Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

twijfelaar

twijfelaar

27-04-2010 om 11:42

Proeffietsvakantietje, wie denkt mee?

In de meivakantie willen we uitproberen hoe het is om met de kinderen wat verder te fietsen. We zitten 2 weken op onze vaste camping en ik heb 31 km verderop een trekkershut besproken voor één nacht.
Idee is dus dat we daarheen fietsen, slapen en de volgende dag terug. Ik vraag me nu af of de kinderen niet afknappen van twee dagen veel meer dan normaal fietsen (en geen zin meer zullen hebben in een fietsvakantie van de zomer) en of het niet verstandiger is om 2 nachten te bespreken, dus: 1 dag fietsen, 1 dag rust, 1 dag fietsen. Kinderen zijn 10, 8 en 6.
Wie geeft raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

27-04-2010 om 11:59

Met vijf jaar

Oudste was net een week vijf jaar en deed toen mee aan een fietsvierdaagse. Dat was vier keer 25 kilometer en gaf geen centje pijn. Ik moet wel zeggen dat hij nu (12) van het luie type is en een fietsvakantie helemaal niet zou zien zitten terwijl je zijn zusje je er erg blij mee zou maken.

twijfelaar

twijfelaar

27-04-2010 om 15:45

Geen idee hoe hard we fietsen

Mijn twijfel zit hem erin dat ik denk dat we de hele dag nodig hebben om die 31 km te halen. Dus dat het beide dagen vroeg weg wordt en we nauwelijks iets kunnen doen op de plek van de bestemming waardoor het voor de kinderen niet echt ontspannen is.
Maar misschien zie ik het te zwaar. Onderweg zullen we vaak genoeg rusten voor een broodje, een potje voetbal of een duik in zee. En op de plek van bestemming is spelen in de speeltuin of een spelletje in de trekkershut waarschijnlijk ook al leuk.
Ik heb gewoon geen idee van tempo. Maar goed daarom is het ook een proef!

Vic

Vic

27-04-2010 om 16:19

Kan waarschijnlijk wel

Mijn 5-jarige gaat deze zomer met haar vader op fietsvakantie in Frankrijk (7 dagen, max 40 km per dag). Hij vertelde dat op de deelnemerslijst van hun week 5 kinderen van 5 jaar oud stonden. Je zou dus haast denken dat het wel moet lukken met jouw kinderen. Ik zelf moet er niet aan denken

Tempo

Ik denk dat je makkelijk een gemiddelde van 10 km per uur kunt halen. Fietstempo tussen 12 en 15 km per uur. Dus 3 uur fietsen, daar nog wat pauze bij (1 of 2x) en dan kom je op een uur of 4, maximaal 5 onderweg. Dat moet wel kunnen, 2 dagen achter elkaar. Maar als de trekkershut op een leuke plaats staat is het natuurlijk ook fijn om daar een dag langer te blijven.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-04-2010 om 21:20

Moet kunnen hoor

maar het verschilt wel heel erg per kind. Ik denk dat je een fietsdag niet als iets belastend moet zien voor je kinderen. Fietsdagen brengen je namelijk op allerlei leuke plekjes, misschien wel langs vier verschillende speeltuinen, een hunebed, strandje, mooi kerkje, ijswinkels, terrasjes etc. Het leuke van fietsen is afstappen - is ons motto! Een kilometer of 30 lukt de meeste kinderen echt fluitend, en voor die van 8 en 10 is het al helemaal geen probleem (onze oudste fietste toen hij net 8 was moeiteloos 80 km op een dag in de Franse heuvels).
30 km is twee tot drie uurtjes écht fietsen, en dan wat leuke pauzes tussendoor. Maar als die trekkershut op een mooie plek staat, kan het natuurlijk erg leuk zijn om daar een dagje te blijven. Maar voor het 'uitrusten' is het waarschijnlijk niet nodig.
Ken je www.fietsenmetkinderen.info?

twijfelaar

twijfelaar

27-04-2010 om 21:29

Bedankt voor het meedenken!

Dankjulliewel voor je reacties! Ik krijg er nog meer zin in. Ik houd het bij één nacht. Acht en tien lijkt me 30 km ook geen enkel probleem, maar mijn zoon van zes twijfelde ik over.

ja www.fietsenmetkinderen.info ken ik, daar ga ik helemaal van watertanden!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.