Vakantie en uitjes

Nasha 1st
01-05-2010 om 15:07
Help, lichte paniek in de tent (gelukkig weer wat minder)
Aanstaande dinsdag en woensdag gaan wij naar Duitsland, we gaan naar Moviepark. We hebben een hotel in Bottrop geboekt om niet al te vermoeid weer terug te rijden....Kom ik er net achter dat in Bottrop een milieusticker nodig is.....Sjips....bellenbellen...ANWB, duurt paar dagen, andere instanties ook, of naar apeldoorn rijden....ANWB zegt ook nog, nee, in Bottrop niet nodig....dus maar even het hotel gebeld, in mein allerbeste Deutsch (ahum)...Ja hoor, midden in de zone....afijn, uiteindelijk een adres van hen gekregen, net op de route, waar je een sticker kan krijgen.....pfoei...
Leer voor de volgende keer, goed uitzoeken of je ergens een vignet, sticker of wat dan ook nodig hebt, en vooral, op tijd!!!
Mocht iemand hier op de route langs de snelweg een adres hebben, dan houd ik mijn nog aanbevolen!!

groentje
01-05-2010 om 20:14
Waardeloos
Die Duitse vigentten hoor. Voor Oostenrijk of Zwitserland plak je ze gewoon op de voorruit maar die duitse dingen komen op je kenteken vandaar dat het 5 werkdagen duurt. Aan de ring van Bottrop loopt het zo'n vaart niet maar als je in een zone komt waar het wel moet dan loop je inderdaad het risico op een behoorlijke bekeuring .
Ook een aandachtspunt voor Duitsland en Zwitserland is de navigatie systemen met flitspaal melding.
Mocht je er een bij je hebben.Al ligt het ding uit,in je kofferbak,alleen al"het in het bezit zijn van"is in deze 2 landen strafbaar en leidt elk jaar tot enorme bekeuringen.De ANWB heeft er zelfs een speciale ledenwijzer voor uitgebracht die je zo in elke ANWB winkel af kunt halen. Ik heb hem toevallig gisteren gehaald,vandaar .

Primavera
02-05-2010 om 10:43
Milieusticker, wat is dat nou weer?
Kan iemand mij even heel vlug uitleggen wat een milieusticker is en waar je die in Duitsland nodig hebt?
Mijn man moet aanstaande dinsag voor het werk voor een week naar München en ik begin nu plotseling erg zenuwachtig te worden dat we misschieniets over het hoofd gezien hebben.
Groeten Primavera

Nasha 1st
02-05-2010 om 11:36
Umweltplakette
zo heet het officieel...en ik vermoed dat het ook wel voor Munchen zal zijn....het is voor op je auto, dat je auto niet te milieuvervuilend is, anders kom je er niet in of je krijgt een boete van 40 euro. Op de site van TUV-Nord is veel info te vinden....En anders even googlen op umweltplakette en munchen....

Nasha 1st
02-05-2010 om 12:06
Primavera
http://gis.uba.de/website/umweltzonen/index.htm
hier kun je kijken, ik zie dat Munchen ook een plakette vraagt (kon haast niet anders, is een grotere stad dan Bottrop)

Primavera
02-05-2010 om 14:31
Op je kenteken?
Hoezo op je kenteken?. Ik lees toch echt dat het om een sticker gaat op de voorruit? Zie http://www.tuev-sued.de/auto_fahrzeuge/feinstaub-plakette/feinstaubplakette_ausland/england
In ieder geval voor München geldt het alleen voor binnen de middelste ring en mijn man moet toch daarbuiten zijn, dus dat geeft geen problemen.
Groeten Primavera

groentje
02-05-2010 om 15:34
Inderdaad toch
Een sticker maar wel na controle van de kentekenpapieren. Het vignet is ook net zo lang geldig als de auto meegaat en niet zoals in Oostenrijk en Zwitserland een bepaalde periode.
Vandaar dat je dus alleen met de kentekenpapieren zo'n vignet aan kunt vragen.
Er wordt op de site van Tuv-Nord nog wel gewezen op omleidingen. Mocht je daar door overmacht gebruik van moeten maken en kom je dan in zo'n zone ben je ook verplicht zo'n ding te hebben.

Nasha 1st
02-05-2010 om 15:36
Die sticker
daar komt je kenteken in te staan. Je krijgt alleen een sticker als je auto niet ouder is dan een bepaald jaar omdat oudere auto's te vervuilend zijn. het is om de vervuiling tegen te gaan....daarom komt de sticker met je kenteken onder je voorruit....

reina
02-05-2010 om 16:13
Ik dacht al
Wij hebben een sticker op de autoruit, ik dacht al dat dat intussen veranderd was toen ik dit draadje las , we hebben die een keer gekocht 'voor alle zekerheid', ik vind het nu wel handig dat ie er op zit.

Nasha 1st
02-05-2010 om 16:55
Reina
volgens mij is hij maar 1 jaar geldig hoor....weet ik niet zeker...

reina
02-05-2010 om 21:19
Nasha
"Uw Umweltplakette blijft onbeperkt geldig - de aanschaf is éénmalig en behoeft u dus ook niet jaarlijks te vervangen. Zolang de kleur van uw Umweltplakette overeenkomt met de weergegeven kleuren op de onderborden bij de Umweltzones, dan mag u deze zones inrijden." dus je hoeft 'm niet steeds opnieuw aan te vragen.

Nasha 1st
05-05-2010 om 17:02
Sticker
was zo geregeld!!! Voor 5 euro...(in Nederland kost het 18 euro en moet je 5 dagen wachten!!!)

Flora B
08-05-2010 om 22:59
Nasha
Waar heb je die sticker dan vandaan, zo snel?
Wij zijn vorige week fout gereden en kwamen midden in Osnabruck uit.... in de Umweltzone, en wat denk je polizei...
Wij uitleggen dat we verdwaald waren, Tom-Tom laten zien, ( 3 huilende koters op de achterbank, ik laat ze meteen inschrijven voor de toneelschool...) we kwamen er met een waarschuwing vanaf, maar anders meteen 40 euro boeten en ze loeren op buitenlanders.Ik wil dus nu ook meteen een sticker...

Nasha 1st
08-05-2010 om 23:29
Wij
hebben hem in Bottrop zelf gehaald bij TUV-Nord, nog net buiten de zone. Daar kost hij 5 euro. Hier in Nederland kan ook wel, via de ANWB, dan kost hij 17,85....scheelt wel een beetje....Wij hadden het adres via het hotel gekregen....