Vakantie en uitjes

Madge
22-06-2010 om 21:39
Inpakstress...
.. ik heb nu al de stress als ik aan het inpakken denk (4 wkn frankrijk, caravan, man 2 kindjes en hond) (o ja en moi-meme). Ik draai altijd wel zo'n paklijst uit maar die loop ik dan honderd keer na. Wie oh wie heeft er tips om stressvrij te pakken? Het wordt steeds slechter voor m'n huwelijk Manlief heeft nl alleen maar sokken en zwembroek nodig. Zegt-ie.
Pff...

Guinevere
22-06-2010 om 22:06
Ik heb een stressvrije tip: doe zoals je man, met zijn instemming natuurlijk. En dan fijn gaan shoppen in Frankrijk voor alle vergeten spullen!
Hier geen inpakstress. Wel schelden we elkaar altijd de huid vol op de ochtend van vertrek. Dat is vaste prik. Weet niet hoe het komt, ik probeer het altijd te voorkomen, maar nee hoor.

m ik
22-06-2010 om 22:07
Ook hier stress
Geen tips dus, wel herkenning. Wij blijven in Nederland dus kleding mee voor warm en voor koud weer. Kan me nu al druk maken over hoeveel broeken, truien, tshirts etc ik mee moet nemen voor iedereen. En hoe ik het schoon moet krijgen, ze moeten tenslotte ook de dagenvoor we weggaan nog kleren aan :s
Succes met inpakken !

Vic
22-06-2010 om 22:35
Je hebt al een lijst
Dus eigenlijk ben je al klaar (goede voorbereiding is het halve werk). Ik maak altijd een lijstje algemeen, lijstje voor onderweg, en lijstjes per persoon. Ongeveer een week van tevoren ga ik stapeltjes verzamelen per persoon. Een dag van tevoren mik ik al die stapeltjes in weekendtassen of koffers, ondertussen het lijstje afvinken. Helemaal geen stress eigenlijk, en dat voor een stresskip als ik
Trouwens, als manlief zegt alleen maar een zwembroek en sokken mee te hoeven (en daarin volhardt), zou ik snel klaar zijn. Waarom pakt hij eigenlijk niet zijn eigen tas in?

amk
22-06-2010 om 22:47
Haha
ik zie het al helemaal voor me.
Tja, eh ik herken het dus niet. Ik zorg dat ik de ochtend voor vertrek alles gewassen in de kast heb. 's avonds pak ik dan de tassen in, en wat er niet in zit zit er niet in, jammmer de bammer, helaas pindakaas.
Als het echt noodzakelijk blijkt koop ik het daar wel.
Tot nog toe nooit nodig geweest.
De ochtend van het vertrek pak ik de auto in. ruzie krijgen met jezelf is niet zo makkelijk.

Dorry1
22-06-2010 om 22:50
Ehm hoe doe ik het eigenlijk?
Ik zat me opeens af te vragen hoe ik het eigenlijk doe.
Waar ik me in ieder geval niet druk om maak, is wat ze de week van te voren aan doen. Aangezien we naar de camping gaan, draag ik de week van te voren sjieke kleding, op de camping draag ik wat meer vrije tijds kleding. En als ik dan terug ben wil ik weer dolgraag een sjiek ding aan.
Inpakken doe ik vaak op het laatste moment. Alhoewel ik moet zeggen dat we een week van te voren beginnen met het klaarzetten van de kampeerspullen zelf. En natuurlijk dingen kopen die je jaarlijks nodig hebt(colemanfuel, tentluier, etc.). De kleding komt toch op mij aan. En sokken? Die neem ik weinig mee; dat zal het zijn! Alleen man draagt sokken in zijn vakantie.
Man pakt auto in, en ik zeg wat er in moet hahaha. En schelden gaat hier vlak voor vertrek ook altijd heel makkelijk.
Magde, gewoon niet druk maken. Wat je vergeet kun je altijd nog kopen. Pasje en credit card niet vergeten en alles is op te lossen.
Verder is het gewoon slim om anderen verantwoordelijk te maken; dit is de tas en daar moet het allemaal in kunnen: succes!
Ach, ook ik ren als een kip zonder kop door het huis de dag voor vertrek. En dan moet je je voorstellen dat ik tot vlak voor vertrek nog werk; dat heb je met een eigen zaak. Gewoon loslaten, hoort bij de vakantie dat je iets vergeet.
Dorry

gruffalo
23-06-2010 om 07:32
Vertrouwen / mijn methode
vertrouw op je inpaklijst. Als het een goede lijst is (dwz door jou aangepast op wat jullie echt nodig hebben) dan is inpakken een eitje. en stel er staat iets niet op dan kun je het altijd nog kopen als je op vakantie bent. hoe erg kan dat zijn?? het jaar er op staat dat artikel wel op je lijstje.
Print 2 weken van te voren het lijstje uit en maak een apart lijstje van dingen die nog gekocht moeten worden en zet die spullen gewoon in de kast (ruim inkopen als het spullen zijn die je gewoon ook gebruikt).
Zorg dat 1 dagen van te voren alles gewassen is, alles netjes in de kast ligt. Stuur je man met kinderen richting de winkel om alles van je lijstje te kopen wat jij nog niet in huis had gehaald.
Als het rustig is in huis in je eentje...ga met het lijstje in je hand, door het huis en trek in 1 keer alles uit de kast wat nodig is. Gooi het eerst in wasmanden en verzamel alles beneden op een centrale plek. Als je alles van je lijstje bij elkaar hebt, kun je het overzichtelijk inpakken in de tassen.
Als je alles schoon en klaar in de kast hebt liggen, dan ben je zo klaar. Het voordeel is dat je niet wekenlang bezig bent en dus niet te veel last minute extra's en onnodige reserves mee hebt, en daarnaast niet te veel stress.
Gruffalo

100%mama
23-06-2010 om 11:13
Man
kan hier beter inpakken dan ik en dus leg ik mijn spullen klaar, ik leg zoonlief zijn spullen klaar en de rest doet manlief! We maken elk jaar een lijstje en hij loopt dit lijstje na en pakt de spullen hiervoor. Ook het inladen van de auto is zijn ding. We hebben hier de onuitgesproken afspraak: hij regelt de bagage, ik de rest. Godzijdank geen gestress vooraf hier.....dat komt wel in de auto, hahahahaha

Moppeke
23-06-2010 om 13:46
Aandeel man
Wij hebben eigenlijk nooit stress met inpakken.
Er zijn hier in huis wel een paar spelregels:
- manlief legt zijn eigen spullen klaar, en die stop ik dan in een koffer/tas.
- anderhalve dag voor vertrek wordt de laatste was gedaan, hetgeen meemoet (en in de droger kan), kan nog worde gewassen. Dag voor vertrek oud kloffie aan.
- ik zorg dat alles gewassen in de kast ligt, 2 dagen van tevoren
- kind zorgt zelf voor inpakken speelgoed en voordat die tas dichtgaat even een controle check (anders hebben we voor een weeshuis mee).
- de middag voor vertrek blijft iedereen uit mijn buurt, man en kind doen dan nog even de laatste boodschappen maar lopen even niet in de weg.
Ik maai dan langs de kasten, gooi alles in tassen, klaar.
Ik heb wel altijd een apart lijstje voor losse dingen: zwemband, opladers, fotocamera, dat soort dingen.
Manlief zorgt dat alles in de auto komt en het enige dat ik dan nog doe is instappen.
Dit doen we eigenlijk al jaren zo. In het begin had ik ook die stress hoor, maar zoals ik het nu doe bevalt goed en geen stress.
Succes met inpakken!

Chippie
23-06-2010 om 15:19
Ik...
Ik zorg dat alles gewassen en gestreken netjes in de kast ligt (dat doet onze fantastische hulp). Dan pak ik een stapeltje korte broeken, een stapeltje shirts, een flinke graai onderbroeken, etc. per persoon. Voor onze uk grijp ik dan ook een pak luiers en doekjes mee en andere dingen die op de commode staan. Dat gooi ik in een wasmandachtig iets (voor 2 personen). Dan ga ik naar de badkamer (daar staat ook de voorraad) en kijk ik wat ik iedere dag en week gebruik. Eigenlijk heb ik alles wel dubbel. Zo niet, dan kopen we in Frankrijk wel een nieuwe fles shampoo.
Op zolder heb ik een ziplockzakje met nooddingetjes: pleister, verband, zetpillen, tekentang, wasknijpers, paracetamol maar ook touwtje, Sudocreme, muggenspul, afwasmiddel, tampons, aansteker, reservelenzen etc. Daar zit alles in waar we wel eens om verlegen hebben gezeten. Bij dat zakje liggen ook de vakantiespullen bij elkaar: duikbrillen, opblaasdieren, stiften, stapel tijdschriften, speciale vakantiehanddoeken, speciaal vakantiebeddengoed etc.
Daarna pak ik de zwemtas: badhanddoeken, zwemspullen incl zonnebrand. Maar die tas staat eigenlijk altijd stand-by.
De kinderen mogen wat speelgoed uitzoeken (wel in overleg) voor een regenachtige dag.
En eigenlijk ben ik dan al bijna klaar. Ik fiets nog even naar het dorp ga naar Hema en AH en gooi daar wat snaaispul, kadootjes voor onderweg, drinken, kleurboeken, stiften, extra zonnebrand etc in de mand.
Ik grijp mijn gewone tas mee inclusief wat extra luiers, billendoekjes, verschoning en drinkbeker.
Ik ben dus in een uurtje klaar. En ja, ik ben wel eens wat vergeten (wintersport -> toiletspullen stonden nog op tafel) maar dit was eigenlijk nooit een probleem.
Het enige wat ik een week van te voren moet regelen wil is een grote stapel boeken voor iedereen.

Chippie
23-06-2010 om 17:28
Manlief...
Manlief zorgt voor de auto (tanken, vloeistof, dakkoffer) én voor alle electronica (telefoon, camera's, opladers, nintendo's, dvd-tjes in auto).

Chippie
23-06-2010 om 17:29
Wat ik ook nog doe...
Wat ik wel een paar weken van te voren doe is wat dingen apart leggen. Bij de TamTam zit een leuk puzzelboekje, de Donald Duck, grappig speeltje bij AH, etc.

Madge
23-06-2010 om 20:14
Bedankt, en..
.. ik realiseer me dat het ook voor een groot deel komt omdat ik zo'n control freak ben. Dus ik denk dat ik maar het volgende doe; de verantwoordelijkheden verdelen!
(iemand schreef bijv dat de man de elektronica zou verzorgen)
Ik laat de kinderen ook maar zelf hun teken- en speelzooi bij elkaar zoeken. Mijn man pakte zijn spullen al zelf in. Ik doe dan wel de kleren van mij en de kinders en de kookspullen enzo. Goed plan!
Dank
Madge

angelina ballerina
23-06-2010 om 21:16
Ik ga met 3 kleine kinderen kamperen en neem mee......
wie heeft er leuke, slimme of handige tips voor een kampeervakantie met 3 kinderen tussen de 5 en 2 jaar oud. Alvast hartelijk bedankt,

angelina ballerina
23-06-2010 om 21:24
En, (sorry voor inbraak draadje)
verder heel herkenbaar, die inpakstress. Ik ben ook echt een control freak en daarbij hebben we nog nooit met kinderen gekampeerd dus ik vergeet vast vanalles (althans daar ben ik dan bang voor). Verder ben ik bang dat het allemaal helemaal niet in de auto blijkt te passen als we eenmaal alle spullen bij elkaar hebben. Ik ben geloof ik ook niet zo goed in keuzes maken en het maken van een inschatting van wat we allemaal nodig zullen hebben. Als ik zie hoeveel kleding en handoeken we alleen al gebruiken normaal gesproken. Dat kunnen we nooit voor 3 weken meenemen maar ik ben ook niet van plan steeds te wassen op de camping.
Ik ben echt benieuwd hoe en met wat we straks vertrekken. Gelukkig gaan de kinderen de dag van vertrek naar opa en oma zodat wij rustig kunnen pakken.

reina
23-06-2010 om 21:54
Geen stress
Sterker nog , ik vind het een stukje voorpret! Ook hier een inpaklijst die al jaren meegaat en steeds weer wordt aangepast aan de situatie. Kleding die ik gewasen heb en niet persé meer aan moet leg ik vanaf een week of 2 ervoor vast op een stapel apart. Er staat een week of 2 van tevoren ook een krat klaar voor alle mogelijke kleinigheden die ik tegenkom ( want dat kost me meestal de meeste tijd). Wat ik klaarleg/zet streep ik gelijk door op de lijst. En ondertussen bedenken dat op een paar belangrijke dingen na (paspoorten, pasjes, brillen etc) alles ter plekke te koop is, mocht het vergeten worden.

Sera
23-06-2010 om 22:23
Hier andersom
Hier is mijn man degene die inpak stress heeft. Hij krijgt vooral stress door mij. Ik zou normaal twee dagen van te voren eens beginnen met wat dingen te wassen en bij elkaar te zoeken en pas op het laatste moment nog dingen kopen en zo. Mijn man is daar veel te neurotisch voor. Die heeft het liefst alles vier weken van te voren al klaar liggen. Hij werkt ook met Lijsten en Plannen. We krijgen dus ook wel eens ruzie
Als we gaan vliegen calculeert hij onze reis zo in dat we minstens 3 uur van te voren op het vliegveld zijn. Het liefst gewapend met plattegrond van het vliegveld waar we heen gaan als we dat nog niet kennen. Ik daarentegen kom een uur voor vertrek aan als je het aan mij over zou laten. Ik heb nog nooit een vlucht gemist maar ik heb wel vaak moeten rennen om een vlucht te halen.
We leren van elkaar. Ik leer van hem dat het niet leuk en spontaan is om het adres van de camping te vergeten zodat je na 10 uur rijden nog een uur bezig bent om de camping te vinden door allerhande mensen te ondervragen waar die camping is. Hij leert van mij dat improviseren niet het einde van de wereld is en dat er altijd wel een oplossing kan worden gevonden.

Sera
23-06-2010 om 22:31
Angelina
Wat wij altijd meenemen voor de kinderen als we met de auto op vakantie gaan:
-klein opblaasbaar zwembadje voor bij de tent. Laagje water er in en wat kleine speeltjes. Heel ideaal voor je jongste.
-Magna doodle tekenborden voor in de auto maar ook ter plaatse. Die zijn hier een enorme hit
- Rugdrager, sling of draagzak voor de jongste.
-fleece dekens. Handig voor koude nachten en als speeldeken of bij het picknicken.
- speelgoed: little people, duplo, teken spullen, boeken, reis spelletjes zoals reis 4 op een rij, bal, badminton set, honkbal set, batjes en ballen voor de pingpong tafel als ze die op de camping hebben...
- Als je jongste vlug wegloopt en je hebt de ruimte in de auto zou je ook een draagbare box kunnen overwegen. Zo'n box zonder onderkant is dat dus alleen de hekjes. Parasol er boven, badje er in en wat speelgoed en je hoeft je geen zorgen te maken dat kind wegloopt.

Puck
24-06-2010 om 10:07
Net als reina
Hier net als Reina. Paar weken van te voren draai ik de lijst weer uit (die pas ik iedere vakantie aan, tijdens het inpakken merk je vanzelf wat er af kan of wat er voor nieuwe dingen bij moeten, even op een apart briefje noteren en later aanpassen). Ik heb een erg uitgebreide lijst: kleding Puck, kleding Puckman, Kleding Puckoudste, kleding Puckjongste, medicijnen/verbandtroep, etenswaren/keukenspul, boeken/paspoorten en andere papieren en kampeerspullen (ooit een keer de flappen van de voortent vergeten dus ook dingen die in de caravan horen te liggen heb ik een lijstje van dat even gecheckt wordt).
Een paar dagen voor we weggaan bazuin ik uitgebreid rond dat kleding die ze mee willen op vakantie niet meer aangetrokken mag worden. En ook hier al 2 weken vooraf een krat waar ik in het voorbijgaan al dingen stop die meemoeten. Dus ook hier geen stress, ook met de wetenschap dat ALS er iets essentieels vergeten wordt dat vast wel ter plekke te koop is.

Manda Rijn
24-06-2010 om 10:09
Ook gestressssssst
ik wil alles zoveel mogelijk plannen en dan maak ik lijstjes (met name die voor de baby is belachelijk lang geworden) en die worden steeds langer en dat brengt weer extra stress met zich mee en dan op een gegeven moment heb ik er geen zin meer in en dan is het positieve gebeuren een zwaar negatieve 'k-vakantie, k-camping' geworden.
Dus ik heb mij voorgenomen dit lekker niet meer te doen, alleen nog wat te shoppen en dan zien we wel een dag van te voren hoe we het er allemaal in krijgen. We nemen trouwens onze kussens en eigen dekens mee, en dus ook onze eigen frisse dekbedovertrekken (huur caravan en huisje) ik vind alles wat al door 1000 andere zwetende toeristen gebruikt is echt super goor.

toos14
24-06-2010 om 11:08
Box+stress
Ik neem een campingbedje mee, en gebruik dat buiten ook als box.
Verder is kamperen bedoeld om te improviseren vind ik, lekker knoeien met pannetjes op een wiebelig gasje en slapen op een leeglopend luchtbed.
Altijd heel louterend voor mij als controlefreak, na 1 week vakantie kan ik het steeds meer loslaten.
gr.Toos

Guinevere
24-06-2010 om 12:42
Sera
Prachtig, Sera, wat vullen jij en je man elkaar goed aan! En ook handig, iemand die alles al geregeld heeft.

Guinevere
24-06-2010 om 12:47
Toos
Brrr, koken op een wiebelend gasje is leuk, maar gevaarlijk met die kleine kinderen in de buurt! Geef mij maar een stabiel kooktoestel.

toos14
24-06-2010 om 16:51
Niet zo letterlijk hoor guinevere
het gaat om het idee, maar dat begreep je wel?
gr.Toos

wiggie
24-06-2010 om 22:36
Ook een controlfreak
Ik wil ook niets vergeten, maar dat lukt me nooit. We hebben dit jaar een vouwwagen gekocht en zijn gaan proefkamperen met 3 kids (2, 3 en 5 jaar).
Wat ik daarna heb aangeschaft zijn Crocs. Want: kunnen ze makkelijk zelf aan doen, met of zonder sokken, kunnen nat worden en snel weer droog. En nu blijkt dat vooral jongste ze geweldig vindt. Die wil geen andere schoenen meer aan, alleen haar Kloklies (Crocies).
En wat ik daarna ook nog heb gekocht is een parasol, in de hoop dat ik die in de Franse grond kan krijgen.
En ben nog op zoek naar zo'n "half" tentje een shelter, voor schaduw, daar hebben we eerdere jaren veel plezier van gehad.
Gr. Wiggie

vlinder72
30-06-2010 om 10:57
Geen inpak maar opruimstress
Inpakken lukt nog wel. Ik neem zo min mogelijk mee. Ik heb een lijst gemaakt. Wij vertrekken vrijdag 9 juli en ik pak de boel dinsdag of woensdag in. Maar ik heb altijd last van opruimstress. Want hoe hou ik de boel een beetje netjes zodat niet het hele huis een grote puinhoop is voordat wij weggaan. Daar schiet ik nou altijd van in de stress.

Vonda
01-07-2010 om 23:08
Vlinder
Als je de opruimstress zo naar vindt, kan je dan niet iemand inhuren die na jullie vertrek even een ochtedje de grootste troep wat opruimt? (familie, moeder, zus, goede vriendin?) Het zou zo fijn zijn dat je dat gewoon kunt loslaten. Mooier nog: waarom is het zo erg dat het rommelig is als jullie weggaan? Komen er inbrekers langs dan zeggen ze vast: oh, hier valt niks te halen, hier is al iemand geweest! (grapje)
Stress wordt veroorzaakt door zaken waar je geen controle over hebt. Je kan er ook bewust anders tegenaan gaan kijken.
Groetjes,
Vonda
(ook een lijstjes-mens)

sus-anne
02-07-2010 om 13:19
Stress
ik ga deze keer geen stress hebben,heb ik mezelf beloofd.
donderdag ga ik alles wassen en schoon in de kast zien te krijgen.
Vrijdag ga ik alles inpakken,zaterdag vertrekken we,en die week erna komt de werkster het hele huis schoonmaken.
Nou dat moet lukken zonder stress of niet?