Vakantie en uitjes

Anne-Marie L.
08-07-2009 om 20:46
Welk matras in tent?
Hallo,
wij gaan met een tentje op pad deze zomer. Nu is het zo dat ons luchtbed het begeven heeft, en wij ons afvragen wat wij nu het beste kunnen aanschaffen. Dit luchtbed sliep toch al niet zo best... manlief heeft vrij ernstige rugklachten, hij wil het liefst een relatief zacht bed. Wij willen graag bij elkaar, maar werden op ons oude luchtbed veelvuldig door elkaar gestoord wanneer een van ons zich omdraaide. Bovendien heb ik het ook nog snel koud in bed, waardoor ik zo'n dun matje al helemaal niet zie zitten. Ik kom er niet helemaal uit, aangezien ieder merk/soort op internet zichzelf de hemel inprijst, maar ik geen goed vergelijk kan maken.
Iemand die mij helderheid kan verschaffen hierover?
Groetjes en bedankt alvast,
Anne-Marie

Vera*
08-07-2009 om 21:01
Misschien
Je hebt zelfopblazende matjes tot wel 10 cm dik. Dit schijnt volgens zwager met rugklachten goed te liggen. Van Thermarest heb je volgens mij ook koppelstukken om matjes te koppelen, dan kun je niet in een kier/koude grond terecht komen.

Polly Shearman
08-07-2009 om 21:33
Juist wel dun matje
Ook ik heb snel rugklachten, echter nooit als ik op een dun inflatble matje lig. die isoleren heel goed, het is nooit koud, een luchtbed is veel kouder.
je hebt ze in verschillende diktes, ik heb hele dunne voor op fietsvakantie, en iets dikkere, maar het slaapt beide even goed.

rodebeuk
08-07-2009 om 22:06
Wij hebben net 7cm ex-ped gekocht
Aangeraden door een frequente kampeerder. Het is heel raar als je het nog niet kent, ik dacht echt wat is dit nou weer, maar het ligt erg warm. Het is een soort dun luchtbed dat je met de hand (ingebouwd pompje) kunt opblazen en dan is voorzien van een soort vlies aan de binnenkant. Het is meteen warm als je gaat liggen, niet te vergelijken met een luchtbed en ook veel warmer dan een normaal matje.
119 euro, dat dan weer wel...

Caroro
10-07-2009 om 14:28
Self-inflating
Zelfopblazende matjes isoleren heel goed. En vind ik het lekkerste slapen, zeker de wat dikkere. Je kunt ook nog een opengeritste slaapzak oid extra tussen het matje en jezelf leggen.
Caroro

ChrisH
13-07-2009 om 11:18
Luchtbed of donsmat
Anne-Marie, als je toch besluit voor een luchtbed, bijvoorbeeld een met aparte luchtkamers zodat je zelf kunt kijken hoe vol je jouw deel wilt oppompen, vergeet dan niet onder het luchtbed isolatiemateriaal te leggen. Als je er bijvoorbeeld een gronddeken of zo'n mat van alufolie onder legt heb je geen last van optrekkende kou.
Als je toch voor een matje kiest, zou je eens kunnen kijken naar een donsmatje (heeft hele hoge isolatiewaarde aan de grond), bijvoorbeeld van Exped. Zijn wel prijzig.
Succes!
Chris

mar
14-07-2009 om 12:50
Exped
Ik heb al jaren zo'n Exped-mat (weet even niet welk type, niet de allerdikste in ieder geval) en ben er erg enthousiast over. Aanleiding bij mij waren nekklachten en daardoor rugklachten en op fietskampeervakantie willen.
Daarvoor had ik Thermarest-matjes, een hele dunne (uit mijn rugzaktrektochttijdperk) en een behoorlijk dikke (niet mee te nemen op de fiets).
Over alle twee ben ik enthousiast, maar die hele dunne thermarest is wel iets kouder.
Wij leggen in geval van een trektocht altijd een reddingsdekentje onder de tent. Als we gaan kamperen ligt er altijd in de tent een fleecedeken onder de matjes.