Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tieners meivakantie vliegvakantie waarheen?

Dochter wil met paar meiden 17-18jaar in meivakantie ergens heen, wat mooier weer en waar wat te doen is voor de tieners.  We  dachten zelf aan Spanje, maar wat/welke plek zou leuk zijn voor die leeftijd?


Kikki39 schreef op 09-12-2023 om 17:01:

tot de 19e ben je tiener.

Ze weten het zelf niet, want ze kennen verder niks, daarom vraag ik het hier

Wat een onzin. Als ze niks weten zijn ze niet enthousiast genoeg om echt plannen te maken. Waarom zou jij dat doen???

het is meer dat jongeren van die leeftijd dat bespreken met hun vrienden en dan bepalen en de ouders alleen meedelen waar ze naar toe gaan.

Net zoals je het over tieners hebt ipv jongeren lijkt het ook of ze wat kort gehouden zijn en dit nog niet zelf kunnen, alsof ze een stap naar zelfstandigheid achterlopen op hun leeftijdsgenoten. Mijn nu pas geleden  18 geworden zoon regelde 2 jaar geleden zijn eigen vakantie al. Idd nog niet vliegen toen, inmiddels deze zomer op interrail geweest, dan moeten ze het ook zelf uitzoeken.

Daarom nogmaals laat ze vragen bij leeftijdsgenoten: sport, school, studievereniging etc. Die weten wat leuke plekken zijn voor jongeren nu.

Je hoeft als ouders ook niet te weten wat bij jongeren populair is. Dat weten ze meestal zelf wel, omdat ze horen dat vrienden, clubgenoten, collega's van bijbaan etc. ergens heen gaan en als je dan al van tien mensen hoort dat bestemming X leuk is, dan ga je eens kijken of het jou ook wat lijkt. Ik kan me ook gewoon niet voorstellen dat al die meiden geen enkel idee hebben van waar leeftijdsgenoten heen gaan.

Verder is vakantie met vriendinnen vaak al leuk omdat je samen gaat.

Kikki39

Kikki39

10-12-2023 om 19:33 Topicstarter

nee, ik vraag het hier toch niet voor niks. Ze zijn allemaal alleen nog maar naar terschelling en Zeeland geweest, ze zijn net 17. Dochter heeft geen enkele vriendin die in het buitenland is geweest met andere tieners.Maar laat maar, want als ik hier al een discussie om krijg. Ik dacht krijg hier leuke reactie's van ouders die goede ervaringen hebben met hun eigen kinderen, jongeren die enthousiast over bepaalde vakanties zijn geweest.. Bedankt voor degene die tips hebben gegeven.

Kikki39 schreef op 10-12-2023 om 19:33:

nee, ik vraag het hier toch niet voor niks. Ze zijn allemaal alleen nog maar naar terschelling en Zeeland geweest, ze zijn net 17. Dochter heeft geen enkele vriendin die in het buitenland is geweest met andere tieners.Maar laat maar, want als ik hier al een discussie om krijg. Ik dacht krijg hier leuke reactie's van ouders die goede ervaringen hebben met hun eigen kinderen, jongeren die enthousiast over bepaalde vakanties zijn geweest.. Bedankt voor degene die tips hebben gegeven.

Als de dametjes zo onwetend zijn is het juist goed als ze dat zelf gaan uitzoeken door rond te vragen, samen op internet te zoeken, er zijn bv ook jongeren fora etc. Het is gewoon niet iets waar jij je als moeder mee moet bemoeien al is je bedoeling nog zo goed...dit is iets wat ze zelf moet doen. Het is wel heel bijzonder dat ze 17 zijn en niks weten, dat komt niet vaak voor. Want ook al ben je ergens nog nooit geweest dan weet je vaak wel wat je leuk lijkt. Ik ging op die leeftijd naar Kreta, was nog nooit daar geweest maar wist door de reisgidsen zeker dat ik dat leuk vond, en dat was ook zo. 

Je gaat toch niet zelfstandig met je vriendinnen op vakantie en dan aan je ouders vragen waar je heen moet? Zelfs als je 17 bent, omgekeerde wereld.

Het lastige is dat het zo verschilt per kind. Mijn dochter is tot nu toe naar disney en londen geweest met de trein. Niks feesten. Volgend jaar wil ze waarschijnlijk naar Rome. 

Mijn oudste zoon is juist een feestbeest. Bestemming is niet eens zo van belang als je er maar goed uit kunt gaan. 

Mijn tweede zoon kiest dus blijkbaar voor goedkoop. Kunnen ze een goedkope vlucht en accomodatie vinden dan gaan ze daarnaar toe. En daar ter plaatse zien ze het dan wel. En zo kwamen ze dus terecht in Porto.

Mijn neef gaat met een groep vrienden elk jaar met de trein naar de bergen in zwitserland of oostenrijk om daar te wandelen. 

Het is niet zo dat alle Nederlandse jongeren bestemmingen x, y en z leuk vinden. Er zijn ook speciale jongeren reizen. Dat kan ook een goed uitgangspunt zijn. 

Je kan ze wel helpen met vragen stellen als wat vind je leuk? Wil je met de  bus, trein of vliegtuig? Ik zou wel willen dat ze het zelf bedenken en regelen. Uiteindelijk zullen ze ook daar zelfredzaam moeten zijn. Ook als er iets mis gaat. Zo miste mijn dochter de trein nasr londen en kwam mijn zoon erachter dat zijn naam niet goed gespeld was op een ticket. 

Plantenbak schreef op 12-12-2023 om 08:52:

Het lastige is dat het zo verschilt per kind. Mijn dochter is tot nu toe naar disney en londen geweest met de trein. Niks feesten. Volgend jaar wil ze waarschijnlijk naar Rome.

Mijn oudste zoon is juist een feestbeest. Bestemming is niet eens zo van belang als je er maar goed uit kunt gaan.

Mijn tweede zoon kiest dus blijkbaar voor goedkoop. Kunnen ze een goedkope vlucht en accomodatie vinden dan gaan ze daarnaar toe. En daar ter plaatse zien ze het dan wel. En zo kwamen ze dus terecht in Porto.

Mijn neef gaat met een groep vrienden elk jaar met de trein naar de bergen in zwitserland of oostenrijk om daar te wandelen.

Het is niet zo dat alle Nederlandse jongeren bestemmingen x, y en z leuk vinden. Er zijn ook speciale jongeren reizen. Dat kan ook een goed uitgangspunt zijn.

Je kan ze wel helpen met vragen stellen als wat vind je leuk? Wil je met de bus, trein of vliegtuig? Ik zou wel willen dat ze het zelf bedenken en regelen. Uiteindelijk zullen ze ook daar zelfredzaam moeten zijn. Ook als er iets mis gaat. Zo miste mijn dochter de trein nasr londen en kwam mijn zoon erachter dat zijn naam niet goed gespeld was op een ticket.

Helemaal mee eens, het ligt aan de jongeren zelf wat ze willen, daar moeten ze in onderling overleg uitkomen. Als DAT hier thuis niet lukt, dan houd ik mijn hart vast voor de onenigheden die zich tijdens de reis kunnen voordoen.

Daarbij verwacht ik dat mijn kind een reis doet die hij/zij zelf kan organiseren/regelen. Als het regelen te complex blijkt, dan heb ik liever niet dat kind die reis gaat maken: als er dan iets mis gaat tijdens de reis - kan kind dan wel wel voor zichzelf zorgen / zaken regelen?

Kikki39

Kikki39

12-12-2023 om 14:37 Topicstarter

ik zie het probleem niet. Het is de eerste keer dat ze gaat, volgende keer zal ze het vast allemaal zelf regelen. Ze is net 17, een beetje hulp vragen mag best. Ze heeft zelf ook op internet gezocht, maar wist niet waar ze moest zoeken, snap ik best als je nog nooit van Kreta, Kos, Salou enz gehoord hebt. Maar goed, blijkbaar denken jullie er anders over 

Kikki39 schreef op 12-12-2023 om 14:37:

ik zie het probleem niet. Het is de eerste keer dat ze gaat, volgende keer zal ze het vast allemaal zelf regelen. Ze is net 17, een beetje hulp vragen mag best. Ze heeft zelf ook op internet gezocht, maar wist niet waar ze moest zoeken, snap ik best als je nog nooit van Kreta, Kos, Salou enz gehoord hebt. Maar goed, blijkbaar denken jullie er anders over

Ik vind dat wel opmerkelijk voor een 17-jarige. Leest ze geen kranten of nieuwssites? 

Verder krijg je meteen allerlei informatie als je op internet zoekt op 'jongeren meivakantie vliegen'. Zo hooggegrepen zijn dergelijke zoektermen toch niet voor iemand van die leeftijd?

Kikki39 schreef op 12-12-2023 om 14:37:

ik zie het probleem niet. Het is de eerste keer dat ze gaat, volgende keer zal ze het vast allemaal zelf regelen. Ze is net 17, een beetje hulp vragen mag best. Ze heeft zelf ook op internet gezocht, maar wist niet waar ze moest zoeken, snap ik best als je nog nooit van Kreta, Kos, Salou enz gehoord hebt. Maar goed, blijkbaar denken jullie er anders over

In dat geval zou ik gewoon een huisje in Zeeland of op de Waddeneilanden ofzo doen

Kikki39 schreef op 12-12-2023 om 14:37:

ik zie het probleem niet. Het is de eerste keer dat ze gaat, volgende keer zal ze het vast allemaal zelf regelen. Ze is net 17, een beetje hulp vragen mag best. Ze heeft zelf ook op internet gezocht, maar wist niet waar ze moest zoeken, snap ik best als je nog nooit van Kreta, Kos, Salou enz gehoord hebt. Maar goed, blijkbaar denken jullie er anders over

Tuurlijk mag ze hulp vragen maar het komt gewoon niet veel voor bij meiden op die leeftijd dat ze er zo weinig vanaf weten en niks kennen, erg wereldvreemd hoor op die leeftijd of wellicht niet gewend iets zelf te regelen misschien? Ook als je zelf niet in het buitenland geweest bent " ken " je toch wel wat landen

Maar goed, ook als je niks weet is zoeken op internet niet zo moeilijk. Het lijkt me vooral dat dochter met haar vriendinnen gaat bespreken en bekijken wat zij leuk vinden en binnen hun budget past. Dat laat je je moeder toch niet meer doen lijkt mij. Maar goed ieder zijn ding.

Kikki39 schreef op 12-12-2023 om 14:37:

ik zie het probleem niet. Het is de eerste keer dat ze gaat, volgende keer zal ze het vast allemaal zelf regelen. Ze is net 17, een beetje hulp vragen mag best. Ze heeft zelf ook op internet gezocht, maar wist niet waar ze moest zoeken, snap ik best als je nog nooit van Kreta, Kos, Salou enz gehoord hebt. Maar goed, blijkbaar denken jullie er anders over

Ze dachten er al aan om naar Spanje te gaan, en Salou is zeker geschikt. Zon, zee en strand, altijd goed. Als ze het spannend vinden om het zelf te boeken kunnen ze ook nog naar een reisbureau. 

Het verbazende is vooral dat ze helemaal geen vrienden, klasgenoten, collega's heeft van dezelfde leeftijd aan wie ze het kunnen vragen. Het klinkt zoals Gingergirl ook al zegt nogal wereldvreemd alsof ze in een heel beperkt wereldje zijn opgegroeid. 

Heeft ze geen iets oudere vrienden (bv van sportclub) waarvan ze wel eens wat gehoord heeft?
Het ligt er ook echt aan wat ze willen. Willen ze een zuipvakantie, een zonvakantie, een doe-vakantie, een culturele vakantie of iets met waterparken? Dat maakt nogal uit natuurlijk.
"Waar wat te doen is voor tieners" is een beetje vaag. NB Alcohol drinken mag je in Spanje vanaf 16, dus voor een zuipvakantie komt dat in aanmerking.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.