Vakantie en uitjes

Jentje
29-06-2010 om 10:13
Groene kaart voor caravan?
Ik las toevallig ergens dat we misschien apart een groene kaart voor onze caravan moeten aanvragen, weet iemand dat? We gaan naar Duitsland.
Ik dacht altijd dat de caravan gewoon mee liep op de autoverzekering, geldt dat dus niet voor de groene kaart?

Moppeke
29-06-2010 om 10:22
Uh.....
De caravan loopt in ieder geval niet 'gewoon mee op de autoverzekering'. De autoverzekering is alleen, zo zegt het al, voor je auto.
Wanneer je je caravan apart wenst te verzekeren, zul je daar dus een aparte polis voor af moeten sluiten. Geen idee of je dan een groene kaart daarvoor krijgt, net als bij je auto, maar dat zou zomaar kunnen.
Apart een groene kaart aanvragen voor je caravan zegt mij in ieder geval helemaal niets.
Je moet even de afweging maken of je je caravan wilt verzekeren. Is het een oud beestje, dan loont dat niet de moeite, een nieuwe echter wel.

Puck
29-06-2010 om 11:26
Ja klopt
Voor bepaalde landen waaronder Polen, Spanje en Duitsland (weet ik zo uit mijn hoofd) moet je een groene kaart voor je caravan bij je hebben. De caravan loopt idd niet mee op je gewone autoverzekering, ik neem toch aan dat je die apart verzekerd hebt. En nu komt het kromme: je groene kaart van je caravan moet je aanvragen bij de verzekeringsmaatschappij waar je AUTO is verzekerd, ook als je caravan ergens anders is verzekerd. Echt raar, maar het klopt wel. Onze caravan is verzekererd bij maatschappij A en de auto bij B en de groene kaart vraag ik dus altijd aan bij B. Je hebt dan wel het chassisnummer van je caravan nodig. Als je dat bij de hand hebt en verder de gegevens (merk, bouwjaar, etc) dan kun je het telefonisch regelen.
http://groenekaart.wordpress.com/groene-kaart-caravan/
http://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving,/groene-kaart.html

Puck
29-06-2010 om 12:21
Jentje, bedankt
Vergeet ik je nog helemaal te bedanken dat je me eraan hebt helpen herinneren om de groene kaart voor de caravan even aan te vragen. Dat heb ik dus net even gedaan en over 3 dagen heb ik 'm in huis.

Jentje
29-06-2010 om 14:29
Verzekering
Ik ga zo dadelijk de verzekering even bellen. Maar een verzekering voor de caravan is iets anders dan dat wat ik hier bedoel. De aanhanger, of dit nu een caravan of een kar is "loopt" via de autoverzekering op het moment dat hij achter de auto zit.
Een caravan verzekering is een verzekering voor je caravan, als daar iets mee is. Brand, diefstal,schade noem maar op.
Wij hebben een oudje en hebben deze niet apart verzekerd. Maar onderweg is hij qua aansprakelijkheid verzekerd via de auto, zo heb ik het tenminste begrepen. Vandaar die groene kaart voor het buitenland. Die ben je in Nederland niet nodig.
Zal even het eigendomsbewijs opzoeken dan neem ik even contact op met de verzekeringsmaatschappij. Dankjulliewel voor het reageren.
Groet, Jentje.

Puck
01-07-2010 om 10:39
Grmmrpppffhh
Ik dus gelijk de groene kaart aangevraagd en die zou toegezonden worden. MEt de snelheid van verzenden is helemaal niets mis want ik had hem gisteren al in huis. Alleen... het was wederom de groene kaart van de auto en die had ik al. Ik had al zo mijn twijfels toen ik hem aanvroeg, de jongeman wist er minder van dan ik, hij zei dat hij ieder jaar toegestuurd wordt (niet dus) en hij hoefde ook chassisnummer etc. niet te weten (die moet je dus ieder jaar opnieuw doorgeven wist ik van alle voorgaande jaren). Dus gisteravond nog maar opnieuw aangevraagd. Overigens vragen veel mensen die kaarten kennelijk pas op het allerlaatste moment aan. Bij allebei de mensen die ik nu gesproken heb was de verbazing te horen op mijn antwoord op de vraag wanneer ik hem nodig had. Over een week of 3: oooo, dan pas....
En nog even over buitenlandreizen: nemen jullie dan ook je internationale versie van je ziektekostenverzekeringspasje meer: je EHIC (european health insurance card). Bij sommige verzekeraars zit die achterop je normale pasje, bij anderen moet je hem apart aanvragen. Nog nooit hoeven gebruiken gelukkig, maar het schijnt wel handig te zijn als je medici in het buitenland moet bezoeken.

Jentje
07-07-2010 om 17:22
Ik heb hem
Allemaal bedankt voor de tips en informatie. Ik heb een kopie van het kenteken van de caravan ingeleverd bij de verzekeringsmy vd auto en ik heb de groene kaart voor de caravan ondertussen in huis.
Piekfijn geregeld dus. En nu lekker op pad... Iedereen die gereageerd heeft op mijn berichtje: Bedankt! Fijne vakantie allemaal!!
Groetjes Jentje