Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Guinevere

Guinevere

18-05-2009 om 20:26

Hoe bevalt een caravan?

Omdat onze vouwwagen lichtelijk zwaar beschimmeld is en het weer in het doek zit (foutje, lek afdekzeil) zijn we nu weer verder aan het het kijken.
De opzettijd en opruimtijd met een vouwwagen valt me nog behoorlijk tegen, ook al hebben we een "snelle". Dus: hoe bevalt dat nu eigenlijk, een caravan? En hoe gaat dat in de praktijk, 's nachts met zijn vieren in zo'n hokje slapen? Hoe snel ben je ermee weg als je opbreekt, en hoe snel kan ik bij aankomst mijn wijn ontkurken? Als het regent, zit je je dan niet rot te ergeren aan elkaar (voortent opzetten gaan wij natuurlijk niet doen)?
Ik wacht vol spanning jullie reacties af!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voor en nadelen

Het is natuurlijk belangrijk hoe groot je caravan is en hoe de indeling is. Als je geen voortent wilt opzetten zul je altijd moeten inleveren kwa ruimte in vergelijk met een klaphut. Dit is geen vergelijk nl. Als je in NL kampeert zou ik zeker wel een voortent opzetten. Als je naar warme gebieden gaat heb je voldoende aan een luifel. Daar regent het ook niet veel dus echt binnen zitten doe je dan nauwelijks.
2 weken met 4 personen in een caravan bivakeren brrrrrrr ik moet daar niet aan denken. Een paar keer is wel te doen en je moet je afvragen of je bij regen de hele dag binnen wilt zitten, meestal ga je er toch wel op uit ergens heen ofzo. Met een caravan zonder voortent ga je sneller binnen zitten als het fris is.
De voordelen zijn dat lekker alles op zijn plek ligt, boodschappen, kleding enz. In principe ben je binnen een half uur aan de wijn als je alleen een luifeltje er aan hangt
De indeling is heel erg persoonlijk. Met kleine kinderen is het handig om 2 dinettes te hebben zodat ze een soort van eigen plekje hebben. Je moet dan wel iedere dag bed opmaken. Zeker als je binnen wilt zitten. Kwa ruimte lever je altijd in en helemaal zonder voortent. Nog meer voordelen zijn, vochtvrij slapen, beter matras/bed, warmer, vaste wc (optie), vaste keuken, minder opzetwerk.

Je moet je dus afvragen wat voor kampeerder je bent. ALs je naar warmere zuiderlijke bestemmingen gaat dan is een luifel meer dan genoeg en dan leeft je buiten. Ben je een kampeerder die veel in NL blijft of kwa weer mindere bestemmingen dan zou ik zeer zeker een voortent opzetten.

Huren?

Mijn vriend kampeerde vroeger altijd met zijn ouders met de caravan. Hij en zijn broers sliepen dan overigens in 3 aparte tentjes ernaast. Maar hij heeft het er nu af en toe over om zelf zo'n sleurhut te kopen maar ik heb er om een of andere onduidelijke reden een aversie tegen.
Toch zou ik het best eens willen proberen dat caravan-kamperen. Alleen al om mijn vooroordelen te bevestigen! Kan je zo'n ding eigenlijk ook huren om eens uit te proberen?

Rieke

Rieke

19-05-2009 om 00:34

Jazeker

Kun je een caravan huren...zou ik sowieso doen voor ik er een kocht. Is wel aan de prijs, maar dan weet je meteen of het wat voor je is. Heb je geen familielid met caravan die je een weekendje mag lenen?
Een caravan is reuze handig, wij slepen heel veel mee, boeken, speelgoed, fietsen op de fietsdrager vd caravan. Ideaal. We hebben een stapelbed voor de kinderen, dus nooit bedden wegwerken 's morgens, zelf hebben we een vast bed. Kleding leg je in de kast en klaar ben je. De caravan is groot, maar er is weinig verschil te merken achter de auto of het ding nu groter of kleiner is.

Alleen ben je wat langer onderweg met zo'n gevaarte achter je aan. Maar ben je eenmaal ergens dan is het pootjes uitdraaien, en stoeltjes naar buiten en haal de witte wijn maar uit de koelkast.

Een voortent is een must vind ik, waar je ook bent. In het buitenland kan het flink onweren en dan is extra leefruimte met kinderen heel fijn. Daar zou ik dus niet op bezuinigen.
Het opzetten gaat nu snel, in een uur staat de voortent en we doen meerder campings per vakantie aan, en altijd de voortent erbij. We reserveren nooit een camping maar rijden op de bonnefooi ergens naar toe. Dus je kunt op het laatste moment je bestemming kiezen. Ik vond het in het begin ook niks, en nogal mutserig en degelijk, zeker met een vriendengroep met die puur basic kamperen, maar ik ben erachter dat ik van luxe kamperen houd. Sommigen noemen het niet eens meer kamperen...

reina

reina

19-05-2009 om 07:17

Handig

Het ligt er inderdaad aan wat voor kampeerder je bent, een paar weken in de regen met z'n allen in caravan of voortent zitten, maar dat is ook niet leuk in een tent of vouwwagen. Ik vind het handig om voor ets groetere kinderen een tentje mee te nemen, dan hoef je niet steeds alles om te bouwen in je caravan. Opzetten gaat snel, als we de voortent opzetten is binnen een uur alles helemaal klaar, zonder voortent een kwestie van een paar minuten, (rechtzetten, gas aansluiten, elektra aansluiten, water halen en klaar). Het handige van een caravanm vind ik dat je makkelijk verder kan trekken zonder steeds de hele boel op te ruimen, met een beetje slimme indeling van je spullen kun je het meeste in de caravan laten staan terwijl je verder gaat. Ik ruim 'm in april in, veel dingen blijven er in tot eind september, als we weggaan hoef ik alleen kleding te pakken en de gewassen handdoeken en beddegoed.

Guinevere

Guinevere

19-05-2009 om 09:56

Trekkers

Wij zijn van die trekkende kampeerders, dus hoe minder we hoeven op te bouwen en af te breken, hoe liever het me is! En ik hoop natuurlijk op goed weer, zodat we tot laat in de avond onder de sterrenhemel kunnen zitten (terwijl het tuig slaapt). Ik vind een caravan ook mutserig, maar ik denk nu over een coole oldtimer. Zit ook heerlijk geen toilet in, dat vind ik zonde van de ruimte.
Is een luifel wel snel om neer te zetten? Een uur voor een voortent, pfoe, heftig!

Tinus_p

Tinus_p

19-05-2009 om 10:14

Camper

Guinevere:
"Wij zijn van die trekkende kampeerders, dus hoe minder we hoeven op te bouwen en af te breken, hoe liever het me is!"
Camper?

Puck2

Puck2

19-05-2009 om 10:41

Luifel: 10 minuten?

Ach een uurtje voor de voortent? Wij zijn juist geen trekkende kampeerders en zijn wel langer bezig, maar alles gaat op zijn gemakje. In principe is het ons ooit gelukt om binnen een half uur de voortent helemaal afgespannen klaar te hebben (ernstig dreigende hoosbui) maar daarna ben je nog wel even zoet met tenttapijt, stoelen, tafel, kastje e.d. neerzetten. Onze luifel zetten we binnen een minuut of 10 op. Maar ook ik zou er niet aan moeten denken om zonder voortent te kamperen, dat wordt dan meer creperen ben ik bang. De caravan is om te slapen en te koken (als en niet geskotteld wordt) en verder leven we buiten of in de voortent. en verder doen we het soms ook zo als Pelle: eerste nacht zonder voortent en de volgende morgen pas gaan opbouwen. Of we verdelen de route in 2 etappes: eerste dag tot een uur of 3 's middags doorrijden en dan een overnachtingscamping opzoeken. De volgende dag nog een uur of 2 rijden naar de camping zodat je daar tegen de middag aankomt en heerlijk relaxed kunt opbouwen met tussendoor lekker even wat te drinken.
Maar Guinevere: als jullie echte trekkers zijn en je tegen het opbouwen opziet dan lijkt me een camper idd meer geschikt, kun je ook makkelijker en harder mee rijden.

Puck2

Puck2

19-05-2009 om 10:46

Triple, zo zijn wij ook begonnen

Wij zijn van huis uit juist allebei helemaal geen kampeerders, maar het leek ons wel leuk voor de kinderen. Maar om dan gelijk een caravan aan te schaffen vonden we riskant, juist omdat we niet wisten of het beviel. Bij de meeste caravandealers kun je wel caravans huren. Je kunt dan zelf ervaren wat je nu juist handig en onhandig vindt aan kamperen, indelingen, etc. Wij hebben dat ook gedaan het eerste jaar, met daarbij opgenomen dat we serieus geïnterseerd waren als koper aan het einde van het seizoen voor de huurcaravan. Nu waren wij de laatste huurders van het seizoen en na 3 dagen Luxemburg hebben wij de dealer al opgebeld: hij is verkocht en we blijven ook een week langer weg. We waren allebei in 1 klap om en vinden het nog steeds heerlijk om er vaak op uit te trekken met de caravan.

Guinevere

Guinevere

19-05-2009 om 12:10

Geen camper

Een camper hebben we inderdaad ook al eens overwogen. Maar we blijven toch wel minimaal 3 nachten staan voordat we verder trekken, en we willen niet ons hele hebben en houden meenemen als we ergens met de auto naar toe willen. En dat willen we toch wel graag, want met 1 kind van 6 en 1 van 2 is fietsen niet altijd een goede optie. En het OV ook niet (campingafhankelijk).
Ik heb ook gezien op welke manier campers op veel campings worden weggezet: met 30 tegelijk met een metertje tussenruimte op een soort betonnen parkeerplek. Daar word ik niet warm van. Voor wat de snelheid betreft: wij rijden met onze vouwwagen ook 120, en mijn man gaat met een caravan beslist niet veel langzamer rijden denk ik....
Heeft iemand hier ervaring met kamperen/caravannen in de herfstvakantie? Is dat niet te vochtig?
Bedankt trouwens tot zo ver, leuk jullie ervaringen te lezen!

Nasha 1st

Nasha 1st

19-05-2009 om 12:16

Wat ook kan

is een goede ruime caravan, waar je in ieder geval in kan slapen en nog een rondzit ofzo hebt die je niet hoeft om te bouwen. Makkelijke tent voor je kinderen en aan de caravan zo'n luifel die je als een zonnescherm kan uitdraaien....dat is meer iets voor de trekkende caravanner denk ik....

Puck2

Puck2

19-05-2009 om 12:20

In herfstvakantie

Tja, of het vochtig is in de herfstvakantie hangt natuurlijk helemaal van het weer af. Maar feit is wel dat het natuurlijk (met name 's avonds) meestal aardig fris is en dat je dan niet voor je lol buiten blijft zitten. Als je dan niet als haringen in een ton wilt zitten dan is een voortent eigenlijk wel heel erg handig.
En wat de snelheid: een caravan is wel even een heel ander kaliber dan een vouwwagen. 120 rijden is gewoon erg stom om te doen: het is gevaarlijk (niet alleen voor jezelf maar ook voor de andere weggebruikers) en je opbouw is er niet op berekend dus je caravan zal eerder aftakelen. Puckman is een zeer ervaren weggebruiker (ook met aanhangers, vrachtwagens met trekker en oplegger) en zal nooit boven de 110 rijden, ook al kan onze combinatie harder.

Guinevere

Guinevere

19-05-2009 om 12:34

Snelheid

Ja, die snelheidsvraag vraagt eigenlijk om een ander draadje. Maar ik vermoed wel dat we dan keurig 110 zouden rijden. Koning Arthur is legerchauffeur geweest (alle voertuigen) dus die heeft ook wel ruime ervaring. Voor de nieuwsgierigen: Nee, ik heb (nog) géén Lancelot.

Kari1

Kari1

19-05-2009 om 14:55

Ander voorstel

Guinevere, wat ik begrijp is het niet een tekort aan luxe in je vouwwagen wat je niet beviel, maar vooral het tegenvallende opzetwerk. Nou is een jametic wel geen bouwwagen, maar écht snel istie ook niet. Toch nog wel wat stang- en haringwerk, en ook gesjouw met de loeizware keuken.
Als je het budget hebt voor een caravan dan zou je ook eens bij combicamp vouwwagens kunnen kijken. Dat zijn echt snelle opzetters met veel ruimte. Ze zijn ook modulair op te zetten, voor onderweg met alleen een (vaste) luifel, en een ruime vaste keuken erin. Veel opbergruimte onder het bed, kan blijven liggen.
Wat er gezegd werd over dat caravans betere bedden hebben dan vouwwagens, daar ben ik het niet mee eens. Veel vouwwagens hebben lattenbodems met goede matrassen, dan lig je echt beter dan in een caravan waar je 's nachts de bankkussens als matras op de bankplanken moet leggen.
Is gelijk je rij-snelheidsprobleem opgelost...
Kari

Guinevere

Guinevere

19-05-2009 om 15:46

Combi-camp

Ooooh, een combi-camp, daar droom ik al járen van, dat is waar! Ik ga gelijk mijn zoekpogingen op marktplaats verbreden.

Vera*

Vera*

19-05-2009 om 18:44

een snelle opzetter als de Holtkamper of de Zambezi. De laatste bevalt ons errug goed, en ook goed modulair op te zetten. De kinderen hebben nu voor het eerst in een eigen tentje geslapen. Voorgaande jaren sliepen ze in een stapelbed in de wagenbak.

Annet

Annet

19-05-2009 om 19:29

Holtkamper

Wij hebben een tweedehands Holtkamper gekocht (Astro uit 2003). Er zit bij ons 45 minuten tussen aankomst en helemaal klaar zijn (inclusief voortent, kuipzeil, bedden, bijzettentje, keuken, etc). De kinderen (6 en 11) helpen altijd mee. Opbreken gaat nog wat sneller.
Onze kleding, toiletartikelen, serviesgoed zit in handige lades. Die worden in de achterbak van de auto gezet en gaan ook zo weer in de vouwwagen. De overige bagage zit onder het opklapbare bed of in de disselkeuken. Wij trekken ook altijd rond (5-7 plekken in 3 weken). Gemiddeld genomen zijn wij sneller klaar dan mensen met een caravan.

Annet

wij hebben ook een Astro, maar blijkbaar slepen wij toch meer zooi mee (ook geen disselkeuken, dus meer onder het bed, wellicht is dat het), maar zo snel krijgen wij hem echt niet opgeruimd, hoor.
Sec het afbreken en opzetten wel, maar inrichten en inpakken van alle troep kost toch best nog wel even tijd.

groetjes van Purk

Asa Torell

Asa Torell

19-05-2009 om 21:37

Toch snap ik iets niet

Als je altijd in een tent kampeert heb je toch ook niet meer ruimte dan in zo'n caravan? Dus waarom is een voortent onmisbaar? Je kunt toch ook gewoon buiten zitten? Dat doen wij dus altijd (voor de tent). Ik snap wel dat je meer mogelijkheden hebt als je wel zo'n combi hebt, je kunt meer bij slecht weer op pad. Maar het lijkt me dus niet dat een caravan zonder voortent iets onmogelijks is.

Puck2

Puck2

19-05-2009 om 22:05

Asa

Het gaat niet om de vergelijking tent - caravan, maar vouwwagen caravan. En een uitgeklapte en uitgebouwde vouwwagen heeft aan zienlijk meer ruimte dan een caravan zonder voortent. En natuurlijk is zonder voor tent niet onmogelijk, maar wel krap. En in koude tijden ga ik echt niet zitten kleumen voor mijn caravan terwijl ik het binnen lekker aangenaam kan hebben.

Annet

Annet

19-05-2009 om 22:26

Purk: misschien maken wij minder troep.....

Ik heb veel tijd gestopt vooraf in de indeling (eenmalig). Wij hebben losse lades voor kleding (2 laden per persoon per volwassene, 1 per kind en nog 1 extra voor ondergoed/sokken/etc. We hebben twee ladenkasten voor toiletartikelen, serviesgoed en ander praktisch spul. Er zijn 3 lades voor: speelgoed, electronica, boeken/tijdschrijften. Daarnaast nog enkele kratten: schoenenkrat, levensmiddelenkrat (2x) waarvan 1 afgesloten voor mieren en vliegen.
Aan dit gebeuren valt weinig in te richten. Alles heeft zijn vaste plek en we zetten het neer. Veel meer is het niet. De keuken op de dissel helpt wel. Daar zitten de kookspullen in (niet het serviesgoed, bestek, etc).
De avond voordat we verder trekken, gooien we alles weer in de goede krat/lade. De andere losse spullen gaan zoveel mogelijk alvast onder het bed.
Voor de dag van vertrek blijft weinig over. Vandaar dat we sneller opbreken dan opzetten. Scheelt ongeveer 10-15 minuten. Het bijzettentje is een Quecha 3 minutentent. De slaapspullen van de kinderen liggen op ons bed. Slaapzakken en matrasjes worden niet ingepakt. Die gaan gewoon op ons bed.
Oja, we hebben ook een dakzak. Die zit vast op de deksel. Daarin gaan de 'vieze' onhandige spullen zoals extra keukentafel, picknictafel, grondzeil, 2 stoelen voor volwassenen, jerrycan, etc.
Totaal nemen we veel mee hoor. Het scheelt wel dat we een hele praktisch auto hebben voor al die laden en ladenkasten (Renault Kangoo).

Asa Torell

Asa Torell

19-05-2009 om 23:11

Puck2

Ja dat is ook zo, het is een andere vergelijking. Ik wist dat trouwens niet van die vouwwagens, dat die zo ruim zijn! Ik kijk er gewoon van op dat het kamperen duidelijk anders beleefd wordt met de caravan, met een tent (mits geen half kasteel) is het volgens mij toch algauw zo dat buiten zitten het hele idee is. En ja als het wel koud is zit ik ook liever binnen .

reina

reina

20-05-2009 om 07:07

Asa

Voor mij is kamperen ook buiten-zijn. Al vind ik deluxe van een caravan wel dat je, als het 's avonds kil wordt of ( voora!) als het regent lekker binnen kunt zitten, zo heel nu en dan doen we de verwarming even aan en dat is helemaal lekker, je spullen blijven ook echt droog als het vochtig weer is, want dat vond ik bij tent-kamperen altijd erg irritant, al dat vochtige spul. Het verbaast mij wel dat er mensen zijn die constsnt ín hun caravan of camper zitten! Wij stonden in de meivakantie met prachtig weer in Tsjechië, een aantal dagen stond er een camper naast ons waarvan ik de 'bewoners' niet een keer buiten heb zien zitten, ze zaten constant in het ding, "geen echte kampeerders", denk ik dan

Mari

Mari

20-05-2009 om 08:25

Luifel

Mijn ouders hebben een luifel bij hun caravan, wij gingen altijd mee met ze op vakantie. Ik met de kinderen in de tent en zij in de caravan. Als ik zelf een caravan had zou ik zowiezo de kinderen in een tent laten slapen zodra ze oud genoeg zijn. Scheelt een hoop ombouw elke ochtend. Maar goed, die luifel, echt geweldig. In 10 minuten op te zetten. Een voortent vind ik altijd zo donker op opgesloten. Met een luifel heb je nog wel beschutting, maar wel het gevoel om buiten te leven. Met slecht weer kunnen er doorzichtige zijkanten aan de luifel vast gemaakt worden. Is heel goed te doen en we gingen nooit naar goed weer landen.
Je kan alleen de luifel niet als opbergruimte gebruiken zoals de voortent.

gr. Mari

ps. ouders hebben caravan met vast bed, ligt veel beter.

Rembrand

Rembrand

20-05-2009 om 09:21

Guinevere.

Wij hebben een paar jaar met een krijgertje gekampeerd ( combicamp ), maar hebben drie jaar geleden een tweedehands RoadMaster Family S gekocht (via markplaats ). Ik ben er nog steeds erg blij mee en hij is erg groot ( je kan er met acht personen in slapen !).
Degene die wij hebben kan je bekijken op http://www.roadmaster.nl/html/index.htm
Groetjes M.

Hillary

Hillary

20-05-2009 om 14:15

Ideaal

Wij hebben hem nu voor het derde jaar. Wel een hele luxe met tweepersoonsbed en stapelbed. We rijden in een dag of 4 naar het zuiden en terugweg idem dito. Daar zetten we dan wel voortent/luifel op. Juist met trekken is het zo heerlijk. Twee jaar geleden belandden we een half uur onder Parijs, hop caravan op zijn plek, poten uitdraaien, jas gepakt en een half uur later stonden we onder de Eifeltoren. Bij terugkomst konden we zo onze pyama's uit de kast pakken, tandenpoetsen en in bed duiken, niks hoefde uit tassen gehaald oid, alles lag al op zijn plek.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-05-2009 om 16:55

Juist vanwege dat gemak

zijn wij ook van vouwwagen naar caravan gegaan....en ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn caravan meer opbergruimte heb dan in de vouwwagen, maar goed, wij hadden een oudje via MP gekocht, juist omdat we het eerst wilden proberen....Voor 390 gekocht, voor 350 verkocht )

En nu ook weer een wat oudere caravan, nu 20 jaartjes....tja, hij is misschien wat minder luxe dan de huidige generatie, maar voor ons voldoet hij. Wij hebben een Sterckeman 420D Fjord. Voorin is een stapelbed, het onderste bed kan een 2-persoonsbed worden. Dan een treinzit, die ook 2-persoonsbed kan worden. In de vakantie laat ik die gewoon liggen. Oudste heeft dit jaar voor het eerst in eigen tent geslapen, maar sliep voorheen in de aanbouw van de voortent. Waarschijnlijk gaan wij voor de tweeling ook een eigen tent kopen, maar dan wel een vis-a-vis, want bij elkaar wordt geen succes. Het ligt dan in de bedoeling over een aantal jaar een andere caravan te kopen en dan met vast bed, zodat we wel van het ombouwen af zijn, en wat makkelijker alleen met caravan ergens kunnen gaan staan, zonder voortent. Wij zijn geen trekkers, maar voor een weekend de hele voortent opbouwen, dat vind ik toch wel veel....Maar goed, dat komt later wellicht....

Echte kampeerders

Onze kampeer route is van een 2 persoons tentje naar een de waard tent, vouwwagen, oud caravannetje naar nu een mooie vrij nieuwe caravan gegaan. Maar wel blijven wel echte kampeerders. Ook wij zitten altijd buiten mits het weer het toelaat. Wij kamperen veel in het voor en naseizoen en dan zijn de avonden toch korter en kouder en dan is binnen zitten wel erg lekker

Ik mis nog wel een beetje als het regent en je ligt in bed het echte tentgevoel, maar ik zou niet meer willen ruilen!! hahaha
De grootste luxe kwa overgang naar een caravan vond ik toch wel dat alles in kastjes op zijn plek ligt.

Guinevere

Guinevere

20-05-2009 om 19:51

Ooh nou weet ik het helemaal niet meer!

Aaaargh! Wat moeten we doen! Zoveel goede tips en nu weet ik het helemaal niet meer! Misschien toch maar een keer de caravan van de buren lenen?

reina

reina

20-05-2009 om 21:09

Guinevere

"Misschien toch maar een keer de caravan van de buren lenen?" Zou ik doen, maarre, pas op, wij hebben de caravan van de buurvrouw in een opwelling van haar gekocht en waren gelijk om Morgenochtend gaan we weer voor een paar dagen weg met het ouwe beestje!

Asa Torell

Asa Torell

20-05-2009 om 21:28

Reina

Ja, zo'n caravan om in te zitten als het koud is en je spullen droog te houden lijkt me ook heerlijk hoor! Maar man lijkt het vreselijk, misschien omdat hij dan definitief voor hollander met Wohnwagen versleten zal worden als geemigreerde duitser .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.