Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vakantie Italie boeken, waarop letten?

Voor het eerst in mijn leven ga ik een vakantie in het buitenland (Italie) boeken. Ik vind het heel spannend en weet niet zo goed waar ik het beste kan beginnen.

- waar boek je
- boek je vlucht en hotel samen of juist niet
- dingen waar ik aan moet denken/ op moet letten.

Alvast bedankt


Bijtje82

Bijtje82

21-02-2022 om 17:37

Zwemmen met de juiste zwemkleding. Dragen van een badmuts is bijna overal wel verplicht in de zwembaden. En volgens mij mogen zwemshorts ook niet. 

Verder geen reis advies, maar dit is ook handige info. 

Wij maken altijd een rondreis. Ik zoek altijd eerst online op wat ik graag zou willen zien en doen. Daar maak ik een lijstje van. Dan kijk ik of dat past in de tijd die ik beschikbaar heb, en maak een soort van definitieve selectie en bepaal de periode. Dan boek ik een vlucht en huur ik een auto. De vlucht zoek ik op via Cheaptickets.nl (en dan check ik eigenlijk ook altijd nog of het via de luchtvaartmaatschappij zelf wellicht goedkoper is). Huurauto doe ik bij een lokale aanbieder, maar ik vergelijk wel uitgebreid op prijs en reviews. Vervolgens ga ik in de buurt van de plekken die ik wil bezoeken op zoek naar leuke verblijfplaatsen. Dat doe ik via Booking.com en/of Airbnb, beide sites die verschillende accomodaties aanbieden. Soms kom je in reisverhalen mooie plekjes tegen, die zoek ik dan ook op. En vaak kijk ik ook even of rechtstreeks bij de aanbieder boeken niet goedkoper is. Met dit hele proces kan ik weken zoet zijn .

Wil je geen rondreis, dan is het een stuk gemakkelijker. Je bepaalt wat je wil (hotel of camping? Wel of niet animatie? Aan het strand of in het bos?) en dan kijk je weer via booking.com of je ergens kunt reserveren. En je boekt je vluchten en eventuele transfers.

Een pakketreis (vlucht en verblijf) kun je boeken bij elke willekeurige reisorganisatie. Maar wij hebben dus altijd een eigen programma. Ik doe wel inspiratie op bij reisorganisaties. Wat ik ALTIJD doe is reviews checken. Daarbij hou ik wel in mijn achterhoofd dat mensen eerder zullen klagen dan een compliment geven. Maar dat is in mijn beleving wel belangrijk.

Veel plezier!

Bijtje82

Bijtje82

21-02-2022 om 17:47

En verwijder met regelmaat je cookies.. Dat scheelt aanzienlijk in de prijs soms. Klinkt misschien raar, maar die cookies onthouden Je zoek voorkeuren en er zijn websites die daar handig gebruik van maken. 

Boek eerst de accommodatie en dan pas de vlucht. Anders kom je er ineens achter dat je gewenste accommodatie vol zit en je eigenlijk ergens anders heen zou willen. Ook kun je veel makkelijker flexibel boeken met een vlucht. Stel dat die er niet is op de juiste dag, kun je nog een dagje eerder en dan voor een nacht een hotel boeken. Ik check wel eerst altijd de ticketprijzen. Sommige luchthavens zijn echt duur om op te vliegen in het hoogseizoen en je wilt met verblijf erbij wel binnen je budget blijven. Ook bedenken of je een huurauto wilt. Bij sommige verblijven heb je alles in de buurt en genoeg te doen in de omgeving. Dan heb je niet per se voor de hele periode een auto nodig.

Je kan altijd iets via een reisorganisatie boeken als je het spannend vindt om het zelf samen te stellen. 

Eerst bepalen waar je naar toe wilt. Wil je 1 locatie. Wil je rondreizen. Ga je vliegen en een auto huren of rij je vanaf Nederland? Ik blijf qua plannen de lonely planet een fijne reisgids vinden. Ik boek zelf meestal accommodatie via micazu, booking.com maar ik heb ook al een paar keer een woning geboekt via marktplaats. 

Wij zijn vorig jaar eerst een week naar bagni di lucca geweest en daarna een week in umbrië. Helaas was het in Umbrië net in die week zo heet dat iets doen eigenlijk niet meer te doen was. Vanaf Lucca di bagni wel veel gedaan . Naar pisa,lucca  florence, de omgeving en een dag naar cinque terre. Wij waren met onze eigen auto. Op de heenreis overnacht in de buurt van het comomeer en op de terugweg een paar dagen in milaan geweest. 

Als je via een Booking oid boekt, boek dan altijd annuleerbaar.

Tickets zou ik altijd rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boeken en nooit meer via een broker zoals Cheaptickets. Geleerd van ervaring met superlate terugbetaling in coronatijd (ruim een jaar wachten op mijn geld, was overigens niet Cheaptickets maar ook daar zijn slechte verhalen over).

Maar als het de 1e keer is, zou ik lekker een pakketreis boeken. Dan is alles goed geregeld en kan je makkelijk ergens op terugvallen mocht er iets zijn.

Neem eens een kijkje op

ciaotutti punt nl 

Zo’n leuke site en heel veel informatie. 

Fortuona

Fortuona

23-02-2022 om 16:59 Topicstarter

Super bedankt voor alle tips. Ik ga me erin verdiepen en kom vast nog met verdere vragen 😊

Fortuona

Fortuona

27-03-2022 om 19:58 Topicstarter

Vraagje: voor 5 dagen Italie, stedentrip, 3 volwassenen. Hoeveel bagage boek je dan bij de vlucht? Is 3x15 kilo genoeg?

ik las even hoeveel boeken neem je mee. 

Bagage is persoonlijk. Voor een stedentrip van maar een paar dagen zou ik proberen om helemaal geen bagage in te checken maar drie kleine trolleys mee te nemen (dan ook kiezen voor een maatschappij waarbij kleine trolleys mogen als handbagage). Voordeel van geen bagage inchecken vind ik het niet hoeven wachten op de luchthaven op je bagage. Zeker op schiphol scheelt dat veel tijd. Laatste keer dat ik vloeg moesten wij 1,5 uur wachten op onze bagage. 

Met 15kg pp zouden wij het altijd redden om antwoord op je vraag te geven. 

Ik ben wel eens een week op vakantie geweest met alleen maar handbagage. Grote rugzak van de middelbare school helemaal volgepropt en dan een kleinere opvouwbare tas er in voor als je daar gaat rondlopen. Paste net onder de stoel. Of zo'n kleine trolley inderdaad. Voor drie dagen heb je echt geen 15 kilo aan bagage nodig.

3x15 kilo zou ik niet eens bij elkaar krijgen .
Wij reizen altijd extreem licht, dus wij zouden het prima af kunnen met een trolley. Maar als je denkt dat jullie dat niet lukt zou ik even kijken wat het goedkoopst is. Ik denk dat je dan beter kunt kiezen voor 1 koffer van 20 kilo en verder (ieder) een trolley. 

Voor 2 weken IJsland (veel warme kleding nodig!) voor 4 personen hadden we 2 keer 20 kilo en dat was ruim voldoende. 5 dagen stedentrip past volgens mij prima in de handbagage. Leg maar eens neer wat je me denkt te nemen.

Fortuona schreef op 27-03-2022 om 19:58:

Vraagje: voor 5 dagen Italie, stedentrip, 3 volwassenen. Hoeveel bagage boek je dan bij de vlucht? Is 3x15 kilo genoeg?

Ik zou dan maar 1 koffer inchecken voor de flesjes, breinaalden en scharen. Je redt het prima als je verder per persoon een handbagagetrolley hebt.

Kleine trolley per persoon moet kunnen. Eventueel één koffer mee van 15 kilo voor als je toch meer wilt meenemen of daar wilt kopen
.
Toen ik jaren geleden in Italië was, baalde ik erg. Ik kwam namelijk een marmeren deegroller tegen die ik graag had gekocht. Maar dat is ook een wapen. Dus mag niet mee in de trolley. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.