Vakantie en uitjes

Tover
23-06-2010 om 10:10
Obstipatie
Het is een jaarlijks terugkerend probleem: ik heb altijd obstipatie op vakantie. Vorig jaar ging het voor het eerst wel redelijk met speciale thee, maar tijdens eerdere vakanties heb ik wel eens microlax moeten gebruiken en owowow, da's echt niet leuk. Ik merk dat ik me er nu al druk om begin te maken. Ik zorg dat ik voor zover mogelijk net zo veel vezels en water binnen krijg als thuis (en dat is veel), maar wellicht kan ik nog meer doen. Heeft iemand een idee?
groetjes van (laten we zeggen) Tover

mevrouw Dijkman
23-06-2010 om 12:19
Vezels
Veel vezels eten, die kan je ook zo bij een reform zaak kopen en extra door je yogurt of sap ofzo doen.
Dat houd het zaakje soepel zal ik maar zeggen.

abc
23-06-2010 om 12:52
Bewegen
ik weet niet waar je naar toe gaat, maar wat helemaal funest is, is uren achter elkaar in de auto zitten. Vaak eet je ook al anders dan en dat is genoeg reden voor je darmen om ermee te stoppen.
dus: beweeg onderweg bij elke stop, stukje lopen, balspelletje etc.
drink voldoende onderweg en eet wat tomaat, rauwkost etc.
op de plaats van bestemming: zorg dat je hetzelfde toiletritme als thuis aanhoudt. Zit je elke ochtend om 8 uur met krant op het toilet, doe dat dan nu ook. Zit je er na een kwartier nog, dan is de volgende dag de herkansing. Als je tussendoor aandrang krijgt, ga dan ook. Houdt het niet op. En ook daar geldt, zorg dat je voldoende beweegt.
Als noodmiddel kun je wat lijnzaad meenemen en door de yoghurt oid doen. Of eventueel linoforce van dr Vogel. Werkt erg goed.

Minet
23-06-2010 om 13:32
Ritme
Ga op de tijd dat je normaal naar de wc gaat om te poepen gewoon naar het toilet, neem een boekje mee, ontspan, en vaak lukt het dan.

Vic
23-06-2010 om 13:41
Geen pilletjes
Ik heb wel eens laxeertabletjes gekocht voor de vakantie. Eentje deed niet zoveel, dus ik dacht dan maar drie. Dat was geen goed idee Sindsdien maak ik me er maar niet druk over. Veel water drinken, fruit eten, en na een dag of 5 komt het dan wel weer op gang.

Guinevere
23-06-2010 om 21:34
Olie
En schuw de olijfolie niet op je vakantieadres!
Ik heb er trouwens zelf geen last meer van sinds ik op vakantie het plaatselijke bruine brood kies. Zelfs in Frankrijk hebben ze tegenwoordig bruin brood. En een kop koffie erbij om de boel op gang te helpen.

reina
23-06-2010 om 21:56
Vooral
Vooral voldoende vezels eten, bruin brood etc. Veel groentes, zoals salades en veel drinken.

Jip
24-06-2010 om 06:53
Ken het wel
Maar bij mij is het een paar dagen, tot ik me thuis voel zeg ik altijd. De eerste 3/4 dagen is het heel lastig, maar lukt wel en daarna is het over...
Doe er verder niets mee, komt wel goed denk ik dan.
Jessica

Manda Rijn
24-06-2010 om 10:05
Ja hoor
enige wat een keertje geholpen heeft was een bakje yoghurt met pruimen. En verder natuurlijk een verkeerd gevallen maaltijd, meestal iets met vis wat achteraf toch niet zo vers was en dan heb ik 2 dagen dat ik telkens op de wc zit.
En verder poep ik gewoon niet, dat doe ik pas weer als ik thuis ben en dan ben ik direct weer een maatje slanker, ja sorry ik moet even de details natuurlijk kwijt dat lucht op

koentje
24-06-2010 om 13:56
Bij mij helpt
darmfunctie-complex / wapitie heel goed. Is een natuurlijk middel. Ik geloof dat er senna in zit. Maar pas op slik niet te veel, voorzichtig beginnen. Als je iets te veel slikt heb je vreselijk kramp... het loopt wel door dan........

koentje
24-06-2010 om 14:02
Senna
Werking
Senna zorgt dat het laatste deel van de darm (de dikke darm) minder vocht terugneemt van de ontlasting. Ook stimuleert senna de darm om slijm aan te maken. Dit te zamen zorgt voor een zachtere ontlasting en dus makkelijkere stoelgang. Bovendien stimuleert senna de darmbewegingen, waardoor de ontlasting minder lang in de darmen verblijft en daar dus minder kan indikken.
Effect
Na zes tot twaalf uur komt een de ontlasting op gang die zachter is en (bijvoorbeeld bij aambeien) minder pijnlijk verloopt.
Dit middel is alleen geschikt om af en toe te gebruiken. Heeft u langdurig een laxeermiddel nodig, gebruik dan bijvoorbeeld lactulose.
Gebruik dit en andere laxeermiddelen niet bij plotselinge buikpijn. Laat eerst de oorzaak van deze plotselinge pijn onderzoeken. Het kan bijvoorbeeld ook blindedarmontsteking zijn. Let hier vooral op bij kinderen.

Imogen
24-06-2010 om 17:26
Fijn die tips
Fijn die tips want ik hier ook onzettend veel last van in de vakantie, helemaal op een camping...

Tover
24-06-2010 om 21:15
Mooi lijstje
Hartelijk dank allen. Een mooi lijstje zo bij elkaar. Even voor het overzicht en voor de meelezer: veel vezels in de vorm van groente, fruit, bruin brood, en evnetueel lijnzaad, veel water, veel bewegen, niet te weinig olijfolie, senna (ja, dat was die thee die ik had, sennathee) ontspannen, ritme van thuis volgen en tijdens een lange autorit flink bewegen in de pauzes. Nou, ik ga geloof ik heel wat anders doen dan mijn man deze vakantie

Guinevere
24-06-2010 om 22:34
Tover
Tover, je vergeet mijn tip om het zaakje op gang te brengen met een bak koffie...
Het moet gaan lukken nu!

wiggie
24-06-2010 om 22:40
Buikpijn
Krijg alweer buikpijn als ik eraan denk. Heb ook gauw last. Gebruik op dit moment Metamucil (zakjes vezels) werkt super. Denk dat ik het ook meeneem op vakantie.
Van laxeertabletten/thee/oid krijg ik vreselijke krampen, dit is OK. Kun je gewoon bij de apotheek kopen.
Gr. Wiggie

Hanny
24-06-2010 om 23:52
Roosvicee laxo
Helpt heel goed.
Aangeraden door huisarts.
Ik heb het altijd in huis.

Wenli
25-06-2010 om 00:20
Pruimen(sap) en peperkoek
Dat laxeert ook lekker.
En verder inderdaad de al genoemde vezelzakjes, verkrijgbaar bij de apotheek.
Mijn dochtertje heeft regelmatig last van obstipatie, als ze al echt last heeft krijgt ze 2 tot 3 zakjes op een dag, maar je kunt het ook "ter voorkoming van..." gebruiken, dan neem je gewoon 's ochtends zo'n zakje, opgelost in water.

dc
25-06-2010 om 00:37
Wanneer?
Wanneer begint het? Voor de vakantie, tijdens de route al, of pas wanneer je er een paar dagen bent?
In de eerste gevallen hoef je niet naar dieten te gaan zoeken, maar kun je ervan uitgaan dat het stress is. Zeker als je ook last van buikpijn hebt als je andere vormen van stress hebt.
Als het pas na een paar dagen begint, dan zou ik een lading eten meenemen wat je anders ook eet, en bronwater drinken ter plekke.

Tover
25-06-2010 om 23:50
Onderweg
Ja, nee, de koffie was ik zéker niet vergeten. Maar die zit zo standaard in mijn hoofd, dat hij niet per se op een apart lijstje hoefde
Dank voor de overige tips. Ik neem alles mee! Alles beter dan microlax.
En dc: het begint al onderweg. Maar of het stress is? Stress is mij zeker niet vreemd, vakantiestress ook niet, buikpijn van de stress overigens ook niet. Maar het gaat dus niet over als we op de plaats van bestemming zijn en dat is het probleem. Zonder extra maatregelen gaat er dan toch vermoedelijk van alles mis. Ik heb het namelijk niet over een weekendje of zo, maar over drie weken. En geloof me, na een klein weekje verstopping heb je er de ergste krampen nog wel voor over om je darmen te kunnen legen.

mopperkont
26-06-2010 om 22:06
Wit stokbrood
Ik krijg er wel eens last van in de vakantie als ik te vaak wit stokbrood eet. Ik eet thuis veel meer vezels.

Lalena
01-07-2010 om 20:15
Nog meer
Mijn zoon en moeder hebben regelmatig last van obstipatie.
Lactulose-siroop is het eerste dat ze proberen
De tweede optie is dan forlax (poeder dat je moet oplossen en opdrinken)
Als dat ook niet werkt is er Microlax, dat heb je zelf al eens gebruikt en niet echt prettig.
Als laatste optie bisocodyl. Heeft mijn zoon gelukkig maar 1 keer nodig gehad. Mijn moeder heeft aan de lactulose-siroop altijd genoeg om de obstipatie te verhelpen.
En daarnaast zijn de reguliere dingen ook te proberen:
- genoeg drinken
- genoeg beweging krijgen
- genoeg vezels binnen krijgen
- bepaalde dingen eten zoals pruimen
groetjes en succes!
Lalena