Vakantie en uitjes

Ardennen
01-02-2010 om 17:51
Rome
In aansluiting op Stoepkrijts draadje over Londen: gevraagd praktische tips voor Rome.
Is er daar ook zo'n openbaarvervoerkaart of is dat niet nodig en kun je alles lopen? Kinderen zijn 11, 12 en 13.
En is er een museumkaart voor een paar dagen geldig?
Ik las in een reisgids dat er vaste tarieven zijn voor een taxi vanaf het vliegveld naar de binnenstad (we zitten vlakbij het Vaticaan), namelijk €45. De vrouw van het huisje biedt ons aan voor € 65 te halen. Vind ik een groot verschil. Reisgids is van 2008, dus dat kan het niet zijn.
Welke kustplaats kan je me aanraden? We willen bij mooi weer een dagje naar het strand, met de bus of trein. Via Google Maps kom je daar toch niet echt uit wat het handigst is.
En wat zijn de dingen die we MOETEN zien of juist vermijden?
Ardennen (of moet ik me nu Apennijnen noemen?)

Lis@
01-02-2010 om 19:34
Info
Je kunt een Rome pas kopen voor entree Colosseum/Forum/Palatino. Dit is dacht ik alleen voor volwassen goedkoper. Het vaticaanmuseum betaal je apart.
Wij hebben alles gelopen, Rome is geweldig om per voet te verkennen.
Je kunt ook met de bus vanaf het vliegveld, dit scheelt aanzienlijk. Google er maar even op.
Je moet gewoon alle dingen zien in je reisgids Door dat je wandelt kom je vaak op de leukste pleintjes.

Henriette123
01-02-2010 om 19:48
Roma card aanschaffen
Voor vervoer en toegang tot musea is het handig om een roma card te kopen, dat is gelijk een soort museum kaart. Lopen is echt te ver.
De eerste dag deden wij een citytrip (wel apart betalen) waarbij je een idee krijgt van wat je echt graag wilt zien, want er is zo veel te zien.
Als je op roma card googled vind je alle informatie en mogelijkheden met die card. Wij namen verder eigenlijk altijd de metro.
Wij vonden aaraders:natuurlijk het vaticaan, wij gingen dar evenals naar de St Pieter s`middags naar toe, en konden dan gelijk doorlopen.
Verder was het coloseum interessant en zal ook bij kinderen tot de verbeelding spreken.Zorg dat je een Nederland informatieboekje bij je hebt, dan kunnen de kinderen van te voren lezen wat je gaat bekijken, en zien wat ieders intresse heeft.
Wij gingen met een snelle trein van het vliegveld naar Rome maar zaten vlak bij het treinstation Termini. Misschien is voor jullie een taxi inderdaad goedkoper en handiger.
Wij zijn niet naar het strand geweest, maar wel naar villa d`este een museum buiten Rome met een hele mooie grote tuin, fonteinen en een waterval. Onderweg zag je Rome en dorpen prachtig in de heuvels liggen.

Moppeke
01-02-2010 om 22:02
Romapas
Je moet je even afvragen of je een Romapas 'eruit' krijgt. Hij kost voor volwassenen 25 euro. Daarmee kun je in 2 musea gratis en op de volgende musea krijg je ca. 50% korting. En je kunt gratis met de bus en metro.
Maar ja, die bus en metro zijn al spotgoedkoop, 1 euro voor een kaartje dat 45 minuten geldig is!
Kinderen gaan veelal gratis of met flinke korting overal in. En echt: Rome is 1 groot openluchtmuseum. Pantheon, kerken, forum, St. Pieter, kost helemaal niets.
Tip: ga op een door de weekse dag naar de St. Pieter, prachtig en minder druk dan bv op zaterdag. Je kunt bij en entree van de St. Pieter rechts naar een kassa. Betaal 7 euro (volwassene) en de lift brengt je helemaal naar boven. Dan kom je uit bij de koepel (je kijkt zo naar beneden de St. Pieter in). Dan (je moet geen claustrofobie hebben) kun je helemaal door een smalle gang een trap op rondom de koepel waardoor je echt helemaal in het topje van de koepel komt en daar ben je even buiten. Je hebt een grandioos uitzicht over Rome en het Pietersplein. Echt de moeite waard.
En mijd vooral de restaurants rondom het Pieters plein. Ga bij de Engelenbrug (zit vast aan de Engelenburcht, verlengde van het Pietersplein) de brug over en wandel die wijk in door allerlei leuke kleine straatjes. Daar vind je leuke winkeltjes, en ijswinkeltjes. Via al die kleine straatjes loop je zo naar Piazza Navona, richting Pantheon, enz.enz. Daar heb je echt het openbaar vervoer niet voor nodig. Al lopende zie je echt veel. En in die kleine straatjes zitten de leukste en eenvoudigste restaurantjes waar je heerlijk kunt eten voor weinig. En de koffiebars vind je daar ook, heerlijk!
Mocht je het Vaticaan museum willen ingaan (14 euro, geld de Roma pas niet), ga dan vroeg, zorg dat je al rond half 9 in de rij staat of eerder. Dan hoef je niet zo lang meer te wachten en kun je heerlijk door de gangen slenteren richting de Sixtijnse Kapel. Voordeel is ook dat je dan nog niet tussen al die mensenmassa's loopt. Die rij wachtenden zwelt soms enorm aan en is vergeven met rondleidingen. Als je daartussen verzeilt raakt is dat veel te druk. Her en der zijn ook kleine kioskjes te vinden in het museum, waar je prachtige boeken kunt kopen. Ik heb er gelopen en was de mensenmassa ver vooruit. Prachtig, ik heb echt hele lege gangen op de foto, het is echt adembenemend. In de Sixtijnse Kapel had ik de hele dag wel met open mond kunnen zitten
Kijk eens op http://www.romapass.it/doc/sitiAderentiCostoBiglietti_eng.pdf
Daar vind je alle prijzen van musea en kun je voor jezelf bekijken of de Roma pas de moeite waard is.
Enne... De bus nemen vanaf het vliegveld en dan de metro richting plaats van bestemming is een avontuur, zeer eenvoudig en ontzettend goedkoop. Maar als je voor gemak wilt gaan is een taxi natuurlijk ook een optie.
Zucht.... nog 4 weken wachten, dan mag ik weer, hahahah!
Enjoy!

JanetEE
02-02-2010 om 15:35
Kustplaats
Ik heb een tijdje in Rome gewoond en ging met vrienden af en toe een weekendje naar Sperlonga. Ik vond het een mooi strand en een leuk plaatsje om rond te lopen.
Je bent wel enige tijd onderweg. Hieronder wat reisinformatie van het internet geplukt.
COTRAL buses for Sperlonga leave Rome from the EUR Fermi stop of Metro line B. The trip takes about 1-1/2 hours.
By train, take the Rome-Naples line, get off at the Fondi-Sperlonga station and catch a bus for Sperlonga (make sure you're going toward Sperlonga and not Fondi; fare is about EU 1 and you can pay the driver). The trip takes about 1-1/2 hours. Bus service is reduced on Sundays.
Groet,
Jeanet

Nancy
08-02-2010 om 13:22
Tips voor een hotel?
Wie weet er nog een niet al te duur, maar toch goed hotel in het centrum van Rome voor een gezin met 2 kids,
ik kom om in de hits op internet maar schrik van de prijzen. Wie heeft er tips?
Groeten en alvast dank,
Nancy

Nancy
09-02-2010 om 20:11
Ardennen!
Halo Ardennen,
Klinkt goed. Ook hier goedkope vliegtickets geboekt, alleen wat een prijzen voor die hotels! Zou je me dat adresje willen doen toekomen ?
Want dat klinkt echt goed !!!!!
Alvast dank hiervoor
een hartelijke groet,
Nancy

Nancy
10-02-2010 om 23:28
Bedankt!
Hallo Ardennen,
Ik zit nog even achter mijn pc-tje en het is al laat dus bedtijd maar ben nu pas klaar met werken en zocht snel even naar je reactie. Ik wil je heel erg bedanken voor de tips en ga daar zeker heel snel iets mee doen, kijken of het mog lukt om zo'n bed and breakfast te boeken. Ik wilde je gewoon nog even bedanken voor je moeite om te reageren. Echt tof. Voor nu: welterusten. een hartelijke groet,
Nancy

Shonagh
12-02-2010 om 10:33
Ook allemaal bedankt
voor de tips. Hotel problemen heb ik nooit, want ik werk voor een hotelketen ;o). Ik moet dan weer een leuk vliegticket zien te krijgen op de dagen dat de hotelkamers voor me beschikbaar zijn. Wij gaan eind april en verheugen ons erop. Veel plezier allemaal !