Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

picobello

picobello

18-06-2009 om 12:11

Geo ...?

wie weet hoe het heet, zoeken met een gps naar een bepaald punt bv in een bos?
Ik had erover gelezen maar ben de naam kwijt.
Er zou bij natuurbeheer oid evt een gps te leen/huur zijn? Wie weet er wat leuke " schatten " te vinden in limburg/ brabant met evt een natuurcamping in de buurt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geocaching!

Geocaching dus. Wij doen het hier ook sinds een paar weken. Liefst met een speurtocht erbij.

Veel plezier en groet van Snoodaard

Puck2

Puck2

18-06-2009 om 12:51

Idd, geocaching

Pelle zal zicch vast ook nog wel melden in dit draadje, die is ernstig verslaafd aan geocaching. Maar wel een waarschuwing: het is idd heel verslavend. Wij doen het sinds een week of 4 en ik zit dagelijks op geocaching.nl en geocaching.com te zoeken. Op die websites kun je heel simpel een account met je teamnaam aanmaken en dan heb je toegang tot kaarten en beschrijvingen van ontelbaar veel caches met de moeilijkheidsgraad en de soort cache erbij. Je kan dan zelf de leukste caches van te voren thuis uitzoeken.
Er heeft vorige week in het Limburgdraadje ook het een en ander gestaan over geocaching. Pelle en Rosa hebben het daar gehad over caches in Limburg. Verder begreep ik dat je de GPS bij SBB van te voren moet reserveren. Maar je kunt bij zwerfsportzaken zoals Bever ook vaak een GPS huren. Dan ben je natuurlijk veel vrijer dan wanneer je hem bij SBB voor een paar uurtjes leent.
Groetjes Puck (die gisteren met jongste dochter + vriendinnetje nog weer 2 "mysterys" heeft gevonden)

Staatsbosbeheer?

Je kunt volgens mij ook bij staatsbosbeheer huren.... Die hebben ook bezoekerscentra.

Wij zelf geocachen ook, hebben vorig jaar ook op vakantie in het buitenland gezocht, en gaan dat zeker dit jaar weer doen. Je kunt het zo ver weg of dicht bij doen als je wilt. Voor kinderen zijn vooral de caches waar je wat kunt ruilen geweldig. Onze kinderen noemen het dan ook vaak "schatzoeken" in plaats van geocachen. Het is inderdaad erg leuk !

Martine

Puck2

Puck2

18-06-2009 om 16:43

Picobello

Ik zag op het forum van geocaching.nl dat er een Garmin eTrex H te koop wordt aangeboden voor de prijs van 3 weken huur. Je hebt dan een heel basic model zonder toeters en bellen maar die prima is om mee te starten.

picobello

picobello

18-06-2009 om 21:05

Is het lastig?

domme vraag misschien, maar ik ben nog in staat om te verdwalen in mijn achtertuin.
Kunnen kinderen van een jaar of 7 dit, met een beetje hulp natuurlijk?
kan je van te voren zien hoe lang lopen de " catch" is of is het juist de bedoeling dat je zelf zo direct mogelijke weg gaat uitzoeken?
Ben wel heel nieuwsgierig want het lijkt me erg leuk, weer eens wat anders dan gewoon wandelen ( wat ik wel leuk vind, maar de kids wat minder) en hoe verslavend is verslavend, wil je dan elke week gaan zoeken?
lijkt me een goed plan, beter dan voor de tv hangen )

picobello

picobello

18-06-2009 om 21:57

Tomtom?

kan het ook met een tomtom??

Puck2

Puck2

18-06-2009 om 22:05

Antwoorden

Nee het is niet lastig, gewoon gaan met die banaan, het wijst de weg vanzelf. Het is niet de bedoeling dat je recht op je doel afgaat, vaak kan dat niet omdat je dan dwars door het bos struint. Via de paden kom je er ook. Er staat meesetal wel in de beschrijving vermeld hoe lang een route is voor je de cache (zonder T) vindt.
En onze jongste van 7 kan prima zelf de GPS hanteren. Coordinaten (waypoints) invullen is nog niet te doen, maar ermee lopen gaat prima. Maar kijk eens op geocaching.nl daar is ook een heel stuk met FAQ en hoe je het beste kunt beginnen met geocachen.
Een TomTom is onbruikbaar. Puckman dacht ook dat dat wel kon: hij was na 10 meter al tot een ander inzicht gekomen..

Puck2

Puck2

18-06-2009 om 22:08

En hoe verslavend

Eh... iedere week een cache zoeken? Nou nee, meer iedere dag. Wij hebben in een maand 30 caches gevonden en gaan zelfs op vrijdagavond nog cachen en dan liggen de kinderen zomaar ineens om 22.30 pas op bed. Laatst hebben we hier in het dorp een cache nog om 22.45 gelogd. Zegt dat iets over verslaving. Pelle heeft al meer dan 100 caches gewvonden en er zijn diverse mensen die al over de 2000 caches komen. Je bent gewaarschuwd. Mijn ervaring is trouwens dat de kinderen beter de caches vinden dan ik. Echt teamwork, want ik ben weer meer van het uitzoeken welke we gaan lopen, van het inprogrammeren en van de praktische aanwijzingen.

Puck2

Puck2

19-06-2009 om 09:00

Picobello en pelle

Picobello: gewoon inderdaad zelf doen, als je een beetje inleest en met de traditionals (blauwe stippen)met 1 of 2 sterren moeilijkheid begint dan gaat het helemaal goedkomen. Daar kan niet veel fout mee gaan. Wij zouden eerst ook met iemand die al cacht meegaan, maar dat kwam er niet van. Toen kreeg ik de kans om van iemand anders een GPS te lenen en toen zijn we gewoon begonnen nadat ik eerst de pagina's over hoe je begint met cachen op de website heb gelezen. En al doende leert men heel snel. En als je niet bij Pelle in de buurt woont dan mag je ook met mij mee cachen.
En nog een vraagje voor Pelle: Ik heb uiteraard nu een account, maar het lukt me niet om daarmee op het forum te komen. Alleen als gast met beperkte mogelijkheden. Moet je daar een aparte registratie voor invullen ofzo. Ook de DHZ-pagina's kan ik niet inkomen.

Puck2

Puck2

19-06-2009 om 09:17

Leesvoer voor picobello

Volgens mij is onderstaande link ook gewoon leesbaar zonder een account. Je hoeft in eerste instantie lang niet alles te snappen, maar als je de grote lijnen ervan begrijpt dan kan het niet misgaan volgens mij.

http://www.geocaching.nl/starting/cachevinden.php

picobello

picobello

20-06-2009 om 09:49

Heb net geregistreerd

en ben de info aan het doorlezen, maar het duizeld wel een beetje. Wat een termen allemaal.
Las net iets over "projecteren" met een gps en dat het met de een wat beter gaat dan met een ander.
Maar ik neem aan dat ik net een "instapmodel" het toch ook wel voor elkaar krijg.
Als er iemand is in de buurt van maastricht en die de eerste keer wil helpen zou ik erg leuk vinden.

Puck2

Puck2

20-06-2009 om 12:56

Projecteren?

Picobello, volgens mij gooi jij nu al met termen die je als beginnende geocacher nog helemaal niet nodig heb. Met een instapmodel kun je uitstekend uit de voeten en ik zou die termen allemaal maar een beetje aan me voorbij laten gaan. Ik heb dat ook niet allemaal van te voren gelezen maar ben gewoon begonnen en maar zien wat er van komt. En helaas, MAastricht is maar een uur of 3 rijden hier vandaan dus ik ben bang dat m dat niet wordt. Je vroeg in je startvraag naar N-Brabant en Limburg, maar volgens mij is Texel ook een heel geschikt geocache-paradijs voor beginners.

picobello

picobello

21-06-2009 om 11:09

Tja dat krijg je als je op een site

gaat lezen tewijl je geen idee hebt waar mensen het over hebben )
Over 1.5 weken begint hier de uitverkoop en ga ik een kijken of ik een gps kan scoren.Op de site heb ik gezien dat er wel wat caches in de omgeving liggen, wel op 30 afstand maar toch.

Vind je met de gps de "schat" makkelijk, ik bedoel hoe dicht bij de plek wordt je geleidt?

Met de tomt*m komt het nog wel eens voor dat ik nog 200 meter door moet rijden of zo?

Zit er verschil in werking van een gps in vlak of zeer heuvelig terein? met een gsm heb ik hier ook niet overal bereik?

picobello

picobello

21-06-2009 om 16:14

Via google earth

een beetje aan het zoeken en kwam viavia op een cache hier in de buurt, helaas van die gestopt.
Ik woon niet in Maastricht, maar een stuk over de grens.
Maar omdat hier eigenlijk geen groene rondjes waren aangegeven in de buurt dacht ik dat er niets te vinden was.
Ik begin het steeds leuker te vinden met het uitzoeken ed.
Er stond een cache in de buurt ( la roche) met veel leuke dingen erbij, maar daarvoor moet je volgens mij heeeeeel wat ervaring hebben. Ga eerst eens bij sbb er eentje proberen, gelukkig over 2 weken vakantie, hen echt zin om te gaan beginnen.

Puck2

Puck2

21-06-2009 om 21:11

Picobello

Wat was de link van die cache in la roche. Ben heel benieuwd en misschien kunnen we er met z'n allen wel uitkomen?

Puck2

Puck2

22-06-2009 om 09:21

Ooo, is dàt projecteren

Net een cache opgelost waarbij ik bij een plaquette alle letters e moest tellen en het jaartal moest onthouden en dan moest ik daarmee een aantal graden en meters uitrekenen voor de cache. Goh, wij projecteren ook al.... we hebben hem nog niet gezocht, maar ik zou het zo doen zoals Pelle zei. Eitje.
groetjes Puck (gisteren weer 7 caches erbij)

picobello

picobello

22-06-2009 om 20:45

Puck2

het was er een in La roche en ardenne, waarbij je die in de nacht moest gaan zoeken ivm lichtpuntjes. Lijkt me heel leuk, maar nu nog ff niet
Kan de link ff niet zo snel vinden, zoek straks nog ff verder.
Na enig zoeken heb ik er ook 2 gezien in het dorp waar dochter naar school gaat. Moeite waard om eens te gaan kijken naar wat ik herkende op de foto ( moet nog een gps aanschaffen)

Puck2

Puck2

23-06-2009 om 23:19

Wauw, projecteren en picobello

Picobello, ik kon de nachtcache in Roche en Ardenne niet vinden (als dat tenminste de goede Roche en Ardenne is, in de Belgische Ardennen??). Er liggen idd niet zoveel caches in de buurt daar.
En nog even over projecteren. Ik heb net even op het forum van geocaching.nl gekeken en een stuk wijzer geworden: mijn GPS (Garmin eTrex LEgend) kan dat helemaal zelf. Gewoon op de plaats van het WP de graden en meters invullen en gaan met die banaan.
A.s. weekend gaan we trouwens de moeder van vrienden kennis laten maken met geocachen. Ze heeft wel een GPS maar weet niet hoe ze hem moet hanteren. Nou, kom maar op. We gaan een leuke kinder-multi doen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-06-2009 om 01:24

Verslavend

Ja, ook hier werkt geocachen verslavend. Vooral bij manlief. En hoe meer puzzels en raadsels, hoe leuker hij het vindt. Soms zit hij dagen te ploeteren op een lastig raadsel, en is zo blij als een kind als hij de oplossing heeft gevonden. En dan zo snel mogelijk er naar toe natuurlijk, al is het 23 uur....
Zondag hebben we hier vlakbij nog een paar caches gedaan. Maar slechte ontvangst onder de bomen, zeker toen het ook nog begon te regenen. En dan ben je op zoek naar een micro-cache (voor de beginners: dat is een cache in een filmbusje, heel klein dus), en is de omschrijving: onder een omgezaagde boom. Duh! Hier liggen wel 50 omgevallen bomen. Vijf minuten zoeken vind ik nog wel leuk, maar als het langer duurt, haak ik af.
Wij cachen nu een jaar en hebben er nu ruim 100 'gedaan'. Over een paar weken naar Oostenrijk: ijsvogelman is al druk bezig met uitzoeken van Oostenrijkse geocaches.

Puck2

Puck2

24-06-2009 om 08:54

Ha ha, herkenbaar ijsvogeltje

Ook ik zit te puzzelen en baal dan als een sstekker als de coordinatencheck niet goed blijkt te zijn en mij mag je er midden in de nacht wakker voor maken. Voor de vakantie is alles al uitgezocht, alle caches in een straal van 30 km van de camping staan in een bestand en hoef ik alleen nog maar even over te zenden naar de GPS. Als we alle caches gaan doen dan doen we er een kleine 45. Overigens ben ik heel slecht in het daadwerkelijk vinden van de caches, daar zijn de kinderen veel beter in. Ik denk te makkelijk nog: neeee, daar kan het niet liggen en de kinderen kijken er veel vrijer naar. Ik zou nooit zomaar en elektriciteitsdoos opeen paal opentrekken. Puckkind wel, en zowaar: 't was de micro.

picobello

picobello

24-06-2009 om 11:22

Maastricht?

iemand in de buurt van maastricht omgeving die mij een keer op sleeptouw ( plus kinderen ) mee wil nemen voor een goede uitleg??

Arnhem?

Als ik het zo allemaal eens lees lijkt mij het erg leuk.

Dus mijn vraag wie wil mij en mijn zoons (3) een keer op sleeptouw nemen?

Zoals de titel al zegt graag in de buurt van Arnhem.

Groetjes Uddel

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-06-2009 om 19:01

Jammer picobello

Manlief is net een paar dagen voor zijn werk in Maastricht geweest - en had de GPS mee voor een paar geocaches....

Eh....?

Heb het nog nooit gedaan en kan me er nog weinig bij voorstellen.
Wie verstopt al die dingen dan???

reina

reina

26-06-2009 om 14:57

Geerke

Ik heb een paar enthousiastelingen in mijn omgeving, de spullen worden verstopt door de deelnemers, iedereen die er aan mee doet is er helemaal weg van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.