Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

koentje

koentje

22-02-2010 om 10:13

Joods historisch museum

wie is daar wel eens geweest met kinderen?
Mijn zoon is erg geinteresseerd in alles wat met anne frank te maken heeft en de oorlog en hij wil graag naar het joods historisch museum. Het huis van anne frank hebben we al gezien.
Hij is 11 jaar, soc./emo iets jonger maar wel erg geinteresseerd.
Wie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Henriette123

Henriette123

22-02-2010 om 21:04

Verzetsmuseum

Zelf nooit met kinderen geweest, maar er is wel een behoorlijke kinderafdeling.In mijn herinnering zie je daar in een huiskamer allerlei onderdelen van het joodse leven. Ook kunnen kinderen daar dingen doen.
Ik dacht alleen niet dat er veel was wat aan de tweede wereld oorlog herinnerd.
In Amsterdam heb je overigens ook het verzetsmuseum, eveneens met een kinderafdeling. Onze kinderen vonden wel interessant en leuk..
Op hun website zie je wat er ook voor kinderen te doen is. Is overigens wel al een jaar of 6 geleden dat wij er waren.

vlinder72

vlinder72

23-02-2010 om 09:08

Joods historisch museum

Het Joods Historisch Museum gaat niet over de tweede Wereld Oorlog. Nou ja, als er een museum over het Jodendom is dan kan je daar natuurlijk niet omheen maar het is niet het hoofdonderwerp. Het museum gaat over Jodendom in het algemeen. Wat is het, Cultuur etc. Ik vond het wel aardig maar er zijn betere musea in Nederland (of Amsterdam). Heb je al op de site van Museumkaart gekeken. Als je dan het museum opzoekt dan kan je ook recensies lezen van andere mensen. Misschien heb je daar nog iets aan. En als je zoon het leuk lijkt dan kan je er natuurlijk altijd naar toe gaan. Als hij maar niet te hoge verwachtingen heeft want het is lang niet zo "spannend" als het Anne Frankhuis.
Ik bedoel natuurlijk dat de jodenvervolging tijdens de tweede wereldoorlog natuurlijk een onderwerp is in het Joods historisch museum. Maar natuurlijk niet alle andere facetten van de tweede wereld oorlog. Maar ik denk dat topic starter wel begreep wat ik bedoelde hoor .

liora

liora

23-02-2010 om 09:44

Vlinder

Hoi Vlinder,

Ik wist niet dat de Tweede Wereldoorlog een Joods onderwerp is. Lijkt mij toch meer een algemeen menselijk onderwerp.

Liora

koentje

koentje

23-02-2010 om 15:56

Vlinder...

ja hoor!

koentje

koentje

23-02-2010 om 15:57

Naturalis

wat zijn jullie ervaringen met naturalis???

amk

amk

23-02-2010 om 18:17

Naturalis

is leuk voor alle leeftijden en voor iedereen is er wel iets interessants te vinden.
Mijn dochter van 4 vond het een jaar geleden helemaal geweldig. Zelf mag ik er ook graag neuzen.

als je van 'oude' musea houdt is het Missiemuseum in Steijl ook een aanrader.

vlinder72

vlinder72

24-02-2010 om 09:06

Naturalis

Geweldig. Mijn kinderen willen ieder jaar naar Naturalis. Zelfs het liefste een paar keer per jaar. Onze kinderen zijn 7, bijna 6 en 4 jaar. Onze dochter van 4 vindt het niet zo interessant maar onze bijna 6 jarige is er bijna niet weg te krijgen. En als je toch in Leiden bent en Corpus is ook interessant maar misschien is je zoon daar nog te jong voor. Die van ons hebben wij om die reden daar nog niet mee naar toe genomen. En als je een museumkaart hebt dan zijn het Museum voor Volkenkunde en Rijksmuseum voor Oudheden ook leuk. Beetje duur om steeds losse kaartjes te kopen maar als je een kaart hebt dan is het zeker de moeite waard om er even binnen te kijken. Mummies doen het altijd goed bij kinderen. Oja, als je naar Naturalis gaat ga dan wel vroeg want de rijen kunnen héééél erg lang zijn tijdens vakanties.

Ja naturalis

Zijn de kinderen hier ook gek op. Maar tijdens vakanties kan het een flink gekkenhuis zijn.
Volkenkunde en Oudheden zijn ook heel leuk, veel kinderdingen ook.

Ik vond het Joods Historisch Museum wel interessant, maar het geeft vooral een beeld van de rijke cultuur die door de oorlog grotendeels is verwoest. Het mist het enkelzijdige en spannende van het Achterhuis. Ik vind het vooral interessant als je je al een beetje verder in de historie verdiept hebt. Of ik het nou echt spannend voor een 11-jarige zou vinden, dat weet ik niet zo.

In Amsterdam vind ik het Tropenmuseum altijd een bezoek waard.

koentje

koentje

25-02-2010 om 15:56

Uiteindelijk

zijn we naar aviodrome geweest!
Was erg leuk. Personbeel is daar opvallend vriendelijk voor kinderen. En, leuke speurtocht en spelletjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.