Vakantie en uitjes

nanooky
06-01-2009 om 13:58
Naar de sneeuw met pasen?
Omdat mijn man de krokus dit jaar geen vrij kon krijgen en het toch begint te kriebelen spelen we met de gedachte om met pasen (mits er dan nog sneeuw ligt) naar Oostenrijk te gaan. We willen dan naar een wat hoger gelegen gebied. Maar weet iemand of de liften dan nog open zijn en of je een hotel voor een lang weekend kan boeken. Via de touroperators is het allemaal een week.

Hillary
06-01-2009 om 14:29
2 keer gedaan
Wij hebben het twee keer gedaan met pasen, afgelopen jaar ook nog, maar toen viel pasen wel vroeg. Het eerste jaar heb ik in de reguliere gidsen gezocht naar de hoger gelegen gebieden en daar kun je ook zien tot hoe lang met de plaats nog aanbiedt. Daarna heb ik op internet het hotel opgezocht en rechtstreeks geboekt, dan kun je altijd wel enkele dagen. Wij zijn naar Axamer Lizum geweest. Klein gebiedje, wel erg hoog, bij Innsbruck. Voor een paar dagen prima. We zijn donderdag uit school vandaan vertrokken (niet eerst naar huis, maar meteen uit school oppikken en rijden). Rond 11 uur 's avonds hebben we een hotel bij Ulm gezocht en de volgende dag nog een klein stukje rijden en konden we vrijdag, zaterdag en zondag skien. Op de sites van het skigebied staat ook altijd aangegeven of de liften nog werken.

nanooky
11-01-2009 om 15:41
Hillary
Axamer Lizum kennen wij niet. Hoe ver is dat ongeveer rijden (wij wonen bij Rotterdam). En heb je misschien nog meer tips, je gaf aan het al 2 x gedaan te hebben. Dus misschien namen van hotels?
Hebben nu al een aantal hotels aangeschreven maar de meesten geven aan vol te zitten.
Hoor graag!

Kari1
11-01-2009 om 19:06
Nanooky
Axamer Lizum ligt vlakbij Innsbruck. Is wel hoog maar niet speciaal heel hoog, zo zijn er wel meer in Oostenrijk. Voor echte sneeuwzekerheid kun je in april een gletsjer opzoeken, daar is vaak zelfs zomerskiën mogelijk. In Oostenrijk b.v.: Hintertux (hotel in Lanersbach), Stubai (hotel in Neustift), Nauders, Kaprun, Kaunertaler-gletsjer, Pitztaler-gletsjer, de gletsjers bij Sölden.
Niet allemaal de hele zomer open maar met Pasen volgens mij toch wel.
Googelen maar! En dan een mailtje naar de plaatselijke VVV.
Kari

akka
12-01-2009 om 12:25
Kaprun
Wij hebben eens in juni op de lange latten gestaan in Kaprun op de Kitzsteinhorn. De liften waren gewoon open en het was een hele leuke ervaring!
Groetjes Akka

Hillary
12-01-2009 om 14:43
Gletscher
Ja klopt gletschers zijn vaak het hele jaar open. Normale hoge plaatsen zijn half april ook nog wel redelijk sneeuwzeker. Wij hebben in ieder geval beide keren onze auto uit moeten graven met scheppen. Wij zaten hier: http://www.alpinhotel-bergheim.at/
Info over het gebied vind je hier http://www.axamer-lizum.at/#. Het ligt inderdaad bij Innsbruck, dus de afstand kun je even uitrekenen. Er is verder weinig te doen. Een weg die eindigt op een parkeerplaats en daaraan iets van 3 hotels ofzo. Een aantal pistes, maar niet heel veel, maar voor een paar dagen prima. We hebben toen pas kort vantevoren gereserveerd, zodat we zeker wisten dat er sneeuw lag. We zijn nu net terug uit het Arlberg gebied (St. Anton, Lech etc), ligt ook vrij hoog en dus ook tot laat sneeuwzeker. Is alleen wel een stuk prijziger denk ik.

Mariel81
12-01-2009 om 21:34
Oostenrijk vliegen
Mijn ouders hebben een huis in Oostenrijk. Mijn oom en tante vliegen vanaf Rotterdam en pikken dan in Salzburg een gehuurde auto op (trein/bus kan ook). Is goedkoper en sneller dan vanuit Nederland met de auto voor twee personen. Ik weet niet of het uit kan met drie of meer personen.
Maar zij vinden het erg handing.
Mariel

Kari1
12-01-2009 om 22:27
Nou
Sneller, oke. Maar niet eens heel veel sneller, als je de reistijd naar Rotterdam, het wachten voor het incheken, de vlucht, het uitchecken en huurauto ophalen, en de rit in Oostenrijk berekent.
Goedkoper? Kan ik me niet voorstellen. Voor zo'n 300 euro aan benzine rijd je toch wel heen en weer met z'n tweeën. Daarvoor heb je geen twee retourtickets plus huurauto (en zeker niet in vakantieweken). Oké, reken er nog wat extra afschrijving van de auto bij. Maar dan nog lijkt me dat vliegen niet goekoper is dan rijden.
Kari

Mariel81
12-01-2009 om 23:31
Kari
Tsja ik geloof gewoon wat mijn oude oom me vertelt Ik heb geen flauw idee van benzinekosten/afstanden omdat ik vanuit Engeland sowieso moet vliegen en mijn ouders vanuit Duitsland sowieso altijd met de auto gaan.
Het was gewoon een suggestie omdat me door mijn familie nu zo vaak verteld is dat het zooo makkelijk en zooo goedkoop is maar voor de volgende familiebijeenkomst zal ik je berekening op tafel leggen, hebben we tenminste wat te praten!
Mariel

Kari1
16-01-2009 om 21:52
Nog even verder over vliegen
Het toeval wil dat een kennis van ons familie in Salzburg heeft en daar een bezoek wil brengen. Omdat hij zelf niet zo handig is met de computer kwam hij net bij ons langs om te vragen of wij via internet een vlucht konden boeken. Even gesnuffeld aan prijzen dus, en de goedkoopste opties gezocht. En:
De bodemprijs lag bij ma 9/2 heen en di 24/2 terug, midden in de week dus. Kan voor een vluchtprijs van 5 euro heen en voor 4 euro terug, belasting in totaal 80 euro dus voor minder dan 90 euro retour Rotterdam-Salzburg. Daar kan een auto met 1 persoon niet voor rijden. Maaaaaar als je dit in de vakantie wilt doen (waar de meeste ouders toch aan gebonden zijn): de vluchtprijs op 14, 21 en 28 februari is 400(!!) euro enkele reis. Per persoon retour dus 880 euro. Da's een leuke prijs voor je gezinnetje...
Kari