Vakantie en uitjes

Barbamamma
07-01-2010 om 23:30
Vakantie idee gezocht, wie helpt?
Ik wil dit jaar (ongeveer) een week alleen met mijn dochter van tien op vakantie. Maar ik heb nog geen idee waar en hoe. Wie heeft er leuke ideeën? Situatie en interesseschets: Ik: Geen auto of rijbewijs. Fiets graag. Dol op treinreizen. Als ik het alleen voor het zeggen zou hebben dan zou ik een treinrondreis door bijvoorbeeld Groot-Britannië of Scandinavië of Oostenrijk of Zwitserland doen. Een dagje pretpark of shoppen vind ik wel leuk, maar niet mijn hele vakantie.
Mijn kind: Als je mijn dochter vraagt wat ze wil komt ze niet verder dan shoppen of pretpark. Maar in de praktijk kan ze ook heel erg genieten van natuur. Soms dwing ik haar tot wandelen of fietsen. En dan geeft ze halverwege eerlijk toe dat ze het erg leuk of mooi vindt. Een grote familiecamping met superzwembad zou ze vast leuk vinden, maar dat wil ik zeker niet. Oh, en voor Centerparks en dergelijke ben ik ook allergisch
Wie heeft er een tip?

reina
08-01-2010 om 09:54
Ja, stedentrip
Zou ik ook voor kiezen, een stedentrip. Bijv. Barcelona, heerlijke slenterstad waar heel veel grappige gebouwen te zien zijn, waar ze haar ogen uit kan kijken naar de straatartietsen op de Ramblas, waar je heerlijk terrasjes kunt pakken. Ga naar park Guell, ga naar de dierentuin, naar het prachtige aquarium, bij mooi weer heb je het strand etc. De metro-verbindingen zijn prima en alles is redelijk beloopbaar.

joer
08-01-2010 om 10:57
Fietsen!
Waarom gaan jullie niet op fietsvakantie. Op de bonnefooi of met een kant en klare route en arrangement.
Genoeg mogelijkheden in Nederland of bijv. Duitsland.
Met de trein er naar toe (fiets in de trein of daar huren). Meestal vervoer van bagage inbegrepen van hotel naar hotel. Je kan het zo luxe maken als je wilt.Bijv. incl. diner.
Zo leuk, onderweg kun je van alles ondernemen. Lekker in de natuur. Lekker slapen en ontbijtje in hotel.
Groeten JOER.

Hillary
08-01-2010 om 11:07
Stedentrip
Sluit me aan bij de anderen, maar weet aan jouw omschrijving te zien niet helemaal zeker of het jou kan bekoren. Heb ook een dochter van 10 en op deze leeftijd zijn nog heel geinteresseerd in cultuur en geschiedenis, dus je kunt ze heel makkelijk mee nemen naar musea en dergelijke. Afgelopen mei-vakantie met kids (toen 11 en 9) naar New York geweest. Hoewel de jet-lag van jongste nogal tegenviel vonden ze het geweldig. Zoveel te zien en te doen, maar ook gewoon het rondlopen, de drukte bekijken, de metro en natuurlijk de giga-winkels. Zitten te twijfelen of we dit jaar weer gaan, nog lang niet alles gezien uiteraard, jet-lag van jongste weerhoudt ons enigszins. Voordeel van New York en ook Londen is dat de Euro hoog staat tov de dollar en de pond.

Puck
08-01-2010 om 11:16
Stedentrips
Ik ga ook voor een stedentrip. Daar kan je wandelen e.d. ook afwisselen met kindvriendelijke musea. Steden die ik een aanrader vindt met kinderen: Barcelona, Praag, Londen, Parijs

tonny
08-01-2010 om 19:51
Leuke stad!
Prima idee!
Ik ging destijds met onze jongens die dan net in de brugklas zaten een stedentrip doen, mijn man met de meiden.
Was superleuk! We hebben Oslo, Londen, Rome en Parijs gehad.

Toke
08-01-2010 om 22:49
Barcelona
Voor een treinreis door een land lijkt mij een week best kort. Ik zou eerder kiezen voor één standplaats en van daaruit trips ondernemen. In Barcelona ben ik zelf nooit geweest, maar het lijkt me geweldig (er is ook een leuk boekje over Barcelona met kinderen). Vooral ook omdat je het stadse van Barcelona leuk kunt combineren met strand, natuur, cultuur. Je kunt er ook een leuke dagtreinreis langs de kust maken. Je zou er zelfs met de TGV heen kunnen gaan.

Barbamamma
08-01-2010 om 23:27
Klinkt goed!
Klinkt heel aantrekkelijk allemaal! Fietsvakantie heb ik wel aangedacht. Maar dan moet het wel met bagagevervoer zijn. Zelf alles meezeulen op de fiets zie ik niet zo zitten. Iemand ervaring met een dergelijke fietsvakantie?
En steden bezoeken vind ik zeker leuk. Inderdaad kan ik een stad uitzoeken die een pretpark en natuurparken in de buurt hebben. En dan een hotel met zwembad, ter compensatie. Overigens ken ik Parijs, Praag, Londen en Barcelona. Geweldige steden. En inderdaad kunnen die in de ogen van mijn dochter best heel leuk zijn. Fietsen in een buitenlandse stad vind ik geen goed idee. Ik durf heel veel, maar dat niet! Heel leuk, dat nieuwe fietsenplan in Parijs. Maar ik loop of metro wel
Bedankt voor de tips so far, ik ben benieuwd of er meer komt.
Oh, en ik was niet van plan om in een week tijd een treinrondreis te maken. Dat was meer om aan te geven wat ik leuk vind. En langer dan een week kan ik papa niet aandoen.
Barbamamma (en Barbabientje)

Libertine
09-01-2010 om 19:31
Berlijn!
Als je Parijs, Praag, Londen en Barcelona al hebt gehad moet ze zeker naar Berlijn nu. Fantastisch! Aardige mensen, lekker eten, erg goed te betalen, geweldig winkelen, veel te zien, prachtige dierentuin. Etc....

Barbamamma
13-01-2010 om 14:03
Berlijn?
Berlijn, dat is historisch gezien ook nog extra interessant. Overigens kent mijn dochter al die andere steden nog niet hoor! Maar ik wel. Ik denk dat ik het onderwerp eens in de groep ga gooien en haar laat kiezen tussen een aantal mogelijkheden. Wel erbij zeggen dat we niet alleen maar gaan shoppen. Brrr, het woord alleen al, yuk! Ik zal per stad een overzichtje maken, ook voor mezelf, van de mogelijkheden. Is nog leuk ook, denk ik!