Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Stedentrip en trein

De pubers zijn plannen aan het maken voor de zomervakantie. Welke steden tippen jullie voor pubers en zijn goed met de trein te bereiken? In Europa (dus niet alleen Nederland). We zijn een beetje samen aan het brainstormen.


In België kun je heel goedkoop met de trein reizen als je onder de 26 bent. 
Parijs is ook goed bereikbaar per trein.
Voor heel Europa heb je interrail. Berlijn, Rome, Boedapest, Praag, Wenen, Krakau zijn allemaal erg mooi. In hoofdsteden of andere steden met veel toerisme spreken de meeste mensen ook wel Engels.
Hoe oud zijn je kinderen? En gaan ze met jullie samen of met vrienden/alleen?

Londen is ook bereikbaar met de trein. Naar ik begrepen heb inmiddels zonder vervelende overstap in Brussel (die er eerst nog wel was op de heenweg). 

groeten, 

Temet

Bijtje82

Bijtje82

05-01-2022 om 14:34

Hoe avontuurlijk zijn ze? En hebben ze een beetje budget? Anders is de orient express echt een hele mooie ervaring. Of de trans Siberië express. 

Deze website geeft redelijk goeie info. 
https://www.tiaratours.nl/

Fourtyfour

Fourtyfour

05-01-2022 om 15:14 Topicstarter

Ze zijn 18/19 en allemaal student (ze gaan met z'n achten).
Praag en Krakau hadden we zelf ook al bedacht, Boedapest is ook een goede.
Kom maar door met ideeën!

Brugge is heel leuk. Gent. Antwerpen. Wenen is echt heel mooi. Bratislava ligt daar niet gek ver vandaan, ook leuk voor een dagje tussendoor. Florence, Venetië. 
Hoe lang gaan ze eigenlijk? Heel Europa in een of twee weken lijkt me optimistisch omdat je ook wat van de omgeving wil zien uiteraard.

Londen
Parijs
Wenen
Munchen
Berlijn

En kijk eens op de website van de treinreiswinkel.nl voor nog veel meer ideeën m.b.t treinreizen. 

Je moet DiscoverEU in de gaten houden. Jongeren kunnen zich hier inschrijven voor een gratis Interrail pass. Er zijn 2 inschrijfrondes per jaar en de laatste was in oktober.

Paar jaar terug hadden wij de route
Amsterdam, Berlijn, Praag, Wenen, Boedapest, Zagreb , Lubjana, Triest, Milaan, Bazel, Parijs en dan terug naar Amsterdam. 
Was goed te doen qua reistijden. Ik wilde ook niet hele dagen in een trein zitten. 

Leene

Leene

20-01-2022 om 13:06

Lotte78 schreef op 06-01-2022 om 14:38:

Paar jaar terug hadden wij de route
Amsterdam, Berlijn, Praag, Wenen, Boedapest, Zagreb , Lubjana, Triest, Milaan, Bazel, Parijs en dan terug naar Amsterdam.
Was goed te doen qua reistijden. Ik wilde ook niet hele dagen in een trein zitten.

Wow dat klinkt goed... mag ik vragen hoe lang die reis duurde?? en sliepen jullie dan in hotels of B&B? Als ik dit lees denk ik aan een vakantie van meer dan 4000 euro.. of ben ik nu te pessimistisch? wij houden het graag onder de 3000 euro maar ja... als een once in a lifetime is

Zoals genoemd zijn Berlijn, Parijs en Londen leuke steden. Op interrail gaan is ook heel tof natuurlijk, ik heb het zelf jaren geleden gedaan en heb er hele goede herinneringen aan.
Een andere tip: mochten ze in Spanje zijn, je kunt voor maar €7 met de trein (AVLO) van Barcelona naar Madrid, de reis duurt 2,5 uur. 

Leene schreef op 20-01-2022 om 13:06:

[..]

Wow dat klinkt goed... mag ik vragen hoe lang die reis duurde?? en sliepen jullie dan in hotels of B&B? Als ik dit lees denk ik aan een vakantie van meer dan 4000 euro.. of ben ik nu te pessimistisch? wij houden het graag onder de 3000 euro maar ja... als een once in a lifetime is

Leene schreef op 20-01-2022 om 13:06: [..] Wow dat klinkt goed... mag ik vragen hoe lang die reis duurde?? en sliepen jullie dan in hotels of B&B? Als ik dit lees denk ik aan een vakantie van meer dan 4000 euro.. of ben ik nu te pessimistisch? wij houden het graag onder de 3000 euro maar ja... als een once in a lifetime is

Als het een groep studenten is zou ik kijken voor een jeugdherberg. Is al even geleden dat ik daar geweest ben, maar vroeger was dat altijd veel goedkoper en ook heel gezellig, want je ontmoet mensen van de hele wereld.

Leene schreef op 20-01-2022 om 13:06:

[..]

Wow dat klinkt goed... mag ik vragen hoe lang die reis duurde?? en sliepen jullie dan in hotels of B&B? Als ik dit lees denk ik aan een vakantie van meer dan 4000 euro.. of ben ik nu te pessimistisch? wij houden het graag onder de 3000 euro maar ja... als een once in a lifetime is

wij waren volgens mij overal 2 en soms 3 nachtjes. volgens mij ongeveer 3 en 1/2 week weg.

Wij hadden gewoon appartementjes geboekt via booking.zelf kunnen koken etc. en goedkoper dan hotels (waren met zijn 4en) . in grote steden kan je nl vaak ook appartementen voor 2 nachtjes krijgen. zeker als je op tijd boekt.

 

Wat betreft jeugdherbergen, volgens mij verschilt het enorm per land of dat wel een voordelige optie is. Ik vind hier in Nederland de prijzen soms vrij pittig. En in Nederlandse jeugdherbergen kan je meestal ook niet zelf koken, vziw. Dat was vroeger in andere landen anders, maar ik weet eigenlijk niet of dat nog steeds zo is.

Dat verschilt een beetje per accommodatie, maar je kunt dat vaak wel vooraf opzoeken.
De vraag is ook of ze zin hebben om zelf te koken. Het is wel goedkoper, maar sommige landen zijn ook weer niet heel duur vergeleken met Nederland. 
Een collega en zijn partner zijn afgelopen zomer naar Slovenië en Kroatië geweest en daar gingen ze met zijn tweeën uit eten voor 15-20 euro voor eten en drinken voor twee personen. Toen ik nog single was en in mijn eentje op vakantie ging kookte ik nooit op vakantie. Ik was toen wel al wat ouder en werkte al dus ik had wel meer te besteden dan de gemiddelde student.

Ik zelf vond app handig. Niet omdat ik avonds kook, maar met ontbijt of ook gezellig even avonds zitten etc.
Maar ik zou per stad kijken wat de goedkoopste /beste optie is.
Zo zie ik in Basel dat het verschil tussen slaapzaal of app met 8 personen maar E25 is in totaal voor 2 nachten. Dat is dus iets meer dan 1,50 per persoon per nacht. Maar dan wel eigen stek waar je toch makkelijker je spullen achterlaat dan op een slaapzaal,  eigen badkamer.
Maar zie in Parijs dan weer een leuk klein jeugdherberg met  4 persoonskamers met eigen badkamer. Hangt dus per stad af.
Qua prijs typte 2 nachten in voor augustus en keek bij verschillende steden. prijs varieert van 17,50 per persoon per nacht tot 37,50. Of te wel van E140 - E300 per nacht, uitgaande van 8 personen)
Je bent met een grote groep dat drukt ook de kosten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.