Vakantie en uitjes

Kara
22-04-2010 om 21:23
Vakantie met openbaar vervoer
Deze zomer wil ik samen met mijn kinderen op vakantie gaan. Ik ben alleenstaand, mijn kinderen zijn 14, 12, 11. Niet heel klein meer dus. ik heb zelf geen auto en ben dus op openbaar vervoer aangewezen.
Mijn kinderen vinden alles eigenlijk wel leuk. Wandelen in de bergen is een groot favoriet dus ik dus aan een vakantie in de bergen.
Misschien Oostenrijk, Zwitserland of Noord Italië.
Het zou leuk zijn om een natuur gedeelte te combineren met een of meerdere steden te bezoeken voor de nodige cultuur.
Het nadeel is dus dat ik vast zit aan openbaar vervoer. Vaak is het lastig om mooie natuur te bereiken met openbaar vervoer.
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een vakantie adres (hotel, appartement, camping) in een gebied waar een redelijk openbaar vervoer netwerk is. Zodat we redelijk makkelijk het startpunt van een wandeling kunnen bereiken.
Heeft iemand ideeën?

Dorry1
22-04-2010 om 22:18
Groepsreis
Als je met het openbaar vervoer naar de natuur/bergen wil lijkt me dat inderdaad lastig. Je zou een auto kunnen huren, maar misschien is een groepsreis een idee? Als je in de bergen zit, wil je denk ik ook wel eens boodschappen doen of eten. En omdat allemaal lopend te doen, of te wachten op een bus lijkt me lastig. Er zijn vast groepsreizen waarbij gezinnen met tienerkinderen iets actiefs gaan doen in de bergen. En je bent dan niet op jezelf aangewezen voor boodschappen en vervoer. Ik kan je er helaas niet bij helpen, want ik ga dus altijd met de auto (en tent en gezin).
Ik kan je helaas geen gebied geven waar natuur en cultuur en openbaar vervoer dicht bij elkaar is.
Veel succes met je zoektocht, of je keuze.
Dorry

egberdien
22-04-2010 om 22:47
Fietsbus?
Je zou ook naar een mooi gebied kunnen gaan met de fietsbus of de fietstrein. Dan is het meeste binnen 25 km bereikbaar, en als je verder van je "slaapplek" wilt kun je dan met de bus of trein gaan.
En als je dat niet wilt: in Luxemburg is het busvervoer prima. Maar geen echt hoge bergen natuurlijk.

ijsvogeltje
22-04-2010 om 23:17
Kan prima hoor!
Wij zijn nog nooit met de auto op vakantie geweest (oke, 1 keer dan). Met het openbaar vervoer kun je echt prima op vakantie hoor! Nu nemen wij wel vaak onze fietsen mee (want fietsvakantie), dus we hebben wel ons eigen vervoer. Afgelopen jaar hebben we een wandelvakantie gehouden in de Stubaier Alpen in Oostenrijk. Geen fietsen mee, dus we waren echt afhankelijk van bus en trein. En dat was heel goed te doen. En ja: bergen! natuur!
Wij gingen met de slaaptrein naar Innsbruck en vanaf daar met de bus het dal in. Die bus ging de hele dag door, dus die hebben we ook tijdens de vakantie geregeld genomen. Een van de campings in het dal ligt bij een bushalte. Prachtig wandelen in dit gebied. Er zijn ook de nodige liften in het dal, dus zeker leuk met de kinderen. Je kunt ook naar berghutten wandelen, daar wat drinken en eten, en dan weer terug het dal en (en evt. weer stukje met de bus naar camping). Of je overnacht in een hut, en wandelt de volgende dag verder naar een volgende hut. Ook erg leuk. Verder zit er een roofvogelparkje en een waanzinnig mooi klimbos (daar willen onze kinderen graag nog een keer naar toe). Kortom: een echte aanrader, en je hebt er dus echt geen auto nodig! Veel wandelaars laten hun auto zelfs een paar weken op de camping staan en reizen ter plekke met de bus. Veel handiger, dan hoef je ook geen rondje te lopen om je auto ergens op te pikken.

vlinder72
23-04-2010 om 21:48
Zwitserland
Twee jaar geleden geweest. Met de auto weliswaar maar wij hebben op de plek van bestemming onze auto niet meer gebruikt. Echt alles was goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Wij hebben ontzettend veel gewandeld in de bergen. Interlaken bezocht etc. Het openbaar vervoer is in Zwitserland heel goed geregeld. En je kan vanaf Nederland met de nachttrein naar Basel. De camping waar wij in Zwitserland zaten (bij Interlaken) gaf zelfs een gratis buspas zodat wij in de omgeving van de camping gratis met de bus konden reizen.

Kara
24-04-2010 om 13:15
Bedankt
Dank je wel voor jullie reacties.
Een groepsreis is voor ons niet handig want een van mijn kinderen heeft Asperger en dat maakt het vaak lastig voor hem om zich aan een groep te conformeren. Het werkt het best als we op ons zelf zijn en dus flexibel zijn.
Zoiets als wat IJsvogeltje en Vlinder voorstellen lijkt me wel wat. Zowel Zwitserland als Oostenrijk klinkt me wel aantrekkelijk.
Ik ga beide gebieden zeker opzoeken.
Weten jullie misschien nog de naam van de campings waar jullie stonden? Dan kan ik wat gerichter zoeken.
Het klinkt allebei precies als wat ik wel zie zitten, veel wandelen en vandaar uit kunnen we vast wel een paar dagen een stad bezoeken in de omgeving. Steden is sowieso nooit zo'n probleem natuurlijk met openbaar vervoer.

ijsvogeltje
24-04-2010 om 23:24
Kara
Mail mij even op [email protected], dan stuur ik je een link naar ons reisverslag.

vlinder72
27-04-2010 om 16:15
Camping manor farm
Wij zaten op de camping Manor Farm in Interlaken. Camping stelt niet zoveel voor. Wel mooi aan het meer maar de lokatie is prima. Een vriend van ons zat in een hotel in Wilderswil. Dat is eigenlijk een nog betere lokatie als uitvalsbasis. Kijk anders eens op de site van de treinreiswinkel daar kan je allerlei leuke ideeën vinden voor een treinvakantie.