Vakantie en uitjes

Pilar
07-06-2009 om 12:00
Vliegen of auto met overnachting met baby
Ik wilde jullie even het volgende voorleggen.
Wij gaan in de zomer naar Zwitserland op vakantie met baby van dan 8 maanden. We waren eigenlijk gewoon van plan om met z'n alle met de auto te gaan en dan met een hotelovernachting de reis in tweeen splitsen. Nu blijkt dat we voor minder geld dan die overnachting ook kunnen vliegen. Liever gezegd: dat ik en baby gaan vliegen en mijn man en grote zoon met de auto. Ik vraag me alleen af wat nou makkelijker/relaxter is. Vliegen met een baby van 8 maanden of met de auto. DE auto lijkt me fijn dat je dan kan stoppen wanneer je maar wilt, maar vliegen gaat natuurlijk veel sneller. Wat is nou wijsheid?? Wi heeft tipos, ooit eens voor dezelfde keuze getsaan.
Ik ben benieuwd...
Pilar

Vera*
07-06-2009 om 12:25
Ik denk
Als ik de keuze had zou ik gaan vliegen. Je zit met een kleintje op schoot maar dat is maar kort.

Jolijt
07-06-2009 om 12:32
Ik zou...
met z'n allen met de auto gaan. Het lijkt mij heel persoonlijk en sterk afhankelijk van het karakter van de baby.
(maar misschien wordt mijn keuze wel ingegeven door een rampvlucht naar Londen met een kleintje van 11 weken... ik dacht dat een uurtje vliegen nooit problemen kon geven... maar we zijn van huis tot hotel 8 uur onderweg geweest..)

Pilar
07-06-2009 om 13:46
Ja...
Ja Jolijt, DAar ben ik ook bang voor. Per saldo ben je met vliegtuig OOK wel gauw 8 uur onderweg. Ik zal met de trein moeten naar schiphol, dan heb je daar wachttijd, dan nog de 1.5 uur vliegen met kleintje op schoot.....Maar...misschien doet de afwisseling het hem juist wel. Dat het elke keer weer anders is. Maar ja...in auto slaapt ie misschien wel beter.
Ik wacht op nog meer tips en ervaringen...

Guinevere
07-06-2009 om 14:06
Zonder bagage
Volgens mij kun je als je alleen handbagage hebt véél later aankomen op het vliegveld. En je kunt thuis vaak al inchecken, alleen niet alle maatschappijen doen dat als je een baby bij je hebt.
Dat vliegen lijkt me véél comfortabeler voor de kleine. Met 11 mnd zijn ze tenslotte al behoorlijk geïnteresseerd in de omgeving, en er is genoeg te zien op het vliegveld.

kirima
07-06-2009 om 14:42
Ik zou toch
liever met de auto gaan. Zo ver is Zwitserland ook weer niet, en zeker met overnachting kan je rustig aandoen. Misschien slaapt baby veel. Maar dit is mijn mening en gekleurd door eigen ervaring. Mijn dochters konden in de auto altijd heerlijk slapen. We zijn ooit eens met vliegtuig naar Portugal geweest, jongste was toen ruim een jaar. De vliegreis was echt rampzalig. Bij aankomst op Schiphol bleken we een paar uur vertraging te hebben. Ze had als baby ook vaak oorontsteking, en ik was al bang dat ze daar tijdens het vliegen last van zou krijgen. Had daar wel druppeltjes voor gekregen, maar ze heeft de hele reis, echt van begin tot eind, gegild. Echt gegild! Vond het zooo zielig, en ook nog vervelend voor de andere passagiers, maar ja, ik kon er niks aan doen. Gelukkig viel ze net voor het dalen uitgeput in slaap, en heeft ze geen last meer gehad van dalen/landen.

kirima
07-06-2009 om 14:44
Niet zo duidelijk
'dat ze daar tijdens het vliegen last van zou krijgen'.
Dat ze last van haar oren zou krijgen dus. En dat had ze ook, ondanks die druppeltjes.

Biene M.
07-06-2009 om 22:13
Zo gedaan
Vorig jaar ben ik met baby (5 mnd) in de babybjörn en een beetje handbagage met het vliegtuig naar Wenen gegaan. Fluitje van een cent! Ik gaf borstvoeding tijdens het stijgen en dalen, jij moet zorgen dat je een speen of flesje bij de hand hebt. En als je zoontje te zwaar is voor de babybjörn of ander draagsysteem moet je een makkelijk inklapbare buggy meenemen.
Mijn man en dochter gingen met de auto met alle spullen. Voor hen was de reis niet zo prettig. Ze misten mij en zoon/broer, stonden in de file en vonden de reis heel lang duren en heel vermoeiend. Arme man moest natuurlijk ook dat hele stuk alleen rijden.
Ik kan je niet adviseren wat voor jullie het beste is, want wij weten niet eens of we het een volgende keer weer zo zouden doen

dirksmama
08-06-2009 om 03:18
Goedkoper?
Wat het beste voor je baby is hangt denk ik van je baby af, dat valt op een afstand niet te bepalen.
Maar het goedkopere aan het verhaal snap ik niet zo. Als je man en groot kind met de auto gaan zit je toch even goed nog met die overnachting?
En ik kan me haast geen vlucht voorstellen die goedkoper is dan een hotelkamer onderweg naar Zwitserland. Wij zijn vorig jaar in Zermatt geweest en hebben in Noord-Frankrijk ter hoogte van Metz overnacht. Was iets van 5 of 6 tientjes.

Mireille H
08-06-2009 om 11:27
Vanaf welk vliegveld?
Hoi Pilar,
Ikzelf vind vliegen met kleine kinderen eerlijk gezegd heel makkelijk. Als jezelf relaxt bent, gaat het meestal prima, dat geldt zowel voor korte als lange, intercontinentale vluchten. Maar eigenlijk geldt dat ook voor de auto, als je zelf ontspannen bent, scheelt dat de helft.
Het kan wel een (fijn) verschil zijn vanaf welk vliegveld je vliegt. Schiphol is -zeker in de zomer- vaak druk. Je auto staat ver weg, er zijn overal honderden mensen, de rijen zijn lang, inchecken, douane, de gate is ver lopen. Ondertussen loop je met handbagage en een baby die misschien in de draagzak zit. Dat kan een beetje zwaar zijn. Vlieg je van een regionaal vliegveld, dan is het vaak een stuk rustiger.
Met z'n vieren in de auto lijkt mij wel zo gezellig, maar als je veel file's verwacht, dan is het een ander verhaal.
Nou ja, fijne vakantie in ieder geval!
Mireille

Pilar
11-06-2009 om 15:06
Wrs vliegen
Bedankt voor de tips enz. We gaan wrs toch vliegen. Ik vind het wel hartstikke spannend, maar toch prettiger denk ik.
Diksmama, mijn grote mannen gaan nu gewoon in 1 ruk doorrijden dus geen hotelovernachtingen. We wilden bovendien een wat luxer hotel, omdat we verwachtte dat we er wel voeg in de middag zouden zijn en dan wat willen gaan zwemmen ofo. Dus dan kom je snel in een hotel van 100 euro met 4 personen terecht. DAt keer 2 is 200 euro. Nu vliegen we (als we gaan) voor 214 euro inclusief alles. Dus dat scheelt amper wat. Snap je.
Ik laat nog wel even echt weten als we geboekt hebben...
Pilar

dirksmama
18-06-2009 om 23:34
100?
Via booking.com hadden we een ruime kamer in hotel MET zwembad en toeters en bellen, maar dat was echt aanzienlijk minder dan 100 euro hoor!

Pilar
20-06-2009 om 21:32
Dirksmama
Wij hebben gezocht en veel hotels met zwembad en ontbijt zijn 100 euro. Sorry, maar wij zien ze niet veel goedkoper.

dirksmama
21-06-2009 om 12:21
Kan al vanaf 60 euro
Nou heb ik even een willekeurige datum genomen en een straal van 100km rondom Metz:

Biene M.
21-06-2009 om 12:28
Kosten
Wij overnachten in Duitsland meestal voor ca. € 60,- per nacht. Maar als je twee dagen over de heen- en terugreis doet is dat niet alleen € 120,- voor twee overnachtingen, maar komen er ook nog twee diners bij en daarmee worden de kosten ruimschoots verdubbeld.
Voor ons was het daarom absoluut goedkoper dat jongste en ik met het vliegtuig gingen en oudste en partner met de auto. Bovendien hadden we daardoor twee extra dagen op de plaats van bestemming.
Bijkomend voordeel vond ik trouwens dat ik mijn baby liever een paar uur in de draagzak en mijn armen heb dan dat hij de hele dag in de maxicosi ligt.
Ach, uiteindelijk is het belangrijkste dat je je prettig voelt bij wat je doet. Vakantie is er tenslotte om te relaxen.

dirksmama
21-06-2009 om 22:54
Eigen voorkeur
Klopt, iedereen heeft zo haar eigen voorkeur.
Persoonlijk zou ik het een erg onprettig idee vinden als mijn man zonder andere volwassene in de auto in een ruk naar Zwitserland zou rijden, veel te gevaarlijk en vermoeiend. Dus ik ging er eigenlijk van uit dat er so wie so al voor overnachtingen betaald moest worden. En dan is vliegen alleen maar erg omslachtig.

ozzieozzie
27-06-2009 om 08:12
Nah... vliegen .. auto...
heb het inderdaad een keer zo gedaan, dat was naar spanje...
man alleen met auto in 2 dagen, ik met peuter van 2 en baby van 9 mnd met het vliegtuig...
ging allemaal prima, maar wel erg ongezellig hoor...
achteraf liever gewoon met zijn allen met de auto en dan maar een extra overnachting of zo onderweg...
(was overigens een rampenvakantie: 3 wk in huisje aan strand, 3 wk koud en regen! zucht)