Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Marjoke

Marjoke

27-07-2009 om 14:24

Oeps, zwarte zaterdag

Even vergeten dat 1 augustus zwarte zaterdag is en wij zitten dan op de Franse snelweg. We hebben vanaf 2 augustus geboekt, maar voor 1 dag rijden is het net iets te ver weg. Heeft iemand tips voor zwarte zaterdag?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

27-07-2009 om 14:30

Tip

heel veel water meenemen.

Een dag later gaan

Als je toch pas op 2 augustus hebt geboekt, zou ik op 2 augustus (zondag) gaan rijden, ergens overnachten en op 3 augustus op je vakantieadres arriveren. Scheelt je weliswaar 1 (mid)dag, maar ook heel veel stress.

Ik snap dat rijden op zwarte zaterdag niet zo. Ga gewoon lekker een dag later, dan heb je nergens last van. Wij zijn dit jaar heen op zondagochtend (vroeg) gaan rijden en terug op vrijdagmiddag. Beide reizen geen file of opstomming gehad. Beide zaterdagen stonden de wegen mudjevol en daar hadden wij ook in de rij kunnen staan. Die paar uur minder aanwezigheid op ons vakantieadres hadden wij er graag voor over.

Linda

flora B

flora B

27-07-2009 om 16:57

Na de drukte

Wij zijn vorige week zaterdag terug gekomen, werd ook zwarte zaterdag genoemd. Wij reden route de soleil, maar het opgaande verkeer zat muur en muurvast rond 10.00 vanaf de kust tot aan Lyon, maar rond 13. a 14.00 was het heerlijk doorrijden voor iedereen.Alleen voor de peage zag je nog wat meer drukte.Wij hadden het idee dat mensen allemaal erg vroeg die nacht waren vertrokken, en kwamen elkaar op hetzelfde punt tegen. Ik zou hier lekker rustig om een uur of 9.00 vertrekken,ligt er ook aan waar je de overnachting hebt geboekt....... Bij een overnachtingshotel hoef je toch niet vroeg te zijn... succes en fije vakantie

Hillary

Hillary

27-07-2009 om 17:55

Hoe ver?

Hoe ver moet je? Ik denk dat als je zaterdagochtend om een uurtje of 9 vertrekt je achter de drukte zit. Veel mensen vertrekken 's ochtends om een uurtje of 4/5 of later naarmate ze zuidelijker wonen (Belgie en Frankrijk)of zelfs al vrijdag en het laatste stuk zaterdag. Zodat iedereen tegelijk bij Lyon is bijvoorbeeld. Ben je pas om 7 uur 's avonds op zaterdag bij Lyon of op zondagochtend dan is er niks meer aan de hand.

Tip

als je wel gaat rijden, stop dan niet bij de parkeerplaatsen op de snelweg. Die zijn overvol. Half uur wachten voor je kan tanken. Wij gaan altijd (ook als het niet zwarte zaterdag is) de snelweg af bij een grote stad. De grote supermarkten liggen daar eigenlijk meteen. Je kan daar goedkoop tanken, gratis plassen bij de supermarkt of bij de Mac. Bij de Mac hebben ze trouwens lekkere koffie, kinderen even in het speeltuintje. Daarna kar je zo weer verder.
De benzineprijzen bij de grote supermarkten schelen echt 15 cent per liter vergeleken met de prijzen die ze op de snelweg vragen.

Fijne vakantie alvast. Die van ons zit er helaas al weer op. Wij zijn afgelopen vrijdagnacht thuisgekomen.

groetjes van Purk

Marjoke

Marjoke

27-07-2009 om 20:55

Nagedacht

Mijn man en ik hebben zitten brainstormen. We gaan waarschijnlijk al vrijdagmiddag (niet te laat) op pad, we zijn zo in Belgie. We proberen dan zo ver mogelijk te komen, zetten de tent op voor 2 nachten om zondag het laatste stuk te rijden. We zulllen veel water meenemen. En we zitten net boven de Camarque/Provence.
Zal dat een goed plan zijn, denken jullie?

Marjoke

Marjoke

27-07-2009 om 20:59

Purk

We kruisten elkaar, geloof ik. Bedankt voor je tip wat tanken betreft.
Ja, het is raar, jij al terug van vakantie, wij moeten nog. Vandaag was pas de eerste officiele vakantiedag van de kinderen. Ik kan me niet herinneren dat ze eerder zo laat vakantie kregen.

Muriel

Muriel

27-07-2009 om 21:46

Marjoke

Wij hebben ook twee jaar laat achter de rug. Ik vind dat niet zo erg, maar wil dan niet de laatste weken vakantie hebben. Dan lopen de campings al helemaal leeg, en dat vind ik dan weer niet zo gezellig. Maar je weet dat je altijd 2 jaar laat, 1 jaar midden, 2 jaar vroeg, 1 jaar midden hebt.

Groetjes,
Muriel (die zondag richting het zuiden gaat)

Marjoke

ik las net in de krant dat het inderdaad zaterdag giga druk wordt. Fijn dat jullie nu een plan de campagne hebben voor de heenreis. Zelf ben ik niet zo goed in twee daagjes ergens staan en dan weer inpakken (lees: Purk is gewoon een luie troel en vindt dat teveel werk). Als jullie daar geen probleem mee hebben dan is twee daagjes ergens staan niet zo'n drama. Zelf zou ik geloof ik voor zaterdag eind van de ochtend vertrekken kiezen en dan ergens een nachtje in een hotel.
Hoewel....hotels zullen nu wel vol staan. Ik sprak afgelopen vakantie iemand op de camping die vertrok in het weekend voor dinsdag 14 juli. Blijkbaar waren veel Fransen vrij. Ze wilden een hotelletje bij Orleans zoeken zo tegen 0.00 uur. Alles complet! Uiteindelijk hebben ze net als veel anderen de nacht doorgebracht op een parkeerplaats. Nou, dat lijkt mij weer niks

Fijne vakantie!

Faith

Faith

28-07-2009 om 22:39

Hoera

Ik heb er wel rekening mee gehouden en wij vertrekken donderdag naar de Elzas. zijn er dan ook donderdagavond al (als we goed rijden....). Expres niet op vrijdag of zaterdag vertrokken, ik heb helemaal geen zin in files! Maar wel goed dat ik dit nog even lees, want ik was van plan zaterdag weer terug te gaan, dat wordt nu ws zondag. (dat is dus dubbel verstandig, een dag extra en minder kans op file) Succes! Faith

De meeste campings

Op de meeste campings boek je gewoon de dag die je wilt, wij zijn nog noooooooooooit op een weekenddag vertrokken.

Marjoke: twee tips

Route Bis en Michelin
Wij vertrekken meestal vrijdagochtend vroeg en wij vermijden de Route du Soleil. Wij proberen om rond een uur of 4 bij een hotel te zijn (van te voren geboekt), dan kunnen de kinderen nog lekker het zwembad in. Als de volgende dag een zwarte of rode zaterdag is, gaan we de snelweg helemaal niet meer op. We gaan dan binnendoor via een Route Bis naar onze bestemming.
Net als Purk tanken wij ook altijd bij een supermarkt bij een middelgrote stad, net naast de snelweg. Dat scheelt inderdaad flink op een volle tank. En je kunt even vers brood kopen. De grote aires bij de snelwegen zijn vaak erg druk, wij stoppen bij de kleinere, zonder tankstations en winkels. De Fransen zelf eten tussen 12 en 1 uur, ook als ze onderweg zijn. Ze stoppen dan allemaal tegelijk, zelfs de bermen van de op- en afritten van de aires kunnen vol staan met auto's. De wegen zijn dus ietsje leger, dat dan weer wel.
De grote Michelin Motoring Atlas is een aanrader. Daar staan alle wegen, weggetjes en karresporen van heel Frankrijk in. Als het op welke weg dan ook te druk is of je ziet aankondigingen van files op de matrixborden, kun je altijd een andere route verzinnen. Ook kun je zien waar de grote fuiken op de tolweg zijn en kun je er eventueel een afslag eerder af gaan. Dat kan wel eens een half uur schelen.
Als je om Parijs heen moet, is de N104 / A104 (de Francilienne) meestal beter te doen dan de A 86 of de BP. En misschien is het als je naar de Camargue gaat een idee om de A75 te nemen.
Groet, Molly

marjoke

marjoke

29-07-2009 om 14:25

En het uiteindelijke plan

We vertrekken rustig op zaterdagochtend, we rijden door tot Dijon, zodat we hopelijk achteraan de spits zitten en we hebben daar een formule 1 geboekt. De volgende dag rijden we naar de bestemming.
Lis@, mijn man heeft dit jaar ¨maar¨ 2 weken zomervakantie ivm vakantie van andere collega´s en hij is nog niet zolang aan het werk op deze nieuwe plek en hij is werkzaam in een branche, die gevoelig is voor de crisis. We zouden graag niet in het weekend willen rijden, maar ja, dan blijft er niet zo heel veel meer over van onze vakantie.
Purk, ik weet het, nu 2 weken laat (mijn minst favoriete periode), dan weer een week middel en dan weer 2 weken vroeg (mijn favoriete periode). Maar het was dit jaar wel erg laat, de vakantie, 25 juli. Maar een voordeel van late vakantie, als wij terug komen van vakantie, zijn bij jullie de vakanties alweer voorbij, terwijl wij nog even doorgaan.

marjoke

marjoke

29-07-2009 om 14:28

Molly

Molly, laten we nou net die michelin van mijn ouders geleend hebben! Dat is toevallig. Hij is inderdaad erg gedetailleerd. Wij gaan niet over Parijs, maar over Luik-Luxemburg-Nancy, vandaar dat we tot Dijon willen rijden, dan komt ongeveer Parijs erbij.

Marjoke

Dan zou ik vrijdag rond een uur of 7 savonds gaan rijden en de hele nacht door! Ik weet niet of je over de route Solleil moet maar voorbij Lyon stond er vorige week 90 km file stil! Ze verwachten dit weekend nog meer.

marjoke

marjoke

29-07-2009 om 15:35

Lis@

Daarom willen we zaterdag ¨maar¨ tot Dijon rijden, Lyon nemen we dan zondag. En daar gaan we zo´n beetje rechtsaf, vanuit het noorden gezien, dan.

Nasha 1st

Nasha 1st

29-07-2009 om 16:33

Marjoke

een tip die ik kreeg, niet boeken...aangezien je niet weet of je het gaat halen. Wij hebben adressen genoteerd op de route van de overnachtingshotels en die ingevoerd in de Tomtom toen we het zat werden welke het dichtste bij was.....

Vic

Vic

01-08-2009 om 14:51

Hoe gaat het op de terugweg?

N.a.v. dit draadje heb ik maar even opgezocht wat de verwachtingen zijn qua verkeer voor onze vakantie. Op de heenweg vertrek ik op vrijdag, dus dan voorzie ik geen problemen. Ik zag alleen dat op de terugweg de situatie 'zeer druk' wordt voorspeld. Omdat ik meestal op donderdag terug ging heb ik nooit fileproblemen gehad, maar nu ga ik maar een weekje dus dan ga ik natuurlijk niet twee dagen eerder terug.
Waar beginnen de files en waar houden ze op? Ik zit in midden-Frankrijk (boven Limoges), kan ik dan beter vroeg gaan rijden (7 uur) of wachten tot een uur of 10?

Sacha

Sacha

02-08-2009 om 09:59

Wel vooruit hotel boeken

Wij zitten nu nog in Zuid-Frankrijk en zijn op donderdag gaan rijden en hebben 2 tussenstops gemaakt. Vooraf een hotel met zwembad geboekt in Dijon en voor vrijdag in Aix en Provence. Via internet geboekt, 178 euro voor 5 personen incl ontbijt. Toen we die middag in het hotel waren zagen we de prijs die er ter plekke betaald moest worden, 130 euro per kamer excl ontbijt. Om 9 uur 's avonds werd de prijs 160 euro per kamer excl ontbijt.
Pak je dus op het laatst een hotel, dan betaal je heel veel extra.
Op zaterdag hebben we een late check out gedaan (1200 uur) en waren met een uurtje op onze bestemming. We konden onze bagage kwijt en zijn boodschappen gaan doen tot we in konden checken. Erg relaxt.
Terugweg gaan we wel in 1 keer rijden, volgende week zaterdag. We pakken de auto 's avonds in en vertrekken dan om 4 uur 's ochtends. 1e keer dat we zo terugrijden, dus het is een gok hoe het gaat.
We zien het wel, we zijn wel eens 's nachts in 1x gaan rijden, maar dat vond ik erg zwaar. Wij zijn aan de bouwvak gebonden en zitten altijd vast aan zwarte zaterdagen

Vic

Boven Limoges? De A20 dus, maar bij Vierzon wordt die veel drukker en vanaf Orleans loopt het helemaal vol. Op de A10 van Orleans naar Parijs kom je bij St Arnoult in een tolfuik waar de wachttijd erg lang kan oplopen. Om de A10 te vermijden zou ik de A19 nemen naar Montargis. De A19 is splinternieuw, net open en bijna niemand die het weet. Bij Montargis neem je de A6 naar Parijs en daar ga je dan met een grote boog (N104 / A104) omheen.
En als ik jou was zou ik vroeg gaan rijden. Want als je om 10 uur vertrekt, kom je terecht tussen al die mensen die om 7 uur zijn vertrokken en die 400 kilometer zuidelijker zaten.
Groet, Molly

Vic

Vic

02-08-2009 om 21:47

Molly, vraagje

Bedankt voor de tip. Kijken of ik het aandurf Op mijn, net gehaalde, ANWB-kaart staat de A19 met een stippellijntje aangegeven. Volgens die kaart ligt hij na Orléans en is het maar een heel korte snelweg. Levert dat dan zoveel voordeel op? Ik vind het wel wat eng om een weg te kiezen die nog niet in mijn Tomtom staat.

Vic, antwoorden

"Op mijn, net gehaalde, ANWB-kaart staat de A19 met een stippellijntje aangegeven."
Dat stippellijntje betekent dat de weg in aanleg is. Jij hebt de kaart net gehaald, maar de ANWB heeft hem al maanden geleden gedrukt. Ik geef toe, het grenst aan het ongelooflijke dat een bouwproject eerder klaar is dan gepland. En dat de Fransen dan zomaar die weg eerder open gooien zonder overleg met de ANWB Als je het niet vertrouwt, kijk dan even op de volgende websites:
http://www.arcour-a19.com/
http://news.autoplus.fr/news/1219717/101km-Artenay-Courtenay--mise-en-service-eco-autoroute-A19
http://fr.wikipedia.org/wiki/Autoroute_fran%C3%A7aise_A19
http://droit-finances.commentcamarche.net/actualites/l-autoroute-a19-ouverte-le-16-juin-100665-actualite.php3

"Ik vind het wel wat eng om een weg te kiezen die nog niet in mijn Tomtom staat"
Dat Tomtom het niet kent boeit mij niet. Tomtom is in Frankrijk toch al tamelijk onbetrouwbaar. Er zijn daar nogal wat dorpen met samengestelde namen waarvan het eerste deel hetzelfde is. Als je bijvoorbeeld naar Magnac Bourg wil, blijft Tomtom je naar Magnac Laval sturen, ruim 100 kilometer noordelijker en uur minder rijden. Doe jezelf een plezier en neem de grote Michelin Motoring Atlas mee (ik heb geen aandelen).

" ... is het maar een heel korte snelweg. Levert dat dan zoveel voordeel op?"
Wat heet voordeel? De A10 van Orleans naar Parijs vind ik zelfs zonder file geen pretje. Ik rij liever ontspannen iets om over een rustige weg dan via de kortste en drukste route. Misschien scheelt het in tijd niet altijd veel, maar het levert in ieder geval minder stress op. En misschien rij ik voor niets om, maar dat risico neem ik voor lief. Vakantie toch? Hoewel ik ook wel eens midden in de zomer de BP in minder dan een kwartier halfrond was.

Groet, Molly

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.