Vakantie en uitjes

Nova
21-07-2010 om 18:12
Tips gezocht voor vakantie thuis
Dit jaar helaas geen vakantie buiten de deur voor ons. De kinderen hebben al twee en een halve week vrij en we kunnen nu al bijna niet wachten tot ze weer naar school mogen Want wat doe je elke dag met ze?
Het budget om dingen te ding is er helaas bijna niet dus weinig opties, ik google me suf maar vind niet veel. De kinderen zitten elkaar regelmatig in de weg dus iets doen met ze is het beste.
Oh ja, ik ben dus geen super-actieve knutselmoeder die elke dag een interessant programma voor de kinderen in elkaar draait...
Tips zijn erg welkom om komende weken door te komen

toos14
21-07-2010 om 18:36
Waar ed.?
waar woon je en hoe oud zijn de kids?
misschien zijn er schoolvriendjes waar je iets mee kunt afspreken?

Fraz
21-07-2010 om 19:02
Misschien
kan er nog net een museumjaarkaart vanaf ? Dan kun je naar allerlei kastelen en musea (en hoef je geen entree meer te betalen) Echt met twee beetje grote musea heb je hem er al bijna uit. Bijv treinmuseum, Nemo, openluchtmuseum, met de museumstoomtram, muiderslot en nog veel meer. Hij is een heel jaar geldig dus heb je er ook nog wat aan na de zomervakantie.
Verder met mooi weer naar een zwemplas of naar het strand. Bij iets minder mooi weer naar het bos en misschien is er een bezoekerscentrum zoals de Hoep in Castricum. Misschien wordt er iets als een huttenbouw georganiseerd ?
Maar voor meer ideeën is de leeftijd en omgeving wel handig om te weten.

merene
21-07-2010 om 19:11
Zwemmen
Zwemmen in de plaatselijke plas is hier favoriet.
Je kunt een speurtocht uitzetten in het bos/in de wijk/in de duinen o.i.d. Als hoofdprijs krijgen ze een heerlijk ijsje.
Op de fiets naar de speeltuin.
Picknicken in het bos en ze laten helpen met de picknickmand vullen. Als ze oud genoeg zijn ook de boodschappen ervoor laten doen.
Op een minder mooie dag spelen ze hier bioscoopje. Dvd aan, gordijnen dicht, frisdrank en popcorn en kijken maar.

Nova
21-07-2010 om 19:13
Tuurlijk
Leeftijd en regio is idd wel handig. Zuid-Holland en 4 en 9 jaar is het antwoord
Jongste is niet echt een museumkind dus da's lastig. Strand en bos gaan we idd doen!
Zal trouwens ook even uitzoeken of de blauwalg bij onze favoriete zandspeeltuin alweer weg is.

maan.
21-07-2010 om 19:20
Misschien
Met mooi weer misschien een lekker stuk gaan fietsen, eventueel ergens een (water)ijsje gaan eten of picknicken, voetbal meenemen of een spannend boek.
Met mooi weer naar het zwembad, speeltuin?
(Laten) afspreken met vrienden/vriendinnen, zodat ze kunnen buiten- of binnenspelen onafhankelijk van broer/zus.
Tip van mijn dochter: op fotoreportage. Wandelen in de omgeving en dan kunnen ze met een (oude) camera foto's van de natuur en van elkaar maken.
Met slecht weer kamer ondersteboven halen, kledingkast uitzoeken met het oog op de komende winter, speelgoed uitzoeken voor goed doel of rommelmarkt.
Met slecht weer toch iets van knutselen. Schildersdoek (action) met acrylverf houdt ze (hier) zeker twee dagen zoet. Of een spelletjesmiddag; ik moet dan wel zelf meedoen omdat ze anders elkaar in de haren vliegen terwijl met begeleiding het wél leuk is.
TV gids in de gaten houden en kijken wanneer er een leuke film wordt uitgezonden, opnemen en met een bak knabbels filmmiddag houden.
Ook met slechter weer, koekjes bakken of pizza bakken. Bij pizza bakken ook mee met de boodschappen natuurlijk om de ingredienten bij elkaar te zoeken.
Misschien is er een opa en/of oma die beschikbaar is voor een logeerpartij?
Hoe dan ook, een hele fijne vakantie gewenst.

gruffalo
21-07-2010 om 20:02
Speurtocht
wat mijn kinderen leuk vinden: laat ze zelf een speurtocht uitzetten. Van te voren bedenken welke spelletjes/vragen, en daar kaartjes/hulpmiddelen voor knutselen.
dan op pad met stoepkrijt, touwtjes, weet ik veel wat. laat het ze zelf maar bedenken.
uiteraard moet jij wel de speurtocht gaan volgen, met hen er bij.
wij hebben er veel lol mee gehad, vooral met de voorbereidingen zijn ze uuuuuren bezig.
Gruffalo

reina
21-07-2010 om 20:50
Wat ideeën
Heb je een tuin? Dan is tentje opzetten in de tuin altijd leuk. Anders hut bouwen van bijv een tafel, lekker daarin spelen, eten etc.
Maak een restaurant van je huis, de kinders mogen zelf helpen met koken en de boel mooi aankleden en daarna gezellig met elkaar eten wat zij gemaakt hebben. Misschien kan iemand (jij?) een foto-speurtocht van de omgeving maken, die je met elkaar (en evt vriendjes erbij) gaat lopen.
Een themadag: alles doen wat te maken heeft met prinsessen of met indianen of met tropische landen oid (verkleden, eten, collega's plakken etc etc)

Guinevere
21-07-2010 om 20:57
Museumkind
Een museumkind wordt niet geboren, wel gemaakt. Bij het ene kind gaat dat vast sneller dan bij het andere, maar het is de investering wel waard.
Je kunt beginnen met kindvriendelijke musea zoals het Museon, Wereldmuseum, Naturalis. Ook het Rijksmuseum voor Oudheden kan leuk zijn. Gewoon niet te lang doen en daarna een ijsje eten.

rodebeuk
21-07-2010 om 21:39
Gooi het omlaag en maak samen een lange lijst
Hoi,
Ik heb ervaring met dit soort vakanties. Wij doen al een paar jaar een beroep op de kinderen om zelf het probleem op te lossen. Men neme een groot vel (A3 of A2, evt vellen aan elkaar plakken) en dan maak je een uitputtende lijst van alle dingen die je zou kunnen doen. Ook alle kleine dingen, zoals ijsjes halen en kijken naar de boten bij de sluis, speeltuin in de buurt, ontbijten bij IKEA (zit bij ons op fietsafstand), familiebezoek, zelf speeldeeg maken, zelf belleblaas maken (superleuk, neem een liter dreft en een flesje glycerine bij de apotheek, voor de verhoudingen ff googlen, uit oude stomerijhangers met wol omwikkeld megalussen maken, of met twee stokjes en een stukje wol). Zelf brood bakken, zelf pizza maken, simpele dingen als speeltuinen waar je anders nooit komt, de duinen, het bos, oh ja muffins of cupcakes bakken. Kost ook geen drol. Zelf ijs maken. Badje in de tuin. Watergevecht in de tuin. Ochtendwandeling maken, om vijf uur opstaan...
volgens mij heb ik alleen nog maar dingen genoemd die weinig geld kosten.
De gein is om de lijst zo lang mogelijk te maken. Liefst zo lang dat je nooit alles gedaan kunt hebben. De kinderen krijgen er dan een heerlijk voldaan gevoel van om te proberen die lijst af te werken.
Wat ik er ook een groot voordeel van vind is dat je niet op het moment dat je zonder inspiratie zit met zijn allen moet gaan zitten brainstormen; dat heb je bij voorbaat al gedaan.
Oh ja, we schrijven het met mooie letters op, soms nog een tekeningetje erbij.
En maar blijven spuien!

Nova
21-07-2010 om 21:50
Wauw!
Jullie zijn geweldig! Wat een ideeën! Kan ik echt wat mee. Morgen ga ik even met een kop koffie alles op papier zetten. Want een lijstje met opties is zeker iets wat werkt. Heb ik de oudste al laten maken maar de lijst is erg kort en er staat vooral veel met computers (pc, wii, ds)en dure uitjes op.....Echt tijd voor weer wat old-skool vermaak.
Heb trouwens ook al bij de witte boekenmarkt een kinderkookboek gekocht. Ideaal voor regenachtige dagen.

rodebeuk
22-07-2010 om 04:35
Beeldschermen op de lijst
Hihi, dat herken ik maar al te goed ...
Hier staan ze er gewoon bij, met een beetje tandenknersen van mezelf. En dan maar hopen dat het onder waait onder de rest. Laat ze maar verdrinken in de old skool idd!

Hillary
22-07-2010 om 09:06
Vriendjes meevragen
Hier ook Zuidholland en wij gaan pas de laatste twee weken op vakantie, dus ben ze ook al enige tijd aan het bezighouden. Deze week had ik geluk, opa en oma van beide kanten hebben ze een dagje meegenomen. Wat ik doe als we iets gaan doen is ze elk een vriendje laten meevragen (als er nog iemand thuis is), grote kans dat als vriendje iets gaat doen dan jou kind dan ook weer meegevraagd wordt, zo zijn ze al weer 2 dagen onder de pannen.

liat
22-07-2010 om 09:55
Bouwspeelplaats
In ieder geval in Zoetermeer aan de zegwaardseweg heb je een bouwspeelplaats. Een strippenkaart kost 6 euro voor 10 keer (losse kaartjes 1 euro). Ze organiseren daar elke dag een knutselactiviteit en kinderen vanaf 8 jaar kunnen hutten bouwen met echte spijkers, hamers en zagen (een Egyptische vrouw, die pas in Nederland woont, kreeg een rolberoerte toen ze het zag, zo gevaarlijk!!!!).

Guinevere
22-07-2010 om 11:41
Bouwspeelplaats
Oh, daar heb ik zoveel uren doorgebracht vroeger! Fantastische bouwsels stonden daar. Jammer genoeg kreeg ik zelf nog niet eens een spijker in een blok hout geslagen, dus ik vermaakte me meestal met de andere zaken en het verblijven in andermans torenflats.

Bastet
22-07-2010 om 12:31
En...
Die bouwspeelplaatsen vindt je ook aan de Voorweg in Zoetermeer.Kun je mooi combineren met de kinderboerderij op de Voorweg.Verder heb je nog 'tGeertje in Zoeterwoude,vlakbij NoordAa.
NoordAa heeft last van blauwalg,helaas.
Ook leuk is de speeltuin in het Westerpark Zoetermeer,
Zalm Buitenpret.Bij 't Geertje en Zalm Buitenpret kun je ook kano's huren.

liat
22-07-2010 om 15:38
Speelbos
heb je ook nog in Zoetermeer. Kunnen je kinderen met boomstammen wigwammen bouwen en dat gratis!

Guinevere
22-07-2010 om 16:15
Liat
Wat? Een speelbos? En dat vertel je me nu pas! Ik heb geen kans meer om daar in de vakantie heen te gaan, help, wat moet ik nu doen? Waar is dat precies?

Nova
22-07-2010 om 16:20
Leuk
Nog meer leuke tips De laatste paar ken ik en doen we ook regelmatig. Alleen de bouwspeelplaats is niet aan ons besteed. Oudste gaat daar af en toe met school heen maar slaat liever over....
Vanmiddag heerlijk met de jongste samen op stap naar de kinderboerderij en het park. We kwamen twee klasgenootjes tegen waarvan er 1 meeging naar het park en waar we woensdag mee af spreken. Voor jongste erg leuk! Voor de oudste is het qua speelkameraadjes even wat minder omdat bijna iedereen nu nog weg is.
Oh ja, het speelbos is inderdaad leuk! Wigwam bouwen heb ik nog neit ontdekt, ga ik eens naar kijken. Wel kennen we de kabouterspeurtocht, ook erg leuk.

liat
22-07-2010 om 18:36
Speelbos
Hier is een link
http://www.staatsbosbeheer.nl/Activiteiten/Balij%20en%20Bieslandse%20Bos/Speelbos%20De%20Balij.aspx?Section={00D838DF-F98D-4D30-A878-0C1588553C80}
Het adres is Kurkhout 100, Zoetermeer