Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Ik zie tegen de reis op....

Over drie weken gaan wij op vakantie naar Frankrijk, ongeveerd 850 km rijden. Om het voor de kinderen "makkelijker" te maken, zijn we van plan om 's nachts te gaan rijden. Ze zijn dan bijna 5 en bijna 1. Overdag rijden vinden we beiden geen optie, dan moeten we zo vaak gaan stoppen dat we helemaal lang in de auto zitten. Jongste vindt autorijden wel leuk, maar buiten zijn slaaptijden maar een uurtje. Dan zet hij het op een gillen. Hij is nog te jong om zich te kunnen vermaken met een speeltje of zo. Althans langer dan een half uur.

Op zich denk ik wel dat ze het grootste stuk van de reis zullen slapen. We zullen dan rond 9.00 uur op de camping aankomen. Ik kan redelijk slapen in de auto en pik zo al wat slaap mee, de chauffeur (manlief) kan dan even gaan liggen terwijl ik met de oudste het zwembad in duik. Jongste slaapt 's ochtends ook nog.

Tot zover alles gepland, maar toch zie ik erg tegen de reis op en ben ik blij als we er zijn!!!!!!

Zo, dat is eruit.

Iemand een hart over om onder de riem te steken?

Linda


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Linda

Hoi Linda,
Sterkte alvast. Als je je op het ergste voorbereidt valt het vast mee. Is voor je oudste luisterboeken op de ipod niks? Ik zweer erbij.
Ik maak mijn dochter ook altidj goed moe voor een reis, maar dat verschilt per kind of dat slim is natuurlijk. het fijnste zou zijn als je zelf niet al te moe weg zou gaan.... is dat haalbar?
Jonne

Linda

ik herken je vrees. Mij is het tot nu toe altijd meegevallen. Zelf zou ik in dit geval, zeker gezien de afstand niet voor 's nachts rijden zijn. Het lijkt me dat jullie jongste kind best wakker zal zijn om negen uur bij aankomst namelijk en dan wil je man gewoon slapen en jij bent ook niet de fitste, want het is toch een onrustige nacht geweest.

Ik geloof dat ik rond een uur of vijf zou vertrekken. Hopelijk slapen ze dan nog een uurtje of twee in de auto. Dan spelen en wat eten en dan weer een ruk van twee uur proberen te maken. LAng leve de soepstengels, cd's met kindermuziek, koekjes, fruit etc. Dan weer spelen en wat eten en drinken en dan hopen op een flinke tuk in de auto.
Al met al heb je dan hopelijk al zo'n zes honderd kilometer afgelegd. Jongste weet dan ondertussen ook dat het een dagje autorijden is.

Als je dan aankomt op plaats van bestemming is de dag niet meer zo lang en kan je nog een beetje keutelen.
Mij viel het uiteindelijk mee hoeveel jongste toch nog sliep tijdens de reis.

Succes en fijne vakantie alvast.

groetjes van Purk

reina

reina

15-06-2009 om 22:08

Linda

Weet je dat mijn kinderen de reis altijd het allerleukste van de hele vakatie vonden?! Wij reden overdag, lekker relaxed, vaak stoppen etc. Wij bleven nooit de hele vakantie op 1 plek en na een paar dagen kwam er dan ook steevast de vraag "wanneer gaan we weer gezellig de hele dag in de auto, mam?" Het reizen kan ook superleuk zijn, maar dan moet je er zelf ook wel relaxed mee om gaan

Guinevere

Guinevere

16-06-2009 om 10:46

Nooit meer 's nachts

's Nachts rijden is mij zo slecht bevallen, ik doe het nooit meer! Op een gegeven moment zag ik ze zowat vliegen. En overdag doodmoe zijn na een nacht in de auto is ook geen aanrader met 2 jonge kinderen.
Je kunt wellicht om 3.00 gaan rijden, als je om 22.00 gaat slapen heb je toch al een aantal uren slaap gehad. Bovendien hoef je dan niet zo lang in het donker te turen, en ben je op een mooie tijd op de camping. Met een beetje geluk slapen de kinderen tot 8.00, dan een fijne ontbijtpauze enz.

Linda99

Linda99

16-06-2009 om 13:38

Ook

Ook hier nooit meer 's nachts! Twijffelde even of ik wel zou reageren omdat je een hart onder de riem zoekt. Wil ik je graag geven maar ook mijn ervaring met je delen.

Wij gingen twee jaar geleden met kids van 1 en 5 's nachts rijden en vooral de jongste is daar zo enorm van uit d'r ritme geraakt dat de heenreis een ramp werd. Slapen deed ze nauwelijks en als ze wel sliep werd ze heel snel weer wakker (tanken, plaspauze) Ze was ook te klein om te begrijpen waar we heen gingen.

Als je een relaxte reis wil dan is het wellicht een idee om of toch overdag te reizen (en dan heel vroeg weg) of het in 2 dagen te doen. Wij doen dit jaar het laaste en maken van de reis een vakantie-avontuur Lekker op het gemak, uitgebreid lunchen, dvd in de auto voor de kids en een goedkopen overnachting halverwege.

In elk geval veel succes!

Puck2

Puck2

16-06-2009 om 14:44

En ook

Net als Reina begint bij ons de vakantie op het moment dat we in de auto stappen: lekker relaxed rijden en als we na een uurtje al zin hebben om te stoppen dan doen we dat gewoon. Voor de kinderen neem ik altijd een tas met kleine cadeautjes mee en iedere 2 uur of zo of iedere 150 km mogen ze een cadeautje uitpakken. Wanneer je in het archief kijkt dan zie je een heleboel tips voor kleine cadeautjes onderweg en andere tips om de reis zo aangenaam mogelijk maken. En hoe stel je het je voor 's nachts rijden. Ik zie dan van die visioenen dat je op de plaats van bestemming aankomt, helemaal gebroken en dat de kinderen heerlijk uitgeslapen van alles willen gaan doen. Wij rijden ook bewust overdag (en dan bij voorkeur op zondag of donderdag) en ik zou er niet aan moeten denken om 's nachts te rijden. Wij gaan altijd wel vroeg weg, een uur of 5. Maar er zijn ook genoeg mensen die het wel prettig vinden om 's nachts te rijden. Gewoon een kwestie van uitproberen en proberen er het beste van te maken. Je van te voren vreselijk opwinden snap ik wel maar je schiet er niks mee op. Fijne vakantie alvast.

Janna3

Janna3

17-06-2009 om 13:38

Beetje hetzelfde verhaal

Voor de tijd dat wij in auto's reden met airco en dvd-speler reden wij ook 's nachts. Maar ik heb dat nooit fijn gevonden. Toen we op een gegeven moment tijdens een hittegolf overdag niet konden slapen vanwege de hitte in de tent werd de terugreis helemaal een hel.
Wij gaan ook vroeg rijden, uur of vijf, rijden in twee dagen, maken het gezellig en zorgen voor een dvd-speler met een heel aantal nieuwe films. Echt, onze reis is voor ons ook vakantie.

Dvd speler en mp3

wanneer je zelf niet omgekeerd in de auto wil zitten en je kinderen het lang uit moeten houden en je zelf ook nog enigzins wilt genieten van 'de reis'... mijn ervaring is dat kinderen heeeellang wakker kunnen blijven van de opwinding.
Zorg voor makkelijke entertainment. Vul een mp3 met verhaaltjes en liedjes en neem een dvdspeler mee. Dan heb je zelf de regie over de reis wanneer er gestopt moet worden en wanneer niet (tenzij die kleine een poepluier heeft) Maar maak je vooral niet druk en laat het gewoon gebeuren!

Moet er niet aan denken

Voor ons is het vakantie zodra we de deur achter ons dichttrekken. Frankrijk is leuk, maar in een ruk naar de bestemming? Nee, dan mis je veel te veel leuke dingen onderweg! 850 km, daar zou ik toch lekker een dag of 3 voor uittrekken en onderweg lekker veel leuke dingen doen en zien.
's Nachts rijden wil ik NOOIT meer. Dan lig ik liever lekker in een hotelbed.

Dag of 3?

nou in een ruk zou ik zeggen. Dat is toch zonde van je dagen.
850 km rijd je makkelijk in een dag ( zonder aanhanger dan) het is een uurtje of 7 rijden.
Wat ik wel wil zeggen is : let op bij Parijs. Probeer in te schatten dat je daar niet tijdens de spits rijdt.

als je eenmaal voorbij Parijs bent ben je zo op plaats bestemming.
Verder idd kleine kadootjes en een dvd speler. Dat is wel een ideale oplossing in de auto.
( ik zag op internet dat je tegenwoordig hoofdsteunen hebt met ingebouwde dvd speler en een groot aantal spelletjes )

fijne vakantie !

Jolijt

Jolijt

21-06-2009 om 11:10

Langer vermaken tips...

Haal nu van de jongste het favoriete speeltje(s) weg en pak ze in. Onze mini's waren lang stil met een drink-danoontje of zo'n ding met appelmoes. Maak en tasje met onderzoekspulletje (een oude telefoon, knisperende papiertjes, echte sleutels). Oude kleertjes aan zodat je niet op vlekken hoeft te letten.

Groot succes hier: pas eten als het donker wordt! Wij vertrokken naar Spanje rond 6 uur 's avonds... normale bedtijd rond 7 uur, de kinderen maar wachten en kijken, want de gehaktballetjes en de broodjes mochten in het donker... half uur na het eten was het muisjesstil...(scheelt er bij jullie eentje)

En wordt er gehuild, doe wat je kan, maar vreet jezelf niet op. Na 850 km zit het erop en binnen een dag is iedereen de reis vergeten.. of ie goed en gezellig was of niet.

Wij rijden altijd 's nachts en ons bevalt het prima.

(en drie dagen over 850 km... dat zouden onze kinderen pas erg vinden... wij rijden in 1 dag op en neer naar Disney ...Thuis is waar je (vakantie)bed staat)

Stemming

hoi

ben het met bovenstaande schrijfsters eens: je eigen stemming / manier van doen bepaald heel erg hoe de reis wordt. Als je zelf relaxed bent, en probeert te genieten ook van de reis naar de vakantiebestemming toe dan wordt die reis heel anders dan als je gehaast en gestressed bent. probeer wat te verzinnen voor onderweg (plakstickertjes enzo op het raam maar vooral dvd's) maar maak er geen drama van, probeer ze niet elke minuut te entertainen.

ik vind 's nachts rijden persoonlijk geen optie. We hebben het wel eens gedaan maar mijn kinderen blijven veel te lang wakker in de auto: die vinden het veel te spannend om te gaan slapen. maar vooral werden wij tussen 2 en 6 zelf zo moe, dat ik het gevaarlijk vindt om te rijden.

wij gaan meestal rond 4 uur 's nachts weg, na een nachtrust van ruim 6 uur. stiekum in het donker, spannend spannend. dat vinden ze al ontzettend leuk. mijn ouders deden dat vroeger ook, heb ik goede herinneringen aan.

even een beker warme melk of thee en dan op pad. In het donker in de auto, met fleece deken en hun favoriete knuffels. Ik doe de eerste twee uur geen dvd aan voor de rust, gewoon auto rijden en flink doorrijden. Mijn kinderen slapen overdag nooit in de auto, hebben ze echt nooit gedaan zelfs al waren ze nog baby's. maar die eerste uren in de auto zijn ze heel rustig en vallen soms even in slaap.

Als we dan 4 uur hebben gereden (tussendoor even snel wisselen zonder de auto uit te zetten) dan is het 9 uur en zijn we al in Frankrijk. Daar kunnen we uitgebreid gaan ontbijten in een frans wegrestaurantje waar ze zelf mogen kiezen wat ze willen hebben. Dat voelt al als vakantie!

na vier uur doorrijden ben je vaak al bijna op de helft van de afstand.

vervolgens rijden we elke keer 1 a 2 uur afhankelijk van de stemming, en dan weer uitgebreid pauzeren. voetbal mee, stukje lopen en rennen, ijsje eten: de vakantie is begonnen!

we komen pas tussen 4 tot 5 uur aan op de camping, en kunnen meteen onze bungalow in. die is pas na 3 uur beschikbaar, ook iets om rekening mee te houden als je 's nachts wil rijden... dan moet je nog veel uren wachten op je woning terwijl het buiten heel warm is en iedereen heel moe van de reis.

ik zie dus niet op tegen de reis, heb er juist erg zin in. Ik heb meestal moeite met de terugreis: dan heb ik weer zin om thuis te zijn, ga eerder 'jakkeren', snel doorrijden, dan in de file komen *zucht*, ben het vette eten bij de wegrestaurants al helemaal zat... wat ben ik blij als die rit weer voorbij is.

Groetjes
Gruffalo

Rafelkap

Rafelkap

21-06-2009 om 13:34

850 km

vind ik helemaal niet zo ver. Vorige jaren reden wij ook zoiets, zonder dvd-speler en overdag. Het schijnt dat mensen niet meer zonder op vakantie durven, terwijl ze vroeger toch ook dit soort ritten maakten. Wat is nou leuker dan om je heen te kijken? Tv kijken kan ook thuis!

Goede pauzes nemen zodat ze even lekker rond kunnen rennen (maar dat hoeft niet 's nachts ), evt. luistercd-tje (wij hebben alleen geen cd/radiospeler in de auto) en bijv. magic tekenbord en raamstickers voor de oudste.

Ook niet te lang doorrijden voor de bestuurder, ik zou bang zijn om in slaap te vallen!

Vic

Vic

21-06-2009 om 15:45

Wat ik altijd doe

Ik wil niet meer dan 600 km per dag rijden. Als ik naar Frankrijk ga boek ik altijd een hotel op ca. 600 km. vanaf huis. Ik vind het vreselijk om heel vroeg op te staan, dus ik vertrek op de eerste dag na de files, om een uur of 9. De bedoeling is dan om rond 16.00 uur in het overnachtingshotel aan te komen, zodat je nog een beetje kunt bijkomen. Pauzeren sowieso elke 200 km. De volgende dag is het nog maar een kort stukje, en kom je op tijd op je bestemming aan, zonder te haasten. Mijn kinderen vermaken zich prima op de achterbank. Ik vertel ze van tevoren dat we héééél lang in de auto moeten zitten. Toen ze kleiner waren had ik een dvd-speler, daar komen ze ook zo 3 uur mee door.

Chantelle

Chantelle

21-06-2009 om 16:58

Wij..

Wij hebben ooit 's nachts gereden en dat doen we echt nooit weer. 's Morgens vroeg knap je gewoon finaal af en je kind ook. Zo onveilig. Twee weken later verongelukten drie kinderen en de vader uit één gezin op de terug op een half uurtje van thuis na een hele nacht doorrijden. Nee, écht nooit weer!
Wij vertrekken vaak om 4 uur 's nachts. Douchen om goed wakker te worden (ouders) en aankleden. Kinderen gaan met pyjama en fleecejack in de auto. Eerst zijn ze wakker. Reuzeintressant om 's nachts te rijden. Na twee uurtjes vallen ze in slaap en rijden wij door totdat zij wakker worden. Meestal is dat om een uurtje of acht. Dan gaan we stoppen (soms om te ontbijten in een restaurantje, soms broodje in de auto en dan even rond lopen), kinderen kleren aan. Daarna begint de tweede etappe. Dan rijden we een beetje op ons gevoel. Als de kinderen moeten plassen etc. of geen zin meer hebben, maken we een korte stop. En zo rijden we door. 850 km rijden wij altijd in één dag (en vaak ook nog wel verder). Nog nooit een probleem geweest.
We wisselen vaak van plaats. Eén van de oudsten voorin en ik ga dan achterin zitten en kan met het kind (de kinderen) achterin een spelletje doen ofzo. Ik maak altijd een tasje met speelgoedjes, tijdschriftje, spelletje, etc. Eten/drinken doen we vaak in de auto (zonde om te stoppen en om dan op een bankje te gaan zitten). Lekkere broodjes, aparte drankjes en koekjes etc die we anders nooit hebben. We stoppen vaak bij bv een wegrestaurantje (of Mac) met ballenbak, springkussen, etc. We eten een ijsje, gaan even spelen en na een kwartiertje zijn de kinderen weer helemaal fris en fruitig.

LindadR

LindadR

21-06-2009 om 20:32 Topicstarter

We zijn nog in overleg

Over het tijdstip van vertrek.

Als we de reis over drie dagen moeten verdelen, moeten we een week langer vakantie opnemen. Dat is geen optie.

Ik neig naar vertrekken rond 04.00 uur en dan maar kijken hoe het loopt.

Linda

p.s. tips nog steeds welkom!

Guinevere

Guinevere

21-06-2009 om 21:32

Mac

Wij gaan op de heen- en terugreis ook altijd langs bij Mac Donalds. Iets wat we anders nooit doen. Wij nemen koffie en we nemen één happy meal dat we met zijn 4-en delen (zoon 1 eet de nuggets, zoon 2 het danoontje en wij de frites). Met het speeltje is zoon 1 daarna úren zoet, en beide zonen hebben even leuk kunnen spelen.
Fijn dat je om 4.00 gaat rijden, Linda! Ik hoop dat het goed gaat bevallen.
Wij reizen trouwens ook wel eens in vele dagen naar onze verste bestemming. Eerst 4 dagen wat noordelijk, dan een paar dagen links, vervolgens een paar dagen rechts....etc. En op de terugreis idemdito. Dan gaan we nog een paar dagen naar een leuke stad in Noord Frankrijk of België.

Maylise

Maylise

21-06-2009 om 21:55

800 km valt wel mee

Mits je geen files hebt vind ik 800 km op een dag wel te doen. Ik hou er zelf niet van om 's nachts te reizen. Mij bevalt ook het beste om rond 5 uur 's ochtends te vertrekken en dan in 1 keer door. Man vindt 's nachts reizen wel fijn dus als we samen reizen dan gaan we wel eens 's nachts weg maar dan mag hij het nachtelijk stuk doen want ik ben er niet gerust op dat ik het lang volhoudt 's nachts.

Vorig jaar heb ik in mijn eentje iets meer dan 1200 km gedaan in 1x maar dat vond ik eigenlijk net wat te ver. Ik heb echt wel even een dag bij moeten komen van de reis. Ik heb trouwens wel een redelijke comfortabele auto met airco en dat scheelt vind ik enorm op dat soort reizen. Dit jaar gaan we naar dezelfde bestemming maar we gaan nu in 2x want onderweg gaan we nog naar een andere bestemming waar we een paar dagen gaan kamperen. De eerste helft is ongeveer 800 km. Ik moet waarschijnlijk weer alleen rijden want man komt net als vorig jaar later. Er is een kleine kans dat zoon met rijbewijs ook meegaat maar waarschijnlijk komt die ook pas later.

De reis naar bestemming 1 (dus 800 km) doe ik in 1x. We gaan om vijf uur ongeveer weg. Stoppen dan rond 9 uur om te ontbijten in een restaurant. Daarna doorrijden tot lunchtijd en dan aan het eind van de middag weer een keer stoppen om de benen te strekken en dan hopelijk in een ruk door naar de bestemming. Ik stop zelf liever minder vaak en dan wat langer.

DVD speler en Nintendo DS mee voor de kinderen. Verder boekjes, tijdschriften, kleurboeken, stickers, kinder suprise eieren, snoep en een paar kleine cadeautjes. Reisspelletjes zijn ook leuk voor wat oudere kinderen. We hebben zeeslag, wie ben ik en vier op een rij reisversie. Ik koop er dit jaar wel weer een spelletje bij voor we weggaan. Verder koop ik voor vertrek een paar nieuwe films op DVD en een nieuw spelletje of twee voor de op de Nintendo. Daarmee komen we de reis wel door. De kinderen die met mij mee gaan zijn 16, 12, 10, 7 en 3.

Maylise

Maylise

Maylise

21-06-2009 om 22:01

Dvd wel een uitkomst

Ik heb ook jaren met de kinderen hele afstanden afgelegd zonder DVD speler. Dat ging ook altijd prima. Maar nu we er een hebben ben ik er ook wel heel blij mee. Waar ze vroeger op een gegeven moment vaak chagrijnig en moe werden maar dan niet slaapmoe maar gewoon verveeldmoe kan ik nu op zo'n moment een filmpje opzetten. Dat helpt vaak net even die moeilijke uurtjes door waarin niemand meer zin in de reis heeft. Het scheelt mij ook heel wat ergernis trouwens.

Maylise

Mamba

Mamba

21-06-2009 om 22:08

Hier ook in 1x

850 Kilometer, in één ruk en in mijn eentje. Elke twee uur pauze (benen strekken en wat eten of drinken), niet stoppen bij restaurants (want duurt erg lang) en in de namiddag al iets sneller pauze ivm vermoeidheid. Ik vertrek meestal om zeven uur ' s ochtends en kom om een uur of acht, half negen aan.
De kinderen krijgen pas later op de ochtend gameboys/dvd's en alles met koptelefoon. Soms ook nog een cadeautje. Ze hebben allemaal een flesje water en achterin de auto heb ik een bak met brood, pindakaas, flappiefood, fruit en een snoepje. Om de beurt mag er eentje voorin zitten, meestal zit de oudste daar omdat hij de dvd-tjes te kinderachtig vindt.
's Nachts rijden zie ik echt niet zitten, en halverwege een hotelletje zoeken en een restaurant om de volgende morgen weer verder te rijden lijkt me echt een crime. Maar goed, bij iedereen is de persoonlijke situatie anders. Als je met zijn tweeen kunt rijden is het al een wereld van verschil.

Mamba

Moet niet denken aan 1 ruk

De reis op zich moet voor mij al vakantie zijn, dus echt, meer dat 400 hooguit 600 km op een dag wil ik niet onderweg zijn.
En als je 2 of 3 dagen over je reis doet dan hoef je toch niet meer vakantie op te nemen? Je bent alleen wat korter op een en dezelfde plaats. Maar als je vakantie begint als je je straat uitrijdt dan maakt dat ook niet uit.
Ik vind het maar gevaarlijk hoor al die reizen in 1 ruk. En ook helemaal niet gezellig.

Mamba

Mamba

21-06-2009 om 23:11

Tops

Ik doe er zo lang over omdat ik in mijn eentje rij. Dan is het niet gek om er langer dan 12 uur over te doen omdat je echt elke twee uur pauze houdt.

Maylise

Maylise

21-06-2009 om 23:48

Ga ook uit van 9 uur

Ik ga straks voor die 800 km ook uit van 9 uur ongeveer. Omdat we dit keer dus onderweg een weekje gaan kamperen wil ik niet te laat aankomen omdat we dan de tent nog moeten opzetten en alles.
Vorig jaar over 1200 km heb ik ongeveer 15 uur gedaan (weet het niet helemaal precies meer maar ik dacht dat ik er rond 21:00 was)
Overigens stop ik niet om de 2 uur. Eerder om de 4 uur.

Maylise

Mamba

Mamba

22-06-2009 om 00:02

De eerste keer

reed ik er bijna 14 uur over, de tweede keer 12,5 uur. Het verschil? De eerste keer waren de kinderen jonger en moesten op de meest onlogische tijdstippen plassen. Als je met zijn tweeen rijdt, stop je bij de benzinepomp, 1 blijft met kinderen in de auto en de ander gaat met de plasser mee. Ik moest alle kinderen uitladen, dvd ontkoppelen en uit het zicht leggen, met alle kinderen naar binnen, 1 laten plassen, met zijn allen weer terug, alle kinderen weer vast in de zitjes (konden ze destijds nog niet zelf), dvd-speler er weer in en dan ga je weer verder. Tja, dat kost tijd . De eerste keer maakte ik ook de 'fout' om in een restaurant wat te gaan drinken of eten. Dat duurt allemaal veels te lang. Ik zoek een leuke stopplek uit, heb brood achterin. Kinderen hebben de keus uit nutella of pindakaas. Werkt prima en levert gemiddeld 2 uur tijdswinst op. Rond een uur of 3 heb ik het megazwaar, dan stop ik eerder. Niet lang, wel vaker. Soms wel elke anderhalf uur. Na een paar minuten buiten kan ik er weer tegenaan en na vijven ben ik over mijn dip heen en rij ik de rest. Ik durf mijn kinderen ook absoluut niet alleen te laten bij parkeerplaatsen ed dus we gaan altijd met zijn allen plassen of wat drinken. Ik ben nu eindelijk zover dat ik zonder kinderen ga betalen na het tanken .
O, en wat ook meespeelt is dat een groot gedeelte van de route maar een 80 km weg is. We hebben het 1x samen gereden en toen waren we er ook in een wip.

Vic

Vic

22-06-2009 om 09:04

Knap hoor

Mij lukt het echt niet om meer dan 100 km per uur gemiddeld te rijden. In Frankrijk kun je meestal wel fijn doorrijden, maar dan nog wil ik na een uur of twee echt wel even pauzeren (ik rijd alleen). Liever een uurtje later op plaats van bestemming dan zo'n gejacht.

Maylise

Maylise

22-06-2009 om 21:39

Vic

Ja misschien ben ik ook te optimistisch met 9 uur voor 800 km. Nou ja, we gaan gewoon vroeg weg en zolang het nog maar licht is alsof we op de camping aankomen is het wel goed. Ik dacht vroeg weg en dan zijn we er mooi aan het eind van de middag. Hebben we alle tijd om de tent op te zetten. Maar het is natuurlijk ook geen ramp als we een paar uurtjes later zijn.

Vorig jaar dus 1200 km in ongeveer 15 uur maar wel op een rustige dag dus ik kon goed opschieten. Ik vond trouwens achteraf gezien het wel een hele lange dag. Was de volgende dag nog moe. Vandaar dat het idee op kwam om dit jaar in twee keer te reizen en dan onderweg een paar dagen ergens te bivakkeren. Toen kwamen de kinderen ermee dat ze zo graag een keer wouden kamperen. We gaan nu dus in de een weekje kamperen en dan daarna door naar het zuiden voor de rest van de vakantie. Waar we dan niet gaan kamperen maar in een huis zitten.

Maylise

reina

reina

23-06-2009 om 07:05

Anders

Ik zie het stoppen onderweg en ergens gaan eten niet als zonde van m'n tijd, die stops maken en maakten wij juist lekker uitgebreid, ook een deel van je vakantie. Niet alleen even plassen en snel de auto weer in om verder te jakkeren. Ik vind het helemaal niet knap als iemand de afstand in recordtijd aflegt, dan heb je je niet gehouden aan de regel "2 uur rijden - kwartier pauze", de manier om zo fris-en-fruitig mogelijk aan te komen op je bestemming.

Puck2

Puck2

23-06-2009 om 19:14

Mijn idee, reina

Zo uitgebreid als jullie stoppen wij niet onderweg, maar ook ik ben met je eens dat het echt geen verdienste en knap is om 4 uur achter elkaar te rijden. Ik vind dat gewoon onverstandig. Komt natuurlijk wel een verschil tussen met en zonder caravan/aanhanger rijden. Ook voor een ervaren chauffeur is met caravan inspannender rijden dan zonder en zul je vaker willen stoppen en daarbij kun jeook geen 130 op de snelweg crossen. Ik houd bij het berekenen van onze reistijd (met caravan) altijd 60/65 km per uur aan en dat is dan inclusief stops, her en der een file of andersoortige vertraging etc. Tot nu toe komt dat altijd redelijk uit. Soms zijn we een uurtje sneller en dat is dan mooi meegenomen. En aangezien we 10 uur reistijd op een dag meer dan genoeg vinden komen wij ook op ca. 600 km per dag.
En Tops "Er moet wel iets om te stoppen zijn (lees toilet): Ieder wegrestaurant en ieder tankstation langs de snelweg, ook in het buitenland heeft die faciliteiten en die vind je langs de snelwegen zo om het kwartier. Alleen rond de grote steden kan het iets minder zijn. En ook met een eindbestemming is het reizen ernaar toe voor ons al een deel van de vakantie hoor. Als we 800 km moeten reizen dan zien we wel waar we de eerste dag uitkomen en het laatste restje doen we dan de 2e dag. Dat is dan nog een paar honderd km dus dat betekent 's morgens reaxed ontbijten en nog een kopje koffie en dan eens vertrekken.

Maylise

Maylise

23-06-2009 om 19:55

Vaak stoppen

Ik stop niet om de twee uur meestal als ik rij. Dat is niet omdat ik persé ben vlug aan willen komen op de plaats van bestemming. Ik vind twee uur rijden/15 minuten stoppen gewoon niet zo'n fijn schema. Als ik eenmaal in het ritme van het rijden zit dan rij ik liever wat langer door. Ik rij bijvoorbeeld 4 uur en dan stoppen we daarna ook echt voor wat langer. Dus inderdaad relaxed ergens wat eten, rondlopen. Ik stop minimaal een half uur en bijvoorbeeld 's middags voor de lunch zeker wel een uur.
Met werk doe ik het precies zo. Als ik eenmaal werk dan hou ik ook geen pauze en als ik pauze hou dan ook zeker voor langer dan 10 minuten.
Ik vind juist frequent kort stoppen veel storender op een reis. Daar word ik juist vermoeider van en de reis lijkt dan ook veel langer te duren.
Als er iemand moet plassen tussen de stops door ervaar ik dat dan ook als storend maar ja dat houd je niet altijd tegen. Ergens ben ik blij dat het nichtje van 3 wat ik dit jaar meeneem nog niet zindelijk is. Een kind wat net zindelijk is moet meestal zo vaak naar de wc dat het voor tijdens het reizen geen fijn scenario oplevert. Moet ze natuurlijk niet ergens de komende weken zindelijk worden.
Overigens als we stoppen omdat iemand naar de wc moet probeer ik de andere kinderen ook zo ver te krijgen dat ze dan ook even gaan. Dan hebben we tenminste de gelegenheid. ik haal (onverstandig waarschijnlijk) niet de dvd speler ook nog uit de auto. Als ik tank laat ik de rest wel in de auto zitten. Maar goed wij hebben ook grote kinderen er bij die best wel even op de auto kunnen letten.
Wij eten ook eigenlijk altijd buiten de auto. We hebben ook altijd wel broodjes ed. bij ons voor in de auto. Meestal eten we in een wegrestaurant ontbijt/diner. Voor de lunch neem ik wel vaak een picknick mee. Bespaart geld en in het zonnetje eten is ook relaxed. Dan moet ik natuurlijk wel de dag van te voren de tijd inruimen om de picknick in elkaar te draaien.
Ik heb trouwens ook wel eens de kinderen omgekocht door hun te beloven dat we elke maaltijd bij Macdonalds zouden eten. Hebben we die dag 3x bij de Mac gezeten. Kinderen vonden het geweldig en waren de rest van de reis (zoals beloofd) heel lief.
Dit jaar komen we hopelijk voor het avondeten op de camping aan. Ik dacht dus misschien een picknick mee te nemen voor 's avonds op de camping en dan 's middags maar de Macdo op te zoeken voor de lunch. Maar moet nog even precies kijken wat en hoe.

Maylise

amk

amk

23-06-2009 om 20:20

En wat nu

als je wel iemand dood rijdt?
Wil je dat risico nemen voor een paar uur eerder thuis of op je vakantiebestemming?

Helaas hebben we in onze familie ervaring. Mijn neefje is vermoord door zo'n doorrijder. Wilde een uurtje eerder thuis zijn. Het werden een aantal uren later met een levenslang schuldgevoel. En de vrouw van mijn neefje als alleenstaande moeder. Na een ellendige zwangerschap vol verdriet.

Het is niet voor niets dat de ANWB elk jaar weer een campagne start om mensen zich bewust te laten worden van de risico's. Elk jaar vallen er weer enkele doden. Het zal je familie maar zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.