Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

reina

reina

19-06-2010 om 16:38

Marrakech

Ik denk erover inde herfstvakantie met manlief naar Marrakech te gaan. Wie kent het? Hoeveel dagen is het daar leuk om rond te lopen? Is het goed te doen een auto te huren om de omgeving te verkennen of is dat een dom idee ? Ik ga me er pas echt in verdiepen na de zomervakantie, maar een beetje vooruit dromen kan nooit kwaad ....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

19-06-2010 om 20:58

Ja mooi

Ik vind Marrakech echt een geweldige stad. Het is niet heel groot maar wel heel mooi. Als je echt alleen naar Marrakech gaat is een dag of drie wel voldoende maar als je ook uitstapjes in de omgeving wil maken dan kan je er makkelijk een paar weken vol krijgen.

Je zou vanuit Marrakech de bergen in kunnen gaan. Bijvoorbeeld Ifrane bezoeken wat een heel leuk plaatsje is en voor Marokko heel apart. Het is heel anders dan de rest van Marokko en doet meer aan Zwitserland denken. "s winters kan je er ook skiën. In de buurt daar kan je fantastisch wandelen in de bergen en bossen (aapjes kijken!) Eventueel kan je daarna nog doorrijden naar Fez want dan ben je al halverwege. Fez is ook een mooie stad.

Verder kan je naar de kust gaan om Essaouira en Agadir te bezoeken. Vooral de eerste is zeer de moeite waard met een prachtige Medina en de haven. Agadir is meer toeristisch en de oude stad is helaas voor een groot deel verwoest.

In Marrakech zelf heb je natuurlijk de beroemde Medina en en het Djemaa el Fna plein wat vooral 's avonds de moeite waard is. Helemaal vol met staatverkopers, artiesten, slangenbezweerders, acrobaten en allerlei kraampjes met etenswaren. De souk is enorm groot en daar kan je al makkelijk een halve dag doorbrengen. Verder kan je het El-badipaleis bezoeken, de moskee,de stadsmuren, verschillende musea waaronder het musée de Marrakech, het park Jardin Majorelle....

Andere tripjes de bergen in kan je maken naar de Ourika rivier vallei waar je prachtig kan wandelen. Je hebt daar veel watervallen en ook weer aapjes.

Het kan handig zijn om wat woorden Arabisch te leren maar niet echt noodzakelijk want zeker in de stad kan je met Frans je ook aardig redden.

Ik vind zelf Marokko echt een mooi land om te bezoeken. Ik ben er verscheidene malen geweest en zou er graag nog een keer komen. De komende twee jaar komt het er denk ik niet van (al andere plannen) maar hopelijk in de toekomst weer een keer.

Maylise

Puck

Puck

19-06-2010 om 21:36

Wel marokko, geen marrakech

Ik ben al lang geleden in MArokko geweest en hoewel Marrakech een mooie stad is zou ik toch liever een andere stad bezoeken. Met name de opdringerige verkopers (en dan bedoel ik ECHT opdringerig) vond ik verschrikkelijk, hoewel ik wat dat betreft wel het een en ander gewend ben. Alles draait om toeristen ene poot uit te draaien en ga je er niet op in dan worden ze heel vervelend tot bedreigend aan toe. Als ik zou mogen kiezen dan zou ik liever voor Fez of Meknes gaan. Aan de kust is Essaouirra een heerlijk relaxte stad (tenminste toendertijd, enige nadeel was dat ons hotel naast de moskee lag en al op 4 uur opriep voor het eerste gebed). Autorijden zou ik echt niet zelf proberen, het is er survival of the fittest. Misschien kun je vanuit het hotel excursies naar het achterland boeken want dat is ontzettend mooi.

Prachtig!

Enorme aanrader Marrakech. Werkelijk sprookjesachtig mooi. Wij sliepen in Hotel Ali (7 jaar geleden) wat super was. Vlakbij het plein en vanuit het hotel regelde ze trips naar de woestijn. 4 dagen, met 2 hotel overnachtingen en een overnachting in de woestijn. Fantastisch. Als het nog bestaat is het echt de moeite waard daar te overnachten.

En ja, ze zijn daar opdringeriger dan in andere steden van Marokko. Essouira vond ik heerlijk kalm en rustig, Meknes ook erg mooi. Rabat is ontzettend westers maar de tegenstelling met de rest van het land wel bijzonder. Cassablanca vond ik dan weer niets aan. Tanger doet een beetje duister (en vies) aan maar is wel spannend.

Wij zijn trouwens naar Malaga gevlogen en hebben daar de boot naar Melilla genomen. Het is ontzettend leuk om met de Marokkanen 'mee' te reizen op die manier. De rest van het land hebben we ook per trein/bus gedaan. Dat is behoorlijk goed en goedkoop geregeld daar en wat leuk is dat je echt in contact komt met de Marokkanen.

Bijzonder komisch om daar Nederlandse Marokkanen tegen te komen. In Meknes liep een groepje traditioneel geklede dames op straat in plat Amsterdams grappen tegen elkaar te maken.

Groet Swaen

reina

reina

20-06-2010 om 10:52

Nog een vraagje

Fijn, zoveel reactie al! Het lijkt me idd leuk om 2 steden te combineren (de herfstvakantie is maar kort, anders zou ik een rondreis willen maken), is dat goed ter plekke te doen, de reis van bijv Marrakech naar Essouira zelf regelen, ervan uitgaande dat de tijd daar beperkt is? Ik ben een beetje lui als het om korte vakanties gaat en boek liever in 1 keer alles dan losse vluchten, hotels, vervoer ter plekke ) Waar zou dat handig kunnen? Ik wil op een later tijdstip nog een keer langer gaan, met de woestijntocht etc.
Swaen, ik was pas in Istanbul, daar werd steeds gevraagd waar je vandaan kwam en iedereen kende onze woonplaatsen natuurlijk, wat we dus met heel veel korrels zout namen. Tot een man, toen hij merkte dat we het niet helemaal geloofden, in onvervalst Arnhems vertelde dat hij ook in Arnhem woont, in Presikhaaf

Maylise

Maylise

20-06-2010 om 13:27

Reina

Je hebt in Marokko vrij comfortabele lange afstand bussen die tussen de steden rijden. Dat kan je prima ter plaatse regelen. De bussen vertrekken van voor het trein station of vanaf de gare routière afhankelijk van de maatschappij en je hebt verschillende maatschappijen waaronder Supratours en CTM. Gewoon van die touringcars. Gare routière en het gewone station liggen ook vlakbij elkaar dus dat is geen probleem. Het is vrij goedkoop en er zijn dagelijks bussen naar de meeste steden. Je kan ter plekke een kaartje kopen. Dat zou ik wel doen bij de busmaatschappij zelf en niet bij verkopers op die straat die niet bestaande kaartjes verkopen evenals niet bestaande hotel kamers verhuren.

De site van de Marokkaanse spoorwegen is heel handig want die geven ook de busverbindingen weer:

http://www.oncf.ma/Index.aspx

Maylise

Verkopers en lastig mannen heb je natuurlijk genoeg in Marokko maar ik vind Marokko in dat opzicht niet veel erger dan Egypte of zo. Wat taal betreft is het fijn dat je met Frans je daar binnen de grote steden prima kan redden. Zelf spreek ik wel wat Arabisch maar ik kan mens uit de Maghreb absoluut niet verstaan. Zij spreken met een heel ander soort dialect vergeleken met MSA. Ze kunnen mij wel verstaan als ik Arabisch spreek en als ze de moeite doen om literair Arabisch te spreken dan is er conversatie mogelijk. Ik heb echter in Marokko alleen Frans gesproken en dat ging prima. Jongere mensen spreken vaak ook wel wat Engels.

reina

reina

21-06-2010 om 09:08

Maylise

Bedankt voor je info! Ik ga me er tzt eens in verdiepen. Ne, kaartjes kopen etc op straat doen we nooit, we gaan wat dat betreft voor zekerheid, dan maar duurder En idd wel handig dat je er met Frans terecht kunt.

reina

reina

21-06-2010 om 11:49

Berber

" Persoonlijk moet ik ook altijd wel lachen om het theater dat gemaakt wordt om iets te verkopen " Ik ook, ik blijf vriendelijk, maar beslist en dat werkt meestel wel Nee, een rondreis zit er niet in, aangezien de herfstvakantie daar te kort voor is, die staat nog wel op m'n verlanglijstje voor een andere keer.

krin

krin

21-06-2010 om 16:30

Berber, dat boek

Dat boek ken ik, is idd mooi, maar het is toch al vrij oud? Uit de jaren zeventig, zoiets? Komt dat nog wel enigszins overeen met hoe de stad nu is?

Rieke

Rieke

21-06-2010 om 18:47

Overnacht en verblijf

Ja, een prachtige stad! Daar vermaak je je wel een weekje. Je kunt ook een dagje de bergen in gaan, heel mooi en een dagje naar een luxe zwembad bij een hotel heerlijk bijkomen/ Maar verder veel wandelen in de stad zelf. Zeer de moeite waard, al veel genoemd hierboven maar ik wil je zeer aanraden te overnachten in een riad in de oude binnen stad. Een oud verbouwd herenhuis met een binnentuin, een soort oase in de binnenstad, er zijn er heel veel.Heerlijk slapen en heel lekker eten !! Wij zijn destijds een week met 'de prins van hola pola'(reisorganisatie die zich op gezinnen richt)door marrakech getrokken. Dat zal niet voor jou gelden maar op de website staan wel foto's van die verblijven en van de daginvulling.
leuk, veel plezier bij de voorbereiding.

krin

krin

21-06-2010 om 22:11

Dankje berber

Leuk om te weten. Dat boek heeft me destijds erg nieuwsgierig gemaakt naar Marrakech. Wie weet, misschien neem ik ooit nog wel eens de proef op de som.

reina

reina

22-06-2010 om 21:27

Berber

Ik ga kijken of ik het boek wat je noemde kan vinden om mee te nemen naar Italië deze zomer, vast wat voorpret voor de herfstvakantie!

reina

reina

23-06-2010 om 21:49

Berber

Ja,ik vind dat ook wel luxe! Maar nu het kan heb ik de filosofie dat ik mijn leven nu leef en niet later, want ik weet niet of er een later is en zo ja, hoe het dan is! Maar ik ben heel dankbaar dat ik het kan, dat zeker!

reina

reina

03-07-2010 om 16:17

Geboekt!

Ik heb 9 dagen Marrakech geboekt en als we daar zijn gaan we dan een paar dagen bijv. naar Essouira, bekijken we ter plekke. Ik heb helemaal niks met het WK,maar de WK-korting die ik hierop kreeg vind ik prima
Berber, ik ga het door jou genoemde boek kopen en meenemen naar Italië!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.