Vakantie en uitjes

Lynna
27-12-2009 om 09:19
Rondreis langs grote steden
Ik heb 2 pubers van dan 13 en 16 en ik heb het plan om in de zomer een rondreis van Kras te gaan doen. We bezoeken dan Berlijn, Praag, Wenen en Boedapest. Iemand die die reis ook eens gemaakt heeft?

Minet
27-12-2009 om 10:59
Lynna
Is er binnen deze reis ook ruimte om andere dingen te doen dan steden bekijken? Of vinden jouw kinderen het echt leuk om alleen maar steden te bezichtigen?
Ik weet van mijn eigen kinderen dat ze 1 of 2 dagen stedenbezoek prima vinden, ze genieten dan ook nog, maar langer zou voor hen niet hoeven.

Chippie
27-12-2009 om 13:37
Lynna
Mijn schoonouders hebben ooit een Krasreisje gewonnen. Ook in ieder geval naar Wenen en Boedapest. Het reisgezelschap was 60plus. Dat lijkt me niet heel erg geweldig voor je kinderen.
Bovendien vindt ik de steden die jij noemt minder interessant voor pubers dan bijvoorbeeld Parijs en Barcelona. Om eerlijk te zijn denk ik bij die steden die jij noemt zelfs al "kan ik ook nog wel heen als ik 70 ben". Ik zou ook liever een combi maken van cultuur-ontspanning-natuur-actief.
Wat vinden je pubers zelf?

Jujube
27-12-2009 om 17:15
Chippie
Die steden niet interessant? Ben je er ooit geweest? Boedapest is een geweldige stad, evenals Wenen en Praag. Juist leuk voor jongeren. Berlijn moet ik nog bezoeken, maar ook dat schijnt te gek te zijn.
Of zo'n krasreis leuk is weet ik niet. Maar ik neem aan dat je wel vrij bent om te doen wat je wilt in zo'n stad en niet gebonden bent aan 1 of ander sneu programma.
Groet,
Jujube

Lynna
28-12-2009 om 00:05
Vrij om te doen wat we willen
Het is gewoon een autorondreis, hotels staan gepland en verder niks. Anders zou ik het ook niet willen. Mijn kinderen houden niet verschrikkelijk veel van allerlei gebouwen, houden wel van winkelen, kijken wat er in ander landen te koop is. We zullen ons zeker wel vermaken.

Minet
28-12-2009 om 09:26
Mooi!
Dat klinkt al een stuk aantrekkelijker voor pubers
Berlijn, Wenen en Boedapest ken ik wel, mooie steden, veel te doen en te beleven. Alvast veel plezier met het uitzoeken van wat jullie allemaal willen doen!

Chippie
28-12-2009 om 11:33
Jujube
Ja, ik ben in Boedapest, Praag en Wenen geweest. Wenen zelfs meerdere keren. Wenen vond ik mooi qua gebouwen maar het mistte sfeer a la Barcelona en Parijs. Wel fijn dat het een auto/hotelreis is. Dan kun je in ieder geval je eigen programma afdraaien.

Annet
28-12-2009 om 21:28
Tip voor rondleiding praag
Wij hebben een aantal jaren geleden in Praag gewoond. Ideale stad om rond te lopen, erg mooi.
Ik wil je graag de tip geven om een gids te huren voor een rondleiding, via http://www.agoract.cz . Vraag naar Pieter Schepens.
Afgelopen zomer waren wij opnieuw in Praag met vrienden (kinderen van 7-12 jaar). Hij heeft ons rondgeleid op een manier die perfect was afgestemd op de kinderen en op wat wij zelf al gezien hadden. Zelf vind ik een goede rondleiding ideaal als je zelf al de 'gewone' dingen gezien hebt en een gids je laat zien wat er nog meer is.
Van je rijtje steden ken ik alleen Boedapest niet. Maar de andere steden zijn zeker de moeite waard.

Anneke
30-12-2009 om 20:18
Afgelopen zomer
Beste Lynna,
Wij hebben de afgelopen zomer deze reis gemaakt, met onze dochters van 12 en 14.
We hebben losse hotels gezocht en geboekt en hebben de steden bezocht. Dit ging prima, het ene hotel wat luxer en het andere wat minder.
Naast deze drie steden zijn we ook nog gestopt in Bratislava.
De heenreis zijn we gestopt bij een voormalig concentratiekamp, waarvan de kinderen en wij zelf heel erg onder de indruk waren.
Wenen was prachtig, veel cultuur, leuke winkels, heerlijke stad om rond te struinen. Mooie musea, goed openbaar vervoer, dus na de reis heb je de auto niet meer nodig.
Budapest was ook geweldig, een van de kinderen had daar een kamp en heeft de meest geweldige rondleidingen gehad. Meer dan de moeite waard. Een aanrader was het bezoek aan een van de kleine schiereilandjes waar vanalles te doen was (ben de naam kwijt). Het winkelen was leuk maar niet zo heel anders dan in Wenen. Beetje zoals in NL, overal dezelfde winkeltjes. Als je zelf zou willen boeken heb ik nog wel een goede tip voor een erg luxe hotel, met mooie zwembaden, tegen een redelijke prijs.
Praag vond ik niet leuk. De mensen waren nors, onvriendelijk en ik kreeg al heel snel het gevoel dat ze overal alleen maar bezig waren om zoveel mogelijk geld aan ons te verdienen. Wel mooie gebouwen, maar ook erg toeristisch en druk.
Daarna zijn we naar Bratislava gegaan, dat was een vreemde stad. Modern, duur, maar ook ongelofelijk vriendelijk.
Op de terugweg kwamen we langs Dresden en tot mijn verrassing was dat ook een heel bijzondere stad, waar ik zeker op redelijke termijn nog een keer terug wil.
De laatste stop was de oude grensovergang tussen Oost en West Duitsland. Ook daar hebben we heel bijzondere dingen gezien. Heeft ook veel indruk gemaakt.
Dus al met al hebben wij een heerlijke vakantie gehad. Mooie mix tussen cultuur, winkelen en zwemmen. Ik zou het zo nog een keer willen doen.
Groet,
Anneke