Vakantie en uitjes

Vic
10-02-2010 om 09:07
Fietsvakantie met kleuter
Mijn ex wil in de zomer een week (of 10 dagen) op fietsvakantie met onze dochter van 5. Dat klinkt leuk, en is vast heel spannend voor een kleuter, maar is het ook een beetje veilig? Hij zit te denken over een georganiseerde reis (Cycletours) in Frankrijk, en wil dan dochters fiets achter zijn eigen fiets hangen. Kennen ze dat daar wel, en loop je dan niet extra risico dat een of andere Fransman het kinderfietsje over het hoofd ziet? Of fiets je in een groep als je met zo'n reis meegaat? Kan een kleuter überhaupt 20 km per dag fietsen?

Vera*
10-02-2010 om 09:19
Zoon
Mijn zoon was net vijf toen hij aan een fietsvierdaagse meedeed. Vier avonden elke dag 25 km. Dat was geen probleem.
Zeker als er met kinderen gefietst wordt zullen er geen drukke wegen worden uitgezocht en zullen er ook geen grote hoogteverschillen zijn.
Ik denk dat je je niet te druk daarvoor moet maken.

rodebeuk
10-02-2010 om 09:35
Geweldig
Wij hebben het vorig jaar gedaan, ze waren toen 7 en 4.
Het is een vakantie die nog steeds in ons hoofd gegrift staat. Zo mooi.
Echt geen probleem. Ze zullen heus niet de Route National opgaan. Je bent de hele dag buiten (insmeren, dat zou ik wel belangrijk vinden). Helmpje op en gaan. Korte afstanden, jongste zat nog op stoeltje maar wil dit jaar op de aanhangfiets. Oudste is een keer gevallen op de helm. Ik vond het heel knap dat hij 25 km lang op de weg kon letten. Die val was op de laatste dag, 40km terug naar huis, bij een fietspad met een berm die 20 cm lager lag (nieuw geasfalteerd).
Ik weet dat je niet mee kunt als je gescheiden bent, maar je moet het zeker ook een keer doen. Het is geweldig.

Caroline
10-02-2010 om 11:35
Cycletours groepsreis met kinderen
Cycletours groepsreis met kinderen is heel erg leuk. Natuurlijk is de groepssamenstelling belangrijk, maar voor de kinderen is er altijd wel een vriendje.
Wij zijn twee keer meegeweest. Kinderen willen graag vaker. Het minst leuke van de Cycletours fietvakantie vonden ze......(ja raad het al) .....het fietsen hahaha

amk
10-02-2010 om 11:40
Goed georganiseerd
Cycletours is gewoon goed georganiseerd. De fietsen die je huurt zijn goed, de aanhangfietsen ook. Ik heb het dit jaar ook op het lijstje gehad voor mij en mijn 4 jarige. (verder dan nr 10 voor de meelezers) maar mijn probleem zit meer in het feit dat ik niet zo van fietsen houd maar dochterlief nog niet de hele dag kan wandelen.

mar
10-02-2010 om 11:48
Kleuter
Op de vraag over cylcletours kan ik niet antwoorden. Maar wij hebben wel met onze dochter fietsvakanties gedaan. Een keer langs de Moezel, dochter was 5 met aanhangfiets. Vervolgens 3 weken door de Salzkammergut (nog steeds 5 jaar en met aanhangfiets) en vorige zomer (dochter was 8) op haar eigen fiets alngs de Donau. Deze laastse reis was wel georganiseerd en met bagagevervoer, de andere niet, dus alles op de fiets met kampeerspullen.
Dochters langste afstand afgelopen zomer was 80 km. Het jaar op de aanhangfiets hebben we ook 80 km gefietst door omstandigheden.
Onze ervaring is dat een kleuter makkelijk 20 km kan fietsen, mits ze gewend zijn om te fietsen en niet alleen van school naar huis. Een goede fiets, liefst met versnellingen helpt ook erg mee.

Vic
10-02-2010 om 12:14
Amk
Het zou wel heel grappig geweest zijn als E en T elkaar weer op vakantie waren tegen gekomen Wat gaan jullie dit jaar doen?

egberdien
10-02-2010 om 16:40
Ja hoor
20 km per dag kan makkelijk op een aanhangfiets. Toen onze dochter (net) 5 was gingen we ook op fietsvakantie, zij op de aanhanger, en dat ging prima. We fietsten tussen de 40 en 60 km per dag. Het is wel handig als er een spiegeltje aan de fiets zit zodat je het kind in de gaten kunt houden zonder dat je je moet omdraaien. Er is namelijk kans adt het in slaap valt, en dat is natuurlijk wel gevaarlijk.
Met cycletours heb ik geen ervaring, wij gingen op de bonnefooi.

ijsvogeltje
10-02-2010 om 21:24
Leuk!
Hartstikke leuk! We hebben er ook al heel wat fietsvakanties met de kinderen op zitten, ik vind het eigenlijk de ideale manier van vakantie vieren. Kijk eens op www.fietsenmetkinderen.info, dan krijg je een beetje een indruk van fietsvakanties met kinderen.

amk
10-02-2010 om 22:29
Vic
(hehe, eindelijk de nick gespot. Ik ga 'm opschrijven)
Ik ga tegelijk met Liora naar Texel.
Vorig jaar in Zuid-Afrika geweest, nu even rustig aan.