Vakantie en uitjes

Esther
06-07-2009 om 13:36
Opzetten tunneltent
Over een week is het zover, mijn man en ik gaan de ultieme relatietest aan: we gaan onze tunneltent opzetten na een rit van 9 uur in een (waarschijnlijk) bloedhete auto, met drie kinderen achterin.
We hebben met zijn tweetjes de tent al twee keer opgezet, maar de laatste keer waren we de haringen vergeten, dus die keer telt eigenlijk niet.
De eerste keer was niet echt geweldig, het ging ongeveer zo: ... moeten die stokken van voor naar achter of beter andersom...weet ik veel... jee wat is het doek zwaar... trek daar eens aan...waaraan???...daahaar!!!...oh...oeps de stok vliegt van het pennetje...lukt niet echt he... met zulke opmerkingen gaat het zeker niet lukken... kom niet zo geïrriteerd schat, we hebben wel voor hetere vuren gestaan... Kortom, we zijn er niet achtergekomen wat nu het meest praktisch is hoe je de stokken in de tent rijgt, beter wel meteen het pennetje in de stok of beter wachten tot alle stokken gerijgt zijn??
Toen die tent overeind: grote windvlaag, tent waait bijna weg, windvlaag weg, tent ligt weer plat:...Hm hoe pakken we dat aan... geen idee, we gaan er maar aan hangen... lukt niet echt he... weet je wat, we zetten de voorkant omhoog en spannen wat van die draadjes, dan blijft hij wel staan... jee wat is dat zwaar zeg...als jij um nou daar vasthoudt...waar???...daahaar!!!...oh... Met veel pijn en moeite uiteindelijk gelukt, 2,5 uur over gedaan om alleen de buitentent neer te zetten.
Heeft iemand tips hoe je zo'n tent (6 persoons tunneltent) het beste kan opzetten?

wendelien
06-07-2009 om 14:31
Opzetinstructies
Soms kun je de opzetinstructies wel op internet vinden, bijv. via een kampeerforum, of erom vragen bij de leverancier. Of misschien ken je mensen met hetzelfde type tent en kun je die nog vragen om tips?
Het lijkt me verstandig na aankomst eerst even rustig iets te drinken en op adem te komen. Verder kan een van de kinders wellicht helpen bij het opzetten (vasthouden, bijv.). De haringen in de grond slaan was hier altijd een gewilde bezigheid. Maar het gaat gewoon niet altijd vanzelf en vergt ook wel enige routine. Fijne vakantie alvast!

Angua
06-07-2009 om 16:04
Sorry
Weinig tips, wel veel herkenning
Wij hebben een paar keer zo'n tent opgezet voor een wandelweekend. De tweede keer gingen onze vrienden er uitgebreid voor zitten en werden er wedenschappen afgesloten of ons huwelijk het einde van het weekend zou halen (en daarna kwamen ze helpen, gelukkig).
De tent is nu weg, de vent is gebleven.
Wat ik me vaag herinner als handigste manier:
- alle ritsen dichtmaken
- Alle stokken doorvoeren maar plat laten liggen, let op: alleen duwen, niet trekken anders gaan ze uit elkaar en komt de stof van de tent ertussen
- Voorste boog inhaken en haringen inslaan. Eéntje blijft de boog vasthouden, de ander (de sterkste)spant de scheerlijnen.
- De scheerlijnspanner haakt de volgende boog aan één kant in en houdt de tent op spanning, degene van de voorkant neemt aan die kant over, de scheerlijnspanner haakt aan de andere kant de stok in en slaat de haringen.
En zo werk je van voor naar achter, eentje houdt de tent op spanning, de ander haakt in en haringt af (niet teveel haringen, net genoeg dat de tent niet kan wegwaaien)
- Daarna kritisch kijken of alles recht staat. Eventueel wat stokken en/of haringen verschuiven en rest van de scheerlijnen spannen.
Heel veel succes. De tip van Wendelien om eerst iets te drinken en op adem te komen spreekt mij ook erg aan, maar ik ben getrouwd met een man die eerst de dingen op orde wil hebben en dan pas kan gaan zitten........

amk
06-07-2009 om 20:47
Hoe ik het doe
en ik doe het nog in mijn eentje ook.
Alle ritsen dicht.
Ik schuif de stokken er in. Als ze er allemaal inzitten
span ik ze van voor naar achter of van achter naar voor allemaal op.
Dan zet ik de achterkant van de tent vast met 2 haringen.,
Vervolgens trek ik aan de voorkant de hele handel overeind en zet vast met 2 haringen.
Als het dan harder waait als windkracht 5 wil ik er wel eens over gaan denken om de scheerlijnen te gaan zoeken.
Vervolgens hang ik mijn binnen tent er in.
Roep dochterlief uit de zandbak. En ga iets drinken. De rest doen we daarna wel.

Nasha 1st
06-07-2009 om 20:49
Esther
moest wel even grijnzen bij je relaas Maar als tip inderdaad, even zoeken naar de beschrijving....

Inge M
06-07-2009 om 23:27
Amk beschrijft het goed
Eerst alle stokken door de tunneltjes heen wurmen.
Dan pas echt de tent opzetten.
Mijn tip:
Wurm die stokken in je eentje (of man) door de tunneltjes. Hulp lijkt handig maar valt snel verkeerd uit. Zie jouw verhaal.
Dit betekent wel dat één persoon wat vaker heen en weer moet lopen om de stokken door de tunneltjes te werken. Maar dat is het waard! Zoveel langer duurt het niet maar er is veeeeeeel minder ergernis.
Ga pas samen werken als die stokken erin zitten.
De ander kan ondertussen luchtbedden oppompen, boodschappen doen, naar de speeltuin met de kinderen, vast even zwemmen (zwemtas onder handbereik houden), koud biertje halen, etc.

Dorry1
07-07-2009 om 09:31
Effe oefenen
Maak er een leuke oefenmiddag van; kids mee die als de tent staat er even in mogen spelen. Kan ook in het park! Zo kun je zonder stress uitvinden hoe je tent het snelste op te zetten valt. Ik heb makkelijk praten; we hebben een De Waard met een opzetinstructie die stap voor stap alles verteld.
Dorry

Esther
07-07-2009 om 11:00
Wat fijn!
Ik ga alle tips met manlief doornemen. Moet lukken!
Hartstikke bedankt!

Triple
07-07-2009 om 20:22
Afspraak
Ik ken iemand die de volgende afspraak met zijn vrouw had: Tijdens het opzetten van de tent mogen we elkaar helemaal verrot schelden maar als hij staat is het meteen weer over!
Grote hilariteit natuurlijk op de camping om een vloekend en tierend stel dat hun tent aan het opzetten is. En de verbazing daarna als manlief op het moment dat de tent staat zegt: Zo, die staat. Biertje? En dan gaan ze heel gezellig samen voor de tent een biertje drinken.
Ha, ha.