Vakantie en uitjes

Khet
02-09-2009 om 12:02
Vraag over geld retour -ns/tgv
Hallo,
Is er iemand die me met het volgende kan helpen: op onze terugreis van vakantie met de TGV-trein (Cannes naar Parijs) was er een flinke vertraging van meer dan drie uur. Aansluiting in Parijs gemist etc maar goed.
Nu zouden we ons geld terugkrijgen voor het stuk Cannes - Parijs werd ons al door de conducteur verteld. Dus formulier bij de NS aangevraagd, ingevuld en opgestuurd. Zonet krijg ik een briefje van de NS dat ik mijn restitutie bij de SNCF moet gaan aanvragen, omdat het een TGV-reis was... Nou is mijn frans redelijk maar dit lijkt me toch erg vreemd: de complete reis is geboekt bij de NS, zelfs op hun briefpapier en op de site staat het logo van de TGV.... Zou het niet via hen moeten (zoals mij destijds telefonisch is verteld door de meneer van de NS klantenservice...). Voor hun is de kous af: schrijf maar naar de SNCF en de groeten maar ik zie het niet zitten om met mijn matige Frans een brief met originele tickets naar een adres isn Frankrijk te sturen (ook geen afdeling vermeld).
Wie heeft zoiets ooit meegemaakt of weet wat te doen?
Ik hoor het heel graag,
groeten,
Khet

Moppeke
02-09-2009 om 14:10
Niet laten afschepen door ns
Je hebt je complete reis bij de NS geboekt, dus zij gaan je ook verder helpen met de restitutie.
Jij hebt recht op die restitutie en dat de NS je afscheept is ietwat te makkelijk.
Dat zij misschien niet kunnen zorgen dat via hen het geld op je bankrekening komt, voila. Maar zij kunnen wel bemiddelen en regelen dat je uberhaupt geld terug krijgt. Zij zijn helemaal thuis in dat treinwereldje, jij niet.
Tenzij je een brief bij je boeking destijds hebt gehad dat de NS alleen verantwoording neemt voor het NL gedeelte van de reis, maar dat lijkt me niet. Ze verkopen je een reis, dus dan maken ze het af ook.
Pootje stijf, niet meer bellen, brief schrijven en ze gelijk aansprakelijk stellen voor eventuele overschrijding van de termijn waarin gereageerd had moeten worden. Stel dat de NS gaat dralen en je moet binnen een bepaalde termijn reclameren bij de SNCF dan heb je je daarmee ook gelijk ingedekt.
Slechte dienstverlening, als ze het afschuiven dan kunnen ze je tenminste een stuk beter vertellen wat je moet doen. En aangezien je de taal niet machtig bent, is dat voor jou ook een stuk lastiger.
Succes,

jippa
02-09-2009 om 23:33
Tgv
Huh? Omdat het een TGV reis is??
Ik heb net van de NS flink wat geld (kadobonnen dan) teruggekregen van de NS voor een TGV reis Parijs-Den Haag met vertraging. Volgens mij neemt de NS je in de maling. Het doet me denken aan mijn pogingen om bij een luchtvaartmaatschappij geld terug te krijgen voor een gecancelde vlucht, daar werd ik ook enorm afgescheept.
Overigens had ik de TGV reis geboekt bij de treinenreiswinkel en zeiden zij later dat ik het beter via hun had kunnen spelen. Je zou ze ook eens kunnen bellen voor advies misschien (in Leiden zitten ze).

Khet
03-09-2009 om 14:24
Ja, ik baal echt van "ze"
Hoihoi,
Heb het even laten bezinken en vind nog steeds (en standvastiger ) dat ik niet naar een adres in Frankrijk hoef te schrijven, maar dat de NS dit om " onderling" moet oplossen. Als ik bij een reisbureau iets boek ga ik toch ook niet naar de individuele vervoerder als er iets mis is, maar terug naar het reisbureau...
Wij hebben de kaartjes trouwens op Utrecht CS gekocht, in de treinwinkel of hoe het daar ook heet.
Ik ga ze een brief schrijven en daar ook de argumenten van moppeke in verwerken, dank dank daarvoor!)... wordt vervolgd. Ik ben in staat om een advocaat te bellen, hihi, zou dat ook kunnen met mn rechtsbijstandverzekering .
groeten,
Petra

Tinus_p
04-09-2009 om 10:30
Reisbureau
Khet:
"Als ik bij een reisbureau iets boek ga ik toch ook niet naar de individuele vervoerder als er iets mis is, maar terug naar het reisbureau..."
Dat hangt er van af. In bepaalde gevallen is het reisbureau slechts 'agent', dus doorgeefleuik en moet je voor problemen idd bij de vervoerder zijn. SGR geldt bv in dat soort gevallen niet.
Verschil met verhalen van anderen is, dat het gaat om een TGV reis volledig in Frankrijk.

Moppeke
06-09-2009 om 17:14
Rechtsbijstand
Je kunt natuurlijk altijd je rechtsbijstand bellen voor advies. Wat let je?