Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Camping veilig deze zomer?

Even een steekproefje. Wij hebben deze zomer gereserveerd (al begin dit jaar) op een camping in Nederland waar we al jaren komen. Op de camping zelf zal die 1,5 niet zo’n probleem zijn. Maar ik zit een beetje met de gedeelde toiletten, douches en besmettingsgevaar (corona).

Hoe kijken jullie daar tegenaan? Zou je dat safe vinden? Gaan jullie kamperen?

Ik heb nog niks gehoord van de camping zelf, hoe ze het gaan doen. Dus sowieso zelf desinfectgel en desinfecterende doekjes mee en squatten bij het plassen

Flavia

Flavia

19-05-2020 om 19:28

Zeker niet squaten

Bril schoonmaken en gewoon gaan zitten. Squatend je behoeften doen is vragen om blaasontsteking.

Dan zou ik eerder een chemisch toiletje aanschaffen.

Na het plassen handen wassen en vooral niet aan je gezicht komen. Douchen op doucheslippers en je handdoek op 60graden wassen.

Meer voorzorgen ga ik niet nemen.

zeepspuitflacon

Ik zou een zeepspuitflacon meenemen in een emmer en mijn eigen wcpapier. Daar kun je het oppervlaktewater en de bril van de toilet mee schoonmaken door even te spuiten, vooraf en nadien. En handgrepen afnemen, vooraf en nadien.
En een eigen stukje zeep.

Suus

Suus

19-05-2020 om 19:53

Gaan

Wij gaan ook naar de camping met onze eigen caravan. Ik denk dat we wat vaker gebruik zullen maken van ons eigen (kleine!j toiletje maar voor de grote boodschap naar het sanitairgebouw moeten. Net als douchen, dat doen we altijd al op badslippers.
Het is een 5* camping dus ik heb er alle vertrouwen in dat het wel goed schoongemaakt wordt allemaal en er wel regels zullen zijn.

Maar even eruit, kinderen kunnen sporten op de sportvelden daar, zwemmen bij de zwemplas die enorm is en je afstand genoeg kunt houden is al heel fijn.

Loeske77

Loeske77

19-05-2020 om 19:54 Topicstarter

Plastas

Ik dacht aan een plastas inderdaad, met wat hygiëne-attributen. Wel een gedoe hoor...

En douchen?

Mams

Mams

19-05-2020 om 19:57

Wij gaan niet

Wij hebben besloten thuis te blijven deze zomervakantie. Wat ons betreft is het nog te onduidelijk of het veilig is, met name gebruik van gezamenlijk sanitair en douches. Wij willen niet bij de eerste groep mensen horen die iets gaat doen na een versoepeling. Dus we stonden een paar weken geleden niet op maandagochtend bij Ikea, ons haar is nog niet geknipt (wel afspraak gemaakt inmiddels, half juni aan de beurt) en deze zomer gaan we niet kamperen.

Triva

Triva

19-05-2020 om 20:23

niet bang voor

Ik ben echt niet banger voor naar het toilet gaan op de camping dan naar de supermarkt. Bij de camping kan ik meteen (voor en na) mijn handen wassen. Mijn campingvakantie kan juist niet door gaan omdat die voor 80% viel voor 1 juli. Als de campings weer volledig open zouden gaan vanaf 15 juni zou ik meteen gaan. Maar wij gaan ook niet naar een grote massale camping. Misschien scheelt dat.

Gosh

Je krijgt echt geen corona van de wc-bril hoor. En van de douche waarschijnlijk ook niet want daar sta je de hele tijd te spetteren met water en zeep, die wordt gereinigd terwijl je doucht.

skik

Niet de wc bril - alhoewel

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2334026-naar-een-openbaar-toilet-dan-doortrekken-met-gesloten-deksel-tegen-corona.html

"Belzer legt uit dat er elke keer wanneer je een wc doorspoelt allerlei minuscule druppeltjes de lucht in worden geslingerd, aerosolen. Bij iemand die corona heeft, kunnen deze mogelijk het virus bevatten.

"Hoe lang ze in de lucht blijven hangen en hoe besmettelijk dat dan echt is, daar weten we eigenlijk nog veel te weinig over", zegt Belzer. "Maar een mondkapje tegen aerosolen is geen gek idee in een openbaar toilet."

Tot nu toe zijn wetenschappers er nog niet over uit of aerosolen nou wel of geen rol spelen in het verspreiden van corona. Als dat wel zo is, zou het betekenen dat de deeltjes veel grotere afstanden kunnen afleggen dan anderhalve meter. Vooral in gesloten ruimtes met slechte ventilatie zou dat dan gevaarlijk kunnen zijn. Nieuw onderzoek wijst uit dat druppels die vrijkomen bij praten tot 14 minuten in de lucht kunnen blijven hangen, maar het is niet duidelijk of die druppels ook besmettelijk zijn."

Dat doortrekken met het deksel dicht lijkt me ook lastig. Dan moet je altijd weer eerst het deksel omhoog zetten met je handen. Bovendien blijft het virus op oppervlakken ook een tijdje in leven en zo'n deksel heeft een oppervlakte.

Ik ga voor zeep uit een flacon spuiten, in de pot en op de bril. Afvegen met wc papier.

Jesse_1

Jesse_1

20-05-2020 om 00:00

Doortrekken

"Dat doortrekken met het deksel dicht lijkt me ook lastig."
ik denk dat je bedoelt dat je het lastig vindt dat je de bril omhoog moet doen als je naar de wc wilt? De deksel hoort eigenlijk altijd dicht als je doortrekt (onafhankelijk van corona).

Maar vaak hebben campingtoiletten geen deksel volgens mij.
Of ik ga naar de verkeerde campings, dat kan ook.

Ik zou op zich zonder aarzeling kamperen qua veiligheid. Het lijkt mij alleen minder gezellig als je steeds moet opletten om op 1,5 meter te blijven. Een spontaan praatje is wat lastiger.

Gosh

Dat wordt nog flink aanpoten dan voor de basisscholen, waar de kinderen straks weer hele dagen heen gaan. Na elk plasje de hele boel soppen? En dan een kwartier luchten voordat de volgende mag?

skik

Marinade

Marinade

20-05-2020 om 03:43

Skik

Ik voorzie een grote toekomst voor een draagbaar pleetje. In een trolley misschien?
Een rij luchtige hokjes op het schoolplein, net als heel vroeger. Er zijn zat mobiele wc’s over nu er geen festivals meer op de rol staan. Een nieuwe werkloze die na elk gebruik de boel met zeepwater schoonspuit.
Even uit of the box denken

Outside of the box

Wildplassen normaliseren dan maar?

Toen ik een paar weken geleden mijn nichtje ging opzoeken in Amsterdam en we keurig buiten social distancen was plassen echt een probleem. Alles was dicht. Behalve gelukkig één Dixie op een bouwplaats. Die kunnen niet eens doorspoelen, dus hartstikke safe qua aerosols.

skik

Frankrijk

We hebben een camping in Frankrijk geboekt, nog voor de corona. Ik heb een sanitairgebouw nodig, we hebben dat niet in de vouwwagen. Verder betaal ik ook voor de voorzieningen als zwembad en animatie voor in ieder geval kind. Als Frankrijk ons wil en de camping dat kan bieden dan heb ik geen grond om te annuleren. Mocht het te ingewikkeld worden of ik vertrouw het niet dan blijf ik thuis en is het jammer van de aanbetaling.

Triva

Triva

20-05-2020 om 08:48

Kijk

daarom verbaasde ik mij over het feit dat je vanaf 1 juni wel in restaurants etc naar de wc kan maar nog niet op campings. Campings zou je open kunnen doen met eerst bijv 25% bezetting, daarna 50% en daarna 100%. Of een bepaalde hoeveelheid mensen per aanwezige douche en een doucheschema instellen zodat je niet vlak na iemand gaat douchen.

Hangkous

Hangkous

20-05-2020 om 09:16

Ik ga niet

Met vouwwagen ben ik niet zelfvoorzienend en moet dus gebruik maken van het sanitair. Ik zit niet te wachten op schema's wie wanneer gebruik mag maken van douches, wasbakken enzovoort. Dat ik niet voor 10 uur boodschappen kan doen, omdat ik nog niet mezelf heb kunnen wassen. Ook uitstapjes maken wordt moeilijk, je moet veel dingen van tevoren reserveren. Heb ik gereserveerd in een museum is het ineens heel mooi weer en zou ik liever willen varen, heb ik een boot gehuurd op dag x en mag ik niet het water op, omdat er onweer voorspeld is. Boodschappen doen in een vreemde supermarkt waar je de weg niet kent is moeilijk met die 1,5 m maatregelen.

Wij gaan er dit jaar thuis een paar gezellige weken van maken en de buitenboel schilderen (dat duurt dan geen hele zomer zoals anders maar is in 3 weken klaar).
Een keer uit eten, een keer zeilen op de Kaag, een dagje fietsen dat soort dingen.

We gaan ons wel vermaken maar niet op een camping.

Loeske77

Loeske77

24-05-2020 om 13:39 Topicstarter

Ik hoop....

.,,dat we eind juli weer meer weten over hoe het virus zich verspreidt. En tegen die tijd draaien campings al een paar weken dus we zitten niet in de eerste voorhoede van de onbevreesde helden.

Jacquel

Jacquel

24-05-2020 om 17:45

Niet

Van Sars, nauw verwant aan het huidige Covid-19, is bekend dat besmetting is doorgegeven door aerosolen van ontlasting. Ik blijf dus verre van openbare toiletten, zeker op campings met die open hokjes.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-05-2020 om 18:30

Jacquel

Dat verhaal is bekend, maar ik heb het voor SARS2 eigenlijkl nooit bevestigd gehoord. Er zijn zolangzamerhand aardig wat onderzochte besmettingsscenario's dus misschien wordt het tijd om wat relaxter met WC's om te gaan.

Het wordt sowieso een beetje een probleem. Mensen gaan steeds meer naar buiten, maar openbare WC's zijn allemaal dicht, dus dan blijft er maar een optie over, achter een boom.

Lijkt me met 17 miljoen mensen ook niet ideaal en/of gezond.

Dixie

Toen ik een paar weken geleden een dagje door Amsterdam liep te social distancen bleek dat inderdaad een probleem: waar kan je plassen als je moet? Alles is dicht. Gelukkig vond ik ergens een Dixie zonder slot. Ook geen toonbeeld van hygiëne maar als vrouw ga je niet zo gauw achter een boom ergens aan een gracht in het centrum op de hurken.

skik

Jacquel

Jacquel

24-05-2020 om 19:24

Er is een gedocumenteerd geval van een flat in Hongkong waar de riolering kapot was. Daardoor konden aerosolen door het gebouw komen. Bevestigd is dat Sars in de ontlasting kan voorkomen. Wetenschappers zijn van mening dat veel besmettingen in dit flatgebouw door de kapotte riolering komen. (In een wc-gebouw van een camping komen aerosolen voor zonder dat de riolering kapot is; geen wc-deksels, open structuur enz.)

Volgens mij had ik dit op de BBC-website gelezen. Ik ga nog wel op zoek naar dat artikel, maar ik ga nu eerst eten.

rode krullenbol

rode krullenbol

24-05-2020 om 20:30

Jaha ...

Er is immers een tijd van lossen èn van laden!

Rode krullenbol

Jacquel

Jacquel

25-05-2020 om 16:20

Hier is een link

RK Lol!

Hier is een link naar een artikel over verspreiding van Sars via ontlasting. En ook Covid-19 is in de ontlasting gevonden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.