Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Noorwegen zomervakantie: tips gevraagd

We overwegen om deze zomer naar Noorwegen te gaan en daar een dag of tien of iets langer rond te rijden in een camper, huurauto of eigen auto en ons vergapen aan de mooie natuur.
We zijn er nog nooit geweest, dus nu aan het oriënteren. Alvast paar vragen aan de Noorwegenkenners hier:
1. Noorwegen is enorm natuurlijk. Welke omgeving is aan te raden in de zomer, als je een dag of tien wilt rondreizen? We denken aan Zuid Noorwegen, of het gebied ten oosten van Bergen. Niet heel noordelijk dus. Is dat aan te raden? We willen in elk geval fjorden zien
2. Wat is dan de meest optimale manier van erheen reizen en ter plekke? Dus hoe lang je onderweg bent, in verhouding tot de kosten, en tot de mobiliteit ter plaatse. De opties die wij nu zien:
- Vliegen op Bergen of Oslo en daar een camper huren. Dat zal niet de goedkoopste optie zijn...
- Vliegen en daar een gewone auto huren. Dan kunnen er geen of veel minder eigen kampeerspullen mee, en overnachten in hotels lijkt ons minder leuk (en ook weer duurder omdat je dan niet zelf voor eten kan zorgen).
- Met de boot vanaf Eemshaven met de eigen auto en eigen kampeerspullen mee. Goedkoper, maar wel erg lang onderweg. We komen dan aan in Kristiansand, nog onder Oslo. Geen idee of dat een mooi gebied is? 
- Met de boot vanaf Denemarken (Hirthals) naar Bergen kan ook, maar dan zijn we we heel erg lang onderweg?

Alvast veel dank, ben benieuwd naar de reacties!

Wat ook nog kan: de bruggen en dan rijden via de westkust van Zweden.
Of de boot vanuit Hirtshals rechtstreeks naar Bergen of Stavanger.
Het gebied rondom Kristiansand is mooi, maar niet erg typisch Noors. Scherenkust. Wel het beste weer. Van daaruit rijd je vlot naar Stavanger (Zuidelijk fjordengebied) en daarna eventueel naar Bergen. Van daaruit met één tussenstop via Hardangervidda en Setesdal terug naar Kristiansand.

Wij zijn een aantal jaren geleden naar Noorwegen geweest. Een prachtig land. We zijn met de nachtboot van Hirshall, Denemarken naar Bergen gevaren daarna omhoog naar Kristiansund ( dus niet Kristiansand) en vandaar naar Oslo en met de boot terug naar Frederikshaven Denemarken. Kampeerspullen mee , ging prima. Op iedere camping heb je ook hutten die je kan huren, hebben we ook een paar keer gedaanomdat het regende, was prima.  Ik zie dat je maar 10 dagen hebt, wij hadden 3 weken dus wel wat meer tijd.

Een paar jaar geleden zijn we er 3 weken geweest. 10 dagen inclusief er komen is erg kort. Wij boekten via Norgereiser. Ideaal omdat het de 1e x was. Mooi plan voor de beste plekjes. Gebruik dat soort websites als inspiratie voor je eigen plan. Dan zie je ook afstanden etc. Je kunt in Noorwegen niet hard rijden. Je legt gemiddeld 80 km per uur af. Dus 200 km kost je bijna een halve dag. Verkijk je daar niet op. Wij vonden zelf Bergen en Oslo niet perse de moeite waard. Bergen ook vaak slecht weer. Als je moet kiezen kies dan voor natuur of sport. Je kunt er geweldig mountainbiken en raften ed. Ben je daarvan? Veel voorpret gewenst !

Als je een vakantie van 10 dagen wilt, zou ik proberen de reistijd heen en terug te beperken. Anders ben je 1,5 dag heen en 1,5 dag terug aan het reizen... Dus voor 10 dagen zou ik vliegen, auto huren en dan op campings hutten huren. Heb je toch het buitengevoel, zonder dat je veel spullen hoeft mee te nemen. Ook als je in zuidelijk Noorwegen blijft is er genoeg moois te zien, bv. Preikestolen, Hardangervidda, diverse fjorden inderdaad, wat Stavkerken.
Zelf vond ik Oslo dan weer wel mooi (Vigelandparken o.a.), maar of ik daar naar toe zou willen als ik slechts 10 dagen zou hebben - ik denk dat ik dan toch meer voor (alleen) natuur zou gaan.

Loeske77

Loeske77

01-01-2023 om 12:36 Topicstarter

Heel fijn deze reacties, daar kunnen we zeker mee uit de voeten! Bedankt!

Met de boot van Hirthals naar Kristiansand. En van daaruit naar het westen de kust langs en richting Trondheim. 

De overtocht vanuit Frederikshaven is de goedkoopste zag ik op https://surprisetickets.nl/reizen/ferry-overtocht-noorwegen maar ons lijkt de overtocht vanuit Eemshaven juist heerlijk. Duurt misschien wel langer maar op de boot is toch een groot avontuur voor de kinderen!

Ik overweeg ook om deze zomer naar Noorwegen te gaan. Het lijkt mij prachtig. Ik zou voor 2 weken gaan, samen met mijn 2 tieners. De boot vanuit Eemshaven lijkt mij het meest ontspannend. Dit zou ongeveer 1.300 € kosten. Best wel duur, vind ik. Maar als ik het goed begrijp, zou het best kunnen dat de prijs nog zal stijgen. Ik zal dus niet te lang moeten talmen
Loeske77; ben jij er al uit hoe je zal gaan? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.