Vakantie en uitjes

Tirza G.
14-03-2010 om 14:03
Ook een beetje hulp graag!
Ik wil ook graag profiteren van jullie kennis en ervaring.
Wij hebben grote kinderen (20 en 16) de voorkeur gaat uit naar Scandinavie of Engeland/Schotland. We willen een huisje (geen camping) en desnoods een hotel, we willen niet al te veel zon/warmte en een beetje een combi tussen natuur/wandelen en steden (cultuur, shoppen). We zijn jaren achtereen richting Zwitserland/Oostenrijk/Luxemburg geweest, maar dat hebben we nu wel zo'n beetje gehad. Auto is eigenlijk wel ons standaard vervoermiddel.
Ik ben benieuwd, zeker als ik lees in het draadje hierboven dat Denemarken saai is. Dat hoeven wij niet, saai. We wonen het hele jaar al in Zeeland
Tirza

Nikus
14-03-2010 om 14:27
Denemarken is echt saai
Wij zijn er 1x geweest en dat was gelijk de laatste keer.
Noorwegen moet erg mooi zijn volgens mijn overbuurtjes

reina
14-03-2010 om 15:22
Tirza
Een aantal jaar geleden waren we in Zuid-Engeland, het land van King Arthur, en Wales. Niet saai, niet warm, wel mooi!

Nasha 1st
14-03-2010 om 16:33
Maar tirza!
wat zeg je me nu! Zeeland saai? Nee toch zeker??? Ik ga er 3 weken kamperen deze zomer!

Tirza G.
14-03-2010 om 17:19
Voor jullie niet
Voor toeristen is Zeeland geweldig en dat meen ik oprecht. Maar ik word echt niet meer warm of koud van strand, zee, koeien en een visserij-gemeenschap. Ik kijk met verbazing naar toeristen die getuigde mosselschepen fotograferen. Oude (vesting)steden zijn er hier ook zat en moderne industrie ook, maar in mijn vakanties wil ik graag ándere dingen zien. Wij worden blij van bergen, van bossen, van sirenes en treinen enzo
Zeeland is het land waar het leven goed is, waar het gewoon donker en stil kan zijn, waar mensen je groeten, je voor laten gaan, waar je nog kunt leven in de laagste versnelling. Het land van de uitgestrektheid, de eindeloze horizonten, de zichtbare confrontatie tussen mens en water. Maar zelfs dát went
Tirza

reina
14-03-2010 om 17:58
Tirza (ot)
Ja, dat heb ik me ook gerealiseerd als ik sommige plekken geweldig vind, alles wordt gewoon. Ik groeide op in de bossen (onze tuin grensde aan een uitgebreid , vlakbij de heide), ik heb er niks meer mee, ik zal ook nooit naar een bosgebied op vakantie gaan. Mijn zoon werkte geruime tijd op een schip in de Caribbean en na een paar keer wist hij ook wel hoe de Bahama's en Puerto rico er uit zag en ook de kust van Kroatie/Griekenland gaat vervelen volgens hem als je er voor de 10e keer die zomer langsvaart.

Brianna F
14-03-2010 om 19:18
Smaken verschillen
maar in mijn beleving was Denemarken groot, leeg en saai. Alleen Legoland was leuk. Dit is 20 jaar geleden hoor.
Schotland/Engeland daarentegen heeft mijn hart gestolen, is 1 van mijn favoriete vakantielanden.
We hebben met z'n tweetjes een rondreis gemaakt. En met gezin in een vakantiehuis in de buurt van Edinburgh.
Ook een mooie uitvalsbasis om langs Loch Ness naar Inverness te rijden. Halverwege staat kasteel Urquhart,
iets verderop het Loch Ness museum met foto's van nessie. De highlands zijn schitterend.
Engeland doen we de volgende keer en dan vooral zuidwest.

Asa Torell
14-03-2010 om 20:27
Heerlijk saai
inderdaad, Denemarken, het voldoet behoorlijk goed aan de zeelandbeschrijving die je hierboven geeft . Met als enige verschil dat je echt aan het strand kunt kamperen aan de oostzeekust, in plaats van dat je je nog door zo'n duinenrij moet worstelen. Voor ons een groot pre (naast nog een paar andere van vergelijkbaar saaie aard) en daarom gaan we er graag heen. Lekker makkelijk naar het strand hobbelen met kleuters en peuters
.
Kortom het lijkt me inderdaad echt niks voor jullie! Als ik zulke grote kinderen had ging ik lekker heel Noorwegen doen, dat lijkt me zo prachtig.

Aaf
14-03-2010 om 22:36
Scandinavie en schotland
Denemarken is saaaiiii voor je kinderen. Of ze moeten veel houden van rust. Kopenhagen is wel een bruisende stad voor jongeren. Ook het uitgaansleven! Niet heel groot maar veel engelse pubs.
Ik zou in jullie geval naar Zweden of noorwegen gaan. Ik vind Zweden mooier maar dat komt omdat ik van water hou,rust. Grote meren en kleine vennetjes. Als je van kamperen houdt doe je dat hier primitief. Rustige campings met oog voor natuur. Je kunt er goed wandelen, vissen, fietsen.Ook kanoen,elanden spotten,kampvuurtjes maken e.d. Noorwegen net zo. Maar daar heb je prachtige fjorden, bergen en water( ik hou niet zo van bergen). Afstanden zijn in beide landen groot. Als je van auto rijden houdt heb je er prachtige routes.
Shoppen kun je in elke stad. Wel prijzig. Maar zowel Oslo als Stockholm doen niet onder voor andere europese steden.
Ach en Schotland is ook zo mooi. Heeft allemaal wel veel van elkaar weg. Ik vond dat Schotland wat meer-voor mij bekende- geschiedenis te bieden had dan Scandinavie.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar scandinavie en schotland. Engelan is weat gezapiger. Ook prachtig maar wat gecultiveerder; ik kan mij voorstellen dat het wat minder uitdagend is voor je kinderen.
in Schotland kun je voor 2-3 weken wel 1 verblijfplaats huren(huisje ofzo) en dan uitstapjes maken. Dat is nog wel te rijden(glencoe area vond ik indrukwekkend mooi!). Ik zou in Noorwegen/Zweden meerder verblijfplaatsen huren. Elke week in een ander gebied als je 2-3 weken gaat. Het is zo groot. Voor Zweden geldt wel dat je wat hoger moet gaan. Zuidzweden is net denemarken. Rond/boven het Vatternmeer begint de natuurlijke pracht van Zweden vind ik!.
Ben benieuwd wat je gaat doen. Laat je het t.z.t weten?

Maylise
14-03-2010 om 23:53
Of ierland?
Ierland is misschien ook een leuk idee. Prachtig land, enorm mooie natuur en ook veel cultuur. Genoeg leuke steden te bezoeken (Belfast, Dublin, Shannon, Cork...)
Ik wilde eigenlijk in de mei vakantie twee weken naar Ierland gaan. Vliegen of met de auto (boot naar hull, rijden naar holyhead en dan de boot naar dun laoghaire). Eerst een nachtje Dublin en dan vervolgens rondtrekken en overnachten in B&B en dan veel wandelen. Lijkt me ook leuk voor een zomervakantie.
Helaas heb ik besloten om niet te gaan omdat we van het zomer al vier weken op vakantie gaan naar het land waar de familie van mijn man woont en bovendien ook nog eens gaan verhuizen.
Maar wie weet volgend jaar.
Maylise

joer
15-03-2010 om 10:47
Rondreis
Onze jongens zijn nu 16 en 14.
Vorige zomer een rondreis van 3 weken gemaakt in Noorwegen. Prachtig!
Het jaar daarvoor een rondreis van 3 weken in Amerika. Ook geweldig!
Dit jaar zoeken we weer een vakantie op een vaste plek. We denken aan Frankrijk of Italie.
Misschien is een rondreis ook wel iets voor jullie? Misschien zelfs leuker voor jullie kinderen dan op 1 plek zijn?
Succes! Groeten JOER.

tonny
15-03-2010 om 12:38
Ja hoor, engeland!
Yorkshire Dales bijvoorbeeld. Beslist niet saai en ook niet te warm

kroet-28
15-03-2010 om 13:46
Zuid engeland
hoi,
wij hebben hier een tijdje 'gewoond' tussen onze huizen in (dat was een beetje lang), maar voor een vakantie is het echt leuk. mooie huisjes, erg aardige familie (die zelf in de manor woont http://www.cottesmorelodges.co.uk/
Je zit er vrij centraal, je kunt makkelijk naar de zuidkust van engeland (brighton en omstreken), london is ongeveer 3 kwartier met de trein, je zit vlakbij de 'downs'. Het landschap is niet zo dramatisch als in Schotland ofzo, maar het is erg mooi, heuvelachtig genoeg, je kunt er heerlijk wandelen. Crawley zelf is niet erg mooi, maar er liggen prachtige stadjes, Dorking, Reigate etc.
En nee, ik heb geen aandeleb (was het maar waar)

kroet-28
15-03-2010 om 14:05
Overigens
zijn we zelf naar Cornwall (prachtig maar erg toeristish) en Wales, erg mooi, maar wel veel regen) geweest, het Lake District, erg mooi om the wandelen!
Maar daar weet ik geen huisjes!
Ik weet niet of je aan schoolvakanties gebonden bent, maar zoniet, zou ik ze vermijden. Schoolvakanties zijn hier komend jaar van 23 juli (ongeveer) t/m begin september.

Engelandvaarder
15-03-2010 om 17:32
Even mijn zus roepen!
Wij kamperen altijd, maar hebben verschillende keren afgesproken met zus MariaV die dan met gezin in een huisje zat. Ik weet dat ze huisjes hebben gehuurd in Lake District, Schotland, Wales, maar ook in andere landen. Zij houden ook niet van erg warm weer.
Wij zijn vorig jaar in Cornwall geweest en hebben fantastische wandelingen gemaakt, mooie strandjes verkend (zelf mosselen geplukt en vervolgens opgegeten!) en leuke stadjes bekeken. wij hadden wel aardig weer (sorry Kroet!)
Zelf vond ik de Cotswold ook erg leuk. Mooi gemoedelijk landschap en van daaruit maak je makkelijk tripjes naar Oxford, London, Warwick etc.
Wat wonen we toch in een leuk land . Vooral als het eindelijk een keer mooi weer is, zoals de afgelopen dagen.
Jose

Mactrees
17-03-2010 om 13:49
Ierland
Ben zelf in Ierland en Schotland geweest. Allebei erg mooi. Zeker als je van geschiedenis houdt. Alleen Ierland vond en vind ik toch veel mooier. Er is veel meer bewaard gebleven van geschiedenis, kastelen, forten etc. Op iedere hoek staat wel een kasteel of toren bij wijze van spreken. Verder zijn de pubs veel gezelliger met vaak live-muziek. Uitgaan in Ierland is voor de kinderen ook leuker, lijkt me. Ik zag daar in ieder geval veel meer jeugd in de dorpjes op stap gaan.
Schotland is wat stugger en er wordt minder geleefd in de pub (soberder).
Mooiste gebied is het Westen. Cork, Shannon, Kerry, donegal. wij hebben er rondgereisd maar ook een keer met kinderen huisje gehuurd in Kilarny. ERg gezellig dorpje. Heel veel moois gezien!!!
Trouwens Dublin is ook een geweldige stad, vond ik.
Leuke pubs en wel leuke winkeltjes!