Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tips voor een verre vakantie met peuter!

Hohoi

Wij gaan over een tijdje voor het eerst met onze peuter van 2,5 vliegen naar Curacao. Graag wat tips en trucs!

Dit had ik al bedacht: in vliegtuig een paar nieuwe (en oude) speelgoedjes inpakken oa dik voorleesboek van Jip en Janneke, kan ik dat gelijk introduceren!

Ik twijfel over het meenemen van een stoelverhoger in het vliegtuig. In de auto zit dochter nog in een autostoeltje voor tot 4 jaar en op Curacao huren wij een auto met stoeltje. Dus hebben we de stoelverhoger dan wel nodig?

Verder vraag ik mij af hoe om te gaan met tijdverschil: op de heen weg vliegen we overdag, we vertrekken hier aan het einde van de ochtend en komen daar halverwege de middag aan. Hier is het dan al laat in de avond, hoe krijg ik dochter in het ritme van daar? Gewoon wakker houden, niet laten slapen in vliegtuig? Of thuis al beginnen met later naar bed gaan? En hoe doe ik het op de terug weg? Dan komen we in de vroeg ochtend aan, tegen de tijd dat het hier kinderbed tijd is, is het daar nog middag!

En misschien zijn er nog dingen waar ik niet aan gedacht heb maar wel handig zijn? Man en ik zijn gewend veel en ver te reizen, qua reisapotheek zijn we compleet en ik heb geen prikken nodig voor toch?

groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

10-09-2009 om 22:16

Klinkt niet leuk

maar mijn tip is altijd: ga zitten in het vliegtuig en prepare for a living hell.

Sterkte!

Liora

MarSy

MarSy

10-09-2009 om 22:38 Topicstarter

Hihi

Ja, je hebt natuurlijk gelijk Liora, ergens ga ik daar ook vanuit, maar ik hoop, tegen beter weten in, nog een goede tip of truc te krijgen!

reina

reina

10-09-2009 om 23:04

Marsy

Je hebt geen entingen nodig voor Curaçao. Enne, mocht je toevallig een keer gaan eten bij Mundo Bizarro, doe de blonde Hollandse kok dan de groeten van z'n moeder Neem heel goede zonnebrandcreme mee, want ook al ben je al goed bruin, je blijft er snel verbranden! Mag ik vragen wanneer je gaat? ( Ik morgen over 5 weken) Kleine kinder-vliegtips heb ik niet, sorry.

Ervaring

Ik ben 2 jaar achter elkaar met kind naar Aruba geweest. Eerste keer was hij 1,5 en 2e keer dus 2,5 jaar. Handig is om slaapattributen mee te nemen voor in het vliegtuig. Mijn zoon sliep altijd met speentje en 2 lappenpopjes. Het was toch al zo raar om in een stoel te slapen, maar die vaste slaapattributen maakten het toch een beetje "bed".

De 1e reis hadden we op de terugweg stoelen gekregen in de business-class. Dat was super! Stoel kon bijna helemaal plat en omdat we 's nachts vlogen heeft meneer vrijwel de hele reis geslapen.

Op Aruba logeerden we in een appartement en omdat we zelfvoorzienend waren (mini keukentje) hebben we min of meer de Nederlandse tijdzone aangehouden. Niet bewust hoor maar een week is voor een kind nogal kort om aan een nieuwe tijdzone te wennen. Hij werd dan om ongeveer 4.30 klaarwakker met: "Boterham eten?". En na een beetje tijdrekken deden we dat dan maar. Zaten we om 7.00 op een heerlijk rustig strand. Om een uur of 10 lunchen en dan siësta met zijn 3-en (man was ook mee). Middag weer op pad of naar het strand en dan vroeg avondeten en dan ook vroeg naar bed. Als je uit eten wilt is het in echte restaurants natuurlijk wel lastig om zo vroeg in de avond al te eten, maar zelf koken of afhaaldingen (taco bell, hamburgertenten, etc) kan 24 uur per dag!

Veel plezier op jullie vakantie!

Uv shirt

Ik zie nu dat Reina nog iets zegt over zonnebrand. Wij hadden zo'n UV-shirt (t-shirt van soort badpakkenstof waardoor de zon niet doordringt) voor zoon gekocht. Die vond ik zo ideaal dat ik ze nog steeds gebruik ook voor vakanties in Europa. Gekocht voor iets van 10 euro bij (buitenlandse) Intersport of bij Decathlon (zit in Amsterdam en Kerkrade). Op internet zie ik ze ook maar dan voor 25-35 euro.

Hillary

Hillary

11-09-2009 om 11:42

Iets ouder

Wij zijn in mei naar New York geweest. Vrijdag heen, dinsdag terug (en woensdag in NL). De kinderen zijn 9 en 11. Jongste heeft niet veel slaap nodig, maar gek genoeg had zij het meest last van jetlag. Bij aankomst was het 's middags waar het voor ons gevoel al 's avonds was. We konden nog niet in de hotelkamer, dus gingen in de buurt maar even winkeltjes kijken. Dochter stortte volledig in, ze voelde zich bijna ziek. Man is met haar naar hotel gegaan en intussen konden we gelukkig wel in de kamer. HIj heeft haar toch maar even op bed gelegd en een uurtje later ging het wel weer, toen heeft ze het tot de avond volgehouden en de volgende dag had ze nergens last meer van. Terugweg heeft ze wat geslapen in het vliegtuig. We hadden oordopjes gekocht want ze hoort alles. Dat hielp goed. Thuisgekomen zijn we allemaal een uurtje in bed gedoken. Wel de wekker gezet anders begin je aan de nacht. Na een uurtje iedereen wakker gemaakt en gedwongen op te staan. Dat is erg moeilijk dan. 's Avonds vroeg naar bed gegaan. De volgende dag was dochter ziek, buikpijn, misselijk, klappertanden, maar geen koorts. Om een uur of 2 was het over dus volgens mij was dat een jetlag. De volgende dag precies hetzelfde, om 2 uur ging het weer. De dag daarna was het over. Ik weet nog niet hoe ik het een volgende keer anders zou doen, we wachten in ieder geval maar even om weer naar een andere tijdszone te reizen, blijkbaar kan zij er erg slecht tegen. Zoon heeft nergens last van gehad. Die werd een paar dagen later wel ziek, maar ik denk dat dat er los van heeft gestaan is vermoedelijk Pfeiffer geweest.

MarSy

MarSy

11-09-2009 om 19:20 Topicstarter

Reina

Ik zal het restaurant op mijn lijstje zetten. Ik ben benieuwd of met peuter toe komen aan eten in restaurant, we zullen zien!

Wat betreft de zonnebrand, wij hebben hier standaard factor 50 voor dochter en meestal smeer ik daar zelf ook mee, zonnebril en pet stonden ook al op mijn lijstje.

Wij gaan 22/10

MarSy

MarSy

11-09-2009 om 19:21 Topicstarter

Triple

Bedankt voor je ervaring, ik zal het ook tegen vriend zeggen, dan kunnen we dit in ons achterhoofd houden als het niks wordt met het tijd verschil.

MarSy

MarSy

11-09-2009 om 19:22 Topicstarter

Aanvulling triple

Bedankt voor deze tip, ik ga zeker op zoek!

MarSy

MarSy

11-09-2009 om 19:23 Topicstarter

Hillary,

Bedankt voor je bericht! Prettig om te lezen hoe het bij jullie ging al zijn de kids wat ouder.

Ik ben beniwud hoe het bij dochter gaat.

reina

reina

11-09-2009 om 20:33

Marsy

Dan kunnen we elkaar net tegenkomen Wij vertrekken de 23e tegen de avond weer.

Jolijt

Jolijt

14-09-2009 om 06:42

Tijdsverschil

Wij zijn de afgelopen jaren 4x naar de VS geweest, onze jongste was de eerste keer 15 mndn en was de laaste reis net 5. Voor de heenreis... zet je horloge op de tijd van de plaats van aankomst en reageer daar zoveel mogelijk naar. Jullie komen halverwege de middag aan; ik zou proberen om haar in het vlietuig op het laatste stuk even te laten slapen, maar niet te lang anders gaat ze in haar nachtslaap is is wakker krijgen moeilijk. Bij aankomst wakker houden; lopen, ijs eten, wat dan ook maar pas met bedtijd zoals die in de vakantie zal zijn naar bed gaan.
Hou er rekening mee dat het om een uur of 4 gedaan zal zijn met de nachtrust... wij kijken tevoren wat we dan kunnen (dit jaar zaten we om 6 uur in het zwembad...); filmpje kijken, plek waar je kunt ontbijten...
De ergste tik hebben de kleintjes meestal de eerste middag; om 4 uur wakker geworden willen ze zo rond 16.00 echt de nacht in.... probeer dat uit te stellen. Geen buggy op dat moment, geen schoot zitten etc.
Met 2 dagen waren wij toen ze klein waren door het ergste heen.
Op de terugweg laten we het eigenlijk wat vrijer... komen we midden in de nacht aan terwijl er nog geen slaap is, dan gaan de kinderen eerst nog even spelen (het terugzien van alle eigen spullen is meestal groot feest). Verder ook zo snel mogelijk weer naar normale tijden voor eten en slapen, maar iets minder strikt dan heen.
Stoelverhoger zou ik niet meenemen; dat ligt alleen maar minder lekker om te slapen. De eerste 2 jaar hadden wij de grote autostoel mee; die ging in de vliegtuigstoel in de riem en zoon ging in de slaapstand. Een hoop gesjouw, maar geen 'losse' 15 mndn oude draak in het vliegtuig.
Vliegtuigeten: hier geen succes, ik nam knijpfruit mee en rijstwafels etc.
Verder ben ik het helemaal met Liora eens... ga uit van het ergste... je 'moet' er naartoe, dus gewoon zitten en wachten tot je er bent. Achteraf valt het meestal reuze mee! (Niet op het moment dat er een huilbui begint... al 10 minuten duurt... en je niet weet wanneer het stopt)

MarSy

MarSy

16-09-2009 om 12:35 Topicstarter

Bedankt! en nog meer tips?

Bedankt voor de tips tot nu toe!

Wij zijn de dag voor vertrek vrij, is het een idee om dan alvast in het ritme te komen door dochter (veel) later naar bed te doen? Of kan ik haar thuis al op een andere manier aan de ' nieuwe' tijd laten wennen?

Meer tips en ervaringen zijn welkom, ik vind het leuk om te lezen hoe anderen het hebben meegemaakt. Dan voel ik mij toch een beetje voorbereid (al hoe wel dat eigenlijk niet kan!)

groetjes

Jolijt

Jolijt

16-09-2009 om 13:27

Ik zou...

niet beginnen aan het veranderen van bedtijd thuis. Dat maakt naar mijn idee alleen de kans dat je met een oververmoeid kind op stap gaat groter. Bovendien heb je het de dag voor vertrek vaak toch nog druk, laatste wasje, huis aan kant, toch nog wat vergeten...
Tijdsverschil werk je het beste weg ... omdat je geen keuze hebt! Na een dag of drie reageer je weer een beetje op licht en donker van je omgeving, maar tot wel zeker anderhalve week na aankomst herkenden wij bij onszelf 'rare' slaap- of eetwensen (avondeten om 11.00 en dan eigenlijk de rest van de dag geen trek meer hebben bv)

MarSy

MarSy

17-09-2009 om 08:44 Topicstarter

Jolijt,

Zo had ik het nog niet bekeken, het is inderdaad wel handig om een uitgerust kind mee te nemen op vakantie, scheelt een hoop dwars gedrag! (merkte ik gister ook, ze was moe s avonds en dan gaat het luisteren een stuk slechter!)

Maaike

Maaike

23-09-2009 om 20:07

Draagdoek

Hoi!

Ik ben met mijn kleintje (en gelukkig mijn man) naar Bali gevlogen. Dat was een hel inderdaad! Tenminste, op de heenweg. Gelukkig ging het terug veel beter. En je doet er niks aan!

Maar ik heb wel een tip: ik had mijn kind thuis af en toe in een draagdoek en die gebruikte ik in het vliegtuig ook: hij sliep het beste bij mij op schoot, en als ik hem dan ook in de draagdoek had, hoefde ik hem niet steeds vast te houden. Ik heb zelf ook nog een beetje geslapen zelfs!

Veel plezier in Curaçao!

Maaike

jippa

jippa

24-09-2009 om 11:34

Hapjes

met mijn dochter ben ik naar de VS gegaan toen ze net 4 was. Dat ging allemaal prima, maar ze was wel qua tijd van slag. Ik had in het hotel wat hapjes en houdbare melk bij de hand en wat tekenspulletjes. Als ze dan heel vroeg wakker was mocht ze wat pakken en wat tekenen. Met een paar dagen trok het bij.

MarSy

MarSy

24-09-2009 om 20:04 Topicstarter

Maaike

Hoe oud was jou kindje toen jullie vlogen? Dochter zal namelijk ruim 2,5 jaar zijn en ik denk niet dat ik haar in een draagdoek krijg.

Ik ben gelukkig wel samen met haar vader, dat scheelt wel, kunnen we haar 'delen'!!

MarSy

MarSy

24-09-2009 om 20:05 Topicstarter

Jippa

Bedankt voor de tip! Die ga ik zeker onthouden!

Groetjes

jippa

jippa

25-09-2009 om 15:29

Marsy

je hebt al lekker voorpret zeker? heerlijk joh in oktober naar Curacao. Ik denk dat het gewoon super gaat worden. Ik lees altijd die verhalen van prepare for the worst...gelukkig heb ik een hele makkelijke reisdochter. Deze zomer is ze lekker mee geweest naar Suriname, groot succes. Ze moest even wennen aan de harde zon en op de terugweg wel aan de tijd, maar verder was het alleen maar geweldig. Curacao lijkt me ook nog wel eens wat.
veel plezier alvast

MarSy

MarSy

25-09-2009 om 20:11 Topicstarter

Jippa

Ja we hebben erg veel zin, ben echt al weken aan het aftellen!

Het is inderdaad verder maar afwachten, ik ben benieuwd hoe onze dochter het gaat doen! In ieder geval leuk om alle verhalen van anderen te lezen, heeft mij zeker goede tips gegeven!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.