Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Geschenken voor kinderen

Hallo allemaal, ik vroeg me af hoe jullie vakantiecadeaus voor kinderen aanpakken. Ik probeer actief mijn consumptie te verminderen, maar het is moeilijk om cadeaus te geven aan kinderen van 5-8 jaar oud (die superenthousiast zijn over dinosaurussen en bouwen en zich verkleden) die niet alleen maar stapels plastic en batterijen zijn die uiteindelijk op een stortplaats belanden. Ik ben best bereid om geld uit te geven, maar ik zou het geld graag besteden aan iets wat minder consumptief is (geen woord, ik weet het )

Iemand een idee?

Vakantiecadeaus? Nou goed nieuws: waarom gewoon niet? Je hoeft ze niet vol te stoppen met van alles. Geef wat ze echt nodig hebben en maak van sommige dingen zoals een fiets een cadeau  als dat zo uitkomt. Verder hebben ze helemaal geen vakantiecadeau's nodig. Mijn zoon mocht wel na een uitje in de dierentuin altijd iets uitzoeken in de winkel als aandenken. Dan hield ik het bedrag in de gaten. dat is toch genoeg?

Waarom zou je een kind elke vakantie een cadeau geven? Zeker nu, het is net sinterklaas geweest. Als je minder wil consumeren moet je beginnen met het weglaten van cadeaus zonder reden. 

Imi

Imi

29-12-2021 om 13:04

Juist voor speelgoed is er een grote tweedehands- en ruilmarkt.

Bijtje82

Bijtje82

29-12-2021 om 14:03

Ik probeer zo veel mogelijk nuttig en duurzaam speelgoed te geven. Dus zo min mogelijk plastic troep. 

Deze kerst houten memory, tekenspullen en lekkers voor in bad voor de dames. (3 en 4)
En een voetbal, tekenpennen, leesboek en voetbal voor de oudste (10) 

Bij ons mogen ze in de vakantie altijd een tijdschrift/ puzzelboekje uitzoeken. Misschien is dat wat?

Ik snap het principe van vakantiecadeaus niet zo goed, geloof ik. De enige vakanties die wij inluidden met een cadeau was volgens mij de zomervakantie: dan gingen we altijd een boek kopen. Soms thuis (als we naar het buitenland op vakantie gingen), soms op vakantie (op een regenachtige dag). Voordeel daarvan was ook dat ze dan zeker dat boek wel lazen in hun vakantie, dan hielden ze het lezen een beetje 'bij'. 

En verder bepaal je als ouder toch wat je cadeau doet. Hier hebben we bv. vrij lang lego-dingen gegeven, zodat je echt een mooie hoeveelheid ontwikkelt om mee te spelen. Kan prima zonder batterijen. Daarvoor van hout een treinbaan met treintjes etc. Was mooi materiaal, ook zonder batterijen. Later hebben we dat verkocht.

Als je nietconsumptief wilt, dan denk ik aan dingen doen, bv. naar een museum, concert, sportwedstrijd etc.? Dat je een 'herinnering geeft'? Kan ook, natuurlijk.

Ook ik ben geen voorstander van tussendoor van alles kopen aan geschenken. Kinderen krijgen al zoveel. Dus hier ook liever herinneringen maken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.