Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Coco

Coco

23-09-2009 om 11:53

Rijden in engeland?

Wij boeken graag vroeg onze vakantie, dus we zijn ons nu aan het oriënteren.
Eigenlijk lijkt het ons leuk om een huis in Groot Brittannië te huren.
Kan iemand vertellen hoe het is om daar te rijden in je eigen auto? Ik heb zelf een paar duizend kilometer in Australië gereden, maar dat was in een huurauto. Daar zit de stuurinrichting aan de "goede" kant. Is het op de snelweg wel mogelijk om alles te overzien als je aan de verkeerde kant zit?
Heeft iemand verder nog tips over wat de handigste manier is om over te steken? Gewoon de boot? Of beter door de tunnel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

23-09-2009 om 12:07

Went snel

Daarbij zijn Engelsen heel verdraagzaam wat betreft "anders" rijdenden. Het rijden op zich went zo, wel het wegrijden van een parkeerplaats vraagt even wat nadenkwerk. O ja, ik moet aan de andere kant gaan rijden. Vanaf de boot staat meteen al overal aangegeven dat je links moet gaan rijden, grote borden, pijlen, kan niet missen. Op grote wegen is het met de stroom mee, op rotondes even erbij blijven, maar na een dag of wat weet je niet beter. Wel even de lampen goed afstellen, desnoods klein stukje afplakken.

Coco

Coco

23-09-2009 om 13:18

Brianna

Dank voor je reactie.
Dat links rijden vind ik niet zo'n punt. Ik was er in Australië ook snel aan gewend. Het gaat er meer om dat je auto er niet op is afgestemd. Heb je nog steeds genoeg overzicht of heb je een grote "dode hoek"?
Hoe zit dat trouwens met die lampen? Zijn die speciaal afgesteld op rechtsrijden? Heb ik eigenlijk nooit over nagedacht.

Lampen en overzicht

meestal heb je wel genoeg overzicht, inhalen op smalle wegen kan een probleem zijn, of als je achter iets 'hoogs' zit. Maar ach, dan blijf je daar toch lekker achter, je hebt tenslotte vakantie

Wij rijden regelmatig met onze engelse auto op het continent, geen probleem. We plakken de lampen wel af, je kunt bij/op de boot stickers kopen waar precies op staat waarje moet plakken, het kan ook met gewoon zwart tape, vast wel ergens op internet te vinden hoe je het moet doen.
let maar eens op als je savond rijdt, de lampen schijnen een beetje in de berm. als je dus aan de 'verkeerde' kant rijdt, verblind je je tegenliggers.
Als je in de zomer gaat heb je er natuurlijk veel minder last van omdat je veel minder in het donker zult rijden.

Verder is de boot het goedkoopst, google maar eens op ferrycheck of directferries. Wij nemen altijd de trein, dat is sneller en ik wordt niet zeeziek, maar het is ook een stuk duurder.

Veel plezier met uitzoeken!

Norfolk line

Als je de Norfolk Line-boot vanuit Duinkerken naar Dover neemt, scheelt dat flink op de prijs van de ferry die vanuit Calais naar Dover vaart. Bovendien heb je dan bijna een uur minder reistijd met de auto, omdat Duinkerken dichterbij ligt. Afgelopen zomervakantie zijn we met onze station-Volvo met 5 personen erin voor 106,- heen en weer gevaren. De overtocht zelf duurt maar ca. 2 uur. De kinderen kunnen lekker rondlopen en het is zo een leuke onderbreking voor de rest van de reis.

Rijden valt inderdaad erg mee, het is even wennen op de rotondes (en die zijn er veel) maar als je maar het verkeer voor je volgt kan er weinig mis gaan.

Wij komen regelmatig in Engeland (midden) omdat we er familie hebben wonen. Het is een mooi land met erg vriendelijke behulpzame mensen. Alleen het weer, het zou 1000 km dichter bij de evenaar moeten liggen

Asa Torell

Asa Torell

23-09-2009 om 20:47

Ging erg goed

Deze zomer ook in engeland geweest met de eigen auto. Ik vond het 100 procent meevallen, het was mijn eerste linksrijervaring. Ik heb het idee dat het zelfs makkelijker kan zijn met een rechtsrij-auto, want dan hoef je niet ook nog te wennen aan alles in de auto wat andersom is. Maar goed, jij weet al dat je daar ook aan kunt wennen dus dat voordeel heb je niet nodig .
Qua dode hoek hadden we zelden problemen, en op de snelweg al helemaal niet. Alleen bij rotondes (en dat zijn er veel!) zit de bijrijder wat in de weg bij het naar rechts kijken. Dus die moet er aan denken dat hij/zij zich even goed in de stoel drukt. En bij smalle landweggetjes met heggen erlangs kun je natuurlijk minder 'om de bocht kijken', dus achteraf bedachten we wel dat een eventuele wandelaar langs de kant van de weg zijn/haar leven niet zeker was geweest. Maar goed, die wandelaars waren er dan ook niet... ook met auto's die aan de goede kant stuurden was langs de weg lopen al doodeng namelijk.

Woutje totaal ot

van die evenaar, dat heb ik nou ook altijd als ik bij familie in NL op bezoek ga..... ))

Coco

Coco

25-09-2009 om 08:14

Yes!

Ik heb een cottage bij een stadje in Kent geboekt. Nog geen uur rijden van Dover. Dan kunnen we de oversteek in Duinkerken maken zoals Woutje adviseerde (dan zijn we inclusief bootreis maar ongeveer zeven uur onderweg).
Bedankt voor alle tips. Jammer dat het nog negeneneenhalve maand duurt (eerst nog even de winter overleven)....

Nog één laatste tip

Misschien dat je die niet nodig hebt omdat je al zoveel hebt gereden in Australië, maar met name als je op de kleine landweggetjes rijdt waar het niet druk is, moet je goed opletten dat je links houdt als je weer wegrijdt na een tijdje te zijn gestopt.

Spreek uit ervaring

Chris

Coco

Coco

25-09-2009 om 16:15

Chris

Ja, onverwachte situaties kunnen link zijn: als je plotseling moet uitwijken. Dan heb je toch de neiging om de verkeerde kant uit te sturen. Er kwam op een gegeven moment een vrachtwagen van de andere kant op een héél smal weggetje, waar eigenlijk geen ruimte voor was. In Nederland rijd je dan een beetje de berm in aan de rechterkant, zodat de vrachtwagen erlangs kan. Dat deed ik dus ook, met mijn suffe hoofd, maar dat had natuurlijk de berm aan de linkerkant moeten zijn. De vrachtwagenchauffeur zat me wel een beetje vreemd aan te kijken, maar het kwam gelukkig goed (want we reden erg langzaam en er was verder geen ander verkeer).
Het is wel handig als je een passagier hebt die met je meedenkt en steeds dingen roept als "kleine bocht" en "grote bocht".

Asa Torell

Asa Torell

25-09-2009 om 19:57

Oja passagier zijn

dat vond ik eigenlijk bijna moeilijker. Gewoon meekijken ging prima en roepen 'links houden' ook. Maar ik heb vaak moeite met links en rechts en onthoudt deze eigenlijk pas goed sinds ik mijn rijbewijs heb met de ezelsbrug links=moeilijke bocht, rechts=makkelijke bocht. En die vlieger ging natuurlijk niet meer op. Dus ik haalde linksaf en rechtsaf regelmatig door elkaar! Goeie dus, om voortaan 'kleine bocht' en 'grote bocht' te roepen bij linksrijvakanties!

Vera*

Vera*

25-09-2009 om 20:07

Asa

Dat riepen wij ook altijd, kleine bocht en grote bocht. kLein was ook Links en gRote was ook Rechts.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.