Vakantie en uitjes

Clarisse
27-09-2009 om 19:42
Uitjes met de trein
Omdat mijn zoon met een autistische stoornis een fascinatie heeft opgevat voor de trein ben ik op zoek naar leuke uitjes per trein.
Ik woon in de nabijheid van Amsterdam. Zo ga ik wel eens met hem met de trein naar Amsterdam-Centraal Station en we lopen dan naar Nemo.
Zoek nog meer van die uitjes die ik met hem kan doen met de trein.
Zo wil ik ook de historische treinrit Hoorn-Medemblik nog doen en spoorwegmuseum Utrecht.
Iemand nog leuke tips?
Clarisse

Henriette123
27-09-2009 om 20:01
Schiphol
-Trein naar Schiphol;vliegtuigen kijken, eventueel dan met de Zuidtangent (snelbus) naar Amstelveen, en sneltram/metro naar cs.
-(gratis)pontjes over het IJ achter Cs.
-Treinmuseum Utrecht

Mari
27-09-2009 om 21:20
Railz
Op 5 min. loopafstand van Rotterdam CS is Railz. Miniatuur spoorbanen. Mijn zoon (ook autistisch) is er helemaal lyrisch van. Hij zou er uren kunnen zitten kijken naar de treinen en elk klein detail ontgaat hem niet.
http://www.railzminiworld.com/

Tinus_p
27-09-2009 om 21:21
Wat vindt hij leuk
Wat vind hij precies leuk? Reizen? Kijken? Nummers opschrijven? Foto's maken?
Je hebt er natuurlijk een club voor http://www.nvbs.com/, en diverse andere online dingen http://www.railfaneurope.net/ http://www.stationsweb.nl/ http://diggelfjoer.swalker.nl/
Qua reizen zou ik eens de nieuwe HSL doen van Schiphol naar Rotterdam (nu nog tegen voordeeltarief).

Clarisse
28-09-2009 om 11:20
Gewoon in de trein zitten
Hij vindt het gewoon leuk om ergens naar toe te gaan met de trein, geniet er echt van. Ik wil het dan combineren met een uitje, anders is het zo doelloos trein zitten haha.
Clarisse

purk
28-09-2009 om 22:15
Clarisse
het Ecodrome in Zwolle is ongeveer 10 minuten lopen vanaf het station. Als je zoon wil, kan hij zelfs in het park nog de treinen langs zien rijden
Verder is dierentuin Amersfoort dichtbij het station. En ik heb geen idee of hij dat leuk vindt, maar bij station Nunspeet is daarnaast het informatiecentrum van Staatsbosbeheer, boswandeling, speeltuin, uitkijktoren en pannenkoekrestaurantjes aan de andere kant van het spoor.
Dat centrum en speeltuin + uitkijktoren zijn trouwens gratis (net zoals de boswandeling...).
groetjes van Purk

Tinus_p
29-09-2009 om 09:06
Doelloos
Clarisse:
'Hij vindt het gewoon leuk om ergens naar toe te gaan met de trein, geniet er echt van. Ik wil het dan combineren met een uitje, anders is het zo doelloos trein zitten haha."
Nouja, doelloos voor jou
Is een uitje nodig? Voor je zoon blijkbaar niet, die vindt het in de trein zitten al goed genoeg. Loop je dan niet het risico dat hij in het museum of waar je ook bent na 5 minuten gaat zeuren dat hij weer in de trein wil?

egberdien
29-09-2009 om 09:27
Nunspeet
is inderdaad een aanrader, die wilde ik ook noemen. Het is echt vlak bij het station, en als hij dan na 5 minuten al weer verder wil dan kan dat ook (wel even wachten to de trein weer komt natuurlijk). Een beschreven wandelroute is trouwens niet gratis. De kabouterwandeling (voor kinderen tot een jaar of 7) kost 1 euro of zo.

Jacoline29
29-09-2009 om 11:34
Hoorn/medemblik.
Kijk dan of je de historische driehoek kan doen.
Is stoomtrein,boottocht en gewone trein terug naar Hoorn.

Mari
29-09-2009 om 16:20
"rondje amsterdam"
Al jaren lang favorite uitje van zoon is het "rondje Amsterdam". Dit houdt in - met de trein naar Amsterdam, stukje tram, stukje metro, af en toe met de pont over en trein weer terug naar huis. Super doelloos maar voor hem vele malen leuker dan een pretpark

Annet
29-09-2009 om 23:01
Gouda is ook leuk
Het station ligt in het centrum. Het historisch centrum ligt op loopafstand, leuk ivm veel grachten en oude panden.
Maar je kunt ook naar het Museum Gouda (leuk voor kinderen hoewel je het niet verwacht qua type museum).
Het lijkt me een aanrader dat je een museumjaarkaart hebt voor kind en jijzelf. Dat loont al als je alleen maar naar het spoorwegmuseum gaat.
Oja. Leiden is ook leuk. Niet Naturalis, hoewel ook mooi. Maar mijn kinderen (7 en 11) vinden het volkenkundig museum veel leuker, vooral in de vakanties als er extra activiteiten zijn. Maar de vaste collectie is ook zeer de moeite waard. Het museum is op loopafstand van het station, gratis voor museumjaarkaarthouders.

Angie
30-09-2009 om 07:37
Als het om de trein gaat
Wij gingen vroeger naar bijvoorbeeld Maastricht of Groningen, eens per jaar. Wij hadden altijd al een auto, dus ik zat nooit in de trein en toen ik daar ooit eens over mopperde, bedachten mijn ouders dat we dat best als uitje konden doen. later als student heb ik mijn mijlen wel ingehaald.
Van Maastricht naar Valkenburg, en dan op het Miljoenenlijntje (bestaat dat nog?) Dan heb je er ook nog wat overstappen bij. WE waren een hele dag zoet met rondrijden en hier en daar wat eten en drinken.
Angie

Tinus_p
30-09-2009 om 10:49
Miljoenenlijn
Angie:
'Van Maastricht naar Valkenburg, en dan op het Miljoenenlijntje (bestaat dat nog?)"
Nee. Nouja, deels; tussen Heerlen en Kerkrade rijden nog gewoon treinen, tussen Kerkrade en Schin op Geul rijden soms museumtreinen.

Kaaskopje
01-10-2009 om 00:59
Valkenburg - kerkrade
Wij waren in de zomer in Limburg en waar het door kwam weet ik niet maar ik had zoveel pijn in mijn been gekregen dat ik een paar dagen amper kon lopen. In plaats van een flinke wandeling zijn we daarom in de trein naar Kerkrade gaan zitten en hebben ons gewoon op en neer laten brengen Wat een prachtig uitzicht heb je daar toch!

Kaaskopje
01-10-2009 om 01:09
Dierentuin amersfoort
Is dat echt zo dichtbij het station? Ik meen me te herinneren dat het nog een hele tippel is, zeker met wat kleinere kinderen.