Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Ilse L

Ilse L

23-07-2010 om 08:57

Ljubljana

Hallo
Volgende week gaan we een weekje naar de Oostenrijkse bergen. We zitten halverwege tussen Innsbruck en Salzburg. Ik heb net ontdekt dat we ons op iets minder dan 300 km van Ljubljana bevinden. Da's een flink eind rijden, maar ik ben nog nooit in Slovenië geweest, en een daguitstap naar het onbekende trekt me wel aan.
Wie kent Ljubljana en kan me vertellen of deze stad de autorit waard is? We gaan overigens op reis met 3 gezinnen samen, dus de kinderen hoeven deze trip niet mee te maken, er zijn altijd volwassenen bereid om 'thuis' te blijven terwijl anderen op uitstap gaan.
Alvast bedankt
Ilse

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

300 km door de bergen

Je hebt 300 km en 300 km. Hier in Nederland kun je makkelijk in 3 uur 300 km halen (afgezien van de spits), maar in een bergachtig gebied zoals Oostenrijk en Slovenië, kun je over 40 km soms al een uur doen. Maak maar eens een route op de anwb-site; die vertelt je ook in tijd hoe lang het duurt.
Als je dat er voor over hebt moet je vooral gaan hoor! Ik ben helaas nog nooit in Slovenië geweest, wel tegen de grens en ondergronds ook (een grot die onder Slovenië lag) maar ik heb er nooit rondgekeken.

Dorry

Tolvignet

Voor Slovenië heb je ook een tolvignet nodig (€ 15).
Wat trekt jou zo in Ljubljana dat je er zo'n tocht voor over hebt?

Niet goed gelezen

Je vraagt juist of het de moeite waard is. Sorry.

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

23-07-2010 om 11:25

Ljubljana

Ik ken Ljubljana, ben er twee jaar achter elkaar geweest, persoonlijk vind ik 't een erg leuke stad. Het heeft een mooi centrum, qua architecturr doet 't erg Oostnerijks aan (het was tenslotte tot aan 1918 onderdeel van de OOstenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie).Niet groot voor een hoofdstad, maar Slovenie is dan ook klein.
Slovenie is sowieso erg mooi. Een heel interessant land met een heel andere taal en cultuur dan alles ten Noorden ervan. Het is van het voormalig Joegoslavie het meest ontwikkelde land. Het meer van Bled is erg mooi, je hebt er de beroemde grotten van Postojna.

Wat betreft de weg er naar toe, vanuit Salzburg is het rechtstreeks over alleen maar snelweg, dat is geen enkel probleem en je hoeft geen berg over. Op de grens tussen Oostenrijk en Slovenie is een lange tunnel.

Ik moet alleen zeggen dat 300 km heen en terug op een dag erg veel is voor een dagtripje. Ik zou dan eerder een hotel boeken voor een nachtje.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-07-2010 om 13:51

Sluit me aan bij mark

Ljubljana is beslist de moeite van een bezoek waard, maar om er op 1 dag 600 km voor te rijden... Je zegt dat je zonder kinderen gaat, dan zou je inderdaad kunnen overwegen een eenvoudig hotelletje te zoeken (of een hostel). En anders toch een keer Slovenië als vakantieland kiezen. Wij vonden het een verrassend leuk land. Zeker als je een auto bij je hebt is het land klein genoeg om het meeste te kunnen bezoeken.

Lietje

Lietje

24-07-2010 om 08:17

Afstand

De 300 km lijkt mij heen en terug te zijn. Vanuit ons overnachtingshotel onder Munchen is het nog 300 km tot Bohinj en dat is verder dan Ljubljana. En 300 km lijkt me te doen voor 1 dag (vroeg vertrekken, laat terug). Het is door de bergen, maar wel snelweg. Ga alleen niet in het weekend ivm wachttijden voor de tunnels, en denk inderdaad aan het vignet. Wij gaan ook vanuit Bohinj een dagje Ljubljana bezoeken. Verheug me er nu al op.
Fijne vakantie, Lietje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.