigen paspoort en andere achternaam bij de check-in gestaan, lachen was dat. Not.
Sindsdien heb ik een kopie van trouwakte en geboortebewijzen mee, en die heb ik ook wel eens moeten laten zien. Sinds de jongste in onze beide paspoorten staat (ipv eigen paspoort) niet meer trouwens, misschien valt het dus wel mee voor jou
anne

Tinus_p
17-06-2009 om 11:59
Verdacht
Anneja:
"Ik heb wel eens met een net last minute gekocht, contant betaald ticket met dreumes met eigen paspoort en andere achternaam bij de check-in gestaan, lachen was dat. Not."
Nederland heeft geen verplichting om zo'n brief bij je te hebben (canada WEL, is berucht in dit verband). In jouw geval had je niet alleen kind met eigen papsoort, maar ook een pasgekocht contant betaald ticket -dat zijn allemaal tekenen dat je wel eens bezig zou kunnen zijn met kinderontvoering.

dirksmama
18-06-2009 om 23:45
Neem iets mee
Mijn kinderen krijgen regelmatig de vraag van een douane-ambtenaar of ik hun moeder ben, en mij vragen ze ook regelmatig of ik dat kan aantonen.
Gelukkig gedragen ze zich tegenwoordig zo beestachtig slecht dat er al snel begrepen wordt dat niemand ze ooit zou WILLEN ontvoeren...
Toen Dirk een paar weken was heb ik een tijdje op een vliegveld gezeten omdat ze 't niet helemaal begrepen, blonde moeder, donker kindje en andere achternamen. Het feit dat ik hem in die tijd gewoon aan de borst nam maakte niet uit. Ze wilden meer zien. En mijn aanbod het lidteken van de keizersnede te tonen werd niet geaccepteerd.