Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-06-2017 om 19:40

Dagje trein, waarheen?

Zoon van 8 en ik gaan in de zomervakantie een dagje treinen. Hij wil graag in het wilde weg in-en uitstappen, maar ikzelf wil wel een beetje een route volgen. Ik weet alleen even niet welke. Ik wil ergens uit kunnen stappen en dan niet te ver van een centrum zitten voor een kop koffie. En onderweg wel wat leuks kunnen zien. We komen uit de Betuwe en willen via Utrecht cs. Is richting leiden of Haarlem leuk?

Iemand ideeen?

Treinen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_toeristische_spoorwegen_en_museumlijnen_in_Nederland

Er zijn veel treinen die leuk zijn als toerist.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Spoorwegmuseum
Het Spoorwegmuseum is ook altijd leuk. Ik heug me een ritje, per trein, van Utrecht CS naar het museum en dan die grote treinen in het museum waar je ook in kon.
Maar ik zou wel even checken of dit museum ook open is. Ik heug me hier op OOL een onderzoekje naar gewenste activiteiten als het museum verbouwd wordt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-06-2017 om 20:01

Leuk!!!

Maar voor de duidelijkheid, we willen dus van stad naar stad reizen. Zoon dacht in 1 dag heel Nederland door te gaan, maar dan moeten we in intercity's gaan zitten en dat gaat denk ik snel vervelen.

Schylger Famke

Schylger Famke

21-06-2017 om 20:11

Den Bosch

Lijkt me ook leuk. En dan een tochtje door de grachten. Maar Haarlem en Leiden zijn allebei ook leuk. Breda, Alkmaar, Delft?

Emmawee

Emmawee

21-06-2017 om 20:18

Zandvoort

Hoewel ik dol ben op Leiden, vind ik het station (en de directe omgeving) er (nog) niet heel aantrekkelijk.
Een echt leuke treinervaring vind ik zelf de rit door de duinen naar Zandvoort aan zee. Ik zou dan van Utrecht naar Amsterdam reizen. Daar kun je even uitstappen en het station bekijken. Dan reis je vervolgens van Amsterdam naar Haarlem (de oudste treinroute van ons land) en daar neem je de trein naar Zandvoort aan Zee.
Terug zou je evt nog via Leiden kunnen reizen. De verbinding Leiden - Utrecht gaat grotendeels door echt Hollands landschap, maar het rijdt over het algemeen niet zo lekker dóór. Er is zelfs een heel stuk slechts enkel spoor, wat ik onbegrijpelijk vind in de Randstad. Maar jullie hebben gelukkig geen haast.
Leuk idee trouwens! Veel plezier.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

21-06-2017 om 20:23

intercity vs sprinter

Rond stations zie je niet zo bijster veel, vind ik. Als het echt om de reis gaat en hij wil echt proberen heel Nederland te doorkruisen, is een intercity echt zo gek nog niet. En dan zou je van Utrecht naar Zwolle naar Nijmegen naar Limburg en weer terug kunnen gaan, dan ben je al snel een dag zoet en je ziet allerlei verschillende landschappen (Veluwe, Nijmegen op de heuvel aan de Waal, de Limburgse heuvels etcetera). Ga maar eens los op google maps of zo.

Mijn favoriete treintraject

Ik vind het altijd een kadootje als ik met de trein van Almere naar Zwolle mag reizen. Je gaat dan door de Oostvaardersplassen, prachtige natuur. Het doet mij denken aan de savannes, ik waan me in een heel ander land.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-06-2017 om 20:51

Wat een leuke ideeen.

Dank jullie wel. Ik ga eens even overleggen met hem wat hij nou echt wil.

Lente

Lente

21-06-2017 om 22:12

Ik zou die dag aan hem laten

Hij wil graag een hele dag sporen. Geef je over! Je weet dat je binnen NL blijft en aan het eind van de dag weer thuis komt.
Laat dit zijn dag zijn. Vergeet de tips. Vergeet het risico van saaiheid.
Hij kan immers op elk moment een andere route kiezen.
Geef hem vertrouwen in plaats van tips.

Bereisde zoon

Volgens mijn treinengekke zoon is de route Maastricht-Heerlen mooi. Maar hij is alleen van het treinen, dus leuke restaurantjes weet hij niet!

Kaaskopje

Kaaskopje

22-06-2017 om 00:52

Wat in mij opkomt...

Als je vanuit Utrecht naar Amsterdam gaat, ligt aan de rechterkant van de trein het kanaal, waar vaak grote binnenschepen op varen. Ik vind het nog steeds leuk om te zien. Ik weet niet of je in Amsterdam uit zou willen stappen, dan is je zoon daar ook even geweest. Je zou ook meteen door kunnen gaan met de trein die naar Enkhuizen gaat. Onderweg heb je Zaandam. Daar sta je echt gelijk in de winkelstraat als je uit het station komt. Je kunt je reis daarna (of meteen) vervolgen naar Hoorn. Persoonlijk vind ik Purmerend niet zo geschikt voor dit uitstapje, dus dat sla je over. Je kunt in Hoorn uitstappen. Dan ben je ook al dichtbij de winkelstraten. Als je daar 'je ding' gedaan hebt, kun je doorrijden naar Enkhuizen, óf je 'doet' vanaf Hoorn de Historische Driehoek: http://www.stoomtram.nl/nl/historische-driehoek. Als je dat teveel van het goede vindt, kun je ook met de gewone trein doorrijden naar Enkhuizen. De stationsrestauratie ligt aan het water en daar kun je heerlijk zitten met koffie of fris en een stuk taart of iets hartigers. Vanuit Enkhuizen kun je weer terug naar Hoorn, daar kun je overstappen op de trein naar Haarlem, vanuit Haarlem kun je weer naar Utrecht en zo naar huis. Of je laat Enkhuizen voor wat het is en je stapt in Hoorn op de trein naar Alkmaar (ook heel leuk ). Je moet daar wel tien minuten lopen om echt in de stad te komen. Bij het station zelf kun je ook iets drinken. Dan stap je van daaruit weer op de trein naar Utrecht. Je kunt tot Utrecht blijven zitten. Of je stapt over naar Haarlem. Ook een leuke stad. De winkelstraten zijn wel een stukje lopen. Je zou op een plattegrondje kunnen kijken wat jullie leuk vinden om daar te doen. Vanuit Haarlem ga je naar Amsterdam Centraal, daar kun je op hetzelfde perron overstappen naar Utrecht.

Juline

Juline

22-06-2017 om 16:29

Landkaart mee

Misschien leuk om een kaartje van Nederland mee te nemen, zodat hij kan aankruisen waar hij allemaal geweest is.

Leuk idee, ik zou met zijn idee meegaan en lekker door Nederland treinen.
Spelletjes mee om onderweg te doen, foto's maken van de stations, verschillende treinen...
Misschien rijdt er ergens nog een internationale trein, die zien er altijd net weer iets anders uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.