Vakantie en uitjes

Linda99
10-08-2009 om 10:33
Italië aan zee
Beetje vroeg maar ik ben dit jaar zo enthousiast over Italië geworden dat ik stiekem al aan het kijken ben voor volgend jaar. Maar er is gewoon te veel aanbod om door heen te worstelen. Dus misschien heeft er hier iemand een geweldige tip?
We zoeken een camping met stacaravans (met airco), aan zee, met goede voorzieningen (zwembaden, kinderanimatie, winkel, restaurant), mag best groot zijn maar liever niet extreem, mooi weer en liefst wel beetje privacy. Qua afstand moet het in elk geval in 2 dagen rijden te doen zijn, zo rond de 1400/1500 km (vanaf Utrecht bijv.) Oh ja, we willen geen badmuts op in het zwembad

Minet
10-08-2009 om 12:24
Teveel om op te noemen
Er zijn er zeeeeeer veel te vinden die aan jullie wensen voldoen. Wij hebben goede ervaring op camping Le Marze aan de toscaanse kust , maar ook op campings op het schiereiland Cavalino, net voor de kust van Venetie.
Kwa schoonheid van het landschap, dus voor mij ook kwa vakantiegevoel, kies ik voor de Toscaanse kust.

Linda99
10-08-2009 om 13:19
Minet
Dat het er veel zijn had ik al ontdekt Maar bedankt voor je reactie. Le Marze heb ik even bekeken maar lijkt niet een groot zwembad te hebben (we zijn waterratten dus een beetje bad/baden is dan fijn). Cavalino had ik idd een leuke camping gezien maar daar schijnen dan weer heel veel muggen te zitten.
Toscane waren we dit jaar en is inderdaad prachtig! Alleen waar wij zaten was in de omgeving erg weinig te doen.

Minet
10-08-2009 om 17:44
Linda
Le Marze heeft inderdaad een zwembad dat de naam nauwelijks mag dragen, maar.......in een paar minuten sta je op het strand met een heerlijke zee!
Cavalino heeft inderdaad veel muggen, maar die worden flink bestreden met pesticide, en gewoon insmeren 's avonds zodra het gaat schemeren werkt ook goed.
Wij waren daar op camping Ca Savio.

Mare
10-08-2009 om 17:46
Rondom cavallino - jesolo
zijn er inderdaad heel erg veel.
Heb daar zelf vroeger altijd mijn vakanties doorgebracht, en er zelfs nog 7 jaar gewoond en gewerkt .
Zus is net terug van verblijf daar en was op camping Union Lido. Mega groot begrijp ik, maar ze was wel enthousiast. Muggen; totaal geen last van gehad. Ligt wellicht aan het jaar? Water was prachtig schoon en diepblauw (in 't verleden waren er wel eens problemen met algen). Stranden zijn eindeloos groot. Uitstapjes naar Venetie (natuurlijk), Burano, Murano & Torcello, maar ook Padova bijv. Of - erg leuk - naar de arena in Verona.
Qua achterland/natuur is het geen vergelijking met Toscane; beetje dorre dooie boel. Ook de dorpjes zijn erg op toeristen gericht en hebben bij lange na niet de charme van Toscane.
Succes met je keuze
Mare

Chantelle
10-08-2009 om 21:35
Le capanne
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn. Maar voor kinderen onder de 12 vind ik dit de mooiste camping van de vele campings waar wij zijn geweest. Lekker en betaalbaar restaurant, prachtig zwembad, professioneel fitness aanbod, campingwinkel, ongeveer 350-400 plaatsen, genoeg plek op ligweide bij zwembad, 1500 km van Utrecht (globaal geschat), schoon en mooi sanitair, hele mooie midgetgolfbaan, veel groen en bloemen, kinderanimatie (beetje amateuristisch maar de kinderen vonden het geweldig) en wij hadden 3 weken 30 graden en geen spatje regen. Stranden dichtbij. Stacaravans van camping zelf (geen idee of die airco hebben) zijn het mooist gelegen. Ik zou zo weer willen!

ayla
11-08-2009 om 09:21
Wij ook volgend jaar
vanwege ons allergiegevalletje hier willen wij volgend jaar ook naar Italie. We hebben onze keuze beperkt tot de toscaanse kust en een middelgrote camping vlakbij zee met zwembad en lieft abnimatie voor de wat kleinere kinderen.
Chantelle, heb le Capanne al eens bekeken en dat zier er echt leuk uit

Linda99
11-08-2009 om 09:44
Chantelle
Ziet er goed uit, Le Capanne. Kwam er gisteren alleen niet helemaal uit wat het kost om 2 weken een stacaravan te huren. De sites van verschillende aanbieders werkten niet echt mee.
Ayla, wat ook een hele leuke camping is is Park Albatros. Daar waren wij dit jaar. Is wel groot maar de faciliteiten zijn daardoor perfect. Vanaf 4 jaar kinderclub, elke avond minidisco, perfecte lagune zwemabaden (ondiep en zachte bodem).

Margoth
11-08-2009 om 10:29
Rubicone
Camping Rubicone is ook erg leuk. Ligt vlakbij Rimini aan de Adriatische kust. Er worden allerlei activiteiten voor kinderen georganiseerd, de camping ligt pal aan het strand en er zijn mobilhomes met airco. Er zit een heel goed en gezellig restaurant op de camping en je kunt vanaf de camping naar twee stadjes lopen, echt vlakbij. Vooral 's avonds is dat erg gezellig. De grote markt is eenmaal per week naast de camping.
Nadelen: kleine camping- en strandplaatsen en vrij klein zwembad (mét badmuts).
Wij hebben er twee keer een caravan met airo gehuurd bij vacanceselect.nl.
Groeten, Margoth

Marith
11-08-2009 om 10:39
Ben benieuwd linda
Ik vraag me af hoe Toscane en weinig te doen met elkaar samen kunnen gaan.... Wij zijn nu voor het derde jaar in Toscane/Umbrie geweest en hebben nu een beetje het gevoel alles uitgebreid bekeken te hebben. Het landschap is fenomenaal, de middeleeuwse dorpjes, de prachtige kunststeden. Het is natuurlijk ook wat je zoekt, een groot zwembad zal ons jeuken (ik lig er toch bijna niet in en wat betreft de kust bij Rimini, Jesolo etc. Het is echt het minst mooie gedeelte van Italie, vlak, dor, weinig historie. Ik ben er twee keer geweest met 18 en 19 jaar. Je kunt er goed feesten als puber (beetje vergelijkbaar met Lloret maar als volwassene zoek ik dat niet meer op
Maar inderdaad, ik weet niet waar jullie prioriteiten liggen en wat je in een vakantie zoekt. Dat is natuurlijk voor iedereen weer anders.

Linda99
11-08-2009 om 11:00
Marith
Ik ben zelf gek op mooie steden/dorpjes bezoeken maar de kinderen zijn daar nog net even te jong voor, jongste is 3. Zwemmen en strand daar maak je ze dan weer wel heel blij mee Dus zoeken we altijd en gulden middenweg.
Vanaf waar wij zaten vond ik de plekken waar ik heen wilde (Florence, Siena) te ver weg. Wel hebben we Pisa bezocht. Dus wat meer in de buurt van mooie dingen/plaatsen is wel zo handig. Want om in de zomerse warmte uren in de auto te zitten is niet wat we willen.

Chantelle
11-08-2009 om 11:01
Ayla
Kleiner dan de meeste campings die hier worden genoemd. Google eens op "le capanne" bibbona, dan moet er iets uitrollen.

ayla
11-08-2009 om 11:19
Foutje
ik bedoelde park albatros, die van jou Chantelle ziet er idd erg goed uit. Ik heb hem al in mijn favorieten gezet

Marith
11-08-2009 om 11:39
Linda
Waar in Toscane zaten jullie? Wij deden het altijd zo trouwens. Toen we de eerste keer naar Toscane gingen was onze jongste 2 en de oudste 5. Tot ca. 15.30 uur bleven relaxen aan het zwembad (we hebben 3x achter elkaar een huis gehuurd met vrienden). Zodat de kinderen lekker konden spelen. Dan klommen we in de auto (best welkom die airco als het 35 graden is) en zochten we een stadje etc. op. Daar aten we en waren we vaak tegen 21.00 uur weer in het huis. Als we bv. Siena gingen doen, gingen we eerder weg maar over het algemeen ging het een beetje zo. Dat ging altijd prima. Ons motto is, vakantie is voor de kinderen maar ook voor ons Over het algemeen gingen de bezoekjes aan de stadjes/steden prima met de kids. Veel pauzes, ijsjes eten natuurlijk en grappig genoeg vonden ze de kerken altijd erg mooi! Dit jaar hadden we echt een uitdaging. We zaten nog onder het Lago Trasimeno en we zijn een dag naar Rome geweest (de kinderen zijn nu 4 en 7). Dat ging tot onze grote verbazing prima!

Linda99
11-08-2009 om 11:41
Ayla
Dit is de site: http://www.ecvacanze.it/nl/elite_familie/toscane/park-albatros
En ja het is groot, maar het enige nadeel dat ik heb ondervonden was dat het best ver lopen was naar zwembad/winkel enzo. Maar er rijdt een treintje op het park, dat scheelt (maar had graag fietsen bij me gehad).
De camping was schoon, goed onderhouden, veel faciliteiten, prima animatie voor de kids en een leuke speeltuin. Zou er zo weer heen gaan (wie weet doen we dat ook, maar iets anders is ook leuk) maar dan wel een ander plekje. Heb nu de plattegrond dus kan een plek uitzoeken waar ik geen overburen heb, dat zou perfect zijn.

Linda99
11-08-2009 om 11:45
Marith
We zaten bij San Vincenzo, tegenover Elba zo'n beetje (ruim gezien).
Wij waren elke dag al vroeg op vanwege peuterlief. Meestal gingen we dan in de ochtend op stap, daarna zwemmen/siësta en dan naar de speeltuin. Omdat jongste telg erg snel moe was lag ze meestal rond 20.00 al in bed. Dus eind van de dag op stap was geen optie.
Al met al heb ik echt genoten daar hoor. Ben absoluut verliefd op Italië geworden.

Primavera
11-08-2009 om 12:45
Geen badmuts wordt moeilijk
Badmutsen op in het zwembad is in Italië een algemene regel. Alleen hele kleine campings met een badje van 6x4 meter willen soms nog eens een uitzondering maken. Maar aangezien zo'n stoffen gevalletje, die je bijna niet voelt ook goed is vindt ik dat verder niet zo'n probleem.
Weinig te doen en de Etruskische kust klinkt mij ook heel vreemd in de oren. Ben je wel naar Volterra geweest? Dat was dichterbij dan Pisa. Kleine middeleeuwse straatjes, over over het algemeen niet te heet, doordat er altijd wel wat wind staat, allemaal winkeltjes met albast, een Romeins amfitheater, enz. San Gimignano dat er vlak bij ligt is een soort mini Siena en beroemd om z'n torens.
Het hele binnenland van Toscane is vergeven van de kleine middeleeuwse dorpjes. Dichtbij hadden jullie Suvereto en Campiglia Marittima en natuurlijk al die archeologische parken in de buurt. Het hangt natuurlijk van je kinderen af, maar bepaalde wandelingen in Populonia zijn denk ik wel aardig. En natuurlijk is een dagje met de boot na één van de Toscaanse eilanden vast ook erg leuk. Mijn kinderen vinden een bootreis op zich al een avontuur.
Als je verder iets speciaals voor kinderen wilt in Castagneto di Carducci zit een pretparkje (il Cavallino Matto), wat ook erg geschikt voor jonge kinderen is. Behalve een paar attracties, die echt voor ouderen zijn, mogen ze overal in zolang er maar een volwassene bij is. De wildwaterbaan is hier al vanaf babytijd favoriet .
Groetjes Primavera

Linda99
11-08-2009 om 12:58
Primavera
Kijk, dat zijn tips waar ik wat aan heb Ik had een ANWB boekje bij me van de omgeving maar daar stonden lang niet zoveel tips in. En een mooi oud gebouw wat we wilden bezoeken konden we vervolgens niet vinden met de adresgegevens in het boek!
We zochten trouwens wel bewust naar low-budget uitjes waardoor de boot en dat waterpretpark afvielen. Maar volgende keer ga ik me van te voren toch beter verdiepen in de omgeving. Nu had ik zoiets van: komt vast wel goed. De info bij de receptie van de camping viel trouwens erg tegen. Ben gewend dat je daar foldertjes van dingen in de omgeving kunt vinden maar dat was niet zo.
Trouwens, dit jaar hadden we een badmuts-vrije camping en als ik foto's van campings bij verschilledne aanbieders bekijk zijn er daar meer van.

Primavera
11-08-2009 om 14:39
Linda
Linda, geef volgend jaar even tijdig een gil waar je gaat zitten. Ik woon al zo'n twintig jaar in Toscane en weet aardig wat er te doen valt. Van campings weet ik echter niks, omdat we die natuurlijk niet nodig hebben.
Groetjes Primavera

Sera
11-08-2009 om 20:46
Mooi toscane
Ik zou liever naar Toscane gaan dan naar de omgeving van Venetië bijvoorbeeld. Venetië is natuurlijk geweldig maar de omgeving is minder mooi. Toscane heeft erg veel te bieden net als Umbrië overigens. Of je kan nog wat zuidelijker gaan. Zuid Italië is ook erg mooi en heeft nog veel mooiere stranden. Wel erg warm 's zomers. Maar Calabria bijvoorbeeld is zo mooi.
Zelf vind ik de mei vakantie altijd heel ideaal om naar Italië te gaan. Het weer is al goed maar het is nog niet zo heel druk.
Van campings weet ik niet zo veel want wij huren meestal een appartement. Ik heb hier wel adressen van maar als je een camping zoekt heb je daar weinig aan.
Vorige zomer zijn we in Italië geweest. De kinderen waren toen 10,7 en 3. We zijn toen helemaal de kust afgezakt van Ligurië naar Lazio. Ik had nog wel verder willen gaan maar daar was geen tijd meer voor. We sliepen in hotels en agriturismi (echt een aanrader trouwens)
In de meeste zwembaden moet je wel een zwemmuts op maar dat maakt ons niks uit.
Meestal gingen we juist 's ochtends vroeg op stap. Dan is iedereen nog fris en de kinderen hebben dan nog wel veel zin. We hebben veel kerken, musea en oude stadjes bezocht. En natuurlijk heel veel ijsjes gegeten. Daarna gingen we dan ergens lunchen. Meestal op een terras aan een pleintje zodat de kinderen op het pleintje konden spelen. Daarna zochten we dan vaak het appartement op. De oudste twee konden dan zwemmen als er een zwembad was en de jongste ging even slapen. Aan het eind van de middag gingen we dan weer op pad. Musea zijn dan meestal dicht dus dan gingen we vaak de natuur in of een klein stadje bezoeken of naar het strand. En dan 's avonds weer ergens wat eten natuurlijk. Daarna nog even een ijsje eten ergens en wat rond lopen en rond 22:00/23:00 waren we dan weer bij het appartement. De kinderen waren dan heel moe en sliepen gelijk.
Verder deden we ook niet elke dag de hele dag culturele dingen. We gingen ook vaak een halve dag naar het strand. Nooit op het heetst van de dag maar 's ochtends vroeg of juist aan het eind van de middag voor een paar uur.
Dat relaxte van uitgebreid eten, veel cultuur, natuur en zee vind ik zo heerlijk van Italië.

Linda99
12-08-2009 om 09:08
Primavera
Haha, en daar kom ik nu pas achter. Maar doe ik, volgende keer gil ik heel hard Het is nog niet helemaal zeker of het al volgend jaar wordt (budgetair gezien, we willen wel heel graag) maar we hebben al wel bedacht dat Italië voortaan ons vakantieland is. En als we een keer een hoofdprijs winnen.......

Minet
12-08-2009 om 12:01
Steeds minder badmutsen
Onze ervaring is dat er in Italie steeds minder de badmutsverplichting geldt, evenals het verbod op wijde zwembroeken voor de heren.
Zo'n 10 jaar geleden was dat overal nog gewoonte, tegenwoordig komen we het echt veel minder tegen.

Mim
17-08-2009 om 22:48
Park albatros
Ook wij (2 kinderen van 3 en bijna 8 jaar) hebben dit jaar gekampeerd op Park Albatros (ingerichte bungelowtent dichtbij zwembad, winkels etc.). Grote camping, maar wij en de kinderen vonden het helemaal geweldig en gaan volgend jaar weer. We hebben lang nog niet alles gezien (wel naar Volterra, San Gimignano (prachtige autorit ernaar toe) Luca en Florence geweest). Mooie stranden in de nabije omgeving. Camping was netjes en schoon en heeft goede faciliteiten. Leuke kinderdisco, maar ook zangers/bandjes die optreden (niet altijd even zuiver, maar wel gezellig).