Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Stedentrip met dochter voor 3 dagen, waarheen is handig in deze tijd?


Temet schreef op 18-08-2021 om 12:44:

Tango, de trein naar Londen is een aanrader.
Wij zijn een paar jaar terug naar Londen geweest, vliegtuig heen, trein terug. De trein vertrekt vanuit hartje Londen (en komt daar dus ook aan). Als je op Londen vliegt, vlieg je in het gunstigste geval op Heathrow en dan kost het je met de metro nog eens een slordige 40 minuten om in het centrum te komen. Idem op de terugweg natuurlijk. Bij de Eurostar heb je helaas ook inchecken van tevoren, dus dat gedoe vooraf is in die zin vergelijkbaar met een vliegreis (dat heb je met een ICE niet, bij mijn weten), maar na aankomst sta je gewoon meteen buiten met je bagage, niet dat eindeloze gehannes dat je met vliegen hebt. En met de trein reizen is imho sowieso altijd leuker dan met het vliegtuig - je ziet nog eens wat (behalve in die tunnel natuurlijk). En je zit veel comfortabeler.
Ik zou wel weer willen. Maar goed, ik ben ook een treinenfan (zelfs nog los van milieu-overwegingen).

Groeten,

Temet

Bedankt voor je reactie, Temet. Leuk om te lezen. Ik ging 2 jaar terug met dochter naar London, met het vliegtuig. We landden toen op Luton en dat bleek echt een enorm eind buiten Londen te zijn. Op zich niet heel erg, maar de bus die we van daaruit konden pakken was ook steeds vol, dus moesten we flink lang wachtten tot we in konden stappen. Echt drama. Achteraf was misschien de trein vanaf daar beter geweest, maar bus stopte weer dichterbij ons hotel. 
Hoe lang moet je bij de Eurostar dan van tevoren aanwezig zijn om in te checken en hoe gaat dat? Ik ken de ICE niet maar wel Thalys naar Parijs. Vond ik ook altijd erg handig. Je kon precies zien waar je op het perron moest staan om in de juiste wagon in te stappen etc.
Ik houd ook van reizen met de trein, liever inderdaad dan met het vliegtuig. We gaan dit dus zeker proberen in het najaar. 

Als je haar in deze tijden van klimaatrampen nog aan vliegen wilt laten wennen, moet je dat zelf weten, maar ik zou het niet doen. 

Boek liever een luxe nachttrein (wel mooie bedjes en ontbijt boeken), bijvoorbeeld naar naar Wenen (Nightjet) of Venetië. Dat is pas een belevenis waar ze bij thuiskomst de blits mee maakt!

Tango, ik weet het niet meer, misschien iets van een uur van tevoren ofzo. Het deed voor mij wel een tikje af aan wat ik altijd de charme van een internationale trein vond: als dat ding vertrekt om 10.00 uur dan ben je op tijd als je om 9.59 met je rugzak in die trein springt. En daarvoor hoef je dan pas om 9.58 op het perron te zijn. 
Das war einmal, althans bij Eurostar waar je dus van tevoren in een soort terminal-achtige setting door paspoortcontrole en veiligheidscheck moest en daarvoor moest je dus een tijdje van tevoren al aanwezig zijn.

Maar goed, dat is dan dus een uur van tevoren op St Pancras station, hartje Londen. En niet een uur van tevoren op Luton waarvoor je dan dus nog weer 1,5 uur of weet ik hoeveel eerder moet vertrekken vanuit waar je dan ook bent in Londen.

Idem met de Thalys natuurlijk. Mijn broer heeft op Schiphol gewerkt, lang geleden, en hij zei dat er bij uitval van vluchten naar Parijs nooit vervangend treinvervoer werd aangeboden, want als mensen er eenmaal achter zouden komen dat die Thalys feitelijk amper langzamer is dan vliegen (geen gedoe ervoor er erna en aankomst in het stadscentrum), dan zou niemand ooit meer een vliegticket boeken voor dat traject. Weet niet of het klopt, maar het zou zomaar kunnen.

Groeten, 

Temet

Kikki39

Kikki39

18-08-2021 om 18:45 Topicstarter

weet iemand of dat makkelijker is om met de trein naar London te gaan? Met het testen?

Kiki,
Kijk even op de site van de overheid:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen

Uk is helemaal niks voor 3 dagen. Je moet als niet gevaccineerde in quarantaine bij aankomst. Testen voor je binnenkomst, testen vlak na binnenkomst en weer na 5 dagen.
Als gevaccineerde moet je ook testen vóór vertrek en na binnenkomst.
Eerlijk gezegd vind ik je plan wat naïef om met iemand die geen prik heeft gehad te willen vliegen voor 3 dagen. Het loont de moeite niet met al dat getest. Meeste landen eisen een test bij binnenkomst en Nederland eist een test bij terugkomst.

ik zou Londen maar vergeten. 


"Bij aankomst in het Verenigd Koninkrijk blijft het laten zien van een negatieve COVID-19 (snel)test vereist. De test moet maximaal 72 uur voor vertrek zijn afgenomen. Voor aankomst in het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland moet u uw reis- en contactinformatie doorgeven via het Passenger Locator Form (informatie in het Engels).

Na aankomst bent u verplicht om in quarantaine te gaan. Voor vertrek naar het Verenigd Koninkrijk moet u een afspraak maken voor een PCR-test op dag 2 en dag 8 van de quarantaine in het VK. U moet het bewijs van de geboekte test laten zien bij binnenkomst."

Als je dochter niet gevaccineerd wil worden en je wil ook niet continu testen tussendoor dan blijft er weinig over. Duitsland, belgie of Nederland maar ook daar wijzigen de regels zo snel. 

Ik ben deze zomer met mijn dochter van 15 in Rome geweest. Wij waren toch al in Italië. Geweldige stad maar zonder vaccinatie bewijs of recent testbewijs kan je niks. De corona app wordt daar continu gevraagd. Nu had mijn dochter wel al 1 vaccinatie gehad en dat is in Italië voldoende. 

Natuurlijk moet je het helemaal zelf weten maar niet vaccineren betekent veel beperkingen met reizen naar het buitenland en de mogelijkheid om binnen iets te doen (restaurant, musea, zelfs de McDonalds scande de corona app)

Kikki39

Kikki39

18-08-2021 om 19:13 Topicstarter

  1. nee, dat wordt niks, bedankt, volgend jaar maar eens kijken of we iets kunnen.
Duizendpoot schreef op 18-08-2021 om 19:01:

Kiki,
Kijk even op de site van de overheid:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen

Uk is helemaal niks voor 3 dagen. Je moet als niet gevaccineerde in quarantaine bij aankomst. Testen voor je binnenkomst, testen vlak na binnenkomst en weer na 5 dagen.
Als gevaccineerde moet je ook testen vóór vertrek en na binnenkomst.
Eerlijk gezegd vind ik je plan wat naïef om met iemand die geen prik heeft gehad te willen vliegen voor 3 dagen. Het loont de moeite niet met al dat getest. Meeste landen eisen een test bij binnenkomst en Nederland eist een test bij terugkomst.

Wij gaan dus voorlopig ook maar niet. Zoon is wel volledig gevaccineerd maar wil absoluut niet testen. Zolang dit dus nog nodig is in het VK, zal je ons er niet zien. Jammer! 

Daglichtlamp schreef op 18-08-2021 om 12:56:

[..]

Ik zou dan de hele vakantie stress gehad hebben dat 1 iemand van het gezin positief zou testen en dus moet achterblijven.

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je je vakantie invult. Zou ik zuipend en dansend alle feesten in Cherso of Ibiza afgaan, dan loop je een behoorlijk risico. Wij hadden een villa met eigen zwembad. Bleven in onze bubbel en hadden alleen contact met de ober in het restaurant. Verder geldt in de meeste landen nog steeds een mondkapjesplicht in supermarkten en winkels, in die zin is dat veiliger dan hier. We hadden wel 2 weken lang zon en daar was het om te doen.

Daarnaast wordt het ook wel schromelijk overdreven. Stel 10% test positief, dan test nog steeds 90% negatief. Dus de kans is heel klein.

Trein naar de UK is inderdaad een mooie optie, maar niet nu. Er was heel lang geen rechtstreekse verbinding vanuit NL (overstap in Brussel - die vaak fout ging), alleen terug was rechtstreeks mogelijk. Nu dit wel kan is het een serieuze concurrent voor het vliegtuig. Zeker als de frequentie wat meer omhoog gaat.

Stockholm vond ik fantastisch. Het gaat daar nu ook goed met het virus, er zijn maar weinig besmettingen per dag als ik het goed heb. Ik weet niet of je al bent gegaan, maar ik vond het heel gaaf. Ik ging zelf in de lente/zomer, maar in de winter lijkt me ook heel cool. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.