Vakantie en uitjes

frouke
06-04-2010 om 10:55
Baby in draagdoek in vliegtuig?
Hallo,
vast al eerder gevraagd, maar er zijn hier vast ook ervaringsdeskundigen.
We gaan komende week naar Tunesie met vliegtuig, met 3 kinderen waaronder baby van 2 maanden oud. Ik vertrouw nooit zo heel erg op de veiligheid van dat riempje om de baby op schoot waarmee deze aan je eigen riem vast zit, dus nu dacht ik baby in mijn draagdoek te doen (ik heb zo'n hele lange wikkeldoek) waardoor hij zo goed als tegen me vastgeplakt zit en geen kant op kan. Lijkt mij veilig(er), maar mag het ook? Of gaan de stewardessen daar moeilijk over doen?

Puck
06-04-2010 om 11:12
Lijkt mij niet
Die riempjes zijn speciaal gemaakt voor de veiligheid van je kind dus waarom zouden die onveiliger zijn dan een draagdoek die er niet speciaal voor gemaakt is.
Ik denk dat de stewardessen je toch aan de geldende voorschriften willen houden.

Moppeke
06-04-2010 om 14:11
Baby
Tja, wat zijn de geldende voorschriften voor een baby van 2 maanden? Dat is nog wel heel erg klein. Een baby van 2 maanden kan niet echt op schoot zitten met een verlengstuk van de veiligheidsgordel. Jouw optie van de draagdoek vind ik niet eens zo gek. Benader de vliegmaatschappij, dat lijkt me misschien nog het beste.
Deze mogelijkheid lees ik op http://www.landenportal.nl/informatie/vliegenmeteenbaby.htm
Bassinet / babybed
De meeste vliegtuigen bieden op de voorste rijen van de cabine de mogelijkheid om een babybedje / bassinet te gebruiken. Dit is echter alleen geschikt voor een baby tot een paar maanden oud en binnen een bepaald gewicht en lengte. Ook is er maar een beperkt aantal bassinets per vliegtuig. Een bassinet dien je vooraf bij de luchtvaartmaatschappij aan te vragen

vlinder72
06-04-2010 om 14:23
Vliegen met baby
wij hebben regelmatig met onze baby gevlogen. Beste tip. Gewoon je maxi cosi meenemen. Kinderwagen check je in. Baby in de maxi cosi tot aan de gate. Vraag bij inchecken of er een stoel naast je vrij is. Vraag het bij het boarden nog een keer. Is er ergens een stoel vrij dan mag je daar de maxi cosi opzetten met de baby erin. Riem erover een en baby reist perfect. Maar je kan ook pech hebben en er is geen stoel vrij. Dan geef je je maxi cosi af en krijg je de maxi cosi als je het toestel uitkomt weer terug. Werkt ook prima. Je mag de baby wel vervoeren hoor in een buikdrager of iets dergelijks. Tenminste bij veel maatschappijen doen ze daar niet moeilijk over. Een bassinet (of bedje) is zinloos want die mag je helemaal niet gebruiken bij opstijgen, dalen of turbulentie. Bovendien hebben ze die bedjes alleen bij langere vluchten. Er zijn er maar een paar (eentje meestal). Je moet een specifieke stoel krijgen zodat zo'n bedje bevestigd kan worden. Dat lukt bijna nooit dus hou er maar rekening mee dat je zelf iets moet regelen. De maxi cosi is echt ideaal en mijn ervaring is dat stewardessen heel behulpzaam zijn om een stoel voor je te regelen. Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

liora
06-04-2010 om 16:05
Mag
Hoi,
Mag gewoon! Een heel jonge baby kan nog helemaal niet op schoot met dat verlengstuk. Ik heb mijn baby van destijds 4,5 maand ook in de draagdoek gehad. Je kunt alleen zelf niet eten, houd daar rekening mee (tafeltje), dus zorg dat je iets voor het grijpen hebt om zelf te eten.
Liora

dirksmama
07-04-2010 om 10:46
Maxicosi
Slechte ervaring met maxicosi hier. Vliegtuig was vol, dus toen we eenmaal zaten moest het ding naar het ruim. En daar gaan ze nogal hardhandig met spullen om, wij kregen het ding terug met een flinke scheur in het harde plastic. Onbruikbaar geworden dus!

frouke
07-04-2010 om 15:00
ja, maxicosy is ook een goed idee, ga ik vragen. Naast veiligheid gaat het me er ook om dat ik mijn handen vrij heb om 1 van de andere kinderen te helpen, en niet de hele tijd met baby in mijn handen zit. We vliegen maar een uurtje of 3, dus dat ik niet kan eten is niet zo'n punt (of manlief wil me misschien voeren??).
Blijkbaar hangt het dus erg af van de goodwill van de betreffende maatscha[ppij/ stewaardessen, dus we nemen alles maar mee denk ik en dan zien we hoe ver we komen....
Fijn te horen dat het sommige van jullie wel gelukt is...
Enne puck: lijkt mij stug dat er een vergelijkend onderzoek is geweest met hoe babies het veiligst te vervoeren.....je hebt gelijk, die band is het stevigst, kan zware krachten weerstaan, punt lijkt mij wel dat een baby dat nog niet kan, en waarschijnlijk nog te klein is (die riempjes zijn voor kinderen die op schoot zitten, tot 2 jaar, is maar een maat voor), en als ik hem helemaal inwikkel van kop tot teen vliegt-ie echt niet los

rozenstruikje
08-04-2010 om 23:47
Draagdoek mocht bij ons niet
Wij vlogen met transavia toen dochter 3 maanden oud was en ze mocht niet in de draagdoek. Ik had zo'n lange wikkeldoek waarin ze kon liggen (zeg maar) en rechtop kon zitten met haar buikje tegen mijn buik aan. Rechtop met haar rug tegen mijn buik aan, vond ze heel vervelend en was dus geen optie.
Argument van transavia was: baby moet met de rug tegen de buik van ouder aanzitten in verband met mogelijk op te vangen schokken voor rug/ nek van baby.
Ze moest dus echt rechtop op schoot met rug tegen mijn buik aan tijdens opstijgen en landen. Dat was wel flink drama want daar hield baby niet van en heeft de volledige tijd keihard gebruld.
Ook op volgende vluchten moest ze met haar rug tegen mijn buik aanzitten. Dat kwamen ze elke keer nadrukkelijk vertellen en uitleggen, alle keren bij Transavia. Dochter vond de herrie van het vliegtuig heel eng, werd dus doodsbang en wilde dan tegen mij aan in haar lievelingshouding, buik-aan-buik. Dat mocht dus perse niet.
Je kunt het dus proberen maar je loopt kans dat het niet mag.
Het riempje was bij ons dacht ik traploos instelbaar en dus goed op haar omvang af te stemmen. Maar zo'n heel kleintje moet je daarbij natuurlijk goed vasthouden en ondersteunen.
Groet, Rozenstruikje

dirksmama
09-04-2010 om 11:04
Ja die hollandse maatschappijen
Bij Transavia en Martinair ook zulk soort akkefietjes gehad. Aanleggen is namelijk het beste middel tegen oorpijn en huilen bij stijgen en landen.
Maatschappijen uit landen waar borstvoeding normaal is, zoals Qantas, adviseerden 10 jaar gelden dan ook om bij het stijgen en landen aan te leggen (en dan zit je kind dus NIET met de rug naar je toe).
Ik ben dus via de intercom uitgekafferd door een stewardess en bedreigd met uit het vliegtuig gezet worden. Had trouwens helemaal niet door dat ze het tegen mij had. Ik deed gewoon wat ik al anderhalf jaar lang op zeker 15 vluchten gedaan had.

frouke
09-04-2010 om 14:26
Dirksmama
hihi, ben benieuwd, we vliegen vanaf brussel (met brussels airlines). Ze (vroedvrouwen, kraamhulpen) kijken hier ENORM op tegen nederland (ze denken dat in nederland iederéén thuis bevalt, en iederéén minimaal een half jaar borstvoeding geeft), af en toe help ik ze uit de droom dat het in nl heus niet het walhalla is voor borstvoeding....